Протокол по дело №2025/2022 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 1939
Дата: 25 ноември 2022 г. (в сила от 25 ноември 2022 г.)
Съдия: Златина Иванова Кавърджикова
Дело: 20223100502025
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 26 септември 2022 г.

Съдържание на акта


ПРОТОКОЛ
№ 1939
гр. Варна, 24.11.2022 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА, V СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и втори ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Деспина Г. Георгиева
Членове:Златина Ив. Кавърджикова

Иванка Д. Дрингова
при участието на секретаря Доника Здр. Христова
Сложи за разглеждане докладваното от Златина Ив. Кавърджикова Въззивно
гражданско дело № 20223100502025 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 15:23 часа се явиха:
Въззивницата А. Р. А., редовно призована, явява се лично;
представлява се от адв. Д.Ч., редовно упълномощена и приета от съда
отпреди.
Въззиваемият М. С. С., редовно призован, явява се лично;
представлява се от адв. Ал.Т. , редовно упълномощен и приет от съда
отпреди.
Контролираща страна Дирекция ,,СП“ Варна, редовно призована;
представлява се от соц раб. М.Г..

Адв. Ч.: Да се даде ход на делото.
Адв. Т.: Да се даде ход на делото.

СЪДЪТ намира, че не са налице процесуални пречки по хода на
делото, поради което

О П Р Е Д Е Л И:
1

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО И ГО ДОКЛАДВА
Въззивната жалба и отговорът са докладвани с Определение от
закрито заседание № 4111/ 04.11.2022г.

Адв. Ч.: Поддържаме въззивната жалба, оспорваме писмения отговор.
Запознати сме с доклада по делото, нямаме възражения.
Оспорвам наведените твърдения, че въззиваема страна плащала
половината от потребителския кредит на доверителката ми, такова плащане
няма от страна на бащата на детето.
Адв. Т.: Поддържам писмения отговор, оспорвам въззивната жалба.
Запознат съм с доклада по делото и нямам възражения.
Адв. Ч.: Ние искаме един по-разширен РЛО на бащата с детето. Водим
детето днес и моля да бъде изслушано, като от него самото ще чуете, че то
иска да има контакти с бащата.
В-цата А.: Детето има нужда от баща в живота си, защото вече
проявява интерес към момичета, а на мен ми е трудно да му обясня някои
неща, трябва бащата да го напътства, трябва мъж в живота му.
В-мият С.: Смятам, че присъствам в живота на моя син достатъчно.
Взимам го от петък-неделя през седмица, но не в 19ч, както е по решението на
съда, а още след учебните занятия в 17.15ч, след което го връщам при майка
му неделя в 18ч.
Тази седмица, когато го взех, лично г-жа А., неговата учителка, ми каза,
че трябва да си поговорим по мъжки с детето, защото вече имал интерес към
момичетата. Проведохме разговор и той ме разбра какво му обясних. На мен
ми е ясно, че трябва да си говорим по мъжки. Контактите с детето са ни от
петък до неделя, през другото време той е с майка си. През седмицата няма
как да го взема, защото работя с нощни смени – дневна, нощна и след това
два дни почивам. Работя в хотел като пиколо, целогодишно. Живея в
ж.к.“Чайка“ в собствено жилище заедно с моята приятелка.
Лятната ваканция детето беше при мен юли месец за десет дни, за
рождения ми ден беше при мен, както и през уикенда от петък до неделя. Сега
за зимните празници, както се бяхме договорили, на четна и нечетна година -
2
за Коледа и Нова година, както и за Великден половината и другата половина.
Няма пречки от страна на майката да се виждаме с детето, както си е по
режима. Не знаех, че има някакъв проблем по режима.
Извън тези регламентирани срещи, когато имаше телефон детето, аз му
се обаждах и той ми се обаждаше, Сега не се чуваме, защото няма
абонаментен план и трябва да му се вземе нов. Бяхме говорили с майка му, че
аз ще му взема план и след два месеца ще ми предложат хубава оферта, за да
мога да се възползвам от този план за телефон. Не казвам, че няма нужда да
общуваме по телефона, но говорим за средства, все пак. Друг вариант е детето
да ми се обажда от телефона на майка му. Мога да звънна на нейния телефон,
но не го правя. С. е на 10г. Детето ме търси и иска да се виждаме; звъни ми
просто, за да ме чуе.
Мога да поддържам определения от съда режим, когато съм на работа и
ако съм нощна смяна го оставам при майка ми и баща ми, които живеят над
„Аспарухово“ на „Боровец“. Когато имам възможност си сменям смените, но
не мога постоянно да ги разменям с моите колеги. Когато съм на работа и
детето трябва да е при мен, го оставям при майка ми и баща ми, след смяната
отивам и си го взимам.

СЪДЪТ докладва писмо вх.рег. № 27127/ 17.11.2022г. от ТД на НАП –
Варна, във връзка с издадено съдебно удостоверение, към писмото е
приложена справка – данни за осигуряването по ЕГН за период от
01.11.2019г. до 31.11.2022г.

В-мият С.: Преди работих като охранител, сега съм пиколо в х-т
,,Адмирал“ в КК“Златни Пясъци“, но разлика в заплащането ми няма.
Адв. Ч.: Водим детето, моля да бъде изслушано.
Адв. Т.: Представям банкови извлечения затова, че към момента моят
доверител изплаща издръжка, както и, че е давал пари за дрехи, след
завеждане на делото. Не е спирал да плаща издръжката.
В-цата А.: Искам да кажа, че преди да започне училище, го помолих да
преведе пари, но не ми проведе нищо, а плати издръжката само за минало
време. Помолих да купи раница на детето и той купи обикновена спортна,
3
която не става за училище, а раницата на детето тежи 7кг. Детето събота ходи
на театрално студио, в неделя- на полско училище.Искам детето да учи езици
и да има контакти. Всяка неделя ходи на полско училище от 12.30ч. до
15.45ч. Театралното студио е към читалището в „Аспарухово“. Лятото три
пъти го водих на басейн и на всичко съм го водила сама и съм плащала,
молила съм го да води детето, но той казва, че няма средства и възможност.
Водих го и на друго Театрално студио, което беше по 20лв. и дори сега ще
имат голямо представление.
В-мият С.: Да, това което, казва майката, ми е известно. Относно
съботите и театралната школа - на нея ходи от 12-13ч всяка събота, когато е
при мен го водя, чакам го и след това се прибираме. Относно полското
училище в неделя, същото е безплатно.
В-цата А.: Има годишна такса, която се плаща, не е безплатно.
В-мият С.: Това, че майката сама решава да го ангажира през двата му
свободни дни и с Полско училище, при положение, че детето вече от три
седмици ми казва: ,,Татко, моля те не ме води на полско училище, там нямам
никакви приятели, не искам да ходя“. Когато го питам защо ходиш на това
училище в началото мълчеше, след това ми каза: ,,Татко, ще ти кажа защо
ходя на полско училище, защото когато ни нападне Путин, да можем да
избягаме в Полша и аз да знам полски език, но аз не искам да избягам от
моята родина“. Това са думи на детето. Не смятам, че детето трябва да се води
на сила и да губи свободно време, при положение, че не иска, вместо да сме в
Морската градина аз трябва за 4ч да го закарам и да е там без желание.
Вината не е в мен.
В-цата А.: В това полско училище учат езици – полски и
английски.Той е много зле с английския; там поне си оправи азбуката. Аз
нямам възможност да го дам на курс по англ.език.Искам да ходи в училище
,,Кибер уан“, което е за програмиране.
В-мият С.: Против съм това, което е против и детето, а не да е каран
насила. Детето учи англ.език в училище. Аз се справям добре с езика, но той
не усвоява добре материала, има нужда от допълнителни уроци по английски
език. Да, ще му осигуря ходене на англ. език, но не само аз, майка му също
трябва, но последно време някак си активно започва С. да се записва в
театрални школи, беше в школа в „Аспарухово“, след това трябваше да ходи
4
в скъпата театрална школа, където се плащат луди пари поради незнайна
причина, след което започна да се говори за Кибер-училището, което е по
200лв на месец. В това училище учат програмиране, предполагам. За мен по
важно е какво иска детето, каквото му харесва на него. Театралното училище
за мен е по-добре.Детето има дарба в тази насока. С математиката за сега се
справя добре. Против второто театрално училище съм. С. започна да ходи на
другата театрална школа, която беше 200лв на месец. Проблемът не е в
самото театрално училище, а в таксата му.
В-цата А.: Детето няма колело, не може да кара колело, няма
тротинетка, осигурих му такава от моята приятелка, сега му купих скейтборд.
Няколко пъти се обръщах към бащата да даде половината пари, да купи
тротинетка или колело.
В-мият С.: Не си ми казвала да дам половината пари.
В-цата А.: На мен не ми е удобно, всички деца карат колело, детето ми
няма.
В-мият С.: Защо тогава, докато бяхме заедно детето имаше колело?
В-цата А.: Той тогава беше на 3г.
В-мият С.: Имам възможност да участвам с половината пари.
В-цата А.: Бих го спряла от полското училище, за да ходи на англ.език.
Но аз просто му запълвам свободното време по такъв начин, т.к. нямам
средства.
В-мият С.: Ако се делят наполовина, ще плащам уроците по англ.език.
В-цата А.: Детето ми каза: ,,Мамо, нали няма да се обидиш, ако кажа,
че повече ми харесва с баща ми“.Детето иска да живее с баща си.
Адв. Ч.: Да се приемат писмените доказателства.
Адв. Т.: Да се приемат.

СЪДЪТ по доказателствата, като прецени тяхната относимост и
допустимост към предмета на спора

О П Р Е Д Е Л И:
5

ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателства по делото вх.рег. №
27127/17.11.2022г. от ТД на НАП – Варна, ведно с приложена към него
справка – данни за осигуряването по ЕГН за период от 01.11.2019г. до
31.11.2022г.
ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателства по делото, представените в
днешно съдебно заседание от въззиваемата страна, заверени за вярност с
оригинала – 2 броя касови бонове; платежно нареждане от 14.09.2022г;
платежно нареждане от 14.11.2022г и платежно нареждане от 23.08.2022г.

Адв. Т.: Моето становище по отношение по това дали да се слуша
детето, винаги е било едно и също, а то е -да не се допуска; за мен това е
правилно. Безсмислено е, защото през цялото време пред първа инстанция,
ние около 3ч изкарахме в общи опити тези хора да ги споразумеем, защото
обикновено не е такъв казусът. Обикновено бащата иска повече време с
детето. Аз съм разговарял с моя клиент и не знам дали е от притеснения, но
всички останахме с грешно впечатление. Не става въпрос, че той не иска,
детето има нужда от уроци, от актьорско майсторство, поради което е
естествено, че издръжките, които се присъждат у нас на 90% са
несправедливи, защото са недостатъчни. Нека да не изкарваме така, че
бащата не желае, всичко опира до възможности.
В-мият С.: Детето не ми е заявявало, че иска да живее с мен, не сме
коментирали това. Искам да живее с мен. Новата ми приятелка приема детето.
Адв. Ч.: Предлагам съвместно упражняване на родителските права –
една седмица при майката и една при бащата.
В-мият С.: Не мисля, че е възможно, защото ходя на работа. Проблем
не виждам в сега определения режим, ние сме се разбрали. Нямам
възможност за споделено родителство.

СЪДЪТ, за да изслуша детето по реда на чл.15 ЗЗДт, прикани
страните и техните процесуални представители да излязат от съдебната
зала.
При изслушването на детето С. в залата присъства само соц. работник
6
М.Г..

С. М.ОВ С., 10г:
С. С. се казвам. Ходя на театрално училище в читалището в
„Аспарухово“.Ходих и в едно руска театрална школа; там на руски език
учихме. Добре съм с руския език. Полският език не ми харесва, не искам да го
уча. Там почти нямам приятели. Моите приятели са или в друга страна или в
друг град. Живеят в Русия, имам приятели и в България, и във Варна имам
приятели, които са в училище. Имам приятел в училище и се казва Д.. Ходил
съм в Русия само един път, имам приятели там. Казва се М., който всяко лято
идва при нас, живее на втория етаж при нас и е от Русия. Говорим си с него
на руски език.
Нямам какво да Ви кажа, просто искам всичко да свърши по-бързо. Вие
за делото ли искате да ме питате нещо? Знам за какво е делото тук. Затова
колко време да бъда с татко ми. Искам да сме заедно всяка седмица - първо
при мама и после при татко, но той има работа и не може. Само мама ми е
говорила по този въпрос. Татко живее с приятелката си – С.. Виждал съм я.
Баща ми работи на „Златни пясъци“, той като е на работа, ходя при баба Д. и
дядо С.. При баща ми е по-добре. Говорим си с него по мъжки, играем. За
момичета не си говорим. Не ме интересуват момичета още.Това е моя живот.
Чувал съм за Кибер-училище, но татко не ми позволи, защото, за да
отидеш един път струва 50лв, а на мен много ми хареса. Учат ни да
програмираме.
Моят живот ми е най-важен, ако трябва да избирам на какво занимание
да ходя, искам да е в Кибер-училището, но искам и на актьорско майсторство,
защото аз съм един от главните герои. Ако трябва да ги избирам по важност
Кибер- училището ми е на първо място, след това театралното, искам да ходя
и на готвене.Искам да стана сладкар; има такива курсове.Искам да стана
художник, за да мога да правя скулптури от карамел например. Ролята, за
която казах, че е главна е в Театралното училище в читалището. В руското
нямаше да участвам, защото края на лятото е представлението. Аз съм най-
добрият от момчетата.
Не ме питахте при кого най-много искам да съм. Не знам дали да го
7
кажа, повече ми харесва при баща ми, защото разбира от моите интереси;
майка ми донякъде разбира само част от тях. Обичам игрите на телефона. На
народна топка като играем съм консул, защото хващам много добре топката,
целя не много добре, но пък целя далече. Сега съм в 4-ти клас. В училище
успеха ми е четворка.
Решихте ли с кого трябва да бъда повече? Случвало се е майка ми и
баща ми да се карат пред мен и на мен ми става смешно. Донякъде приличат
на „GTA 5“ /компют.игра/. Искам повече с баща си да живея, да съм по-често
с него. Аз ще бъда и при майка ми, но да съм повече при тате.

След изслушването детето С. излезе залата.

СЪДЪТ покани страните да влязат в залата.

В-мият С.: Имам средно образование, завършил съм спортно училище.
Адв. Ч.: Няма да сочим други доказателства. Представям списък на
разноските за заплатена държавна такса.
Адв. Т.: Няма да сочим доказателства. Не претендираме присъждане на
разноски.

СЪДЪТ намира, че следва да бъде приет представения от въззивната
страна списък с разноски и затова
О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА И ПРИЛАГА представения от въззивната страна списък на
разноските по чл. 80 ГПК, ведно с доказателства за извършването им.

СЪДЪТ счете делото за изяснено от фактическа страна, поради което

О П Р Е Д Е Л И:

8
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ

Адв. Ч.: Трудно е да се уважи иск по отношение на РЛО, защото няма
опция да задължим бащата да контактува със своето дете, поради което моля
максимално да разширите режима и дадете шанс на бащата да застъпи
мястото си в живота на детето и да увеличите издръжката, като по този начин
ще защитите интереса на детето, което да има възможност да посети всички
неща, които майката може да осигури.
Адв. Т.: Можех да вляза в стила на въззивната жалба, каквато беше,
можех да го направя, но ако бях направил щеше да си заслужава да ме чуете,
но няма да го направя.
По отношение на издръжката, за съжаление в най-бедната страна в
Европа, колкото и да не ни харесва ситуацията е такава, нито можем бащата
да го задължим да плаща издръжка, която буквално ще го съсипе, нито да го
накараме да напусне работа, нито както предложи другата страна да го
насилим да търси допълнителна работа. Дълбоко вярвам, че детето има
талант, лично аз си говорих с него, дано да имат възможност да се развие, но
през цялото време не говорим за лошия баща и липса на желание, а за
възможности. Това е обективната ситуация. Никой не е казал, че той не иска,
става въпрос, че няма как. Идеята беше той да прекарва повече време с
детето, като опцията, която съда логично предложи е бабата и дядото да
помагат, но в момента бащата това може. Аз съм говорил с него, но той не Ви
каза това, че той не си гледа строго режима, а когато детето иска той го
взима. Бащата не беше разбран.
Моля да отхвърлите жалбата и да постановите решение, с което да
потвърдите изцяло съдебния акт на ВРС, защото той е обоснован на едно
високо ниво и в най-добрия интерес на детето.
В-цата А.: Искам да кажа, че бащата има не само този доход, нали
знаете какъв е доходът на работещите по хотелите.
В-мият С.: Можете подробно да разпитате за моите доходи и да се
обърнете към работодателя ми.

9
СЪДЪТ обяви на страните, че ще се произнесе с решение в законния
срок.
Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 16:20
часа.
Председател: _______________________
Секретар: _______________________
10