ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 65
гр. гр. Хасково, 14.01.2022 г.
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, VІ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в закрито
заседание на четиринадесети януари през две хиляди двадесет и втора година
в следния състав:
Председател:Валентина Ж. Иванова
като разгледа докладваното от Валентина Ж. Иванова Гражданско дело №
20215640102435 по описа за 2021 година
Предявен е иск с правно основание чл.55, ал.1 от ЗЗД от “Ретро
Авангард“ ЕООД - Хасково против Община Хасково за сумата 21 961 лева.
В исковата молба се твърди, че дружеството било собственик на
Поземлен имот с идентификатор № ******, находящ се в местността
„УВАТА“ в землището на гр.Хасково, с трайно предназначение:
урбанизирана земя, с площ на имота 11 500 кв.м., ведно с построената в него
сграда - музей . Същият не попадал в територията на гр.Хасково оттам и в
„териториите за поддържане на чистотата за обществено ползване на
общината“. Имотът граничел изцяло с републикански път, нямащ нищо общо
с Община Хасково, както за поддръжка на чистотата му и пътното му
поддържане, тъй като бил част от републиканската пътна мрежа, а останалите
му граници били земеделски имоти. Община Хасково там не извършвала
никакви дейности по услугата „поддържане на чистотата на териториите за
обществено ползване“, за да гарантира приети от държавата и обществото
стандарти на поддържане на териториите за обществено ползване,
необходими за съвместното съжителство в рамките на съответната територия.
Тя включвала поддържане на чистотата на уличните платна, площадите,
алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните
образувания в общината, предназначени за обществено ползване. Такова било
законовото тълкуване на дейността, въведено от Решение № 831/21.01.2019г.
по адм.д.№ 10901/2018г. на Върховния административен съд. Имотът на
дружеството бил с определена данъчна оценка в размер на 1 830 084 лева,
като същият бил извън чертите на града и неговия околовръстен полигон,
като дори не използвал и общински пътища, а само републикански такъв. За
него в законоустановения срок управителят на дружеството подал декларация
и заявил ползването на кофа от 110 л. за събиране на отпадък, за която
1
плащал цена в размер на 550 лева. Отделно от тази такса за кофа, Община
Хасково начислявала такса 0,5 промила „за третиране на битови отпадъци,
поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за
отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО“ и такса „за поддържане чистотата на
териториите за обществено ползване“ в размер 3,0 промила върху данъчната
оценка като нежилищен имот на предприятие, съобразно чл.5.2 на Решение №
14 от 20.12.2019г. на Общински съвет Хасково. Такова било съотношението
на таксите за 2020 година, а за периода от 2017г. до 2019г. включително се
дължали такса за заявен контейнер в размер на 1 560 лв. и такса „за
поддържане чистотата на териториите за обществено ползване“ в размер 3,0
промила върху данъчната оценка като нежилищен имот на предприятие.
Отделно от това, управителят на дружеството ищец декларирал първоначална
отчетна стойност за имота в размер на 1 830 040 лева през 2017г., а вече 4
години Община Хасково не намалявала тази стойност с предвидените по
закон проценти за амортизация. Това също влияело върху определената ТБО
и я завишавала в ущърб на ищеца. Въпреки това, дружеството регулярно
заплащало изискуемата от Общината ТБО. Счита, че за годините, както
следва, дружеството надплатило, а Общината получила без основание такса
„за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване“ в размер
3,0 промила върху данъчната оценка за имота. Така Община Хасково
неоснователно се обогатила със следните суми: за 2017 год. - платена ТБО от
6 631,02 лв., надплатени 3 промила - 5 490,25 лв.; ,за 2018 год. - платена ТБО
от 7 050,25 лв.,надплатени 3 промила - 5 490,25 лв.; за 2019 год. - платена ТБО
от 7 050,25 лв.,надплатени 3 промила - 5 490,25 лв.; за 2020 год. - платена ТБО
от 6 955,26 лв.,надплатени 3 промила - 5 490,25 лв. По такъв начин от
дружеството била заплатена недължима сума в размер на 21 961 лева, а
Община Хасково неоснователно се обогатила за негова сметка с тази сума. С
оглед незаконосъобразното определяне на ТБО от страна на приетите
решения на Общински съвет Хасково и заповедите, които по закон бил
длъжен да издаде Кметът на Общината и изготви план-сметка за реализацията
на всяко едно перо от определените дейности по предоставяне на услугите по
чл.62 от ЗМДТ, определени конкретно в чл.66 от ЗМДТ, много дружества от
града завели съдебни дела пред Административен съд - Хасково за тяхната
отмяна чрез съда. Така, по решенията на Общинския съвет за 2020г. било
образувано адм.дело № 202/20г. по описа на АС-Хасково, по което
производство съдът отменил с Решение № 14/20.12.2019г., обективирано в
Протокол №3 от заседание на Общински съвет - Хасково, проведено на
20.12.2019г., в частта му на раздел II т.1, т.3, т.4, т.5.1 и т.5.2 от решението, с
което на основание чл.21, ал.1, т.7 и чл.21, ап.2 от ЗМСМА, във вр. с чл. 6,
ал.1, б."а", във вр. с чл. 62 и чл.66 от ЗМДТ и чл.16 от Наредбата за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Хасково, бил определен размера на таксата за битови
отпадъци за 2020г. в Община Хасково /все още невлязло в сила/. За 2021г.
против Решение №241/18.12.2020г. на Общинския съвет пък било образувано
2
адм.дело № 61/2021г. по описа на АС-Хасково, все още висящо производство,
отново от юридически лица - предприятия от гр.Хасково против същите
разпоредби. Обърнал се към Община Хасково с Жалба против тези действия
peг.индекс № 53 Р-288-1 от 23.07.2021г., на която жалба получил отговор от
Кмета на Общината рег.индекс № 53 Р-288-1 # I от 28.07.2021г., който не го
задоволил, тъй като не решавал проблема и затова отправил официална
Покана-искане за възстановяване на недължимо платените от дружеството
суми, с които Общината неоснователно се обогатила, с рег.индекс № 53 Р-
288-1 # 2 от 03.09.2021г. Въпреки че по закон Кметът следвало да му
отговори и плати в 14-дневен срок, той не сторил това. Предвид изложеното,
ищецът претендира ответникът да му заплати исковата сума, като счита, че
същата е недължимо платена за периода 2017г. -2020г., поради което
ответникът се е обогатил неоснователно за негова сметка.
В срока за отговор ответникът подава такъв с твърдения за недопустимост
на така предявения иск и при условията на евентуалност -за неговата
неоснователност.
Съдът, като прецени изложените фактически твърдения в исковата молба и
приложените към нея писмени доказателства, във връзка с насрещните
възражения, достигна до извода, че спорът не е подсъден на Районен съд-
Хасково.
Безспорно е, че се претендира връщането на неправилно събрана според
ищеца такса за битови отпадъци за процесния период. Режимът на
установяването, обезпечаването и събирането на местните такси се извършва
по реда на чл.4, ал.1-5 от ЗМДТ. За тази своя дейност Общинските съвети
приемат Наредба за определянето и администрирането на местните такси и
съответно цените на тази услуга. Самото събиране става от Общинската
администрация /чл.6, ал.1, б.“а“, чл. 9 и чл. 9а от Закона за местните данъци и
такси/.
Според нормата на чл. 9б от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и
събирането на местните такси се извършва по реда на чл.4, ал.1-5, както съдът
посочи по-горе. В този смисъл и съобразно цитираната законова норма,
обжалването на свързаните с тази дейност актове се извършва по реда на
ДОПК.
Предвид така възприетото, съдът намира, че спорът не му е подсъден, тъй
3
като така заявен, не представлява гражданскоправен такъв, а
административен, поради което следва ищецът да потърси правата си по друг
ред, респективно като изложи фактически твърдения, съответни на
претенцията му.
Водим от горното и на основание чл.118, ал.1 от ГПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството по гр.д. № 2435/2021г. по описа на
Районен съд-Хасково.
Определението може да се обжалва с частна жалба пред Окръжен съд -
Хасково в едноседмичен срок от връчването му на страните.
/П/ НЕ СЕ ЧЕТЕ.
Съдия при Районен съд – Хасково: ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!!!
СЕКРЕТАР: /П.Н/
4