Решение по дело №347/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 267
Дата: 21 декември 2021 г.
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20217110700347
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е     № 267

гр.Кюстендил, 21.12.2021г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на шестнадесети декември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Лидия Стоилова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№347/2021г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

                С.В.Б., ЕГН ********** *** чрез адвокат М.Я., съдебен адрес *** оспорва заповед №РД-11-00-1997/06.10.2021г. на изпълнителния директор на Агенция по заетостта - София, с която на основание чл.90, ал.1, т.5 от ЗДСл й е наложено дисциплинарно наказание „уволнение“ и заповед №137/06.10.2021г. на изпълнителния директор на Агенция по заетостта - София, с която е прекратено служебното й правоотношение на основание чл.107, ал.1, т.3 от ЗДСл. Иска се отмяната им като незаконосъобразни, поради неспазване на процедурата, разписана в Споразумение по въпросите на служебните и осигурителните отношения в системата на Агенцията по заетостта, допуснати нарушения на производствените правила във връзка с изслушването на държавния служител преди налагане на наказанието, неизясняване на фактите и обстоятелствата по извършеното нарушение, както и поради неправилно приложение на материалния закон. Претендират се разноски.

                 Ответникът чрез процесуалния представител изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на претендираните разноски от жалбоподателката /възнаграждение за адвокат/.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Безспорно по делото е, че С.В.Б. е държавен служител, заемащ длъжността началник отдел „Посреднически услуги“ в ДБТ Дупница. Като доказателство в тази връзка е представеното служебно досие на лицето.

Със заповед №РД -11-00-1707/03.09.2021г. на директора на Агенция по заетостта /АЗ/ е образувано дисциплинарно производство срещу  С.В.Б. за неизпълнение на служебните задължения – неупражнен контрол при обработването на лични данни, което представлява и нарушение на действащата нормативна уредба – Регламент /ЕС/ 2016/679 на ЕП и на Съвета от 27 април 2016г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО, Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация и Етичния кодекс за поведение на служителите в АЗ и технологията за работа в ДБТ. Като основание е посочен доклад рег.№30-00-49066/23.08.2021г.

Изискани и представени от жалбоподателката са  писмени обяснения с рег.№30-08-16-52544/09.09.2021г.

Дисциплинарният съвет е изслушал обясненията на държавния служител, след като същия е бил поканен с писмо рег.№30-00-55041/21.09.2021г., като е съставен протокол от 06.10.2021г.

Дисциплинарният съвет приел решение от 06.10.2021г. с пълно мнозинство, в което се съдържа становище относно наличието на основание за ангажиране дисциплинарната отговорност на С.Б., както и относно вида и размера на съответното на извършеното нарушение дисциплинарно наказание.

Държавният служител е изслушан от ДНО, видно от протокол от 06.10.2021г. в 11.40 ч.

Издадени са заповед №РД-11-00-1997/06.10.2021г. на изпълнителния директор на Агенция по заетостта - София, с която на основание чл.90, ал.1, т.5 от ЗДСл на С.Б. е наложено дисциплинарно наказание „уволнение“ и заповед №137/06.10.2021г. на изпълнителния директор на Агенция по заетостта - София, с която е прекратено служебното й правоотношение на основание чл.107, ал.1, т.3 от ЗДСл. Като основание за налагане на дисциплинарно наказание „уволнение“ ДНО  от фактическа страна е приел следното:

При извършена проверка в ДБТ Дупница, въз основа на жалба, са установени множество случаи на регистрирани в бюрото лица като безработни, реализирани на първичния трудов пазар със съдействието на ДБТ в деня на регистрация и същевременно липсата на действащи трудови договори в регистъра на НАП. В тези случаи е видно от досиетата на лицата, че същите имат предходни регистрации като безработни през 2020г. и 2021г., при видима разлика на положените от тях подписи, както и че в нито един случай на реализирано трудово посредничество в регистъра на НАП няма регистриран трудов договор с въпросното лице /срав. документи на л.71-126/.

При извършената проверка в ДБТ Дупница са установени и случаи, при които лицето има действащ трудов договор, регистриран в НАП, а в същото време е регистрирано като безработно в ДБТ Дупница, при видима разлика в подписа му на документите в бюрото /срав. документи на л.71-126/.

При горните установявания ДНО е приел, че С.Б. в качеството на началник отдел „Посреднически услуги“ в ДБТ Дупница не е упражнила контрол при обработването на лични данни, като е допуснала създаването на порочна практика за извършване на фиктивни регистрации на безработни лица чрез използване на личните им данни, без тяхно съгласие и знание, както и реализиране на неверни записи в ИС НБД и създаване на документи за трудово посредничество, каквото не е осъществено, включително и с нейно пряко участие, чрез подписването им или чрез коригиране. Във всички случаи е отчитано, че е налице правомерно използване на лични данни, до които служителят има достъп във връзка със служебните му задължения и е декларирано спазване на нормативните регламенти за тяхната защита. Прието е, че това поведение представлява дисциплинарно нарушение по чл.89, ал.2, т.1 и 4 от ЗДСл - неизпълнение на служебните задължения, вменени с длъжностната характеристика и нарушение на задълженията спрямо гражданите по чл.20, но също така и нарушение по чл.89, ал.2, т.5 от ЗДСл, тъй като  не са спазени правилата на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация /Кодекса/ – чл.7, ал.3 и чл.9, ал.2 и чл.4, ал.1,2,3,4 и 5 и чл.14, ал.2 от Етичния кодекс за поведение на служителите в АЗ и чл.14, ал.1 от ППЗНЗ.

                  С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена срещу актове, подлежащи на оспорване по съдебен ред, в срок, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд. След служебна проверка по реда на чл.168 от АПК на законосъобразността на оспорените заповеди на основанията по чл.146 от АПК и оплакванията в жалбата, съдът счита същата за неоснователна, по следните съображения:

Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателката за неспазване на процедурата, разписана в Споразумение по въпросите на служебните и осигурителните отношения в системата на Агенцията /Споразумението/ по заетостта и по специално за нарушена процедура във връзка в членството й в синдикат и възникващи задължения от сключеното споразумение. Съгласно чл.13 от Споразумението работодателят поканва представител на синдикатите като наблюдател при дисциплинарни производства, свързани със служители – синдикални  членове. Споразумението е сключено на основание  чл.44, ал.3 от ЗДСл, според който синдикалните организации представляват и защитават интересите на държавните служители пред държавните органи по въпросите на служебните и осигурителните отношения чрез предложения, искания и участие в подготовката на проекти за вътрешни правилници и наредби, които се отнасят до служебните отношения. Съдът обаче счита, че правата на органа по назначаване /в случая правото да наложи дисциплинарно наказание „уволнение“ и да прекрати служебното правоотношение/ са уредени в ЗДСл с императивни норми, поради което не могат да бъдат ограничени от споразумения със синдикалните организации /вж. в този смисъл решение №2872/17.03.2015г. на ВАС по адм.д. № 7932/2014 г., V о./. Наред с това съдът приема, че неучастието на наблюдател – синдикален представител, не може да опорочи дисциплинарното производство до степен, която да обуслови незаконосъобразност, само на това основание, на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание „уволнение“ и на заповедта за прекратяване на служебното правоотношение на основание чл.107, ал.1, т.3 от ЗДСл.

                  Оспорената заповед №РД-11-00-1997/06.10.2021г. на изпълнителния директор на Агенция по заетостта - София, с която на основание чл.90, ал.1, т.5 от ЗДСл е наложено дисциплинарно наказание „уволнение“ на С.Б. е валиден административен акт, тъй като е издадена от компетентен орган по см. на чл.92, ал.1 от ЗДСл, в предвидената от закона писмена форма и съдържа задължителните реквизити по чл.97, ал.1 от ЗДСл. Изложената фактическа обстановка е скрепена и със съответното правно основание на налагане на дисциплинарното наказание. Съдът приема, че в заповедта и останалия доказателствен материал по преписката се съдържат достатъчно по обем данни,  за да се приеме че са посочени както нарушението като описание на факти и обстоятелства, така и служебните задължения, които са виновно нарушени. Налице е корелация между факти и право.

Спазено е императивното изискване на чл.93, ал.1 от ЗДСл за изслушване на държавния служител от ДНО /срав. покана л.25 и протокол л.16/. Служителят е изслушан и от ДС при условията на чл.96, ал.2 от ЗДСл /вж. протокол л.20-21/. Фактът, че тези действия са извършени в един и същи ден и на издаване на оспорената заповед съдът не счита, че представлява съществено нарушение на закона, тъй като по никакъв начин не са накърнени правата на жалбоподателката за упражняване правото й на участие в производството и на защита. Писмените и устните й обяснения са взети предвид и са обсъдени  от ДНО.

Дисциплинарният съвет е изпълнил вмененото му задължение по чл.96, ал.2 от ЗДСл, като е изяснил всички релевантни за случая факти и обстоятелства по извършеното нарушение и е обективирал становището си в решение от 06.10.2021г., в което е формирал изводите си относно наличието на основание за дисциплинарна отговорност, както и относно вида и размера на съответното на извършеното нарушение дисциплинарно наказание /задължение по чл.96, ал.3 от ЗДСл/.

Правилно е приложен и материалния закон. Дисциплинарната отговорност на държавния служител е ангажирана за неизпълнение на служебните задължения, нарушение на задълженията спрямо гражданите по чл.20 и неспазване на правилата на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация. Съгласно длъжностната характеристика /л.41-45/ началник отдел „Посреднически услуги“ организира, координира, контролира и отчита дейността на служителите от отдела; организира, участва и координира работата по информиране и регистриране на търсещи работа лица; организира, участва и координира работата по консултиране и посредничество за осигуряване на заетост на търсещите работа лица на първичния трудов пазар и по програми и мерки за заетост и обучение /т.5.1, 5.2 и 5.5/. Анализът на писмените доказателства от дисциплинарната преписка обуславя извод за извършено нарушение на служебните задължения, вменени по длъжностна характеристика в посочения аспект. От приетите като доказателства справки за лицата И. Ш., С. К., И. К., С. Б., Б. Д. и М. М. се доказват изложените твърдения в заповедта за случаи на регистрирани в бюрото лица като безработни, реализирани на първичния трудов пазар със съдействието на ДБТ в деня на регистрация и същевременно липсата на действащи трудови договори в регистъра на НАП, както и на случаи, при които лицето има действащ трудов договор, регистриран в НАП, а в същото време е регистрирано като безработно в ДБТ Дупница, при видима разлика в подписа му на документите в бюрото. В така установената практика в ДБТ Дупница пряко участие е взела и жалбоподателката, като същевременно и в качеството си на ръководител не е упражнила контрол при обработването на лични данни при посочените случаи. Съзнателно е извършвана регистрация на лица като безработни, въпреки сключен от тях трудов договор или са регистрирани като безработни и са посочени като реализирани на първичния трудов пазар, без обаче да имат регистриран в НАП трудов договор. Това поведение според съда покрива хипотезата на неизпълнение на служебните задължения по т.5.1, 5.2 и 5.5 от длъжностната характеристика.

Същото може да бъде отнесено и като нарушение на чл.7, ал.3 от Кодекса - служителите са длъжни да докладват на непосредствения си ръководител или на органа на власт всички административни слабости, пропуски и нарушения, които според тях създават предпоставки за корупция, измами и нередности; и към чл.9, ал.2 от Кодекса - документите, данните и служебният достъп до интернет в държавната администрация могат да се използват от служителите само за изпълнение на служебните им задължения при спазване на правилата за защита на информацията. След като С.Б. не е докладвала за установената порочна практика на ДБТ Дупница и самата тя е участвала в нея /както твърди в писмено обяснение за постигане на плановите показатели от Плана за действие на ДБТ/, както и е използвала/допуснала да се използва от други служители лични данни на вече регистрирани през друг период време лица като безработни в бюрото, е извършила нарушение на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация.

Съдът приема, че описаното поведение не може да се охарактеризира като нарушение на задълженията спрямо гражданите по чл.20 /държавният служител е длъжен да се произнася без забава по искането на гражданите; той трябва да удовлетворява точно и своевременно тези от тях, които са законосъобразни, и да съдейства за признаването на техните права и законни интереси.; държавният служител е длъжен да не проявява грубост, невъзпитание и неуважение към гражданите, които обслужва/, но това не оказва влияние върху крайния извод за осъществено нарушение по чл.89, ал.2, т.1 и 5 от ЗДСл и върху извода за законосъобразност на заповедта.

Наложеното наказание съдът счита за съответно на тежестта на нарушението и настъпилите от него последици за държавната служба или за гражданите. Същите са посочени при съответния анализ от ДНО, като съдът намира за правилни изводите му в тази насока. Нарушението е особено съществено, тъй като е свързано с неправомерното използване на лични данни на лица в сферата на насърчаването и запазването на заетостта; професионалното ориентиране и обучението на възрастни; посредничеството по информиране и наемане на работа в Република България, водещо от своя страна до създаване на изключително порочна практика в работата на ДБТ Дупница. Извършването на фиктивни регистрации на безработни лица чрез използването на личните им данни без тяхно знание и съгласие влече след себе си сериозни последици както за ДБТ, така и за самите лица.

Доказва се и вината на жалбоподателката, доколкото самата тя признава в обяснението си, както и други служители, че това е практика в бюрото по труда и съзнателно е създадена с цел постигане показателите на Плана за действие на ДБТ.

С оглед гореизложеното съдът счита, че заповедта за налагане на дисциплинарно наказание „уволнение“ е правилна и законосъобразна, поради което жалбата срещу нея ще бъде отхвърлена.

Оспорената заповед №137/06.10.2021г. на изпълнителния директор на Агенция по заетостта - София, с която е прекратено служебното  правоотношение на С.Б., на основание чл.107, ал.1, т.3 от ЗДСл, е валиден административен акт, тъй като е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона писмена форма и съдържа посочване както на правното основание за издаването му, така и фактическото такова - държавният служител е дисциплинарно уволнен, съгласно заповед №РД-11-00-1997/06.10.2021г. Спазен е и материалния закон, тъй като при наложено дисциплинарно наказание „уволнение“ за органа по назначаването възниква задължението да прекрати служебното правоотношение на държавния служител без предизвестие – чл.107, ал.1, т.3 от ЗДСл. В този смисъл жалбата срещу заповедта ще бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода от правния спор на основание чл.143, ал.3 от АПК на ответната страна се дължат разноски за юрисконсулт в размер на 100 лв. определени, съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

                  Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

                                                           Р   Е   Ш   И:

 

                  ОТХВЪРЛЯ като неоснователна  жалбата на С.В.Б. *** срещу заповед №РД-11-00-1997/06.10.2021г. на изпълнителния директор на Агенция по заетостта - София, с която на основание чл.90, ал.1, т.5 от ЗДСл й е наложено дисциплинарно наказание „уволнение“ и заповед №137/06.10.2021г. на изпълнителния директор на Агенция по заетостта - София, с която е прекратено служебното й правоотношение на основание чл.107, ал.1, т.3 от ЗДСл.

                  ОСЪЖДА С.В.Б., ЕГН ********** *** да заплати на Агенция по заетостта – София, бул.“ Княз Ал.Дондуков“ №3 съдебни разноски в размер на 100 лв. /сто/.

                  Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването на страните за изготвянето му.

 

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: