25.03.2019 г. гр. Сливен
Административен съд Сливен в открито съдебно заседание на двадесет и шести февруари през две хиляди и деветнадесета година в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА
при с
екретаря Николинка Йорданова, като
разгледа докладваното от съдия Бозукова административно дело № 344 по описа за 2018 година,
за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/
, във вр. с чл. 405 от Кодекса на труда (КТ).
Образувано е по жалба на "Водоснабдяване и
канализация - Сливен" ООД, със
седалище и адрес на управление гр. Сливен, пр. от у. С.Р. против
предписание, обективирано
в Протокол за извършена проверка ПР 1840932/27.11.2018 г. на Дирекция "Инспекция по труда" Сливен, с което
на оспорващото дружество е предписано в к. му на р. да предостави съгласно чл. 406
ал. 2 т. 2 от Кодекса на труда на СС на НС "Защита" изисканите сведения
и документи, изброени в писмо вх. № РД 04-2215/21.06.2018 г.,
свързани с трудовото законодателство в срок до 07.12.2018 г.
В жалбата
се излагат доводи за незаконосъобразност
и необоснованост на оспорения административен акт, издаден при
нарушение на трудовото законодателство. Иска се отмяна на оспореното предписание, обективирано в
протокол за проверка.
В съдебно заседание,
оспорващото дружество се представлява от адв. Ст. Р.,
който поддържа депозираната жалба. Моли за отмяна на оспорвания административен
акт. Претендира разноски.
Ответната страна – Дирекция
„Инспекция по труда“ - Сливен, редовно призована, в съдебно заседание се представлява
от ст. юрисконсулт Ат. Г., редовно упълномощен. Моли за отхвърляне на жалбата.
Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.
Административен съд Сливен,
като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и прецени събраните по
делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища, прие за
установено следното от фактическа страна:
В настоящото съдебно
производство е оспорено предписание, обективирано в
протокол за проверка № ПР 1840932/27.11.2018 г. на Дирекция "Инспекция по
труда" Сливен, с което на оспорващото дружество се предписва в качеството му
на р. да изпълни задължението си по чл. 406, ал. 2, т. 2 от КТ, като представи на СС на НС
"Защита“ поисканите сведения и документи, изброени в писмо вх. № РД
04-2215/21.06.2018 г. в срок до 07.12.2018 г.
С писмо № 3913 от 17.12.2018
г. е представена под опис окомплектована административна преписка по издаване
на оспореното предписание. Видно от протокол № ПР 1840932/27.11.2018 г.,
проверката от дружеството е извършена на място на 31.10., 19.11. и 27.11.2018
г. от инж. Ц. М. - гл. и. в Дирекция "Инспекция по труда" Сливен, инж.
Г. К. – ст. и. в Дирекция „Инспекция по труда", и в присъствието на инж. С.Р.
*** ООД, М. Т. – ….., Д. А.- сп. „Ч. р.“ и С. А.- ….. При проверката е
констатирано, че с писмо вх. № РД 04-2215/21.06.2018 г. СС на НС "Защита"
е изискал от р. на основание чл. 404 ал. 1 от КТ представяне на
необходимите сведения и документи, касаещи трудовото законодателство и трудовите
правоотношения в предприятието, отнасяща се до щатни разписания и реална
численост на персонала, работно време, информация относно трудови
възнаграждения и отпуски. За осъществяване на синдикалната дейност е поискана и
писмена информация за членовете на събранието на пълномощниците
и представителите на работниците и служителите по чл.7 и чл.7 а от КТ. В
протокола е посочено, че писмената информация, описана в писмо вх. № РД
04-2215/21.06.2018 г. и вх.№ РД 04-2727/27.07.2018 г. към момента на проверката
не е предоставена на СС на НС „Защита“.
С цитираното писмо вх. №
РД-04-2215/21.06.2018 г., приобщено по делото, СС на НС "Защита" е
изискала от р. (предвид подготовката на проект за нов колективен трудов
договор) на основание чл. 52 ал. 1 т. 2 б. „б“ от КТ предоставяне на
необходимите сведения и документи, както следва: 1. Щатни разписания и реална численост
на персонала на дружеството – по отделни поделения/райони и общо за
дружеството, в т.ч. заети по чл.110 и чл.111 от КТ; 2. Отработено работно време - общо за
дружеството и по отделни поделения/райони; 3. Положен извънреден труд, удължено
работно време/отработени човекочасове извън нормалната продължителност на
работното време/в часове и изплатени суми-общо за дружеството, за отделни
поделения/райони и по длъжности; 4. Неотработено работно време/болничен отпуск,
платен годишен отпуск, друго/-общо за дружеството, за отделни поделения и по
длъжности; 5. Средна основна заплата – общо за дружеството, по отделни
поделения и по длъжности; 6. Средно-месечна
брутна работна заплата - общо за
дружеството, по отделни поделения и по длъжности; 7. Размери на отложеното ползване на полагаем
платен отпуск по реда на чл.176 от КТ за 2016 г. и за 2017 г.
В същото писмо на основание чл. 46 от КТ за
осъществяване на синдикалната си дейност СС на НС „Защита“ е изискала от
дружеството да предостави и следната писмена информация: 1.Поименен списък,
месторабота, адрес и телефон за контакти на членовете на Събранието на пълномощниците на работниците и служителите на „В и К –
Сливен“ ООД и крайния срок на техния мандат. 2. Поименен списък, месторабота, адрес и
телефон за контакти на представителите на работниците и служителите на „В и К –
Сливен“ ООД по чл. 7 от КТ и крайния срок на техния мандат. 3.Поименен списък,
месторабота, адрес и телефон за контакти на представителите за информиране и
консултиране на работниците и служителите на „В и К – Сливен“ ООД по чл.7а от КТ и крайният срок на техния мандат. 4. Поименен списък на представителите в
комитета по условията на труд в дружеството, както и тези в комитетите/групите/
по условия на труд в съответните структурни звена, учредени на основание чл.28
от ЗЗБУТ, както и крайния срок на техния мандат.
По горното искане сезираното дружество „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД не е дало отговор, по повод липсата на какъвто е дадено предписанието, оспорено в настоящото производство, а именно: р. да изпълни задължението си по чл. 406, ал. 2, т. 2 от КТ
и да предостави информацията на СС на НС "Защита" при "В и К Сливен" ООД. Предписанието е връчено в оспорващото дружество на 27.11.2018г. При така изяснена фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена до
АС - Сливен в рамките на
14 - дневния преклузивен срок
по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна – адресат и срещу
административен акт, посдлежащ на съдебен контрол,
поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна, по следните съображения:
Предмет на осъществявания съдебен контрол е предписание обективирано в протокол № ПР
1840932/27.11.2018 г. на Дирекция "Инспекция по труда" Сливен за извършена проверка, с което на оспорващото дружество се предписва
в качеството на р. да изпълни задължението си по чл. 406, ал. 2, т. 2 от КТ, като представи на СС на НС "Защита" при
"В и К - Сливен" ООД изисканите сведения и
документи, свързани с трудовото
законодателство, изброени в писмо вх. № РД-04-2215/21.06.2018
г.
Съгласно чл. 168 от АПК, във връзка
с чл. 142 от АПК съдът
проверява законосъобразността
на оспорения акт към момента
на издаването му на всички
основания по чл. 146 от АПК, без да се
ограничава само с тези, посочени от оспорващия.
Оспореното предписание е издадено от компетентен
орган, чиято
материална компетентност произтича от чл. 404, ал. 1, т. 1 КТ, съобразно която норма, за предотвратяване и преустановяване
на нарушенията на трудовото законодателство,
както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици
от тях контролните
органи на инспекцията по труда могат да
дават задължителни предписания. В случая
предписанието е дадено от дл. л. при Дирекция
„Инспекция по труда“, притежаващи необходимата по закон материална и
териториална компетентност.
Спазена е и установената в чл. 59, ал.2 от АПК форма за административния акт, като са изложени фактическите и правни основния за налагането на ПАМ, с което е изпълнено изискването за мотивираност на акта, а при неговото издаване не са
допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените правила.
Съгласно разпоредбата на чл. 46 от КТ, държавните органи, органите на местно самоуправление и р. създават условия и съдействат на синдикалните организации за осъществяване на тяхната дейност.
С разпоредбата на чл. 406 ал. 2 т. 2 от КТ на синдикалните организации са предоставени права да изискват от р. обяснения и предоставяне на необходимите им сведения и документи. Тези права се разпростират спрямо всички предприятия, независимо от тяхната форма на собственост. Разпоредбата на чл. 52 от КТ вменява група задължения за всички р., като с ал. 2 б. „б“ урежда задължение за предоставяне на представителите на работниците и служителите на своевременна, достоверна и разбираема информация за икономическото и финансовото състояние на предприятието, което е от значение за сключване на колективния трудов договор.
В
конкретния случай, видно от Писмо вх. № РД-04-2215/21.06.2018 г. СС на НС „Защита“ е изискало от „ВиК – Сливен“ ООД
именно информация от такъв характер, подробно конкретизирана в няколко точки.
На това искане не е даден отговор, с което синдикалната организация като
представителна такава на работниците и служителите е била лишена от достъп до
необходима за изготвяне на проект за нов колективен трудов договор информация.
С бездействието си оспорващото дружество е нарушило императива на чл. 46 ал. 2
от КТ, съгласно която разпоредба р. е длъжен да съдейства на представителите на
работниците и служителите за изпълнение на функциите им. Съдът не споделя
заявеното от процесуалния представител на оспорващото дружество, че поради
обстоятелството, че в исканата информация се съдържат лични данни на работещите
в дружеството работници и служители, е налице пречка за нейното предоставяне.
Съгласно втората хипотеза на чл. 52 ал. 1 т. 2 б. „б“, предоставянето на
информация, която би могло да нанесе вреди на р., може да бъде отказано или
направено с изискване за поверителност. Т.е. законодателят е създал нормативна
уредба на случаи с някаква степен на конфиденциалност,
каквито са личните данни. В случая обаче липсва постановен изричен отказ на „В и
К-Сливен“ ООД, в качеството му на р. в частта относно документите, съдържащи
лични данни на работниците, като този въпрос би могъл да се разреши както със
заличаване на такива в предоставената информация, така и с нарочно поставяне на
изискване за поверителност при ползването на същата. Съобразно чл. 406 ал. 3 от КТ, представителите на синдикалните организации при изпълняване на сигналната
си функция са длъжни да спазват условията по чл. 403 ал. 1, а именно: да пазят
в тайна поверителните и за служебно ползване сведения, които са им станали
известни във връзка с упражняването на контрола, както и да не използват тези
сведения в своя стопанска дейност; да пазят в тайна източника, от който са
получили сигнал за нарушение на трудовото законодателство или на
законодателството, свързано с държавната служба. Следователно, нормативно е
предвидено за този тип организации задължение за поверителност при осигуряване
на достъп до служебни сведения и данни. Нещо повече, исканата и необходима на процесната синдикална организация информация е в няколко
насоки и в нейната първа част е в изпълнение на функциите на организацията по
чл. 51а от КТ, съгласно която разпоредба, колективен трудов договор в предприятието
се сключва между р. и синдикална организация, като проектът за колективен
трудов договор се изготвя и представя от синдикалната организация. Досежно втората част от искането, макар информацията да
съдържа адрес и телефон, същата е насочена към данни, необходими за изпълнение
на заложените в закона функции на синдикалната организация и по- конкретно –
съвместната дейност на същата със събранието на пълномощниците
и с представителите на работниците и служителите по подготовката на проект за колективен
трудов договор. Последните две цитирани организации са нормирани в чл. 6 и чл.
7 от КТ, като тяхното участие в дейността предприятието е пряко свързана с
функциите на синдикалната организация. Този извод се налага от нормата на чл.
6а ал. 2 от КТ, съобразно която, събранието на пълномощниците
се свиква от ръководството на синдикалната организация. Съгласно чл. 7в ал. 1
от КТ, представителите на работниците и служителите имат право: да бъдат
информирани от р. по начин, който им позволява да оценят евентуалното
въздействие на предвидените от компетентните органи мерки; да изискват от р. да
им предостави необходимата информация, ако това не е направено в определените
срокове; да участват в процедури по консултиране с р. и да изразят становището
си по предвидените от компетентните органи мерки, което да се отчете при
вземането на решение; да изискват срещи с р. в случаите, когато се налага да го
информират за поставените от работниците и служителите въпроси; на достъп до
всички работни места в предприятието или поделението; да участват в обучение
във връзка с упражняването на техните функции. Според разпоредбата на чл. 51а
ал. 3 от КТ, когато синдикалните организации не могат да представят общ проект,
р. сключва колективен трудов договор със синдикалната организация, чийто проект
е бил приет от общото събрание на работниците и служителите (събрание на пълномощниците) с мнозинство повече от половината от
неговите членове. Както се установява от писмо вх. № РД-04-2727/27.07.2018 г.
от СС на НС „Защита“, адресирано до у. на оспорващото дружество, именно в тази
хипотеза е предстоящото приемане на колективен трудов договор в процесния случай. Ето защо, настоящата съдебна инстанция
намира, че искането на синдикалната организация, формулирано във втората част
на искането и аргументирано с нормата на чл. 46 от КТ, не е необосновано, а
намира своята нормативна опора. Както се отбеляза по –горе, за коментираните
представителни организации законодателят е предвидил изисквания за
поверителност на информацията и задължение за запазване в тайна при ползването
на същата.
Предвид изложеното съдът намира, че „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД, като не е предоставило исканата от синдикалната организация информация е допуснало нарушение по чл. 46 ал. 2 от КТ, вменяващ задължение за р. да съдейства на представителите на работниците и служителите за изпълнение на техните функции. В тази връзка и правилно ответният орган Дирекция „Инспекция по труда“ – Сливен е реализирал правомощията си, предоставени му с разпоредбата на
чл. 404 ал. 1 т. 1 от КТ, чието съдържание е коментирано по – горе. Оспореният акт е
законосъобразен, като постановен от компетентен орган, при спазване на всички
съществени административнопроизводствени правила и в
съответствие с относимите материалноправни
норми, а жалбата срещу същия като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.
С
оглед изхода на спора, неоснователна се явява претенцията на оспорващото
дружество за присъждане на разноски.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на "Водоснабдяване и канализация - Сливен" ООД, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, пр.
от у. С.Р. против предписание, обективирано в Протокол за извършена
проверка ПР 1840932/27.11.2018 г. на
Дирекция "Инспекция по труда" Сливен, с което на оспорващото дружество е предписано в к. му
на р. да предостави съгласно чл. 406 ал.
2 т. 2 от Кодекса на труда на
СС на
НС "Защита" изисканите
сведения и документи, изброени в писмо вх. № РД - 04-2215/21.06.2018
г., свързани с трудовото законодателство в срок до 07.12.2018 г., като
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд
на РБългария в 14-дневен срок от датата на
съобщаването му на страните.
Административен съдия: