Решение по дело №174/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 януари 2022 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20217090700174
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  4

гр. Габрово, 24.01.2022 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

           

    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в публично заседание на дванадесети януари две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ

                                                             ЧЛЕНОВЕ: СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ

                                                                             ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

при секретаря ЕЛКА СТАНЧЕВА и с участието на окръжния прокурор ....АЛЕКСАНДЪР АЛЕКСАНДРОВ ........... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ КАНД № 174 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Касационното производство е образувано въз основа на депозирана в законния срок жалба от Регионална дирекция за национален строителен надзор /РДНСК/ Габрово, подадена чрез надлежно упълномощен процесуален представител – юрисконсулт, против Решение № 96 от 27.10.2021 година на Районен съд Севлиево, постановено по АНД № 208 по описа за 2021 година. С обжалваното решение е отменено Наказателно постановление /НП/ № Г-7-7 от 06.10.2020 година на Началник на РДНСК Габрово, с което за нарушение на чл. 143, ал. 1, т. 1, вр. чл. 144, ал. 1, т. 5, вр. чл. 142, ал. 4 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ на Ц.Й.В. ***, в качеството ѝ на главен архитект на Община Севлиево, е наложена глоба на основание чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ в размер на 1000 /хиляда/ лева.

В жалбата се твърди, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Развиват се подробни мотиви за това, че въззивният съд се е отклонил от предмета на делото, като е изследвал необходим ли е бил одобрен инвестиционен проект в процесния случай, който въпрос не е засегнат в процесните АУАН и НП. Според жалбоподателя не органите на РНДСК, а архитектът е субекта, който е приел, че следва да има инвестиционен проект, като го е одобрил в нарушение на закона и именно за това нарушение му се търси административнонаказателна отговорност. Този инвестиционен проект бил изискан именно от архитекта и поради това негово изискване е бил и изготвен. В тази връзка е и потърсена административно наказателната му отговорност за това че е одобрил проект в нарушение на закона. Твърди се също за неотчитане на обстоятелството, че процесното разрешение за строеж е отменено с влязла в сила заповед на РДНСК Габрово, поради което е неправилен изводът на въззивния съд, че разрешението е законосъобразно. Прави се искане за отмяна на обжалваното решение и постановяване на ново, с което процесното НП да бъде потвърдено или делото да бъде върнато за ново разглеждане. Заявява се претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева за всяка от инстанциите.

Касационният жалбоподател РДНСК Габрово се представлява в открито съдебно заседание от надлежно упълномощен процесуален представител – юрисконсулт, който поддържа подадената касационна жалба, както и искането по същество. Съображения в тази насока са развити в съдебно засадание по делото.

Ответната страна Ц.В. не се явява и не се представлява в открито съдебно заседание, не се заявява становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Габрово дава мотивирано заключение за основателност на жалбата, като намира, че е налице осъществено административно нарушение.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, и извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието с материалния закон на обжалваното решение /чл. 218, ал. 2 от АПК вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН/, намира касационната жалба за неоснователна по следните съображения:

Приетата от съда фактическа обстановка, подробно изложена в мотивите на решението, съответства на събраните по делото доказателства и се споделя изцяло от настоящия състав на Административен съд Габрово. Споделят се изцяло и правните изводи на първоинстанционния съд.

Наредба № 19 от 25.10.2012 година за строителство в земеделските земи без промяна на предназначението им е издадена на основание § 18, ал. 1 от заключителните разпоредби на ЗУТ, съгласно който министърът на регионалното развитие и благоустройството одобрява строителни и технически правила и нормативи, издава наредби и инструкции и одобрява образци на документи по прилагането на този закон, т.е. Наредбата представлява подзаконов нормативен акт по прилагане на ЗУТ.

Въззивният съд, при извършена съвкупна преценка на изложеното в разпоредбите на чл. 12 и 13, т. 3 от Наредбата във връзка с чл. 148 и сл. от ЗУТ, вр. чл. 147, ал. 1, т. 1 от ЗУТ /редакция ДВ, бр. 41 от 2019 година, в сила от 21.05.2019 година/, приема, че не се изисква одобряване на инвестиционни проекти за издаване на разрешение за строеж за стопански постройки със селскостопанско предназначение.

В случая Гл. архитект на Община Севлиево е одобрила инвестиционен проект за строеж „Едноетажна селскостопанска постройка“ в имот с иентификатор *********** по КККР на с. *********, общ. Севлиево. Съгласно разпоредбата на чл. 147, ал. 1, т. 1 от ЗУТ /редакция ДВ, бр. 41 от 2019 година, в сила от 21.05.2019 година/, не се изисква одобряване на инвестиционни проекти за издаване на разрешение за строеж за стопански постройки със селскостопанско предназначение и строежите от допълващото застрояване по чл. 44 и по чл. 46, ал. 1. Такъв е и процесният случай, като правилно състава на РС Севлиево е достигнал до извод, че за процесния строеж не е било необходимо одобряване на инвестиционен проект. След като инвестиционен проект не е бил необходим, твърдяното от наказващия орган одобряване на инвестиционен проект в противоречие с разпоредби от ЗУТ не може да бъде прието за осъществено от страна на Ц.В. административно нарушение, за което да бъде ангажирана административнонаказателната ѝ отговорност.

Законосъобразността на Разрешение за строеж № 43 от 21.05.2020 година, издадено от касационната жалбоподателка в качеството ѝ на главен архитект на Община Севлиево не е предмет на обсъжддане в настоящото производство. Административното производство по чл. 156 от ЗУТ /за служебна проверка на издадените разрешения за строеж и одобрените инвестиционни проекти и отмяната им в случай на установени нарушения, водещи до тяхната незаконосъобразност/ и административнонаказателното производство по ЗАНН /за установяване извършването на административни нарушения и налагането на предвидените за тях административни наказания с издаването на наказателни постановления/, са самостоятелни, отделни производства, които не са в отношение на преюдициалност или корелативност. Когато обаче съставомерно от обективна страна деяние на административно нарушение по ЗУТ се свързва с незаконосъобразно издаден административен акт по ЗУТ /в т.ч. с незаконосъобразно издадени строителни книжа/, при предвидено в специалния закон нарочно контролно административно производство, в рамките на което определените от закона органи на ДНСК да извършват проверка и преценка за законосъобразността на акта и при регламентираната възможност тази преценка, обективирана в съответната заповед, да бъде предмет на съдебен административен контрол, установеното в с влязъл в сила акт, с който приключва административното /респ. съдебното/ производство, би имало както доказателствено, така и правно значение в административнонаказателното производство при преценката за наличие на административно нарушение.

Изложеното води до извод, че в случая е налице несъставомерност на вмененото на Ц.В. деяние, поради което въззивният съд не е бил длъжен да съобразява твърдяния от органите на ДНСК факт, че горепосоченото разрешение за строеж е било отменено с влязла в сила заповед.

Не е налице необходимост от одобряване на инвестиционен проект в случая, което води до незавършен фактически състав и несъставомерност на твърдяното за осъществено деяние като административно нарушение. 

Районен съд Севлиево е постановил валидно, допустимо и правилно решение, постановено при правилно приложение на материалния закон, преценявайки всички събрани в хода на производството доказателства, без да игнорира или анализира превратно което и да е от тях. Изложеното води до извода, че решението на Районен съд Севлиево следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. 1 от АПК във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 96 от 27.10.2021 година на Районен съд Севлиево, постановено по АНД № 208 по описа за 2021 година.

Решението е окончателно.          

                                                

                                 

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                 ЧЛЕНОВЕ:           1.

 

 

                                                                                                  2.