Решение по дело №1154/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 82
Дата: 20 февруари 2020 г. (в сила от 12 август 2020 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20191420201154
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

Гр.Враца 20.02.2020 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВРАЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД - ІV – наказателен състав в публично заседание на 29.01.2020 /двадесет и девети януари две хиляди и двадесета/ година в състав:

Председател: ИСКРА КАСАБОВА

При секретаря Ц.Ц.и в присъствието на прокурора… като разгледа докладваното от съдията НАХД №1154 по описа за 2019 год. на Врачанския районен съд, ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И ДОКАЗАТЕЛСТВАТА

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №26 – 0000302 от 05.11.2019 год. на Началник ОО „АА” Враца, с което на К.Х.Т. ***, ЕГН **********,е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 2000 лв., на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. за извършено нарушение на чл.87 т.3 от НАРЕДБА №33 от 03.11.1999г. на Министерство на Транспорта, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО – съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН.

ОСЪЖДА ответника ОО ”Автомобилна Администрация” - гр.Враца  да ЗАПЛАТИ на жалб. К.Х.Т. разноските по делото – сумата от 150.00/сто и петдесет/ лева – за адвокатски хонорар съгласно чл.63 ал.3 от ЗАНН.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок  от  уведомяването пред ВРАЧАНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

М О Т И В И :

К.Х.Т. ***, ЕГН **********, е обжалвал НП №26 – 0000302 от 05.11.2019год. на Началник ОО „АА” Враца, с което му е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 2000 лв., на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. за извършено нарушение на чл.87 т.3 от НАРЕДБА №33 от 03.11.1999г. на Министерство на Транспорта. В жалбата и в съдебно заседание чрез адвокат Р.С. лично се излагат съображения за неправилност и незаконосъобразност на издадените от наказващият орган актове и се иска отмяна на наказателното постановление.

Ответника по делото Началник ОО „АА” Враца, в приложеното  становище навежда доводи за неоснователност на жалбата и иска потвърждаване на Наказателното постановление.

Производството по делото е по реда на чл.59 – 63 от ЗАНН.

Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:Служителите на ДАИ – Враца, свидетелите К.Д.К. и К.С.Г. *** на 15.10.2019г. около 09.30 часа на път Е-79 /1-1/ км 140+112 в местността „Железен мост” с посока на движение за гр.Монтана спрели за проверка специален автомобил марка „Волво“ кат. N3 с per. № М **** ВХ, притежаващ удостоверение за обществен превоз на товари в Р. България към Лиценз № 06018, с който водач на фирма „Пътинженеринг“ЕАД извършвал превоз на товари от гр. Враца /центъра/ до депо отпадъци с.Бели извор /по данни от водача/, видно от пътен лист № 0005093 от 15.10.2019г. и от товарителница №0016178 от 15.10.2019г.При проверката се установило, че водач на автомобила е лицето - К.Х.Т. ***.

Служителите на ДАИ изискали от водача да представи документи, които е следвало да се намират в него при осъществяването на превоза, като същият им представил карта за квалификация на водача, с валидност до 10.03.2019г.

С оглед констатацията, че водача извършва превоз на товари от гр.Враца до гр.Монтана, без да носи по време на работа валидна карта за квалификация на водача, то и проверяващите приели, че водача осъществява превоза,  в нарушение на законовите изисквания и по конкретно тези на чл.7б.Б ал.1 от ЗАПр.  Тъй като към момента на проверката е без валидна карта за квалификация на водача.

За констатираното нарушение свидетеля К.Д.К. в присъствието на свид.К.С.Г. съставил Акт бланков  №269452 от 15.10.2019г., като акта е предявен и връчен срещу подпис лично на жалбоподателя Т. на същата дата, а в графата за възражения последният е написал: „Курса за квалификация съм го изкарал м.март 2019г. но не съм си извадил карта за квалификация ”.

Последвало издаването на обжалваното Наказателно постановление №26 – 0000302 от 05.11.2019 год. на Началник ОО „АА” Враца, в което дословно е пренесено текстовото описание на нарушението от АУАН, като по преценка на административно наказващият орган цифровата квалификация на деянието била променена и било възприето, че извършеното нарушение е по чл.87 т.3 от НАРЕДБА № 33 от 03.11.1999г. на Министерство на Транспорта, за което на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. на жалбоподателя е наложена ГЛОБА в размер на 2000 лв. за констатираното нарушение.

Горната фактическа обстановка се потвърждава от показанията на свидетелите К.Д.К. и К.С.Г., както и приложената административнонаказателна преписка съдържаща: жалба, АУАН, НП, Заповед РД-08-249/15.05.15г. на Министерство на транспорта и ИТС– гр.София, придружително писмо, длъжностна характеристика, становище.

Съдът намира жалбата за подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, разгледана по същество, същата е процесуално допустима и неоснователна по следните съображения:

На първо място съдът приема, че както АУАН, така и НП са издадени от компетентни органи и в рамките на техните правомощия и компетенции, съгласно разпоредбите на ЗАНН и чл.92 ал.3 и ал.2 от ЗАПр., както и приложената Заповед по делото.

Описаната словесно фактическа обстановка в АУАН и НП, е идентична като съдържание, а установеното нарушение се изразява в това че: „Водачът извършва превоз на товар, като в момента на проверката е без валидна карта за квалификация на водача“. Така описаното административно нарушение е квалифицирано от актосъставителя като нарушение по чл.7 б.Б ал.1 от ЗАПр.  

Съгласно посочената разпоредбата на чл.7 б.Б, ал.1 от ЗАвПр. „Лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка, осъществяват превози на пътници и товари с превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача.... .“

В случая е установено, че фирма превозвач – дружество  „Пътинженеринг“ЕАД е лицензиран превозвач до колкото е установено по делото че същата притежава удостоверение за обществен превоз на товари в Р. България към Лиценз № 06018, при това положение посочената в АУАН правна квалификация на деянието, като такава по чл.7 б.Б, ал.1 от ЗАвПр. е „неприложима и несъответна на извършеното деяние, това е така защото адресати на нарушение по същата могат да са само лица  - „Лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка“, в случая обаче предвид това че е ангажирана отговорността на жалбоподателя - водач на МПС и доколкото не е установено, че същия притежава някое от посочените по горе качества – да е лицензиран превозвач или да е лице което извършва превоз за собствена сметка то и същия  неби могъл да е адресат на посоченото нарушение.

 С оглед на изложеното настоящият съдебен състав намира, че между словесно повдигнато административно обвинение с АУАН №269452 от 15.10.2019г. и посоченото в него цифрово такова по чл.7 б.Б, ал.1 от ЗАвПр  е налице абсолютно несъответствие до степен, че за жалбоподателя не е ясно, за какво именно нарушение му е повдигнато  обвинение и срещу какво следва да се защитава, което съществено нарушава правата му.

От своя страна едва с НП наказващият орган е преквалифицирал така посоченото нарушение, като такова по чл.87 т.3 от НАРЕДБА №33 от 03.11.1999г. на Министерство на Транспорта. Съгласно която: Водачът на автомобил за обществен превоз на товари отговаря на следните изисквания: т.3. да притежава валидна карта за квалификация на водача по смисъла на наредбата по чл.7 б.Б, от ЗАвПр. Така посочената цифрово - квалификация на твърдяното деяние е съответна на описаното такова словесно в АУАН и НП, но доколкото е недопустимо едва с НП за  първи път да се повдига ново и различно от посоченото в АУАН  административно обвинение то и настоящият съдебен състав счита че служителите на административно наказващият орган  са допуснали нарушение от категорията на съществените.

Съдът намира, че освен посоченото е допуснато и още едно съществено нарушение по чл.42 т.4 пр.1 и 2 от ЗАНН и  на чл.57 ал.1 т.5 пр.1 и 5 от ЗАНН, като в тази връзка дори показанията на разпитаните по делото свидетели по акта не способстват съществено за изясняване на фактическата обстановка и то е касаещо описание на нарушението, и обстоятелствата, при които е извършено, тъй като, както от съдържанието на акта така и от съдържанието НП, не се изяснява в пълнота дали наказващият орган има предвид извършване на Лицензиран превоз или превоз за собствена сметка  - това обстоятелство като елемент от състава на административното нарушение и като основен реквизит на НП следва да бъде ясно и конкретно формулирано, небудещо съмнение защото наред с останалите задължителни такива, не може да бъде извличано по пътя на формалната или правна логика, още по - малко, да бъде извличан по тълкувателен път от съдържанието на други реквизити или от събраните по делото писмени и гласни доказателства.

Това би имало за последица твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на процесните, и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на привлеченото към отговорност лице.

В този смисъл са без значение индициите, че лицето, на което е наложено административното наказание, вероятно е разбрало за какво нарушение е ангажирана административнонаказателната му отговорност.

В случая допуснатото от наказващият орган нарушение е съществено и защото нарушения от вида на процесното се санкционират за двата вида превози по различни под законови нормативни актове, което обстоятелство следва да е известно на наказващият орган, тъй като когато се санкционира водач извършващ Лицензиран превоз нарушена ще е нормата на  чл.87 т.3 от НАРЕДБА №33 от 03.11.1999г. . на МТ, докато  когато се санкционира водач извършващ превози на товари за собствена сметка нарушена ще е нормата на  - чл.18, т.5 от Наредба №Н – 8 от  2008г. на МТ.

Съдът намира, че посочените по-горе нарушения на процесуалните правила са съществени такива и са достатъчно основание за отмяната на атакуваното НП, само на това основание,  тъй като водят до грубо нарушаване правото на защита на наказаното лице. Същото е лишено от възможността да разбере в извършването на какво точно нарушение е обвинено, при какви приети за установени факти, за да организира адекватно защитата си срещу повдигнатото обвинение.

Ето защо и с оглед изложеното по - горе, обжалваното НП следва да бъде отменено от съда в рамките на правомощията му по чл.63, ал.1 ЗАНН.

Затова и съдът, ОТМЕНИ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №26 – 0000302 от 05.11.2019 год. на Началник ОО „АА” Враца, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО  съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН.

При този изход на делото ответника по жалбата ОО ”Автомобилна Администрация” - гр.Враца се ОСДИ да ЗАПЛАТИ на жалб. К.Х.Т. разноските по делото – сумата от 150.00/сто и петдесет/ лева – за адвокатски хонорар съгласно чл.63 ал.3 от ЗАНН.

По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

Районен съдия: