Решение по дело №157/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 143
Дата: 14 октомври 2022 г. (в сила от 7 ноември 2022 г.)
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20227110700157
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

    143     

гр. Кюстендил, 14.10.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на петнадесети септември две хиляди двадесет и втора година, в следния състав:

 

                                                                            СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

                                                          

с участието на секретар: Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдия Табакова адм. дело № 157/2022 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на Р.Г. ***, срещу заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието, в частта, в която извън одобрените окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021, са останали части от БЗС 80491-321-1-1, БЗС 80491-36-10-1, БЗС 80491-36-11-1, БЗС 80491-36-12-1, БЗС 80491-36-13-1, БЗС 80491-36-16-3, БЗС 80491-36-17-1, БЗС 80491-36-22-3, БЗС 80491-36-23-1, БЗС 80491-50-14-1 и БЗС 80491-69-1-3, в землището на с. Червен брег, общ. Дупница, обл. Кюстендил.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на заповедта в оспорената й част, като издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправни разпоредби. Сочи, че оспорения акт е издаден в изискуемата писмена форма, но при нарушение на изисквания на чл. 59, ал. 2, т. 4, 5 и 7 от АПК. Твърди се, че оспореният административен акт не съдържа фактически и правни основания за издаването му, като констатациите на административния орган не отговарят на действителното фактическо положение. Моли съда да отмени заповедта в оспорената й част. Претендира разноски.

Ответникът по жалбата – министърът на земеделието, чрез процесуалния си представител гл. юрисконсулт Димитър Д., в съдебно заседание и с представени писмени бележки, изразява становище за неоснователност на жалбата. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на жалбоподателя.

Административен съд – Кюстендил, намира, че жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и от надлежна страна, срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност в оспорената му част, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

Със заповед № РД 09-1194 от 15.12.2021 г. на министъра на земеделието, на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията и чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, са одобрени проекти на специализирани слоеве „Физически блокове“ и "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновени за 2021 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане за 2021 г. и  чрез отразяване на резултатите от теренни проверки проведени през годината от страна на областните и общински структури на Министерство на земеделието, съгласно чл. 15, ал. 2, т. 1 и 2 от Наредба № 105 от 2006 г. На основание чл. 16а, ал. 5 от Наредба № 105 от 2006, специализираните слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 се предоставят на Разплащателната агенция за извършване на задължителните кръстосани проверки на подадените през кампания 2021 заявления за подпомагане, съгласно чл. 37, ал. 2 и чл. 43, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители. Разпоредено е заповедта да се публикува на 16.12.2021 г. на интернет страниците на МЗ и Държавен фонд "Земеделие", както и публикуването на съобщение за уведомяване на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащания на площ през 2021 г. за възможността да се запознаят с актуализираните слоеве „Физически блокове“ и "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г. и да подадат възражение срещу конкретни части от тях. Възложено е да се създаде организация заинтересованите земеделски стопани да се запознаят с обхвата на специализираните слоеве. В заповедта изрично е отразено, че до 07.01.2022 г. включително, земеделските стопани могат да подадат възражение по образец относно граници и начин на трайно ползване на физически блокове и непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта за специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021. Разяснен е реда, начина и органа, пред който може да бъде направено това.

След запознаване с обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) и на слой „Физически блокове“ (ФБл) за кампания 2021, в срок жалбоподателят Р.М. е подал възражение вх.№ РД-12-05-01-44/17.12.2021 г. на ОД „Земеделие“ гр. Кюстендил срещу заповедта, с посочени в него парцели с идентификатори 80491-321-1-1, 80491-36-10-1, 80491-36-11-1, 80491-36-12-1, 80491-36-13-1, 80491-36-16-3, 80491-36-17-1, 80491-36-22-3, 80491-36-23-1, 80491-50-14-1 и 80491-69-1-3, в землището на с. Червен брег, общ. Дупница, обл. Кюстендил, за които е подадено заявление за подпомагане с УИН 10/180521/74374, като е поискал преразглеждане в частта, касаеща декларираните за подпомагане парцели, за които е установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ.

След разглеждане на постъпилите възражения, министърът на земеделието е издал оспорената заповед № РД 09-150/25.02.2022 г., на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, актуализирани за 2021 г., чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общинските структури на Министерство на земеделието и проверки на място по чл. 37, ал. 3 и ал. 4 от ЗПЗП, както и чрез проверки на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой "ПДП". Заповедта е обнародвана в ДВ бр. 20 от 11.03.2022 г.

За изясняване на спора по делото е допусната съдебно-техническа експертиза, която съдът намира за компетентно изготвена и като неоспорена от страните кредитира изцяло, като взема предвид, че при изготянето й вещото лице ясно и точно посочва по отношение на всеки конкретен парцел – обект на експертизата, причината за изключването на части, съответно на целия парцел. От приетото заключение на вещото лице, се установява, че БЗС 80491-321-1-1, е със заявена площ като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)“ от 2.05 ха, от които определени като недопустими са 0.33 ха. Според вещото лице, причините за изключване на части от парцела от специализирания слой ПДП, съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., са: в северозападната част от парцела, недопустима площ е с размери 0.12 ха заета от дървесна и храстовидна растителност; като от изработения цифров модел за парцела, включващ необходимите данни, структурирани в отделни слоеве и трансформирани в единна координатна система и след анализиране и дешифриране на данните и извършване на необходимите изчисления, вещото лице посочва, че 1.93 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0.12 ха са недопустими за подпомагане.

За БЗС 80491-36-10-1, декларираната площ е 5,53 ха. Извършено е дешифриране на актуална цифрова ортофотокарта от експерти от министерство на земеделието, в резултат на което площ от 2,82 ха е поставена извън обхвата на проекта на специализиран слой ПДП за 2021 г., като след разглеждане възражението на жалбоподателя, площта е коригирана и 0.44 ха остават извън окончателния обхват на специализиран слой ПДП за 2021 г. Парцела е с начин на трайно ползване „Пасища, мери и ливади“. Площта е заявена като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша)“. Според вещото лице, причините за изключване на части от парцела от специализирания слой ПДП, съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., са: в северната част от парцела, недопустими площи с размери 0.07 ха и 0.12 ха, заети от дървесна и храстовидна растителност; в източната част от парцела, недопустима площ с размери 0.14 ха, заета от дървесина и храстовидна растителност. От изработения цифров модел за парцела, включващ необходимите данни, структурирани в отделни слоеве и трансформирани в единна координатна система и след анализиране и дешифриране на данните и извършване на необходимите изчисления, вещото лице е посочило, че 5.20 ха могат да бъдат включени към площите за подпомагане, а 0.33 ха са недопустими за подпомагане.

За БЗС 80491-36-11-1, деклариран като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша) с площ 0.20 ха е определен като недопустим за подпомагане с цялата си заявена площ, като след разглеждане възражението на жалбоподателя, площта е коригирана и 0.02 ха остават извън окончателния обхват на специализиран слой ПДП за 2021 г. Парцела е с начин на трайно ползване „Пасища, мери и ливади“. Площта е заявена като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша). Според вещото лице, причините за изключване на части от парцела от специализирания слой ПДП, съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., са: в северната част от парцела, недопустима площ е с размери 0.01 ха, заета от дървесина и храстовидна растителност; като от изработения цифров модел за парцела, включващ необходимите данни, структурирани в отделни слоеве и трансформирани в единна координатна система и след анализиране и дешифриране на данните и извършване на необходимите изчисления, вещото лице е посочило, че 0.19 ха от парцела могат да бъдат включени към площите за подпомагане, а 0.01 ха са недопустими за подпомагане.

За БЗС80491-36-12-1, декларираната площ е 10.99 ха. Извършено е дешифриране на актуална цифрова ортофотокарта от експерти от министерство на земеделието, в резултат на което площ от 7.61 ха е поставена извън обхвата на проекта на специализиран слой ПДП за 2021 г., като след разглеждане възражението на жалбоподателя, площта е коригирана и 1.22 ха остават извън окончателния обхват на специализиран слой ПДП за 2021 г. Парцела е с начин на трайно ползване „Пасища, мери и ливади“. Площта е заявена като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша). Според вещото лице, причините за изключване на части от парцела от специализирания слой ПДП, съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., са: в северната част от парцела, недопустими площи с размери 0.23 ха и 0.10 ха, заети от дървесна и храстовидна растителност; в средната част от парцела, недопустими площи с размери 0.02 ха и 0.03 ха, заети от дървесна и храстовидна растителност; в южната част от парцела, недопустима площ с размери 0.15 ха, заета от дървесина и храстовидна растителност. От изработения цифров модел за парцела, включващ необходимите данни, структурирани в отделни слоеве и трансформирани в единна координатна система и след анализиране и дешифриране на данните и извършване на необходимите изчисления, вещото лице е посочило, че 10.46 ха могат да бъдат включени към площите за подпомагане, а 0.53 ха са недопустими за подпомагане.

За БЗС 80491-36-13-1, декларираната площ е 5.67 ха. Извършено е дешифриране на актуална цифрова ортофотокарта от експерти от министерство на земеделието, в резултат на което площ от 1,77 ха е определена като недопустима, като след разглеждане възражението на жалбоподателя, площта е коригирана, като 0.20 ха остават извън окончателния обхват на специализиран слой ПДП за 2021 г. Парцела е с начин на трайно ползване „Пасища, мери и ливади“. Площта е заявена като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша). Според вещото лице, причините за изключване на части от парцела от специализирания слой ПДП, съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., са: в източната част от парцела, недопустими площи с размери 0.06 ха, 0.10 ха и 0.02 ха, заети от полски път. От изработения цифров модел за парцела, включващ необходимите данни, структурирани в отделни слоеве и трансформирани в единна координатна система и след анализиране и дешифриране на данните и извършване на необходимите изчисления, вещото лице е посочило, че 5.49 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0.18 ха са недопустими за подпомагане.

За БЗС 80491-36-16-3, декларираната площ е 7.05 ха. Извършено е дешифриране на актуална цифрова ортофотокарта от експерти от министерство на земеделието, в резултат на което площ от 5.81 ха е определена като недопустима. Парцелът е с начин на трайно ползване „Пасища, мери и ливади“. Площта е заявена като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша). Според вещото лице, причините за изключване на части от парцела от специализирания слой ПДП, съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., са: в северната част от парцела, недопустими площи с размери 0.32 ха, заета от дървесна и храстовидна растителност; в източната част от парцела, недопустими площи с размери 0.41 ха и 0.65 ха, заети от дървесна и храстовидна растителност; в западната част от парцела, недопустими площи с размери 0.15 ха, 0.27 ха и 0.24 ха, заети от дървесна и храстовидна растителност; в южната част от парцела, недопустими площи с размери 0.08 ха и 0.07 ха, заети от дървесна и храстовидна растителност. От изработения цифров модел за парцела, включващ необходимите данни, структурирани в отделни слоеве и трансформирани в единна координатна система и след анализиране и дешифриране на данните и извършване на необходимите изчисления, вещото лице е посочило, че 4.86 ха от парцела могат да бъдат включени към площите за подпомагане, а 2.19 ха са недопустими за подпомагане.

За БЗС 80491-36-17-1, деклариран като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша) с площ 1.46 ха е определен като недопустим за подпомагане с цялата си заявена площ. Според вещото лице, причините за изключване на части от парцела от специализирания слой ПДП, съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., са: в северната част от парцела, недопустима площ с размери 0.11 ха, заета от дървесна и храстовидна растителност; в източната част от парцела, недопустима площ с размери 0.08 ха, заета от дървесна и храстовидна растителност; в западната част от парцела, недопустими площи с размери 0.06 ха и 0.03 ха, заети от дървесна и храстовидна растителност. От изработения цифров модел за парцела, включващ необходимите данни, структурирани в отделни слоеве и трансформирани в единна координатна система и след анализиране и дешифриране на данните и извършване на необходимите изчисления, вещото лице е посочило, че 1.18 ха от парцела могат да бъдат включени към площите за подпомагане, а 0.28 ха са недопустими за подпомагане.

За БЗС 80491-36-22-1, деклариран като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша) с площ 10.08 ха е определен като недопустим за подпомагане с цялата си заявена площ. Според вещото лице, причините за изключване на части от парцела от специализирания слой ПДП, съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., са: в източната част от парцела, недопустими площи с размери 0.21 ха и 0.02 ха, заети от дървесна и храстовидна растителност; в западната част от парцела, недопустима площ с размери 0.02 ха, заета от полски път; в средната част от парцела, недопустими площи с размери 0.02 ха, 0.07 ха, 0.18 ха, 0.03 ха, 0.24 ха, 0.03 ха и 0.03 ха, заети от дървесна и храстовидна растителност; в южната част от парцела, недопустими площи с размери 0.02 ха и 0.02 ха, заети от дървесна и храстовидна растителност. От изработения цифров модел за парцела, включващ необходимите данни, структурирани в отделни слоеве и трансформирани в единна координатна система и след анализиране и дешифриране на данните и извършване на необходимите изчисления, вещото лице е посочило, че 9.19 ха от парцела могат да бъдат включени към площите за подпомагане, а 0.89 ха са недопустими за подпомагане.

За БЗС 80491-36-23-1, деклариран като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша) с площ 0.72 ха е определен като недопустим за подпомагане с цялата си заявена площ, като след разглеждане възражението на жалбоподателя, площта е коригирана, като 0.01 ха остават извън окончателния обхват на специализиран слой ПДП за 2021 г. Вещото лице сочи, че цялата площ от 0.72 може да бъде включена в допустимия слой.

Разминавания относно размера на допустимата площ има и за БЗС 80491-50-14-1. Същият е деклариран с площ 2.07 ха, като е заявена като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша). Извършено е дешифриране на актуална цифрова ортофотокарта от експерти от министерство на земеделието, в резултат на което площ от 0.28 ха е определена като недопустима. Според вещото лице, причините за изключване на части от парцела от специализирания слой ПДП, съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., са: в източната част от парцела, недопустими площи с размери 0.14 ха и 0.05 ха, заети от дървесна и храстовидна растителност. От изработения цифров модел за парцела, включващ необходимите данни, структурирани в отделни слоеве и трансформирани в единна координатна система и след анализиране и дешифриране на данните и извършване на необходимите изчисления, вещото лице е посочило, че 1.88 ха от парцела могат да бъдат включени към площите за подпомагане, а 0.19 ха са недопустими за подпомагане.

БЗС 80491-69-1-3 е заявен като „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша), с декларирана площ 5.82 ха; недопустима 5.45 ха. Парцелът е с начин на трайно ползване „Пасища, мери и ливади“. Според вещото лице, причините за изключване на части от парцела от специализирания слой ПДП, съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г., са: в почти цялата част от парцела, недопустима площ с размери 5.16 ха, заета от дървесна и храстовидна растителност. От изработения цифров модел за парцела, включващ необходимите данни, структурирани в отделни слоеве и трансформирани в единна координатна система и след анализиране и дешифриране на данните и извършване на необходимите изчисления, вещото лице е посочило, че 0.66 ха от парцела могат да бъдат включени към площите за подпомагане, а 5.16 ха са недопустими за подпомагане.

В заключение вещото лице сочи, че част от парцелите представляват необработваеми земи – заети от дървесна, храстовидна растителност и полски пътища. Част от площите на процесните парцели (7.00 ха) отговарят на критериите за допустимост по чл. 8 от Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

От разпита на свидетелите Л.М. В. и Р.Й. Г. на страната на жалбоподателя, се установява, следното: земеделските имоти, декларирани/заявени от Р.М., намиращи се в землището на с. Червен брег, са пасища, като св. В., който му е помагал за почистването през 2021 г. заявява, че всичките имоти са почистени, т.е. поддържано и окосено и се гледат коне. За поддържането на имотите, стопанисвани от жалбоподателя помагала и св. Г., която твърди, че всеки един парцел бил поддържан в добро състояние, изразяващо се в почистване, премахване на по-големи клони, включително и почистване с храсторез или резачка.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Заповедта в оспорената й част, е издадена от компетентен административен орган, съгласно чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП - министърът на земеделието, храните и горите (сега министъра на земеделието). Спазена е изискуемата писмена форма.

Съгласно чл. 30, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която, по силата на чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите. Въз основа на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

В разпоредбата на чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП е регламентирано правомощието на министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП – Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ. Съгласно чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП, данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП.

Включени в системата за идентификация на земеделските парцели по чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП данни, се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37ал. 4 от чл. 33 от ЗПЗП. В чл. 24 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол е предвидено, че Интегрираната система за контрол включва административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място.

При постановяване на процесната заповед в оспорената й част не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, регламентирани в разпоредбите на чл. 16бчл. 16в и чл. 16 г. от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В случая, видно от приложената административна преписка, производството е открито със заповед, издадена на правно основание чл. 16б, ал. 1 от Наредбата № 105 от 22.08.2006 г., която е оповестена по предвидения ред. Дадена е възможност на земеделските производители да се запознаят с одобрения обновен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане".

В настоящия случай проверката на депозираното от жалбоподателя възражение е извършена по реда на чл. 16г, ал. 2, т. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г.

В Наредба № 2 от 26.03.2018 г. са регламентирани условията за допустимост за подпомагане на земеделските площи. В Раздел III от Наредбата са предвидени изискванията към земеделските площи, за да бъдат допустими за подпомагане, които са различни в зависимост от характеристиките и начина на ползване на земеделските земи. В чл. 8 от Наредбата са определени изискванията за допустимост за подпомагане на постоянно затревените площи, представляващи пасища за паша на животни, а в чл. 10 от Наредбата са посочени кои земеделски площи или части от тях са трайно или временно неподходящи за подпомагане.

При преценка за спазване на материалния закон, имайки предвид документите от административната преписка и заключението на вещо лице, съдът приема, че оспорената заповед на министъра на земеделието в частта, в която от одобрените окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 са изключени части от следните площи: част от 1.93 ха от парцел 80491-321-1-1; част от 5.20 ха от парцел 80491-36-10-1; част от 0.19 ха от парцел 80491-36-11-1; част от 10.46 ха от парцел 80491-36-12-1; част от 5.49 ха от парцел 80491-36-13-1; част от 4.86 ха от парцел 80491-36-16-3; част от 1.18 ха от парцел 80491-36-17-1; част от 9.19 ха от парцел 80491-36-22-3; част от 0.72 ха от парцел 80491-36-23-1; част от 1.88 ха от парцел 80491-50-14-1 и част от 0.66 ха от парцел 80491-69-1-30 противоречи на приложимия материален закон. В тази връзка според настоящия състав, констатациите от извършената дешифрация на ЦОФК, изложени в материализираната на представения и приет като доказателство CD носител, изцяло се опровергават от заключението на вещото лице по извършената в производството съдебно-техническа експертиза. От заключението на СТЕ се установява разминаване относно площта на изключените от органа от одобрения слой части от парцелите при прилагане на критериите за допустимост по реда на Наредба № 2/26.03.2018 г. и действителните такива. С оглед заявения от жалбоподателя начин на трайно ползване на процесните земеделски парцели във вид на постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша), следва да се прецени дали земите представляват постоянно затревени площи по начин на ползване по см. на чл. 8 от Наредбата и дали заявените площи или части от тях не са трайно или временно неподходящи за подпомагане по см. на чл. 10 от Наредбата. В конкретния случай, допустимата за подпомагане площ от посочените парцели следва да се определи въз основа на заключението на вещото лице по настоящото дело. Конкретните местоположения на недопустимите за подпомагане площи са описани в самото заключение и са точно посочени в приложените към тях скици.

По отношение на всички други площи от процесните парцели, които са останали извън одобрения специализиран слой ПДП, оспорената заповед е издадена в съответствие с материалния закон и с целта на закона, тъй като по делото е установено от актуалната ЦОФК и от заключението на вещото лице, че посочените части от процесните парцели, а именно: част от 0.12 ха от парцел 80491-321-1-1; част от 0.33 ха от парцел 80491-36-10-1; част от 0.01 ха от парцел 80491-36-11-1; част от 0.53 ха от парцел 80491-36-12-1; част от 0.18 ха от парцел 80491-36-13-1; част от 2.19 ха от парцел 80491-36-16-3; част от 0.28 ха от парцел 80491-36-17-1; част от 0.89 ха от парцел 80491-36-22-3; част от 0.72 ха от парцел 80491-36-23-1; част от 0.19 ха от парцел 80491-50-14-1 и част от 5.16 ха от парцел 80491-69-1-30, съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 във връзка с чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., са неподходящи за подпомагане и правилно не са били включени в специализирания слой ПДП.

Предвид гореизложеното, съдът приема жалбата за частично основателна и атакуваната заповед следва да се отмени в частта, в която от одобрения окончателен специализиран слой ПДП за кампания 2021 необосновано са изключени площи от конкретно посочени по-горе парцели. Доколкото естеството на акта не позволява решаването на въпроса по същество, преписката следва да се изпрати на административния орган, като при новото произнасяне министърът на земеделието следва да съобрази установеното по делото относно частите от визираните парцели, които трябва да се включат в слоя площи, допустими за подпомагане за кампания 2021. Заповедта в останалата й оспорена част е законосъобразна, а подадената срещу нея в тази част жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода от спора и частичната неоснователност на жалбата, съдът не присъжда разноски с настоящото решение.

Водим от изложеното и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд – Кюстендил,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Р.Г. ***, заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието, в частта, в която извън одобрените окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 са останали: 1.93 ха от парцел 80491-321-1-1; 5.20 ха от парцел 80491-36-10-1; 0.19 ха от парцел 80491-36-11-1; 10.46 ха от парцел 80491-36-12-1; 5.49 ха от парцел 80491-36-13-1; 4.86 ха от парцел 80491-36-16-3; 1.18 ха от парцел 80491-36-17-1; 9.19 ха от парцел 80491-36-22-3; 0.72 ха от парцел 80491-36-23-1; 1.88 ха от парцел 80491-50-14-1 и 0.66 ха от парцел 80491-69-1-30, находящи се в землището на с. Червен брег, област Кюстендил.

ИЗПРАЩА административната преписка на административния орган за ново разглеждане, при съобразяване с указанията, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.Г. ***, срещу заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на министъра на земеделието, в останалата й част.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                                    СЪДИЯ: