Номер 2221 Година 2018, 01.11.
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Първо отделение,
ІІІ състав
на 09.10.2018 година
в публично
заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ КОМСАЛОВА
Секретар:
МИГЛЕНА НАЙДЕНОВА
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА адм.дело номер 2525 по описа за
2018 година и като обсъди :
Производството е по
реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.73 ал. 4 от Закона за
управление на европейските структурни инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.
Образувано е по повод жалба на Община Пазарджик,
БУЛСТАТ 00351736, гр. Пазарджик, бул. “България“№2, представлявано от Зам.
кмета на Община Пазарджик, оправомощен със Заповед №1858 от 31.07.2018 г. на
Кмета на Община Пазарджик, против Решение № РД-02-36-836 от 23.07.2018 г. на
Заместник Министъра на Регионалното развитие и благоустройството в качеството
му на Управляващ органа /УО/ на Оперативна програма „Региони в растеж“
2014-2020 /ОПРР 2014-2020/ за налагане на финансова корекция.
Навеждат се доводи, че
обжалваното решение е незаконосъобразно поради допуснато съществено нарушение
на администартивнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните
разпоредби и несъответствие с целта на закона.
Оспорват се изводите на
административния орган, че от страна на възложителя не са изложени аргументи
относно причинно-следствената връзка между
категорията на строежа, предназначението на сградата, характера на СМР и
степента „висше образование“ и какво е тяхното значение за избора на „висше образование“
и как то ще гарантира безопасността на лицата. Сочи се в тази посока, че
поставеният критерий е с цел гарантиране на безопасността на лицата,
професионалните рискове и тяхната превенция, в зависимост от обема на
дейността, естеството на работата и характера на професионалния риск.
По отношение на
констатираното решение по чл. 70, ал.7, т.2 от ЗОП и чл. 2, ал. 2, чл. 2, ал.1,
т.1 и т. 2 от ЗОП и т. 9 от Приложение №1 към чл. 2 от Наредбата за посочване
на нередностите, представляващи основания за извършване на финансови корекции се
твърди, че от Възложителя е поставено изискване за опит по специалността в
областта на строителството, а от УО погрешно е прието, че е поставено изискване
за „опит в строителството“. Оспорва се и възприетото от УО относно скалата за
оценяване на акспертите в частта относно броя години опит в насока, че същата
не позволява обективно сравнение на качеството на предложените от участниците
експерти, с аргументи че дори и от
мотивите на УО не ставя ясно каква „стъпка“ според него е подходяща, в смисъл
да не е прекалено голяма, за да може да се сравнят и оценят обективно
техническите предложения в офертите.
Сочи се още, че е
осъществен предварителен контрол по чл. 232 ЗОП, при който не са установени
нарушения при провеждането на обществената поръчка.
Най-сетне се оспорва
размера на финансовата корекция като се твърди, че от УО не са съобразени
изискванията, установени в чл. 3, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за посочване на нередностите,
както и се твърди, че от УО не са установени
елементите на фактическия състав на „нередност“.
Предвид изложеното се настоява съдът да
приеме, че в случая не са били на лице материалноправните предпоставки за
налагане на финансова корекция по реда на ЗУСЕСИФ и в този смисъл да отмени
атакуваният индивиудален административен акт като неправилен и
незаконосъобразен. Претендират се и
сторените в процеса разноски. Прави се възражение за прекомерност. Представя
писмени бележки
Ответникът по жалбата – Зам.Министъра на регионалното развитие и благоустройството в качеството му
на УО на ОПРР 2014-2020, чрез процесуалния представител адв. С., оспорва жалбата, настоява да се приеме, че актът е издаден от компетентен
орган, в предвидената за това форма, при
правилно приложение на материалния закон, вкл. и начина определяне на основата
върху която е приложена финансовата корекция. Подробни съображения се излагат
в депозираните по делото писмени бележки. Претендират се разноски, представят
се доказателства за изплащането им. Прави се възражение за прекомерност.
Пловдивския Административен съд – трети състав, след като се запозна с
жалбата, наведените в нея съображения, както и с постъпилата административна
преписка, счита оспорването за процесуално ДОПУСТИМО, като се установи, че
жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 от АПК и от лице, адресат на казаното
разпореждане, подлежащ на съдебен контрол индивидуален административен акт
/ИАА/.
Разгледана по същество същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
От материалите по административната
преписка в хронологичен порядък се установи следната фактическа обстановка,
относима към настоящия правен спор.
Между Община Пазарджик и Управляващия орган на Оперативна програма
„Региони в растеж“ 2014 – 2020 /ОПРР 2014-2020/ е сключен
Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ по ОПРР 2014-2020, Приоритетна ос 1 „Устойчиво и
интегрирано градско развитие“, процедура за директно предоставяне BG16RFOP001-1.013 “Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие
2014-2020-Пазарджик“, част от процедура BG16RFOP001-1.001.-039 „Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и
развитие 2014-2020“ с № от ИСУН – BG16RFOP001-1.013-0002-C01, № РД-02-37-275 от 01.12.2016 г., за изпълнение на проектно предложение №
BG16RFOP001-1.013-0002 „Обновяване и модернизиране на образователната инфраструктура в град
Пазарджик-общежитие на СОУ „Георги Бенковски“, ОУ „Любен каравелов“, СОУ
„Димитър Гачев“, СОУ „Д-р Петър Берон“ и ОУ „Христо Ботев“, с обща
стойност на разходите по проектното предложение 7 941 085,71 лева и предоставена безвъзмездна финансова помощ (100%) в максимален размер до 7 941 085,71 лева.
С решение №
719/29.03.2017 г., кметът на Община Пазарджик е открил открита по вид процедура
с предмет:
„Изпълнение на инженеринг - проектиране, авторски надзор и строително-монтажни
работи на общежитие на СОУ „Георги Бенковски", ОУ „Любен Каравелов" и
ОУ „Христо Ботев" по проект „Обновяване и модернизиране на образователната
инфраструктура в град Пазарджик - общежитие на СОУ „Г. Бенковски", ОУ
„Любен Каравелов", СОУ „Димитър Гачев", СОУ „Д-р Петър Берон" и
ОУ „Христо Ботев" по ОП „Региони в растеж" 2014 - 2020." по 3 обособени позиции. Обявлението е публикувано в
Официален вестник на Европейския съюз.
Съответно след
провеждане на процедурата по ЗОП между Община Пазарджик и съответният участник,
определен за изпълнител, са сключени както следва:
По Обособена позиция 1 -
„Изпълнение на инженеринг - проектиране, авторски надзор и строително-монтажни
работи иа общежитие на СОУ „Георги Бенковски Пазарджик" с
„ЕКО-ХИДРО-90" ООД.
По Обособена позиция 2 -
„Изпълнение на инженеринг - проектиране, авторски надзор и строително-монтажни
работи на ОУ „Любен Каравслов", гр. Пазарджик" с „ИНЕРКОМ" ЕООД;
По Обособена позиция 3 -
„Изпълнение на инженеринг - проектиране, авторе си надзор и строително-монтажни
работи на ОУ „Христо Ботев", гр. Пазарджик" с „ИНЕРКОМ" ЕООД.
В периода 29.01.2018
-09.02.2018 г. от екип от експерти РО „ЮЦР“ и отдел „КОПН“ /Управляващ орган на
ОПРР 2014-2020/ към МРРБ е извършен предварителен контрол преди верификация на обществената
поръчка с предмет „Изпълнение на инженеринг - проектиране, авторски надзор и
строително-монтажни работи на общежитие на СОУ „Георги Бенковски", ОУ
„Любен Каравелов" и ОУ „Христо Ботев" по проект „Обновяване и
модернизиране на образователната инфраструктура в град Пазарджик - общежитие на
СОУ „Г. Бенковски", ОУ „Любен Каравелов", СОУ „Димитър Гачев",
СОУ „Д-р Петър Берон" и ОУ „Христо Ботев" по ОП „Региони в
растеж" 2014 - 2020.", резултатите от която са Обективирани в
Контролен лист – Приложение 9-1Б, с мнение за установени 2 броя нарушения,
които имат финансов ефект /л.205 и сл/.
С писмо изх. № 99-00-6-197
(1) от 28.02.2018 г. за регистриране на сигнал за нередност /л.196/ е уведомен
Управляващия орган за резултатите от проверката, съответно е регистриран сигнал
за нередност с рег. № 255 относно съмнения за нарушения при изпълнение на
Договора за предоставяне на БФП по ОПРР 2014-2020, по който Община Пазарджик е
бенефициер, във връзка с процедурата по Обособена позиция №1, Обособена позиция
№ 2 и Обособена позиция № 3 от проведената обществена поръчка.
С писмо изх. № 99-00-6-197 (2) от 01.03.2018 г, ръководителят на
Управляващия орган е уведомил Община Пазарджик за
установените при проверката на обществената
поръчка нарушения: „Неясен критерий за подбор“, и „незаконосъобразна методика
за оценка“, описани в т.2.1 и 2.2, за
първото от които е прието, че е нарушение по чл.2, ал.2 от ЗОП, а за второто - по чл. 70, ал.7, т.2 и т. 3 от ЗОП.
Прието е, че в
относимите по казуса нарушения е на лице нередност по смисъла на т.9 от Раздел
I „Обявление и документация за обеществената поръчка/ процедура за избор с
публична покана“, към Приложение № 1 към Наредба за посочване на нередности,
представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните
показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ, и за
което се предвижда налагане на финансова корекция в размер
на 25 % от разходите по сключените договори с изпълнители
В тази връзка е
посочено, че се касае до „Неправомерни критерии за подбор и/или критерии за
възлагане, посочени в обявлението за поръчката или документацията за участие“
конкретно в случая ограничително условие в докуменатцията за участие, свързано
с въведено изискване участникът да разполага с Координатор по ЗБУТ, който да отговаря
на изискването да има завършено висше образование в областта на
архитектурата и строителството на инженерна инфраструктура или еквивалентно,
успешно завършен курс на обучение за координатор по ЗБУТ или еквивалентен,
както и е посочено, че методиката за оценката на офертите е незаконосъобразна,
в противоречие с разпоредбата на чл. 70, ал.7, т.2 и т.3 ЗОП.
На 16.03.2018г.
Община Пазарджик представила писмени възражения по
основателността и размера на предложението за
налагане на финансова корекция /л.172 и сл./.
На 23.07.2018г. ръководителят на Управляващия орган на Оперативна
програма „Региони в Растеж“ 2014 – 2020“ издал
Решение № РД-02-36-836 от 23.07.2018 г., с което наложил на Община Пазарджик финансова корекция в размер на 5 %
от верифицираните разход по сключените
договори с изпълнители, финансирани със
средствата на европейските структурни
и инвестиционни фондове по процесния Административен договор
/конкретната стойност е индивидуализирана в самото решение/.
Прието е, че в Документацията
за участие в открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет
„Изпълнение на инженеринг - проектиране, авторски надзор и строително-монтажни
работи на общежитие на СОУ „Георги Бенковски", ОУ „Любен Каравелов" и
ОУ „Христо Ботев" по проект „Обновяване и модернизиране на образователната
инфраструктура в град Пазарджик - общежитие на СОУ „Г. Бенковски", ОУ
„Любен Каравелов", СОУ „Димитър Гачев", СОУ „Д-р Петър Берон" и
ОУ „Христо Ботев" по ОП „Региони в растеж" 2014 - 2020.", раздел
III. т 1.3 е посочено, както следва:
По обособена позиция №
1, № 2 и № 3: Участникът да разполага
през целия период на изпълнение на обществената поръчка в частта на
изпълнението на строежа, с лица, които да отговарят за изпълнението на
строителството, а именно: 1. Координатор по ЗБУТ:
- Образование: завършено
висше образование в областта на архитектурата и строителството на инженерна
инфраструктура или еквивалентно. Да има
успешно завършен курс на обучение за координатор по ЗБУТ или еквивалентен.
УО е счел, че
поставеното от Възложителя изискване за степен на образование „висше“ в
областта на архитектурата и строителството на инженерна инфраструктура или
еквивалентно необосновано ограничава участието в процедурата на лица, които не
притежават посочената образователна спетен, но отговарят на всички останаи нормативни
изисквания за осъществяване функциите на Координатор по ЗБУТ(както го е
определил възложителя в обявлението и документацията за участие).
По отношение на
методиката за оценка е прието, че с поставеното условие по отношение на
оценката на професионалния опит не се осигурява еднакво третиране на
участниците в процедурата и в този контекст се наблюдава нарушение на чл. 70,
ал. 7, т. 2 от ЗОП. Според мотивите на УО
чрез разубедителния ефект на условието се ограничава възможността
възложителят да получи по-голям брой оферти, от които да избере икономически
най-изгодната.
По отношение на скалата
за оценяване на опита на експертите е прието, че продължителността на опита за
техническия ръководител и допълнителното лице на втора стъпка е прекалено
голяма и не дава възможност да бъдат сравнени и оценени обективно техническите
предложения в офертите. Според УО по този начин се оценя¬ват с една и съща
оценка експерти, които са с 4 годишна продължителност на опита по специалността
и такива, които са с 10 години.
Административният орган
е приел в тази връзка, че възложителят е формулирал методика за оценка, при
която начинът за определяне на показател „Организация и професионална
компетентност на персонала, на който е възложено изпълнението на
поръчката", не дава възможност да бъдат сравнени и оценени обективно
техническите предложения в офертите. По този начин, според администартивния
орган са нарушени принципите на paвнопоставеност и недопускане на
дискриминация и свободна конкуренция, установени в чл. 2, т. 1, т. 1 и 2 от
ЗОП.
От своя
страна при съобразяване събраните по делото писмени доказателства по спорните
по делото въпроси /спорът е правен, а не по фактите/ съдът намира следдното.
Съгласно чл.73 ал.1 ЗУСЕСИФ, финансовата корекция се
определя по основание и размер с
мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Видно от приложената по делото заповед № Р-Д-02-36-902 от 25.08.2017 г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството и изменящите я Заповед №
РД-02-36-1118 от 12.10.2017г. на Министъра на Регионалното развитие и
благоустройството и Заповед № РД-02-36-27 от 15.01.2018г. на Министъра на Регионалното
развитие и благоустройството, издателят на оспореното решение е
определен да осъществява функциите на ръководител на УО на ОП "Региони в растеж 2014-2020 ".
С оглед на това съдът намира, че
процесното решение е издадено от компетентен орган.
Спазени са изискванията за форма на
административния акт и не са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила.
Съгласно чл. 73, ал.2 от закона, преди
издаването на решението за налагане на финансовата корекция управляващият орган
трябва да осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок, който
не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по
основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да
приложи доказателства. Решението се издава в едномесечен срок от представянето
на възраженията,като в неговите мотиви се обсъждат представените от
бенефициента доказателства и направените от него възражения. Видно от
доказателствата по делото, така установената процедура е била спазена – жалбоподателят
е бил уведомен за резултатите от последващата проверка, изложил е възраженията
си, същите са обсъдени от административния орган.
Съгласно чл. 59, ал.2, т.4 от АПК административният
акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му. В
оспореното решение органът е изложил фактически основания, които не се оспорват
от жалбоподателя. Предмет на спора по същество се явява дали тези констатации
могат да обосноват извод за наличие на нарушения, съставляващи основания за
налагане на финансова корекция.
На първо място следва да се посочи, че
съгласно чл.143 (1) от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на
Европейския парламент и на Съвета за определяне на общоприложими разпоредби
за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния
фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския
фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за
Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния
фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета, държавите
членки носят отговорност за разследването на нередностите и за извършването на
необходимите финансови корекции и възстановяването на дължимите суми.
Дефиницията за нередност е дадена в
чл.2 т.36 от цитирания Регламент, според която това е всяко нарушение на
правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази
разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор,
участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове,
което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза
чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза.
Не се спори, че първата предпоставка на
посочената правна норма е на лице.
Чл.2, т.37 от цитирания Регламент определя
като "икономически оператор" всяко физическо или юридическо лице или
друг субект, които участват в изпълнението на помощта от европейските
структурни и инвестиционни фондове, с изключение на държава-членка,която упражнява
правомощията си като публичен орган. Доколкото в случая Община Пазарджик
участва като бенефициер в изпълнението на помощта от Европейските структурни и
инвестиционни фондове, същата несъмнено се явява икономически оператор, който
може да бъде субект на извършена нередност по смисъла на чл. 2, т.36 от Регламент 1303/2013 г.
По втората и третата предпоставка.
В тежест на административния орган е да
докаже, че от страна на бенефициера е извършено нарушение на правото на Съюза
или на националното право, произтичащо от негово действие или бездействие и
това нарушение има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на
ЕС чрез начисляване на неоправдан разход.
Административният орган е посочил като правно основание за налагане на
финансовата корекция чл.70 ал.1 т.9 от ЗУСЕСИФ - друга
нередност, съставляваща нарушение на приложимото право на Европейския съюз
и/или българското законодателство, извършено чрез действие или бездействие от
страна на бенефициента, което има или би имало за последица нанасянето на
вреда на средства от ЕСИФ.
Според чл.70 ал.2 от ЗУСЕСИФ, случаите на нередности,
за които се извършват финансови корекции по ал.1 т.9 се посочват в нормативен
акт на Министерския съвет.
В случая, приложима се явява Наредба
за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на
финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на
финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС
№ 57 от 28.03.2017г. в сила от 31.03.2017г. и ., изм. в ДВ бр.68 от
22.08.2017г., в сила от 22.08.2017г. (Наредбата).
Видно от чл.1 ал.1, Наредбата се прилага
при констатиране на случаите на нередности, съставляващи нарушения на
приложимото право, извършени чрез действия или бездействия от бенефициента,
които имат или биха имали за последица нанасянето на вреда на средства от
Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) и които представляват
основания за извършване на финансова корекция по чл.70 ал.1 т.9 от Закона за управление на средствата
от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).
Следователно именно в този нормативен
акт се съдържат приложимите материалноправни разпоредби за определянето на
едно действие или бездействие като нарушение, респективно нередност за целите
на налаганите финансови корекции.
В Чл.2, ал.1 е посочено, че нередностите
по чл.1 т.1, както и приложимите процентни показатели на финансови корекции
за тях са посочени в приложение № 1.
По делото основната защитна теза на
жалбопадателя е, че не са налице нарушения, съставляващи основание за налагане
на финансова корекция по т.9 от приложение № 1 към чл.2 ал.1от Наредбата –
неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението
за поръчката или в документацията за участие, вкл. в последващо го изменение на
същото.
Това възражение съдът намира за неоснователно.
По първото нарушение.
Регламентираният в Закона за
обществените поръчки ред за възлагане на обществени поръчки цели осигуряване на
ефективност при разходването на публичните средства, вкл. предоставяните от
ЕСИФ. Поради това е обосновано в процедурите да бъдат заложени условия, в
съответствие с изискванията на ЗОП, които защитават интересите на възложителя,
гарантират и обезпечават ефективност при разходването на публични средства.
Съгласно чл. 2, ал.2 от ЗОП, при
възлагането на обществени поръчки възложителите нямат право да ограничават
конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават
необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопанските
субекти в обществени поръчки и които не са свързани с предмета, стойността,
сложността, количеството или обема на обществената поръчка. Посочената
регламентация цели предоставяне на еднакви условия за достъп и участие в
обществените поръчки, както и равностойно третиране на кандидатите и участниците
в тях. Възложителят може да определя по отношение на кандидатите /участниците
критерии за подбор, които се отнасят до техническите и професионалните им
способности /чл. 59, ал.1, т.3 от ЗОП/, вкл. критерии, въз основа на които да
установява, че кандидатите или участниците разполагат с персонал и/или
ръководен състав с определена професионална компетентност за изпълнението на
поръчката, но само в случай, че изискването не се използва като показател за
оценка на офертите /чл. 63, ал.1, т.5 от ЗОП/ и при спазване чл. 2, ал.2 от
ЗОП, съответно на чл. 59, ал.2 от ЗОП. Ето защо гарантирането и обезпечаването
на подходящ стандарт на качество за изпълнение на предмета на поръчката, при
формулиране на изискванията за професионална компетентност на персонала на
кандидатите /чл.58 §4 от Директива 2014/24/ЕС/ следва да се основава на
необходимост от въвеждането на съответните изисквания за установяване
възможността за изпълнение и съобразността им с предмета, стойността, обема и
сложността на обществената поръчка /чл. 59, ал.2, изр. първо и второ от ЗОП/,
при съблюдаване на забраната за поставяне на условия, които необосновано
нару¬шават равенството на кандидатите във възможностите им за участие /чл. 2,
ал.2 от ЗОП/. От тази гл.т неправомерно, съответно и в нарушение на чл. 2, ал.2
от ЗОП, би било това изискване за професионална компетентност, което е
непропорционално спрямо предмета, обема и сложността на поръчката и което води
или до неравнопоставеност или до неоправдано ограничаване на възможността за
участие на потенциални участници.
По делото не е спорно, че възложителят в
раздел III.1.3 от обявлението е поставил изискванията участниците в
процедурата да разполагат с Координатор по БЗУТ който да има висше образование в областта на
архитектурата и строителството на инженерната инфраструкура или еквивалентно.
Да има успешно завършен курс на обучение за координатор по ЗБУТ или
еквивалентен. Каза се, ответникът е приел, че при провеждане на процедурата по
обществената поръчка възложителят, чрез това си действие, е заложил
необосновано ограничаващи условия за подбор, които са оказали негативно влияние
върху броя на потенциалните участници.
Съдът намира изводите на ответника за
правилни и законосъобразни.
Предмет на спор в случая дали е
допустимо поставеното от възложителя изискване участниците да разполагат с длъжностно
лице по безопасност и здраве, което да притежава висше образование, отговаря на
изискванията на ЗОП и приложимото европейско законодателство.
По силата на чл. 24 от Закона за
здравословни и безопасни условия на труд (ЗЗБУТ), изпълнителят на поръчката
следва да разполага с лице, което е натоварено с организиране изпълнението на
дейностите по безопасност и здраве. Съгласно чл. 3 от Наредба № 3 от 27.07.1998
г. за функциите и задачите на длъжностните лица и на специализираните служби в
предприятията за организиране изпълнението на дейностите, свързани със
защитата от професионалните рискове и превенция на тези рискове (Наредба №
3/1998 г.), издадена на основание чл. 24, ал. 2 ЗЗБУТ, органите за безопасност
и здраве при работа, назначени или определени от работодателя, трябва да са
специалисти с подходящо образование и квалификация, съобразно характера на
дейността, да притежават необходимата теоретична и практическа подготовка, приложими
в предприятието, и да отговарят на изискванията, определени в други нормативни
актове. Наредба № 3/1998 г. е общият нормативен акт, регламентиращ изискванията,
функциите и задачите на органите по безопасност и здраве във всички предприятия.
Специфичните изисквания и правила за
тези лица по отношение дейности в строителството се съдържат в Наредба № 2/2004
г.
Нито разпоредбите на ЗЗБУТ, нито тези на
цитираните два подзаконови нормативни актове, поставят изискване към лицата,
които ще изпълняват функции в областта на ЗБУТ в случаи като процесния, да имат
висше образование.
В този смисъл поставеното изисквание за конкретната
оброзоватена степен е противоречие с чл. 2, ал.2 от ЗОП, както правилно е
прието от административния орган. Изискванията за притежаване на висше
образование не е пропорционално на предмета на поръчката и не е нормативно
обосновано с разпоредбите на ЗЗБУТ и/или посочената подзаконова нормативна
уредба.
Необосноваността на условието за
притежаване на най-високата образователна степен, поставено спрямо специалиста
по здравословни и безопасни условия на труд, следва и от разпоредбата на чл.
163а от ЗУТ, която поставя еднакви изисквания за образование спрямо техническия
ръководител без разграничение на категорията на строежа. Следователно не е било
необходимо да се поставя ограничение спрямо степента на образование за длъжностното
лице по здравословни и безопасни условия на труд. Освен това, разпоредбата на
чл. 163а от ЗУТ дава алтернативни възможности, които обаче са в полза на
изпълнителя на обществената поръчка, а не на възложителя, поради което не
могат да бъдат ограничавани с довода за високата обществена значимост на
предмета на поръчката, нейната стойност и категория на строежа, след като тази
категория не е отчетена от законодателя като изискваща по-висока степен на
образование. Изисквания в повече от нормативните, възложителя не може да
поставя, а преценката му при определяне на критериите за подбор спрямо характеристиките
на предмета на поръчката трябва да остане в рамките на приложимите
законоустановени условия – в случая ЗУТ и ЗЗБУТ.
Ето защо,съдът приема, че и с това изискване възложителят
е нарушил чл. 2, ал.2 от ЗОП и необосновано е ограничил потенциалните участници
в обществената поръчка.
Правилно нередността е квалифицирана по т.9 от приложение
№ 1 към чл. 2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи
основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за
определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ.
По второто нарушение.
По отношение на констатираната
незаконосъобразност досежно заложената методика, и по конкретно по отношение на
предвидената скала за оценка на професионалния опит на техническия специалист,
Съдът счита, че в настоящия случай, според възприетия от възложителя алгоритъм
по отношение на оценката на професионалния опит не е налице неяснота относно
така формулираното условие за опит по специалнистта в областта на
строителството, но прилагането му води до нарушаване изискването на чл.70 ал.7
т.2 от ЗОП.
Последоното правило гласи, че „В
документацията възложителят посочва методиката за комплексна оценка и начина
за определяне на оценката по всеки показател. Начинът трябва: …. т.2 да дава
възможност да бъдат сравнени и оценени обективно техническите предложения в
офертите“.
Посочено е, че оценка на професионалния
опит на техническия ръководител се изисква опроделен брой години опит по
специалността в областта на строителството. По този начин както правилно
изтъква У обективно е налице възможност участник, който е предложил експерт с придобит
опит по специалността /която безспорно може да е измежду посочените в чл.163а
от ЗУТ/ в областта на строителството, но по друга позиция да има същите точки
като участник, предложил експерт, който има опит именно като технически
ръководител.
Това се дължи на обстоятелството, че
възложителят е поставил изискванията си при формиране на оценката по този
показател без да е посочена изрично на каква длъжност или позиция е придобит заложения
в методиката „професионален опит“. Двете разгледани хипотези без съмнение дават
възможност за спечелил участник да бъде избран такъв, който е предложил
експерт, за който не е налице стаж на позицията „технически ръководител“, което
изискване е заложено от възложителя предвид предмета на обществената поръчка,
съответно да бъде ощетен участник, който е предложил експерт с опит на
позицията „технически ръководител“, което потвърждава констатациите на
управляващия орган за наличие на пряко противоречие с правилата на чл. 70, ал.
7, т. 2 от ЗОП, тъй като така приетата методика не отговаря на поставените от
законодателя нормативни изисквания и не гарантира защитата на принципите за
възлагане на обществените поръчки.
На следващо място относно скалата за оценяване
на опита на експертите, по аналогичен начин, на описания в предходните абзация,
в случая не може да бъде изпълнено изискването на чл.70 ал.7 т.2 от ЗОП предвид
значителната разлика в продължителността на опита на техническия ръководител и
допълнителонто лице във втората стъпка. Действително предвидената продължителност
на професионален опит не дава възможност за обективна оценка, тъй като участник,
който е предложил експерти с професионален
опит 4 години ще получи един и същ брой точки както участник, предложил
експерти с професионален опит от 10 г. Съответно при съвкупната оценка би могло
да се стигне до ощетяване на участник, предложил експерт с по-голям опит, което
от своя страна би имало значение за по-добро изпълнение на дейностите по обществената
поръчка, съответно по ефикасно разходване на средствата от ЕФ.
Въвеждането на методика
за оценка в отклонение от допустимите по смисъла на ЗОП способи и цели води до
пряко ограничаване кръга на потенциалните участници. Това несъмнено създава
условия за неравно третиране на участниците в процедурата. Подобно ограничение
не е обосновано от обективни потребности на възложителя
В случая ръководителят
на УО на ОПРР е констатирал нарушение, квалифицирано като нередност, а именно
незаконосъобразна методика за оценка на офертите по отношение на
"Организация и професионална компетентност на персонала на който е
възложено изпълнението на обществената поръчка", тъй като същата не дава
възможност да бъдат сравнени и оценени обективно техническите предложения в
офертите - нарушение на чл. 102 от Регламент № 966/2012 на ЕП и Съвета от
25.10.2012 г. във връзка с чл. 70, ал.7,
т.2 от ЗОП във връзка с чл. 2, ал.1, т.1 и т.2 от ЗОП и чл. 2, ал.2 от ЗОП /в
приложимата му редакция/.
Правилно и тази нередност
е квалифицирана по т.9 от приложение № 1 към чл. 2, ал.1 от Наредбата за
посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови
корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите
корекции по реда на ЗУСЕСИФ.
Без значение за правния спор са
твърденията на оспорващия, че поръчката е била предмет на контрол от страна на
АОП. Осъществяването на контрол от АОП и текущ от УО не изключва правомощието
на ръководителя на УО за последваща проверка и провеждане на производство по
определяне на финансова корекция. Установяване на нередност във връзка с
възлагането на обществена поръчка е възможно във всеки един етап от развитие на
правоотношението по ЗОП, включително и във фазата на приключило изпълнение на
обществената поръчка.
На следващо място съдът намира за
неоснователно възражението на оспорващия и споделя тезата на ответника, че констатираните и приети за установени от УО нарушения имат финансово отражение.
В тези случаи, при които не може
да се определи с точност финансовото измерение на
допуснатото нарушение, чл.72 ал.3 от ЗУСЕСИФ предвижда за определянето на финансовата
корекция да се прилага процентен показател спрямо засегнатите от нарушението
разходи, тоест от стойността на засегнатите договори. Същото
правило е залегнало и в чл.5, ал.1 от Наредбата, съгласно който размерът на финансовата
корекция се установява по пропорционалния метод, когато поради естеството на
нарушението е невъзможно да се даде реално количествено изражение на
финансовите последици. В този случай за определянето на финансовата корекция
се прилага процентен показател спрямо засегнатите от нарушението разходи, на
който Ръководителя на УО изрично се е позовал в решението. Допуснатото от
бенефициера нарушение е на ЗОП, като естеството на нарушението е такова, че е
невъзможно да се даде количествено изражение на финансовите последици. Следва
да се посочи, че нито националното законодателство, нито законодателството на
Съюза, и в частност Регламент № 1303/2013г., поставят като
изискване наличието единствено на реална вреда. Нередност може да съществува
и тогава, когато е налице възможност за нанасянето на вреда на общия бюджет,
като няма изискване да се докаже наличието на точно финансово изражение. Това
разбиране на разпоредбата на чл.2, т.36 Регламент № 1303/2013 г. следва
от буквалното езиково тълкуване, което не оставя никакво съмнение за тази
възможност - "има или би могло да има". Нарушението на свързаното с
правото на Съюза национално право, което обективно е довело до нарушаване на
принципите на равнопоставеност и недискриминация винаги създава потенциална
възможност за настъпване на вреда в бюджета на Съюза. Ако бенефициерът бе
спазил изискването на закона и бе заложил обективни критерии, би могло в
процедурата да участват и други кандидати и това да доведе до по-ефикасно
разходване на предоставените от Съюза финансови средства. Това дава основание
да се приеме, че ако жалбоподателят не бе допуснал установеното нарушение общите
разходи по финансиране на дейността биха могли да бъдат по-малки, а
следователно и разходите на Съюза биха били по-малки. С оглед цитираните
разпоредби административният орган обосновано е приел, че вредата за бюджета на
ЕС в случая се измерва със стойността на сключения договор, тъй като същите са
резултат от незаконосъобразно проведена обществена поръчка.
Процентното съотношение, с оглед на чл.72, ал.1 във вр. с ал.3 и 4 ЗУСЕСИФ ще е законосъобразно ако органът
е определил размера му в рамките, установени от законодателя на основание чл.72 ал.4 ЗУСЕСИФ, т.е. в т.9 от приложение
№ 1 към чл.2 ал.1 от Наредбата и при спазване на разпоредбата на чл.72 ал.1 ЗУСЕСИФ.
За нарушението на т.9 от приложение № 1
към чл. 2, ал.1 от Наредбата законодателят е определил 25% финансова корекция с
възможност да бъде намалена на 10% или на 5%. Органът е определил процентното
съотношение – 5 %, т.е. напълно съразмерно на извършеното нарушение, съобразно
и изложените от него мотиви.
В случая ръководителят на
управляващия орган е определил минимално предвидения процент за налагане на
финансова корекция, като е приложил пропорционалния метод. Изложени са и мотиви
относно определения в минимален размер процентен показател по който се налага
финансова корекция.
Основата,
върху която ответникът е определил финансовата корекция е върху стойността на допустимите
разходи по всеки един от засегнатите договори за възлагане на обществена
поръчка. В този смисъл е спазено правилото на чл. 5 от Наредбата корекцията да
бъде наложена върху сумата на засегнатите от нарушението разходи по съответния
договор, сключен по реда на ЗОП, които са поискани от бенефициента за възстановяване.
Така определената основа съответства на правилото на чл. 1 от ЗУСЕСИФ според
което, под средства от ЕСИФ по смисъла на този закон се счита и предвиденото в
програмите национално съфинансиране.
Спазено
е изискването на чл.7 от Наредбата.
В обобщение на изложеното, съдът намира, че оспореното
решение на ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020, с което е наложена финансова корекция на Община Пазарджик, не е
засегнато от отменителните основания по чл.146 АПК, поради което жалбата срещу него
следва да бъде отхвърлена.
Предвид
изхода на делото и на основание чл.144 от АПК искането на
ответника за присъждане на направените по делото разноски следва да бъде
уважено за сумата от 5418,80 лева, изплатен адвокатски хонорар /така доказателства представени към списка с
разноски, л.366 и сл./.
Направеното възражение за прекомерност от страна на процесуалните
представители на жалбоподателя е неоснователно.
Съдът намира, че делото представлява фактическа и правна сложност. То е по
приложението на закон, по който няма създадена трайна съдебна практика,
обвързано е с приложимостта на други закони и на правото на Европейския съюз, а
наред с това платеното адвокатско възнаграждение е съобразено с минималния
размер на адвокатските възнаграждения определено на основание чл. 8, ал. 1, т.
5 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения - при материален интерес 198 566,97 лева.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Пазарджик,
БУЛСТАТ 00351736, гр. Пазарджик, бул. “България“№2, представлявана от Кмета на
Община Пазарджик, против Решение № РД-02-36-836 от 23.07.2018 г. на Заместник-Министъра
на Регионалното развитие и благоустройството в качеството му на Управляващ
органа на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020.
ОСЪЖДА Община Пазарджик, БУЛСТАТ 00351736, гр. Пазарджик, бул.
“България“№2, представлявано от Зам. кмета на Община Пазарджик, да заплати на
Министерството на регионалното развитие и благоустройството БУЛСТАТ *********,
гр.София 1202, ул.“Св.Св.Кирил и Методий“№17-19, сумата от 5418,80 /пет хиляди
четиристотин и осемнадест лева и осемдесет стотинки/ лева, разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване с касационна жалба пред ВАС на РБългария в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/