РЕШЕНИЕ
№ ...3
гр. С., 24.01.2020 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
С. РАЙОНЕН СЪД, пети състав, в открито съдебно заседание, проведено на втори декември през
две хиляди и деветнадесетата година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ ЯНКО ЧАВЕЕВ
при участието на секретаря Дарина
Николова сложи за разглеждане докладваното от съдията АНД № 435 по описа на
съда за
Г.А.С. ***,
обжалва Наказателно постановление № 432/06.08.2019 г., издадено от Кмета на Община С., с искане за неговата отмяна поради
незаконосъобразност.
В съдебно заседание жалбоподателят
се представлява от пълномощника си адв. Н. К., който заявява, че поддържа жалбата
и в хода на съдебните прения развива изложените в нея съображения, както и
излага допълнителни такива в подкрепа на нейната основателност.
Въззиваемата страна се
представлява от пълномощника си юрк. Е. К., която
оспорва жалбата, заявява становище за нейната неоснователност и моли
обжалваното наказателно постановление да бъде потвърдено.
Съдът, след като подложи на преценка събраните
по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна
следното:
Производството е по чл. 59 и сл.
от ЗАНН. Жалбата е допустима като подадена от легитимирано лице в
законоустановения срок срещу подлежащо на съдебно обжалване наказателно
постановление (НП).
Разгледана по същество, жалбата е
основателна.
Административно-наказателното
производство срещу жалбоподателя е образувано въз основа на акт за установяване
на административно нарушение, съставен срещу жалбоподателя на 07.05.2019 г. от
св. Г.М., на длъжност „полицейски инспектор” в РУ – С.
за нарушение на чл. 35, ал. 1 от Закона за опазване на селскостопанското
имущество (ЗОСИ), изразяващо се в това, че на 06.05.2019 г. около 11,00 ч. в
землището на с. Р. и с. Ш. д. жалбоподателят допуска
22 броя коне - негова собственост, да навлязат в землищата на тези села, с
което е нарушил издадени на основание чл. 8, ал. 2 от ЗОСИ Заповед №
1/03.05.2019 г. на кмета на с. Р. и Заповед № 1/06.05.2019 г. на кмета на с. Ш. д..
В обжалваното НП административно-наказващият
орган изцяло е възприел констатациите на актосъставителя относно вмененото на
жалбоподателя деяние, приел е, че с извършването му жалбоподателят е нарушил
разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от ЗОСИ, поради което то е съставомерно като
административно нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 2 от ЗОСИ и е ангажирал личната
му административно-наказателна отговорност за това административно нарушение,
за което му е наложил глоба в размер 100 лв.
От събраните по делото
доказателства не се установява жалбоподателят да е извършил административното
нарушение, за което е наказан с обжалваното НП.
Свидетелят Г.М.
– актосъставител, сочи в показанията си пред съда, че през м. април или май
Съдът кредитира изцяло
показанията на св. Г.М., тъй като те са логични,
последователни и безпротиворечиви. В показанията си
свидетелят правдиво сочи фактите, които е възприел лично, отграничава
ги от факти, които не е възприел (макар и да е посочил такива в АУАН) и
разкрива в необходимите детайли и хронологична последователност
обстоятелствата, вследствие на които е съставил акта. Обстоятелството, че св. М.
е страна по гражданско-правен спор с Община С. не обосновава извод за негова заинтересуваност
във вреда на ответника по жалбата, тъй като той е съставил АУАН в изпълнение на
възложено му от закона правомощие (чл. 14, ал. 2 от ЗОСИ) без оглед това кой
впоследствие ще издаде НП, а и съдържанието на показанията му въобще не сочи на
такава заинтересуваност.
Анализът на кредитираните показания
на св. М. в съвкупността им с приетите писмени доказателства, обосновава
следните изводи:
По делото изобщо не се установява
от фактическа страна на 06.05.2019 г. жалбоподателят да е нарушил заповед №
1/06.05.2019 г., издадена на основание чл. 8, ал. 2 от ЗОСИ от кмета на с. Ш. д., Община С. (л. 9 от делото), допускайки 22 броя коне
– негова собственост, да навлязат в землището на това село. Свидетелят М. не е
възприел такова обстоятелство, а и станалите нему известни сигнали и докладни
записки не касаят навлизане на конете на жалбоподателя в ливади в землището на
това село.
Със Заповед № 1/30.04.2019 г. (л.
8) кметът на с. Р., Община С., е забранил на основание чл. 8, ал. 2 от ЗОСИ
пашата на едър и дребен преживен добитък в ливадите, които се ползват за косене
на сено, считано от 06.05.2019 г. включително до 20.08.2019 г. (до окончателно
прибиране на сеното от ливадите). Свидетелят М. лично не е установил наличие на
коне в такива ливади в землището на с. Райово на 06.05.2019 г. – той е получил
данни, че преди тази дата конете били установени на пътя между селата П. и Р., а впоследствие бил уведомен и за още една жалба от
кмета на с. Р., че в нарушение на неговата заповед конете на В. М. (за които
впоследствие се установило, че принадлежат на жалбоподателя) се движат в
насаждения и ливади в землището на селото. По делото не е установено конкретното
съдържание на тази жалба относно местонахождението на конкретен брой животни в
конкретен имот на определена дата, но дори и съдържанието й да бе доказано,
тази жалба би могла да представлява единствено твърдение от трето лице, но не и
доказателство за нарушението.
Липсата на непосредствени
възприятия у актосъставителя за местоположението на животните на 06.05.2019 г. и
на други доказателства в тази насока пряко е обусловило съдържанието на АУАН, в
който деянието на жалбоподателя е описано като допускане на тази дата на
собствените му коне да навлизат в землищата на селата Р. и Ш.
д. в нарушение на горепосочените заповеди на кметовете на двете села и е
прието, че това деяние съставлява нарушение на чл. 35, ал. 1 от ЗОСИ. Така
описаното деяние обаче не нарушава посочената разпоредба, тъй като тя
установява забрана не за навлизане в
землището на населеното място, а за преминаване през чужди земи, засадени със селскостопански култури, трайни и цветни
насаждения, освен при установено право на преминаване. По същата причина
тази забрана не е нарушена и с допускане на конете на жалбоподателя да навлизат
в територията на двете села, както е
описано деянието му в НП. В обобщение, както в АУАН, така и в НП е описано
деяние на жалбоподателя, което не представлява нарушение на забраната по чл.
35, ал. 1 от ЗОСИ.
Вярно е, че с обжалваното НП
жалбоподателят е наказан за административно нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 2 от
ЗОСИ, която разпоредба не съдържа директно препращане за състава на нарушението
към нарушаване на забраната по чл. 35, ал. 1 от този закон.
Съществено е обаче, че деянието
на жалбоподателя, както е описано в АУАН и НП, е несъставомерно
и като административно нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 2 от ЗОСИ, която
разпоредба установява административно-наказателна отговорност за онзи, който
„влиза или преминава, или пуска животни през
селскостопански земи с посеви, трайни или цветни насаждения, без да има
право, като с това причинява вреди на селскостопанско имущество”.
Допускането на коне да навлизат в
землищата, респ. територията, на населени места по никакъв начин не може да се
приравни на неправомерно пускане на животни през селскостопански земи с посеви,
трайни или цветни насаждения, още повече че дори заповедите на кметовете на
селата Р. и Ш. д., посочени като нарушени с деянието
на жалбоподателя, забраняват за определен период от годината пашата на добитък
в ливади, които макар и да са селскостопанско имущество по смисъла на чл. 2,
ал. 1, т. 1 от ЗОСИ, не са засадени с посеви, трайни или цветни насаждения. И
на последно място, по делото не се доказва, а и на жалбоподателя не е вменено
нито с АУАН, нито с НП, причиняването на вреди на селскостопанско имущество,
което като противоправен резултат е
установено като съставомерен от обективна страна
признак на административното нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 2 от ЗОСИ.
В обобщение, поради това, че по
делото не се установява жалбоподателят да е извършил описаното в АУАН и НП
деяние и предвид несъставомерността на такова деяние
като нарушение на забраната по чл. 35, ал. 1 от ЗОСИ, а и като административно
нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 2 от ЗОСИ, обжалваното НП е издадено в нарушение
на материалния закон и следва да бъде отменено.
Воден от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 432/06.08.2019 г., издадено от Кмета на Община С..
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с
касационна жалба пред Административен съд – С.-област в 14-дневен срок от
съобщенията до страните за обявяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: