Р Е Ш Е Н И Е
№ 729
гр. Пловдив, 09.04.2021 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, ІX състав, в публично съдебно заседание на пети април две хиляди
двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ СТОЯНОВ
при секретаря
Севдалина Дункова, като разгледа
докладваното от съдия Стоянов адм. дело
№ 504 по описа на съда за 2021 год.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производство е по реда на Глава Десета от АПК, във връзка с чл. 172, ал.
5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).
Образувано
е по жалба на „Ти Ейч Си Груп“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. Пловдив, ул. „***, представлявано от
управителя – Г.Л.Г.,
чрез адвокат Х., срещу заповед № 21-0438-000038/03.02.2021 г. на началник на Трето
Районно управление при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи
/ОДМВР/ – Пловдив, с която на дружеството - жалбоподател е наложена
принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а
от ЗДвП
– прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство /ППС/, лек автомобил
„Фолксваген
Голф Вариант“
с
рег. № ***,
за срок от една година.
В жалбата са изложени съображения за
неправилност и незаконосъобразност на оспорения акт и се иска отмяната му от
съда. Като съществено нарушение се сочи липсата на мотиви за размера на
приложената административна принуда. Твърди се, че оспорената заповед не
съответства на целта на закона.
Претендира се присъждане на съдебни разноски.
Ответникът
началник на Трето Районно управление при ОДМВР – Пловдив, е подал молба-становище, с която се оспорва жалбата. Прави възражение за
прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Окръжна прокуратура- Пловдив, редовно
уведомена за възможността да встъпи в производството, не се представлява и не
изразява становище по жалбата.
Жалбата, като подадена срещу подлежащ на съдебно
обжалване акт – ЗППАМ № 20-0438-000038/03.02.2021 г., от лице с правен интерес
от обжалването, в качеството му на адресат на акта, в законоустановения
14-дневен срок за обжалване, регламентиран в чл.149 ал.1 от АПК, приложим
съгласно чл.172 ал.5 от ЗДвП, е ДОПУСТИМА.
От фактическа страна съдът намира за установено
следното:
Съставен
е АУАН № 946898/03.02.2021 г. от Й.Р.К., на длъжност младши полицейски
инспектор в
Трето Районно управление при ОДМВР – Пловдив, в който е отразена следната
фактическа обстановка:
На
03.02.2021 г.,
около 15: 00 часа, в гр. Пловдив, бул. "България" до № 33, Й.К.А., ЕГН ********** като водач на лек
автомобил „Фолксваген Голф Вариант“ с рег. № *** /собственост на „Ти Ейч Си Груп“ ЕООД, ЕИК *********/ управлява МПС след като СУМПС е
отнето по реда на чл. 171, т. 1 от ЗдвП със ЗППАМ № 21-6207-000021 от
23,01,2021 г.
Актът е подписан от нарушителя Й.К.А. без възражения, което е изрично посочено в него и е връчен на лицето на
03.02.2021 г.
Въз основа на така установеното е издадена
Заповед № 21-0438-000038/03.02.2021 г.,
с която административният орган за това, че на 03.02.2021 г. в гр. Пловдив,
бул. "България" до № 33, Й.К.А. управлява лек автомобил „Фолксваген Голф
Вариант“ с рег. № ***, собственост на „Ти Ейч Си Груп“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от Г.Л.Г., като водач, на който СУМПС
временно е отнето по реда на чл. 171, т. 1 ЗдвП, на основание чл. 171, т. 2а
от ЗДвП
е приложил спрямо „Ти Ейч Си Груп“ ЕООД принудителна
административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС с рег. № *** за срок от
една година.
За
удостоверяване на компетентността да издаде оспорения административен акт,
ответникът представя Заповед № 317з-391/06.02.2017 г. на Директора на ОД на МВР
– Пловдив, с която в изпълнение на Заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. на
Министъра на вътрешните работи е оправомощил началниците на РУ на МВР, в
качеството им на длъжностни лица от ОД на МВР – Пловдив, да прилагат с
мотивирана заповед принудителни административни мерки по чл. 171, т. 2а от ЗДвП.
При така установеното от фактическа страна съдът
формира следните правни изводи:
Според чл. 189, ал. 2 от ЗДвП редовно
съставените актове по този закон имат доказателствена сила до
доказване на противното.
В случая, няма спор между страните по установената от
административния орган фактическа обстановка, спорът е правен и се концентрира
относно тълкуването и прилагането на материалноправните и процесуалноправни
разпоредби.
Предвид изложеното, крайният извод на съда по
отношение фактите е, че на 03.02.2021 г. водачът Й.К.А., след като СУМПС временно му е
било отнето по реда на чл. 171, т. 1 ЗдвП, е управлявал лек автомобил
„Фолксваген Голф Вариант“ с рег. № ***, собственост на „Ти Ейч Си Груп“ ЕООД,
ЕИК *********.
Съгласно чл. 171 от ЗДвП
, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки, сред които в т. 2а, б. "а" е предвидено: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства - за срок от 6 месеца до една година".Заповедта е издадена от началник началник на Трето Районно
управление при ОДМВР – Пловдив ,
упълномощен със Заповед № 317з-391/06.02.2017 г.на директора на ОДМВР – Пловдив
и въз основа на Заповед № 81213-1524/09.12.2016 г. на министъра на вътрешните
работи, който има правомощия по силата на закона като ръководител на службата
за контрол да издава мотивирани заповеди за прилагане на принудителни
административни мерки по чл.171 т.2а по ЗДвП. Същият е назначен като началник на
Трето Районно
управление при ОДМВР – Пловдив със
Заповед № 8121К-4207/28.2.2020 г. на министъра на вътрешните работи. Или иначе
казано, обжалваната заповед не страда от порок на нищожност и явява се валиден
акт.
Посочени са фактическите основания за издаване на
заповедта, като са описани датата, часа и мястото на извършване на нарушението,
регистрационният номер и марката на управляваното ППС, данните за неговия
собственик, трите имена и ЕГН на лицето, което е управлявало МПС, както и това,
че на лицето СУМПС временно е отнето по реда на чл. 171, т. 1 ЗДвП. Актът е
постановен в писмена форма, подписан е от издателя си и съдържа изложени
фактически и правни основания за издаването му.
В разглеждания казус
са налице доказателства, обосноваващи извод за нарушение принципа на
съразмерност по см. на чл. 6 АПК – по
отношение срок на действие на мярката: При определяне срока на мярката в
рамките на предвидените от закона минимум и максимум, административният орган
действа при условията на оперативна самостоятелност. С арг.
от чл. 169 АПК в този случай законът не предоставя на съда правомощие за
произнасяне вместо органа - с изменение на административния акт и определяне на
по-кратък срок на наложената ПАМ. В хипотеза на
определен срок в нарушение на чл. 169 АПК, съдът следва да отмени
акта изцяло. В тази насока: Решение № 14225 от 17.11.2020 г. на ВАС по
адм. д. № 7937/2020 г., I о., мотивите в което са по
отношение прилагане нормата на чл. 169 АПК във вр. с определяне срок на
действие на принудителна административна мярка, макар и по друг материален
закон: "Съгласно чл. 169 АПК в случаите когато актът е издаден при оперативна самостоятелност,
съдът проверява дали административният орган е разполагал с оперативна
самостоятелност и спазил ли е изискването за законосъобразност на
административния акт. Ако установи нарушение на
принципа за съразмерност по чл. 6 АПК при определяне на срока на
мярката, на основание чл. 169 АПК, съдът следва да
отмени акта изцяло, а не частично... ". Така и Решение №
910 от 23.01.2018 г. по адм. д. № 9379/2017 г. на ВАС, както и Решение №
10ЗЗ6/2.08.2018 г. по адм. д. № 3096/2018 г. – Седмо О.