Решение по дело №1836/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 313
Дата: 6 юли 2021 г. (в сила от 4 ноември 2021 г.)
Съдия: Пламен Димитров Караниколов
Дело: 20213110201836
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 313
гр. Варна , 06.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 37 СЪСТАВ в публично заседание на
шестнадесети юни, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Пламен Д. Караниколов
при участието на секретаря Петранка Н. Петрова
като разгледа докладваното от Пламен Д. Караниколов Административно
наказателно дело № 20213110201836 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:



Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН .

Образувано по жалба на Д.Н.К., в качеството му на законен представител на ЕТ
„Деникра – Деню Колев“ с ЕИК *********, против Електронен фиш Серия „Г“ № 0031589,
издаден от ОД на МВР-Варна, с който за нарушение на чл.483, ал.1, т.1, вр. чл.638, ал.4,
вр.чл.638, ал.1, т.2 вр.чл.461, т.1 от КЗ на фирмата е било наложено адм. наказание
„имуществена санкция“ в размер на 2 000.00 /две хиляди/ лв.

С жалбата се иска да бъде отменен издаденият електронен фиш. Банкетно се сочи, че
той е неправилен и незаконосъобразен.

В съдебно заседание, въззивникът се явява лично и поддържа жалбата. Моли да бъде
отменен ЕФ.

Въззиваемата страна , редовно призована, в съдебно заседание, не изпраща
представител. По делото са постъпили писмени бележки от процесуален представител -
1
юрисконсулт, който ангажира становище за законосъобразност на електронния фиш, като
моли същият да бъде потвърден. Претендира за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение .

С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от
фактическа страна следното:

Електронен фиш Серия „Г“ № 0031589 е съставен от ОД на МВР-Варна, за това, че на
11.03.2021 г., в 17:34 часа в гр.Варна, на ул.“Струга“, на място с GPS координати:
43.218862,27.905171 било установено управление на МПС- лек автомобил марка „Опел
Корса“ с рег.№ В 43-51 СН, регистрирано в Р България, което не е спряно от движение и за
което няма сключен и действащ договор за задължителна застраховка гражданска
отговорност на автомобилистите - нарушение по чл. 483, ал.1, т.1, вр. чл.638, ал.4,
вр.чл.638, ал.1, т.2 вр. чл.461, т.1 от КЗ.
Нарушението било заснето с автоматизирано техническо средство SD2D0013.

При тези констатации и след извършени справки на интернет страницата на
„Гаранционен фонд“ било установено, че към дата 11.03.2021 г. за лек автомобил марка
„Опел Корса“ с рег.№ В 43-51 СН няма активна застраховка „Гражданска отговорност“.
След извършена справка в информационните масиви на МВР било установено, че
МПС-то е собственост на Д.Н.К.. ЕФ бил издаден на собственика на МПС. ЕФ бил връчен
срещу разписка на представляващия собственика на 26.04.2021 г. Последният, в
законоустановения 14 дневен срок от връчване на ЕФ, на 29.04.2021 год. депозирал жалба
срещу него.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани
в хода на съдебното следствие доказателства –писмени, гласни и веществени.
Съдът кредитира и писмените доказателства, както и веществените /фотоснимки/,
приобщени по делото.

Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността
му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, прави
следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, подадена е в законоустановения срок по чл.189, ал.8
от ЗДвП, приложим по препращане от чл.647, ал.3 от КЗ и от надлежна страна. Разгледана
по същество, същата се явява неоснователна поради следното:

2
Въззивното дружество е наказано за нарушение на чл.483, ал.1, т.1 от КЗ, съгласно който
- договор за застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите е длъжно да сключи
всяко лице, което: притежава моторно превозно средство, което е регистрирано на
територията на Република България и не е спряно от движение; това изискване не забранява
и всяко друго лице, различно от собственика на моторното превозно средство, да сключи
застрахователния договор. За неизпълнение на това задължение е предвидена и съответна
санкция в разпоредбата на чл.638, ал.1 от КЗ: глоба от 250 лв. – за физическо лице и
имуществена санкция от 2000 лв. – за юридическо лице или едноличен търговец. Съгласно
ал.4 на същия член, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено
управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ
застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство се налага глобата или
имуществената санкция по ал.1. Според разпоредбата на чл.647, ал.3 КЗ, когато с
автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на
моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за
задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда,
предвидени в Закона за движение по пътищата. Електронният фиш се изпраща на
собственика на моторното превозно средство с препоръчано писмо с обратна разписка.
Собственикът е длъжен в 14-дневен срок от получаването му да заплати глобата или
имуществената санкция по чл.638, ал.4 и 6. Член 189, ал.5 от Закона за движение по
пътищата не се прилага. Горните разпоредби идват да покажат, че принципно е допустимо
издаване на ЕФ за нарушение на КЗ при установено и заснето управление на моторно
превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за
задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите. В тези случаи КЗ
препраща към условията и реда за издаване на ЕФ, предвидени в Закона за движение по
пътищата.

Легалната дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН,
възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Електронният фиш е електронно изявление,
записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства. От това произтича, че електронният фиш е
своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се приравнява
едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (съгласно
чл. 189, ал. 11 ЗДвП), не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване.
Електронният фиш, предмет на настоящото обжалване съдържа всички предвидени
реквизити в разпоредбата на чл.189, ал.4 от Закона за движение по пътищата. Посочената
разпоредба въвежда специален ред и реквизити на санкционния акт, поради което съдът
намира, че възраженията за нарушаване на реда за издаването му са неотносими, тъй като
жалбоподателят се позовава на изисквания, относими към реда на издаване и съдържанието
на наказателните постановления, включително относно посочването на орган, издал
електронния фиш и дата на издаването му.

В разпоредбата на чл.189, ал.4 ЗДвП са изброени изчерпателно реквизитите на
електронния фиш и сред тях не фигурира „дата на съставяне на фиша” (за разлика от чл.42,
т.2 ЗАНН, който въвежда такъв реквизит на АУАН). Ето защо липсата на дата на съставяне
на електронния фиш не се възприема от съда като съществено процесуално нарушение. По
дефиниция електронният фиш не носи подпис на издателя си, поради което въпросът за
3
компетентността на определено лице не се поставя. В него следва да бъде отразена само
структурата на МВР, на чиято територия е установено нарушението, което е сторено. От
друга страна, с оглед посочената в електронния фиш дата на извършване на нарушението –
11.03.2021 г. и предвид датата на депозиране на жалбата срещу него – 29.04.2021 г., не е
налице и индиция за несъблюдаване на сроковете по чл.34 от ЗАНН във връзка с процесното
административно наказателно производство. Доколкото в електронния фиш е посочено ясно
мястото на извършване на нарушението, което е на територията на гр. Варна, и ясно е
посочено, че фишът е издаден от ОД на МВР – Варна, не са налице пречки и за извършване
на преценката дали процесният електронен фиш е издаден от компетентната териториална
структура на МВР. В този смисъл е неоснователно твърдението на въззивника в този аспект
за допуснато съществено процесуално нарушение.
Следователно изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на
АУАН и НП, подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на
електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за
задължителни само посочените в чл.189, ал.4, изр.2 ЗДвП реквизити, към които препраща и
разпоредбата на чл.647, ал.3 от КЗ. В него следва да бъде отразена само структурата на
МВР, на чиято територия е установено нарушението, което е сторено в случая. В
обжалвания електронен фиш са посочени още мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, нарушените разпоредби, размера на
имуществената санкция, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът
на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. В електронния
фиш е посочено и описание на нарушението, което също е един от задължителните
реквизити, съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 ЗДвП. В конкретния случай нарушението е
описано от фактическа и от правна страна. Посочено е, че е било установено управление на
МПС / лек автомобил марка „Опел Корса“ с рег.№ В 43-51 СН/, регистрирано в Р България,
което не е спряно от движение и за което няма сключен и действащ договор за
задължителна застраховка гражданска отговорност на автомобилистите. Поради това и
съдът намира, че Електронният фиш съдържа всички изискуеми реквизити, респективно ЕФ
отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата , към който
препраща чл.647, ал.3 от КЗ. По този начин както за нарушителя, така и за съда е напълно
ясно какво се твърди да е извършено от него.

Съдът намира, че субект на нарушението по чл.483, ал.1, т.1 от КЗ, може да както
физическо, така и юридическо лице, т.к. КЗ се явява специален законов акт спрямо ЗДвП,
поради което щом в него изрично е предвидена "имуществена санкция" за юридическото
лице – собственици на МПС при несключен застрахователен договор за задължителна
застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, то е неприложима разпоредбата
на чл.188, ал.2 от ЗДвП и не следва, а и не може да се наложи "глоба" на законния
представител на юридическото лице. Горното е безспорно видно от текста на разпоредбата
на чл.647, ал.3 от КЗ, където е посочено, че член 189, ал. 5 от Закона за движение по
пътищата не се прилага.
Установено е по делото от АТСС, с което е заснет лек автомобил марка „Опел Корса“ с
рег.№ В 43-51 СН, е пътна радарна система тип m*SpeeDet 2 D за контрол на скоростта на
МПС с възможност за заснемане и автоматично разпознаване на рег. номера. Видно от
приложените по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 18.02.5133,
валидно до 20.02.2028г. и Допълнение №18.07.55133.1 Удостоверение за одобрен тип
средство за измерване, се установява, че преносимата система е одобрен тип средство за
измерване от така наречения тип пътна радарна система, притежаваща възможност за
4
автоматично разпознаване на регистрационни номера. Установява се от приетите писмени
доказателства, както и от веществените доказателствени средства - снимкови разпечатки от
АТСС и справки за регистрация на МПС по рег.№, че лек автомобил марка „Опел Корса“ с
рег.№ В 43-51 СН е заснет на 11.03.2021 г. да се движи в гр.Варна.

Съдът намира, че от приложения по делото снимков материал- снимки приложени по
АНП е безспорно видно, че именно МПС- лек автомобил марка „Опел Корса“ с рег.№ В 43-
51 СН се е управлявал в гр.Варна по ул. „Струга“. От представените снимки както бе
споменато по-горе е виден както видът на превозното средство, така и неговият
регистрационен номер и обстоятелството, че той се движи по път. За установяване на
горното не е нужно да бъде приобщаван видеоклип, а и видно от писмото на началник
Сектор „ПП“- Варна системата АИС „Трафик“ не генерира видеоклипове. Действително
снимковият материал сочи единствено географски координати 43.218862,27.905171, но при
въвеждане на тези координати в интернет пространството /общодостъпно за всички/
безспорно се локализира именно гр.Варна, ул. „Струга“- място посочено в ЕФ.

От приложената по делото разпечатка от проверка, извършена в Гаранционен фонд за
процесния автомобил е видно, че той не е имал валидно сключена и действаща застраховка
"Гражданска отговорност" към тази дата. В този смисъл към дата 11.03.2021 г. е било налице
нарушение на чл.483, ал. 1, т. 1 от КЗ от КЗ, тъй като към тази дата собственикът на МПС не
е изпълнил задължението си да сключи задължителната застраховка „ГО“. Без значение за
съставомерността е кога е възникнало задължението за сключване на ГО, като към дата
11.03.2021 г. безспорно е видно, че това задължение не е изпълнено. Относно датата на адм.
нарушение следва да се посочи, че съгласно разпоредбата на чл. 638, ал. 4 от КЗ, релевантна
за нея е датата на управлението на МПС, а не датата на която е следвало да се сключи
договор за задължителна застраховка "ГО", какъвто не е необходим, когато МПС не се
намира в процес на движение.

В случая съдът намира, че от данните по делото е видно, че нарушението е установено и
заснето с АТСС, с оглед на което и може да бъде приложена разпоредбата на чл.638, ал.4 от
КЗ. В тази връзка е и приложеното писмо - УРИ 819000-22145/29.04.2021 г. на Началник
Сектор „ПП“ - Варна.

Според настоящия състав на съда правилното тълкуване на нормата на чл.647, ал.3 от КЗ
и на волята на законодателя е да се ангажира административнонаказателната отговорност с
ЕФ при липса на сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите за дадено МПС, в случаите, когато с
автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на
МПС. Достатъчно е с АТСС да е установено и заснето управлението на процесното МПС,
като не е необходимо АТСС да установява и заснема и липсата на валидна застраховка
„Гражданска отговорност“. Този извод се обосновава и от обстоятелството, че липсата на
валидна застраховка „Гражданска отговорност“ за дадено МПС към определена дата се
установява чрез справка по електронен път в „Гаранционния фонд“, т.е. установяването на
този факт не е поставен на преценката на контролните органи, а се извлича от данни от
официална информационна система, същата общодостъпна за всички.
5

Ето защо и съдът счита, че в случая не е приложим общият ред за съставяне на АУАН и
НП. В този смисъл е и практиката на Административен съд- Варна- например Решение по
КАНД №48/2020г. по описа на АдмС-Варна, Решение по КАНД № 114/2020 г. по описа на
АдмС-Варна и др.

На следващо място в ЕФ е описано извършването на нарушение по чл.483, ал.1, т.1 от
КЗ, изразяващо се в неизпълнение на задължението да се сключи договор за застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите от лицето, което притежава моторно
превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и не е
спряно от движение. Ето защо не би могло да се ангажира отговорността на
представляващия възз. дружество като физическо лице, т.к. не той е собственик на
описаното във фиша МПС, а представляваното от него дружество, което е различен
административно наказателноотговорен правен субект и което единствено е имало
задължение по чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ. Именно с посочването в ЕФ на тази разпоредба,
както и с посочване на собственика на МПС е видно, че той е издаден срещу дружеството
собственик, а не срещу неговия управител.

Следва да се посочи, че с ЕФ за нарушение по чл.483, ал.1, т.1 във вр. с чл.638, ал.4 във
вр. с ал.1, т.2 от КЗ може да се ангажира административнонаказателна отговорност само и
единствено на собственика на МПС, което е без задължителна застраховка, но не и на
лицето, което не е собственик, но го е управлявало по време на констатиране на
нарушението. Аргумент за това е разпоредбата на чл.647, ал.3 от КЗ, която сочи: "Когато с
автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на
моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за
задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда,
предвидени в ЗДП". Разпоредбата продължава с това, че: "Електронният фиш се изпраща на
собственика на моторното превозно средство с препоръчано писмо с обратна разписка.
Собственикът е длъжен в 14-дневен срок от получаването му да заплати глобата или
имуществената санкция по чл.638, ал.4 и 6. Член 189, ал.5 от Закона за движение по
пътищата не се прилага". Последното изречение на цитираната норма указва, че
собственикът не може да представи пред наказващия орган декларация с данните за лицето,
което в деня на нарушението е управлявало автомобила, т. е. не може да се ползва от
опцията издаденият против него ЕФ да бъде анулиран и да се издаде нов против лицето –
несобственик, което е управлявало МПС без застраховка. От това категорично следва, че ЕФ
за горецитираното нарушение може да се издаде само против собственик. С оглед на което и
съдът намира, че правилно е ангажирана отговорността за соченото нарушение. В този
смисъл Решение на АДмС - Варна по Касационно дело № 3420 по описа на съда за 2019 год.

От страна на възз. ЕТ, чрез неговия представител, не се ангажират доказателства в с.з., че
автомобилът не е негова собственост или пък, че към датата на визираното нарушение е
имал сключена задължителна ГО. Напротив от доказателствата по делото е видно точно
обратното.
Размерът на санкцията предвидена в закона е фиксиран такъв, поради което обсъждането
на въпросът за нейната справедливост е безпредметно.
6

Настоящият съдебен състав намира, че в конкретния случай по отношение нарушението,
не може да намери приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН за маловажен случай. Това е
така, тъй като нарушението е формално. Липсват съставомерни вреди, т.е. законодателят е
възприел, че самото нарушение е с достатъчно висока степен на обществена опасност.
Крайната цел на контрола е недопускане движение на МПС без валидна застраховка ГО.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че в случая
производството по ангажиране на административно наказателна отговорност чрез
издаването на електронен фиш се е развило в унисон с установените материално правни и
процесуални правила. Поради това и процесният ЕФ следва да бъде потвърден.

На основание чл.63, ал.3 от ЗАНН (Нова – ДВ, бр. 94/29.11.2019 г.), в съдебните
производства по ал.1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на
Административно процесуалния кодекс. Нормата е процесуална и е приложима от
04.12.2019 г. Съдът се произнася по разноските сторени по делото, което разглежда, когато
страните са поискали това.

От процесуален представител на ОД на МВР – Варна е направено искане за присъждане
на юрисконсултско възнаграждение. Искането за присъждане на разноски от страна на
процесуалния представител на наказващия орган е направено своевременно. В настоящото
производство юрисконсулт е извършил процесуално представителство, като е депозирал
становище по делото и с оглед крайния изход на спора и направеното от негова страна
искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, въззивникът следва да бъде
осъден на основание чл.63, ал.3 вр. чл. 143, ал. 4 от АПК да заплати на ОД на МВР-Варна
юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, определено съгласно чл. 144 от АПК,
вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП, вр. чл. 27е от Наредба за заплащането на
правната помощ. Макар законът и цитираната наредба да предвиждат възнаграждение за
представителство по административно- наказателни дела в размер от 80.00 до 120.00 лв.,
съдът намира, че следва да бъде присъдено такова в минимален размер, тъй като липсва
каквато и да било фактическа и правна сложност на случая, което е видно и от липсата на
каквито и да било процесуални усилия на ю.к. по поддържане на обвинителната теза на
АНО, ограничило се до вземане на писмено становище, че ЕФ е правилен и
законосъобразен. Това мотивира съда да присъди юрисконсултско възнаграждение в
минимален размер.


Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОВРЪЖДАВА Електронен фиш Серия „Г“ № 0031589, издаден от ОД на МВР-Варна, с
който на ЕТ „Деникра – Деню Колев“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: *** за нарушение на чл. 483, ал.1, т.1, вр. чл.638, ал.4 , вр. чл.638, ал.1, т.2, вр.
чл.461, т.1 от КЗ на дружеството е било наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в
7
размер на 2 000.00 /две хиляди/ лв.

ОСЪЖДА ЕТ „Деникра – Деню Колев“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: *** да заплати на ОД на МВР - Варна сумата от 80.00 /осемдесет/ лева,
представляваща юрисконсултско възнаграждение по АНД № 1836/2021 год. на РС - Варна.


Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен
съд - Варна в 14 - дневен срок от получаване на съобщението, че решението и мотивите са
изготвени.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
8