Решение по дело №45/2020 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 89
Дата: 4 март 2020 г. (в сила от 20 юли 2020 г.)
Съдия: Васил Митев Атанасов
Дело: 20202330200045
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 януари 2020 г.

Съдържание на акта

                                       Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 89/4.3.2020 г.

                                        гр. Ямбол , 04.03.2020 г.

 

                                  В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Ямболски районен съд, Х-ти състав в публично заседание на  единадесети февруари  през две хиляди и двадесета година  в състав:

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ВАСИЛ АТАНАСОВ

 

при секретаря Ж. Ч.

като разгледа докладваното от съдия Атанасов  

АНД № 45  по описа  за   2020  год.

 

Съдебното производство е образувано по въззивна жалба на „Българска телекомуникационна компания“ /БТК/ ЕАД-София против наказателно постановление № ***. издадено от Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при КЗП, с което на дружеството на осн. чл. 222а от ЗЗП, за нарушение по чл. 113, ал.1 от ЗЗП е наложена имуществена санкция в размер на 700 лв.

С жалбата се иска НП да бъде отменено. Релевират се доводи за допуснати съществени нарушения на процесуалния  и материалния закон, довели до опорочаване на административно наказателното производство и нарушаване правото на защита на нарушителя. По конкретно се твърди ,че при издаване на НП бил нарушен чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН, тъй като не били посочени изрично датата и мястото на извършване на нарушението и липсвало описание на нарушението. Излагат се и доводи, че дружеството- жалбаподател не е осъществило състава на на чл.113, ал.1 от ЗЗП. Алтернативно с това се прави искане за намаляване на размера на наказанието в неговия законен минимум.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не изпраща представител.

Въззиваемата страна редовно призоване не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

 

След цялостна преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

На 05.10.2018 г. в 12.11 ч. свид.С. ***  извършил проверка в магазин „Виваком“, находящ се в гр. Я. ***, стопанисван от „БТК“ ЕАД.

Поводът на проверката бил постъпила в Комисия за защита на потребителите жалба от потребител, във връзка със закупен телевизор, марка „Филипс“ 32 инча, ведно с пакет за ползване на телевизия и интернет. При проверката се установило, че на 19.07.2018 г. била предявена рекламация за телевизора с естество - „телевизорът показва ¼ от екрана в горен, ляв ъгъл“. Клиентът желае замяна. На 23.07.2018 г. оторизирания за марката „Филипс“ сервиз „Ретел“ ЕАД издал констативен протокол, в който било описано, че телевизорът е счупен и не подлежи на гаранционно обслужване, позовавайки се на т.5 от гаранционните условия, в резултат на което отказал гаранционен ремонт.

На 29.08.2018 г. била регистрирана нова сервизна поръчка № ***, в която в графата описание на повредата било записано : „телевизора показва ¼ от екрана в горен ляв ъгъл, върнат от сервиз още по-напукан“.

При проверката било дадено задължително предписание на търговеца да изпрати телевизора в независим сервиз за диагностика и даване на експертно становище, относно съответствията на стоката с договора за продажба, съгласно чл.108 от ЗЗП. С ППД № *** г. било прието становище от БТК ЕАД, в което било посочено, че за телевизор марка „Филипс“ няма друг оторизиран сервиз и не представил становище от независим такъв, поради което бил даден нов срок да представи изисканото становище.

На 03.01.2019 г. в прието с ППД № *** становище търговецът е посочил, че отказва гаранционно обслужване на телевизор, като се е позовал на констатациите на оторизирания от производителя за марката сервиз „Ретел“ ЕАД. В тази връзка било дадено задължително предписание за извършване на диагностика на телевизора от независим сервиз и даване на експертно становище, относно съответствието му с договора за продажба, което становище не е било представено то БТК ЕАД.

Тъй като дружеството - жалбоподател не е изпълнило задължението си за представяне на задължително предписание от независим сервиз свид. С. на 15.01.2019 г. съставил АУАН за извършено административно нарушение на чл.113 ал.1 от ЗЗП. Срещу АУАН не е подадено писмено възражение. Въз основа на съставения акт е било издадено обжалваното Наказателно постановление, с което на дружеството, за извършено нарушение на чл.113 ал.1 от ЗЗП било наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 700 лева, на основание чл. 222а от същия закон.

Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени и гласни доказателства, от разпита в съдебно заседание на актосъставителят С., както и от присъединените на основание разпоредбата на чл. 283 от НПК писмени доказателства. Показанията на посочения свидетел следва да се кредитират като последователни, безпротиворечиви и логични, а и се потвърждават от останалите събрани доказателства по делото.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е с правно основание чл. 59, ал.1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал. 2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима, а по същество - неоснователна, поради следните съображения:

От процесуална страна съдът счита, че не са налице нарушения на процесуалните правила, които да водят до опорочаване на административно- наказателното производство по налагане на имуществена санкция на дружеството. АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН и не създава неяснота относно нарушението, която да ограничава право на защита на жалбоподателя и да ограничава правото му по чл. 44 от ЗАНН в три дневен срок от съставяне на акта да направи и писмени възражения по него. НП съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН и в него не съществуват пороци, водещи до накърняване правото на защита. Спазени са и сроковете по чл. 34 от ЗАНН.

От материална страна, съгласно разпоредбата на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба, а съгласно ал. 2 на цитираната правна норма привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя, което е безплатно за потребителя съгласно ал. 4 на същата норма.

Безспорно е установено по делото, че след проявен дефект  със сервизна поръчка от 19.07.2018г. търговецът е приел телевизор „Филипс“ и го е изпратил за сервизно гаранционно обслужване. Категорично  установено е също, че   на база  направените констатации от сервиза, че уредът не подлежи на гаранционно обслужване, поради  механична повреда- счупен дисплей. Не се спори и факта, че  на 29.08.2018 г. била регистрирана нова сервизна поръчка № ***, в която в графата описание на повредата било записано : „телевизора показва ¼ от екрана в горен ляв ъгъл, върнат от сервиз още по-напукан“.

Установено е също, че на 03.01.2019 г. в прието с ППД *** становище търговецът е посочил, че отказва гаранционно обслужване на телевизор, като се е позовал на констатациите на оторизирания от производителя за марката сервиз „Ретел“ ЕАД, в която връзка било дадено задължително предписание за извършване на диагностика на телевизора от независим сервиз и даване на експертно становище, относно съответствието му с договора за продажба, което становище не е било представено то БТК ЕАД, в резултат на което телевизора на клиента не бил приведен в съответствие с договора за покупко - продажба, т.е. не е спазен предвидения от закона срок, визиран в разпоредбата на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП.

Съдът намира за несъстоятелни възраженията на жалбоподателя, че правомерно е бил отказан безплатен гаранционен ремонт на мобилния апарат за предявената рекламация. Видно от приложената по административно-наказателната преписка, копие от сервизна карта № *** е, че върху телевизора в момента на предявяване на рекламацията, като описание на повредата при приемане е записано „телевизора показва ¼ от екрана в горен ляв ъгъл“,  като никъде не е било отбелязано при приемането му е механично повреден /счупен дисплей/, което по твърдение на дружеството - жалбоподател е довело до отказ от гаранционното му обслужване. Наличието на механично счупен дисплей е било открито едва на 23.07.2018 в сервиз „Ретел“ ЕАД, като същото би могло да бъде причинено от неправилно съхранение, транспорт или от други действия от служители на дружеството - жалбоподател или на оторизирания сервиз. Същото обстоятелство се потвърждава и от  сервизна поръчка № *** г., в която в графата описание на повредата било записано, че телевизора е върнат от сервиз още по-напукан“. Освен това, от представените документи и становището на търговеца не става ясно кога е счупен дисплея и от кого, тъй като при приемането му не е констатирано, че е налично посоченото счупване на дисплея, което от своя страна е очевидно от приложената снимка. Счупеният дисплей е виден с просто око, а не е бил отразен никъде при приемането на рекламацията. Не е нужно да си специалист и да имаш необходимите знания и умения, нито подходящо осветление и техническо оборудване за да констатираш счупен дисплей. Това води до логичния извод, че дисплея е счупен някъде след приемането му в магазина, дали в магазина, при превоз или в сервиза. Ето защо настоящия съдебен състав приема, че по делото не се доказа по безспорен начин да е имало нерегламентирана намеса от страна на потребителя, поради което дружеството - жалбоподател „БТК“ ЕАД гр. София е следвало да приведе в едномесечен срок от предявяване на рекламацията потребителската стока в съответствие с договора за покупко - продажба, което задължение същият не изпълнил.

Неоснователно е възражението, че наказващият орган неправилно е определил мястото и датата на нарушението. Правилно в НП е посочено, че нарушението е извършено в гр. Я., в магазин „Виваком“, находящ се на ул. ***, стопанисван от БТК ЕАД. Правилно е отбелязана и датата на извършването му - на 03.01.2019 г. - с отказа на дружеството да извърши гаранционно обстлужване и да приведе стоката в съответствие с договора с предоставянето на становището пред КЗП в тази насока. С представянето на становището си  на 03.01.2019 г., търговецът изрично е изразил становището си по предявените рекламации и отказа си да изпълни задължението си, поради което съдът счита, че датата на извършване на нарушението е определена правилно.

Съдът счита, че в случая не са налице и предпоставките за прилагане разпоредбата на чл. 28 от ЗЗП, доколкото се касае за формално нарушение с осъществяването на която всякога се засягат в съответната степен обществените отношения, които нормата на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП е са призвана да гарантират, а именно обществените отношения свързани с гарантиране и защита правата на потребителите. В случая безспорно е установено, че потребителката е била ощетена, с оглед невъзможността същата да се ползва по предназначение от функциите на закупеното от същата устройство.

 

За неизпълнение на разпоредбите на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП санкционната разпоредба на чл. 222а от ЗЗП предвижда имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 3 000 лева. Съдът намира, че наложеното наказание около минимума в размер на 700 лв. е в съответствие с нормите на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, съобразено е с тежестта на нарушението и се явява съответно на обществената опасност на нарушението.

 

    По изложените съображения и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

  ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 0044277/21.06.2019 г., издадено от Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол към Главна дирекция Контрол на пазара при КЗП, с което на „Българска телекомуникационна компания“ /БТК/ ЕАД-София, ЕИК *** на осн. чл. 222а от ЗЗП, за нарушение по чл. 113, ал.1 от ЗЗП е наложена имуществена санкция в размер на 700 лв.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Ямбол в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: