Решение по дело №421/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 май 2023 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20237180700421
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 1004/31.5.2023г.

гр. Пловдив,

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XIV състав, в публично съдебно заседание на тридесети март две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 

при секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА, като разгледа докладваното от съдия Георгиева адм. дело № 421 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл.145 от АПК във връзка с чл.211 от ЗМВР.

Образувано е по жалба на Д.З.Т., ЕГН **********,  срещу заповед № 1030з – 130/08.02.2023 г. на началник сектор „Пътна полиция“ /С „ПП“/ при ОД на МВР - Пловдив за налагане на дисциплинарно наказание "мъмрене" на служител в ОД на МВР - Пловдив, а именно: за срок от един месец на основание чл.204 т.4, чл.194 ал.2 т.1 и чл.197 ал.1 т.1 от ЗМВР.

В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна, необоснована и неправилна. В представеното по делото становище се излагат доводи за отмяна на оспорения акт, а именно: - на първо място, не е спазен срокът за налагане на дисциплинарното наказания, тъй като нарушението е констатирано още на 28.09.2022 г., а заповедта е издадена на 07.02.2023 г., което е достатъчно основание същата да бъде отменена като незаконосъобразна. На второ място, напълно необосновано и неправилно е, да се налагат изводи по аналогия от дисциплинарно-наказващия орган, че същите очила са „слънчеви“ или „тъмни“, без това са е установено и доказано от същия по надлежен за това ред. На следващо място се сочи, че заповедта не съдържа достатъчно по обем данни за факти и обстоятелства от съществено значение за определяне вината на всеки служител на МВР, което представлява основание за отмяната й. Твърди се също така, че оспореният акт не съдържа всички реквизити, посочени в чл.210 ал1 от ЗМВР и чл.246 ал.1 от ППЗМВР – не са посочени мястото и обстоятелствата при допускането му, правното основание и наказанието, както и доказателства, въз основа на които е наложен наказанието и правното му основание, като по този начин се нарушава правото на защита на наказаното лице и води до незаконосъобразност на оспорения акт. Счита още, че е налице неизпълнение на изискванията на чл.207 ал.8 т.3 и ал.10 от ЗМВР, тъй като дисциплинарният орган не е предоставил цялата информация по производството. Иска се отмяна на заповедта и се претендират разноски по делото.  

Ответникът – началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Пловдив, редовно призован, не се явява, не изпраща представител и не изразява становище по основателността на жалбата.  

Оспорената заповед е връчена лично на жалбоподателя на 09.02.2023 г., видно от самата нея, а жалбата е депозирана пред настоящата инстанция на 14.02.2023 г., в рамките на законово установения срок и е подадена е от лице, което има правен интерес, което налага извод за нейната допустимост.   

Съдът, като взе предвид обжалвания административен акт, събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

С обжалваната заповед, на Д.З.Т. – младши автоконтрольор в група КПДГПА на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР - Пловдив, е наложено дисциплинарно наказание "мъмрене" за срок от един месец на основание чл.204 т.4, чл.194 ал.2 т.1 и чл.197 ал.1 т.1 от ЗМВР, за това, че на 28.09.2022 г. за времето от 00:40 ч. до 06:01 ч., когато е бил назначен в наряд за нощно дежурство със служебен автомобил с рег. № ***, служителите се намират в патрулния автомобил с поставени слънчеви очила, като през по-голямата част от дежурството са във видимо отпуснато състояние, т. .е. състояние, което не позволява да възприемат средата и да наблюдават обслужвания участък и в продължение на около шест часа липсват данни от изпълнението на служебните задължения, регламентиращи дейността им.   

Горното е квалифицирано като неизпълнение на разпоредбите на чл.80 ал.2 т.4 от Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение, което представлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194 ал.2 т.1 от ЗМВР и е съставомерно по чл.200 ал.1 т.11 от с. з. и, за което е предвидено налагане на дисциплинарно наказание „порицание“.

По административната преписка липсва приложена ежедневна форма на отчет от 28.09.2022 г., а е приложена само ежедневна ведомост (л.23), от която се установява, че патрулна двойка – Д.Т. и Л.Н., с лек автомобил с рег. № *** са разпределени на АМ „Тракия – 106 + 133 км за времето от 19:00 ч. до 07:00 ч.

Началото на административното производство е сложено с писмо рег. № 7855р-9894/31.10.2022 г. на директор дирекция „Вътрешна сигурност“ до директора на ОД на МВР – Пловдив (л.29) с което уведомяват последния, че при извършен преглед на видеофайлове относно изпълнение на организационно-технологичните правила за работа с АИС „Видеозаснемане на охранителната дейност и пътния контрол“ са установени налични видеофайлове от изпълнението на служебната дейност на полицейски служители, назначени в наряд на 27.09/.28.09.2022 г. със служебен автомобил с рег. № ***, зачислен на сектор „ПП“ при ОД на МВР – Пловдив. При извършения преглед на файла е установено, че за времето от 04:00 до 06:01 ч. на 28.09.2022 г. служителите в наряда се намират в патрулния автомобил с поставени слънчеви очила, като през по-голямата част от дежурството са във видимо отпуснато състояние, което не позволява да възприемат средата и да наблюдават обслужвания участък. Във връзка с горното е разпоредено да бъде извършена проверка, след което дирекцията следва да бъде уведомена за резултатите от нея и предприетите от директора на ОД на МВР – Пловдив мерки.

Писмото е изпратено по компетентност на началник сектор „ПП“ при ОД на МВР – Пловдив с резолюция на директора от 02.11.2022 г. в резултат на което, на 11.11.2022 г. началник сектора „ПП“ при ОД на МВР – Пловдив издава заповед № 1030з-1082 (л.27), с която разпорежда извършване на проверка по получени данни за извършено дисциплинарно нарушение, като назначава и комисия от трима членове, които следва да извършат проверката и да изготвят писмена справка за резултатите от нея ,която да му представят в срок до 16.12.2022 г.    

На 17.11.2022 г., с писмо рег. № 1030р-23684, началник сектор „ПП“ е изискал от началник отдел „Административен“, сектор „КАПОЧР“ при ОД на МВР – Пловдив, да бъдат изготвени кадрови справки на Д.З.Т. и Л.Н.Н., които, ведно с длъжностните им характеристики, да бъдат изпратени във връзка с прилагането им към дисциплинарна проверка, назначена с цитираната по-горе заповед от 11.11.2022 г. С писмо рег. № 317р-14597 от 23.11.2022 г. (л.34 и следв.) исканите документи са изпратени на началник сектор „ПП“ при ОД на МВР – Пловдив.  

На 15.12.2022 г. от председателя на комисията, назначена със заповед рег. № 1030р-1082/11.11.2022 г. е направил предложение за удължаване срока за извършване на проверката по получените данни за извършено дисциплинарно нарушение с рег. № 1030р-26455 (л.32), в резултат на което е издадена заповед от началник С „ПП“ при ОД на МВР – Пловдив с рег. № 1030р-1183/16.12.2022 г. (л.30), с която срокът на проверката е удължено до 16.01.2023 г., която заповед, няма данни да е връчена на лицето Д.З.Т.. Заповедта е връчена само на Л.Н. на 06.02.2023 г., видно от положения на нея саморъчен подпис последния.

На 09.01.2023 г. до младши инспектор Д.З.Т. е отправена покана рег. № 1030р-744 (л.26) за запознаване със заповед № 1030р-1082/11.11.2022 г. за образуване на дисциплинарна проверка. Със същата са разяснени правата по чл.207 ал.8 от ЗМВР и е предоставена възможност, след запознаване с със заповедта и изложеното в нея, Т. да даде писмени обяснения, както и да представи доказателства за твърдените от него факти и обстоятелства.

На 11.01.2023 г. дисциплинарната комисията извършва преглед на видео информация от АИС за дата 28.09.2022 г. от камера № 02, монтирана в служебен автомобил с рег. № ***, при което констатира, че на 28.09.2022 г. за времето от 00:40 ч. до 06:01 ч. двамата служители са във видимо отпуснато състояние с поставени слънчеви очила, като състоянието им не позволява да възприемат средата и да наблюдават обслужвания участък, като служители са разпознати като мл. инсп. Д.Т. и старшия на наряда – мл. инсп. Л.Н..   

Съставен е протокол за отказ на държавния служител да получи поканата, да даде писмени обяснения, да се запознае с процесната заповед или с материалите по нея с рег. № 1030-р-2210 от 30.01.2023 г. (л.25), пописан от свидетелите И.М.Г. и П.И.С. на 16.01.2023 г.   

На 17.01.2023 г. комисията депозира пред началник сектор „ПП“ при ОД на МВР – Пловдив доклад относно извършената проверка по заповедта от 11.11.2022 г. с рег. № 1030р-1318 (л.20), в който се излагат фактите, формирани са изводи и е направено предложение на двамата служители на дирекцията да бъдат наложени дисциплинарни наказания „мъмрене“ за срок от един месец, за това, че на 28.09.2022 г. в периода от 00:40 ч. до 06:01 ч., всеки един от тях, седящ в патрулния автомобил с рег. № ***, е бил с поставени слънчеви очила, като състояние му не позволява да възприеме и наблюдава обслужвания участък.  

На 30.01.2023 г. от дисциплинарната комисия до Д.З.Т. е изготвена покана с рег. № 19030р-2208 (л.19) за запознаване с обобщена справка и материалите по дисциплинарната проверка и даване на допълнителни писмени обяснения или възражения, която е връчена на лицето на 09.02.2023 г., когато му е връчен и докладът на комисията, видно от положените саморъчни подпис на лицето, както на поканата, така и на самата докладна записка.

На същата дата Т. дава обяснения (л.18), в които изразява несъгласие със заповедта за наказание, тъй като написаното в нея не отговаря на истината. Сочи, че очилата, които е използвал по време на дежурството са за нощно каране и мъгла, както и, че не са му показани записи от камерите на служебния автомобил.

Междувременно, още на 08.02.2023 г. е издаден оспореният пред настоящата инстанция административен акт, който е връчен на жалбоподателя на 09.02.2023 г.

В съдебно заседание като свидетел е разпитано лицето Л.Н.Н., от чийто показания се установява, че на 27.09.2022 г. срещу 28.09.2022 г. от 19:00 ч. до 07:00 ч. са били нощна смяна с колегата Д.З.Т.. Работят в сектор „Пътна полиция“ в екип и твърди, че са носили смяната си, както трябва. Имало обичайните сигнали. Правят обходи, правят проверки на обекти, както и на мигрантския поток. Според свидетеля нощната смяна е 80% обход по маршрута, като проверяват през определено време обектите - бензиностанции и паркинги през около 30-60 минути. Извършват обход по магистралата и след това спира пак на даден обект, където извършват проверка. Твърди, че няма как да стоят на едно място и да не извършват контрол. При проверка на тировете нощно време по паркингите, остават на едно място повече време, но пак имат задължения. Сочи, че когато границата се затрупа, започват да отбиват тировете. Твърди също така, че са си свършили работата, както и че в колата има GPS и камери, които ги следят постоянно. Свидетелят твърди, че ежедневно, постоянно носи очила, като посочва два броя. Сочи, че с очилата се подобрява виждането през нощта заради отблясъците от светлините и с тях се вижда по-добре всичко.

При така установената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е основателна.

Заповедта е издадена от компетентен орган, наложено е наказание по чл.197 ал.1 т.1 във връзка с ал.194 ал.2 т.1 от ЗМВР от служител на ръководна длъжност в ОД на МВР – Пловдив. В случая, това е началник сектор „ПП“ към ОД на МВР – Пловдив ,с оглед предоставените му правомощия по чл.204 т.4 от ЗМВР.

Същата е издадена в предписаната от закона форма, но в нарушение на материалния закон и целта на закона.

Наложено е наказание на основание чл.197 ал.1 т.1 за нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194 ал.2 т.1 от ЗМВР - предложение второ - "неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове". Подзаконовият нормативен акт е Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение. Нарушената разпоредба е чл.80 ал.2 т.4, според който текст, служителят, осъществяващ дейност по контрол на пътното движение, е длъжен да наблюдава движението и взема мерки, свързани с недопускане нарушения на правилата за движение, а при създаване на пречки или препятствия по платното за движението да предприема мерки, свързани с тяхното отстраняване.

Вмененото на жалбоподателя нарушения е, че на 28.09.2022 г. за времето от 00:40 ч. до 06:01 ч., мл. инсп. Д.З.Т., седящ на предна лява седалка на патрулен автомобил с рег. № ***, е с поставени тъмни очила, като състоянието му не позволява да възприеме и наблюдава обслужвания участък.

В мотивите на заповедта не е конкретизирано с кое действие/бездействие какво нарушение е извършено.

Обсъдени и анализирани са, както поставените очила на жалбоподателя, така и състоянието му, но не е конкретизирано с какво точно, това представлява нарушение. По този начин не е установена причинно - следствената връзка между действията/бездействията и последиците от тях.

В мотивите не са обсъдени действия на мл. инспектор Д.З.Т., а само е посочено, че „… седящ на предна лява седалка на патрулен автомобил с рег. № ***, с поставени тъмни очила, като състоянието му не позволява да възприеме и наблюдава обслужвания участък“, като по отношение на фактическата обстановка, по-горе в заповедта е посочено, че „…служителите в наряд се намират в патрулния автомобил с поставени слънчеви очила, като през по-голямата част от дежурството са във видимо отпуснато състояние…, т.е. състояние което не позволява да възприемат средата и да наблюдават обслужвания участък.“, като междувременно липсват каквито и да било данни от ежедневната форма на отчет (напр.: извършени проверки, съставени актове, издадени фишове и пр.), от която да се установи действително ли двамата служители, в частност Т., са били в състояние, което не им позволява да възприемат и наблюдават обслужвания участък.

Нещо повече, в мотивите на заповедта липсва информация относно това, по време на дежурството да е установено да се е случило нещо извънредно или служителите от сектор „ПП“ да са отклонявани от участъка.

Не е се установява категорично служителят да не е наблюдавал движението или да се е отклонил и да не е присъствал видимо по време на дежурството си. Самото присъствие на полицейски автомобил и служителите в него, е достатъчна форма на превенция и контрол на движението.

Или иначе казано, не се представят достатъчно доказателства които да налагат извод, че контрол по спазване на правилата за движение и прилагане на административно наказателни и принудителни административни мерки не е извършван, тъй като видно от ежедневната форма за отчет.

Самостоятелният анализ на фактическата обстановка, направен независимо от приетата в заповедта за налагане на дисциплинарно наказание, отново не установява с кои точно свои действия/бездействия, жалбоподателят е нарушил посочените текстове от Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г., в конкретно посочените отрязъци от време при дежурството си.

Дисциплинарната отговорност може да бъде ангажирана само при извършено нарушение на служебната дисциплина и, то да е виновно.

В конкретния случай не се установява категорично да е извършено каквото и да било нарушение на служебната дисциплина от Д.З.Т., независимо, дали става въпрос за действие или бездействие.

Вина изобщо не се обсъжда в заповедта за налагане на дисциплинарно наказание, но няма как да се обсъжда вина за носенето на очила, за състояние на покой или за действие на друго лице.

Безспорно е, че двамата служители на въпросната дата са изпълнявали служебните си задължения, съгласно предварителна разстановка, не са се отклонили от нея нито по време, нито като маршрут. Каза се, липсва информация за съставени АУАН, ел. фишове и изготвен документ от наряда, и след приключване на дежурството си, надлежно са прибрали автомобила си.

Отделно от това, в заповедта изрично се посочва, че: „За времето 00:40 ч. до 06:01 ч. на 28.09.2022 г. чрез камера 01 и 03 от системата АИС ВОДПК, монтирана в патрулен автомобил с рег. № ***, се наблюдава изключително слабо движение на МПС в обслужвания участък“. 

Анализът на горните обстоятелства не налага извода, че в случая е било допуснато нарушение, изразяващо се в неизпълнение подзаконови нормативни актове - Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение. Не е установено виновно поведение на жалбоподателя нито при действията, нито при бездействията му.

С оглед гореизложените съображения настоящият съдебен състав приема, че като не е анализирал подробно установените обстоятелства и доказателствата за тях, за да определи извършено ли е дисциплинарно нарушение от жалбоподателя, в какво именно се изразява това нарушение и съответно да определи следващото се за правилно квалифицираното нарушение наказание при спазване на разпоредбата на чл.206 ал.2 от ЗМВР, дисциплинарно наказващият орган е постановил незаконосъобразна заповед. Действително, в оспорения акт са изложени мотиви, съобразно изискванията на чл.205 ал.2 от ЗМВР, при което са установени обстоятелства по чл.198 от с. з., но предвид липсата на конкретика в какво точно се изразява нарушението на задълженията, съдът намира, че административният орган не е приложил правилно материалния закон.

Дисциплинарно-наказващият орган не излага мотиви и в насока, че именно наличието на „слънчеви“/“тъмни“ са причина жалбоподателят да не възприема и наблюдава обслужвания участък, с оглед обстоятелството, че, от една страна, като не е уточнено за какви точно очила иде реч – слънчеви или тъмни, а, от друга, как това се свързва с видимото състояние на покой, при положение, че самият ДНО сочи, че за процесния период от време, чрез камера 01 и 03 се наблюдава „изключително слабо движение на МПС в обслужвания участък“.  Предвид посочените различни характеристики на очилата, както се посочи по-горе в настоящото изложение, съдът намира, че е налице съществено разминаване, което е в пряка връзка с твърдяната невъзможност за възприемане и наблюдение, и това е така тъй като, едно е, очилата да са „тъмни“, друго е, „слънчеви“, пир положение, че съществуват фотосоларни очила, не само за дневно, но и за нощно шофиране против заслепяване и мъгла, които гарантират перфектна видимост на пътя при кормуване и са подходящи за дневно и нощно шофиране с автомобил. Изложеното напълно кореспондира с показанията на свид. Нешев, тъй като този вид очила са подходящи за нощно дежурство, предвид факта, че се касае по патрул, чиято основна дейност е свързана с контрола на движението по пътищата.  

Като не е изяснил този въпрос, ДНО е издал един необоснован административен акт, който не е в съответствие с целта на закона.

На следващо място, в оспорената заповед не се обсъждат  изобщо дадените писмени обяснения на Т. след запознаване с доклада на комисията, извършила проверката, в които последният сочи, че описаното в доклада не отговаря на истината, и че служителят носи очила за мъгла. Или иначе казано, липсват мотиви и в тази насока. Всъщност, дисциплинарно-наказващият орган няма и как да изложи мотиви в тази насока, тъй като докладът на комисията, извършила проверката, е изготвен на 17.01.2023 г., а наказаният Д.Т. е запознат с него на 09.02.2023 г., когато му е връчена и заповедта за дисциплинарно наказания, която е издадена на 08.02.2023 г. Т.е. налице е и съществено нарушение на административнопроизводствените правила. 

Тук е мястото да се посочи, че сочените обстоятелства не дават възможност да се формира категоричен извод, че поставянето на тъмни/слънчеви очила не позволява възприемане и наблюдаване на обслужвания участък. От друга страна, не дават възможност да се установи какво точно нарушение на служебната дисциплина се явява поставянето на тъмните/слънчеви очила, и, от трета страна, липсата на обсъждане възражението на жалбоподателя, че отбелязаното в заповедта не отговаря на истината, налагат крайният извод на този състав на съда за незаконосъобразност и неправилност на оспорения административен акт, който следва да бъде отменен, на основание чл.146 т.4, т.5 и т.6 от АПК.

При този изход на спора и предвид претенциите на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива се следват и същите се констатираха в размер на 810.00 (осемстотин и десет) лева, представляващи – 10.00 лв. държавна такса и 800.00 лв. адвокатско възнаграждение съгласно представения по делото договор за правна помощ от 13.02.2023 г. 

Воден от горното, Административен съд – Пловдив, XIV състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Д.З.Т.,***, заповед № 1030з – 130/08.02.2023 г. на началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Пловдив, с която на Т. е наложено дисциплинарно наказание "мъмрене" за срок от един месец на основание чл.204 т.4, чл.194 ал.2 т.1 и чл.197 ал.1 т.1 от ЗМВР, като незаконосъобразно .

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Пловдив да заплати на Д.З.Т.,***, сумата от 810.00 (осемстотин и десет) лева, разноски по делото.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: