Решение по дело №141/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 152
Дата: 16 март 2020 г. (в сила от 22 юли 2020 г.)
Съдия: Емилиян Кирилов Ангелов
Дело: 20203630200141
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 РЕШЕНИЕ

152/16.3.2020г.                                                              16.03.2020 год.   Гр. Шумен

В ИМЕТО НА НАРОДА

Шуменският районен съд, първи състав

На десети март  две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:

Председател: Емилиян Ангелов

Секретар: В. С.

 Като разгледа докладваното от районния съдия ВНАД №141 по описа на ШРС за 2020 год., За да се произнесе взе предвид следното:

Настоящото производство е образувано на осн. чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление №63/21.11.2019г. на Директора на РИОСВ Шумен, с което на основание чл.200 ал.1 т.31 от Закона за водите на Община Омуртаг, гр.Омуртаг, обл.Търговище е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1000/хиляда/ лева.   Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление, като незаконосъобразно,  излагайки  доводите си за това в жалбата, като в . съдебно заседание си представлява от процесуален представител -адв.М. ***, който поддържа депозираната жалба.

Административнонаказващият орган, издал наказателното постановление, призован съгласно императивната разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН,  изпраща процесуален представител в съдебно заседание, който оспорва депозираната жалба и  моли съда да  потвърди изцяло обжалваното наказателно постановление.

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следното:

ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното: На 27.08.2019г., била извършена планова проверка от свид.А.Н./***/ на канализационната система на гр.Омуртаг, с вземане на водни проби от заустващите се отпадъчни води, формирани от експлоатация на канализационната система , за която е и съставен Протокол за проверка №АН-49/27.08.2019г.. В хода на проверката, било установено, че канализационната система функционира и е в експлоатация, като приема, отвежда и зауства битови и промишлени отпадъчни води, формирани от населението на гр.Омуртаг, без пречистване и без да са монтирани измервателни устройства към воден обект-Ялъ дере и воден обект-Голяма река, съгласно издаденото на Община Омуртаг разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води №13140163/30.12.2010г., изменено с решение №854/05.09.2012г.. Било установено, след извършен оглед на място за Заустване №3-точка 203, че около същото има множество битови отпадъци, които замърсяват водния обект и ограничават проводимостта му. В тази връзка, с посочения по горе протокол за проверка, били дадени два броя предписания с посочен срок и отговорник за изпълнението, като с предписание №2, било указано да се почистят прилежащите земни площи и дерето при точка на заустване-203, съгласно издаденото разрешително за заустване, от установените при проверката множество твърди битови отпадъци, замърсяващи водния обект и предотвратяващи проводимостта на дерето. С предписанието, бил указан срок за изпълнение на същото-25.09.2019г., като изрично било отбелязано, че след изпълнението му, писмено да се уведоми РИОСВ Шумен. Всичко това станало достояние на жалбоподателя на 27.08.2019г., за което се е подписал и зам.кмет на Община Омуртаг Османов.. Тъй като в указания срок, актосъставителя не бил уведомен, че е изпълнено предписание №2 от Протокол за проверка №АН-49/27.08.2019г, съставил  акт за установяване на административно нарушение№АН-11/15.10.2019г, с който приел, че жалбоподателя, не е изпълнил предписание №2, дадено му с протокол за проверка№АН-4927.08.2019г., с което е нарушил чл.48 ал.1 т.13 от Закона за водите. АУАН е връчен на 18.10.2019г. на оправомощено лице –М. М., съгласно Заповед№338/19.09.2019г., който е отбелязал, че не е съгласен с „направения“ акт и, че ще подаде възражения в законоустановения срок. Такива възражения, обаче в срока по чл.44 от ЗАНН не са депозирани и възприемайки изцяло констатациите, изложени в акт за установяване на административно нарушение№АН-11/15.10.2019г, административнонаказващия орган е издал наказателно постановление №63/21.11.2019г.  с което на основание чл.200 ал.1 т.31 от Закона за водите на Община Омуртаг гр.Омуртаг обл.Търговище е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1000/хиляда/ лева,  за нарушение на чл.48 ал.1 т.13 от Закона за водите

     Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени доказателства и от разпита в съдебно заседание на актосъставителя  А.Н., свидетелите И. Н. и П.С., които заявиха, че в РИОСВ не е входирано писмо за изпълнение на предписанието, като актосъставителя отделно от това посочи, че изрично е предупредил  зам.кмета на  Община Омуртаг , „че не следва да забравят за предписанието и ако не могат да го изпълнят да пуснат мотивирано писмо за удължаване на срока“. Съгласно чл.48 ал.1 т.13 от Закона за водите , водоползвателите - титуляри на разрешителни, имат задължение да изпълняват в срок дадените предписания от контролиращ орган. В конкретната хипотеза по безспорен начин е установено, че жалбоподателя има качество на водоползвател, съгласно издадено  разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води №13140163/30.12.2010г., изменено с решение №854/05.09.2012г,  на същия му е било дадено предписание, което му е станало достояние на 27.08.2019г., представляващ жалбоподателя се е подписал, че в срок до 25.09.2019г., следва да изпълни даденото му предписание, а именно да  се почистят прилежащите земни площи и дерето при точка на заустване-203, съгласно издаденото разрешително за заустване, от установените при проверката множество твърди битови отпадъци, замърсяващи водния обект и предотвратяващи проводимостта на дерето, за което следва писмено да бъде уведомен административнонаказващия орган. В конкретната хипотеза, липсват,  каквито и да било доказателства, че жалбоподателя е изпълнил даденото му предписание не само към 25.09.2019г, но и към датата на съдебното заседание, поради което и съдът приема, че жалбоподателя е осъществил състава на чл.48 ал.1 т.13 от Закона за водите , поради което и напълно адекватно е ангажиран с административнонаказателна отговорност.

При извършената служебна проверка съдът установи, че при издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, обуславящи неговата отмяна.  Извършеното от жалбоподателя неизпълнение на административно задължение и  обстоятелствата, при които същото е извършено, са описани достатъчно ясно и конкретно/абсолютно прецизно е посочената датата на извършване на нарушение-26.09.2019г., първия ден след изтичане на дадения срок за изпълнение на предписанието, както и мястото на извършване на нарушението-РИОСВ Шумен/, Предвидената в чл.83 от ЗАНН имуществена отговорност на юридическите лица за неизпълнение на задължение към държавата е  обективна, безвиновна. Наказващият орган, при  преценка  дали е извършено нарушение  не следва да взема предвид  наличието или липсата  на вина у нарушителя, нито да определя нейната форма. За налагане на имуществената санкция е необходимо само да се установи задължението на ЮЛ, което не е изпълнено. Не се търси виновно поведение на конкретно ФЛ. Имуществената санкция на ЮЛ се налага за неизпълнение  на задължения към държавата при осъществяване на тяхната дейност.

Освен това, настоящия съдебен състав намира, че в процесния случай не може да бъде приложена  разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, доколкото нарушението не може да бъде квалифицирано като “маловажен случай” по смисъла на посочената разпоредба Жалбоподателя, като водоползвател, му е било предписано да предприеме действия, свързани с почистване на  множество твърди битови отпадъци, замърсяващи водния обект и предотвратяващи проводимостта на дерето  , поради което ще е неестествено да се толерира такъв тип поведение от който и да е водоползвател, който не само, че не е изпълнил това предписание, но дори не е уведомил контролния орган, поради причината, поради която не го е изпълнил. 

 

 

Административно наказващият орган правилно е квалифицирал нарушението, което е било осъществено  и правилно е приложил съответната административно-наказателна разпоредба на Закона заводите , като се е съобразил с разпоредбата на чл. 53 ал.2 от ЗАНН и като е взел предвид, че осъществяването на нарушението е било установено по безспорен начин.

.

 При индивидуализацията на наказанието административно-наказващия орган е съобразил тежестта на извършеното нарушение, неговата обществена опасност, цялостното поведение на жалбоподателя в хода на административнонаказателното производство и е определил  наказанието в   идентичен с минимално предвидения в разпоредбата на чл 200 ал.1 т.31 от Закона за водите , а именно 1000 лева, в съответствие с чл.27 ал.2 от ЗАНН

            Предвид  гореизложеното, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е обосновано, правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено, а жалбата като неоснователна следва да бъде оставена без уважение.

            Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 предл.Първо от ЗАНН, съдът

 

                                                     РЕШИ:

 

            ПОТВЪРЖДАВА изцяло Наказателно постановление №63/21.11.2019г  на Директора на РИОСВ Шумен.

       Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.

                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: