О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
Търговищкият
окръжен съд, наказателно отделение,
на четиринадесети
февруари две хиляди и деветнадесета
година
в открито заседание в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Силвия
Петрова
ЧЛЕНОВЕ: Татяна Йорданова
Татяна Даскалова
След
като изслуша доклазваното от Т.Йорданова
ванд
№ 122 по описа за 2018г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 334 т.5 във вр. С чл.25 ал.1
т.5 от НПК.
Образувано е във връзка с
отменено от ВКС Решение № 108 от 22.12.2017г. по внохд № 206/2001г. По описа на
Окръжен съд Търговище за ново разглеждане от друг състав на въззивната инстанци
от стадия на съдебното зседание, тъй като след влизането в
сила на измененията на НПК (ДВ, бр. 63 от 4 август 2017 г.) нарушенията на
правилото ne bis in idem се елиминират чрез изрично уредените в НПК процесуални
средства - чл.
24, ал. 1, т. 8а от НПК, чл.
24, ал. 4 от НПК, чл.
25, т. 5 от НПК.
От съвкупния анализ на тези
разпоредби следва извод, че при започнало наказателно производство, когато се
установи, че за разглежданото деяние срещу дееца е било проведено и е
"окончателно" приключило първо по време административнонаказателно
производство с наказателен характер, разпоредбата на чл. 24, ал. 1, т. 8а от НПК може да бъде приложена само при условията на чл. 24, ал. 4 - ако в случаите
по чл. 25, т. 5 в едномесечен срок от спирането не е направено предложение за
възобновяване на административнонаказателното производство или предложението не
е уважено, т. е. - основанието за прекратяване по т. 8а не се прилага незабавно и непосредствено при
констатиране на факта, че за процесното деяние е било проведено и приключило
административнонаказателно производство, а под условие - едва след изчерпване
на процедурата по чл. 24, ал. 4 от НПК, когато в едномесечен срок от спирането
прокурорът е бездействал и не е направил предложение за възобновяване на
административнонаказателното производство или пък направеното предложение не е
уважено от компетентния съд. Основанието по т. 8а визира хипотеза, при която
наличието на "окончателно" приключило административнонаказателно
производство, проведено срещу дееца за същото деяние, е безусловно установен и
неотменим факт, като няма възможност за възобновяването му по реда на ЗАНН.
Тъй като забраната на чл. 4, §
1 от Протокол № 7 се прилага с оглед на фактите, предмет на водените
административнонаказателно и наказателно производство, същественият въпрос,
повдигнат от прокурора, е дали фактически обвинението е за едно и също деяние,
т. е. налице ли е признака "idem".
В конкретния случай без
съмнение приключилото първо по ред административнонаказателно производство за
нарушение на чл. 4, ал. 1 от Наредбата за опазване на обществения ред в община
Търговище против подсъдимия Ц.Б.С. и
образуваното срещу него впоследствие наказателно производство за престъпление
по чл. 131, ал. 1, т. 12 във вр. с чл. 130, ал. 1 във вр. с чл. 20, ал. 2 от НК
са били инициирани по повод един и същ инцидент - нанесен по хулигански подбуди
на 28.10.2016 г. В гр. Търговище побой от страна на С. и съучастниците на пострадалия Едис Февзи Мутлу причинили му лека телесна повреда. В
атакувания съдебен акт много подробно е анализирана установената фактология на
инцидента, предмет на водените срещу подсъдимия С. административнонаказателен и
наказателен процеси, и е проследена хронологията на процесуалното им развитие.
От задължителните за
въззивните съдилища указания на ВКС, че
след влизане в сила на измененията на НПК (ДВ, бр. 63 от 4 август 2017 г.) нарушенията на
правилото ne bis in idem се елиминират чрез изрично уредените в НПК процесуални
средства - чл.
24, ал. 1, т. 8а от НПК, чл.
24, ал. 4 от НПК, чл.
25, т. 5 от НПК.
При констатация, че по отношение
на дееца за същото деяние е проведено административнонаказателно производство с
характер на "наказателно обвинение" по смисъла на чл.
4, § 1 от Протокол № 7, приключило с влязъл в сила акт,
ръководно-решаващият орган в съответната фаза на наказателното производство
следва да проведе визираните в чл.
24, ал. 4 от НПК последователни "стъпки": да спре наказателното
производство на основание чл.
25, ал. 1, т. 5 от НПК и да даде на наблюдаващия прокурор едномесечен срок,
в който да се направи предложение за възобновяване на
административнонаказателното производство. Ако в посочения срок наблюдаващият
прокурор отправи предложение за възобновяване на административнонаказателното
производство и същото бъде уважено от компетентния съд, процесуалната пречка за
развитието на спряното наказателно производство отпада и то следва да продължи.
Наказателното производство може да бъде прекратено на основание чл.
24, ал. 1, т. 8а от НПК само при две хипотези: първата, ако в срока по ал.
4 компетентният орган бездейства да инициира възобновяване, или втората, ако
направеното предложение за възобновяване на административнонаказателното
производство не е уважено от компетентния съдебен орган.
В разглеждания случай, щом е
приел, че е налице процесуална пречка за наказателно преследване на обвиняемия Ц.
Стоев. по реда на глава
двадесет и осма от НПК, поради провеждането на предходно окончателно
приключило административнонаказателно производство за същото деяние, настоящия въззивният
съдебен състав, следва да упражни
правомощията си по чл.
334, т. 5 от НПК и да осигури възможност на прокурора в едномесечен срок от
спирането да направи предложение за възобновяване на административнонаказателното
производство.
Водим от горното и основание чл.
25, ал. 1, т. 5 от НПК съдът
О П Р Е Д Е Л И :
СПИРА наказателното производство по делото, с оглед приложението на чл.70б“д“
и чл.72 ал.3 от ЗАНН, като
ВРЪЩА делото на
наблюдаващия прокурор в Районна прокурора Търговище, който в едномесечен срок
от спирането да изготви предложение за
възобновяване на
административнонаказателното производство.
Опрделението не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.