Р Е Ш
Е Н И Е
№
10.05.2019год., гр. В.Търново
В ИМЕТО НА НАРОДА
Великотърновският районен
съд, петнадесети състав, в публично заседание на 02.05.2019г., в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДИМИТЪР
КРЪСТЕВ,
при секретаря –
Ц.Зинева, като разгледа докладваното от съдията НАХД №572/2019г. по описа на
съда, за да се произнесе взема предвид :
Производство по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят
Н.Х.М., ЕГН:**********,***, чрез пълномощника си адв.Б.С. от КАК, обжалва
Наказателно постановление № 24-0000062 от 25.02.2019г., издадено от Началника
на ОО"АА" гр. Велико Търново, с което за извършено адм.нарушение на
чл.89т.3 от Наредба №33 от 03.11.1999г. на МТ и на основание чл. 93, ал. 2 от
Закона за автомобилните превози, му е наложено административно наказание глоба
в размер на 500.00 лева. Твърди, че не е извършил административно нарушение.
Задължението за издаване на товарителница не било на водача. Счита, че
извършвания от него превоз не бил обществен превоз по смисъла на ЗАвП, а превоз
за собствена сметка. Позовава се на процесуални нарушения, тъй като в НН не
били посочени лицата присъствали на проверката, а така също и съдът пред който
подлежало на обжалване НП. Отправя искане за отмяна НП. В съдебно заседание не
се явява и не се представлява.
Ответникът по жалбата Областен отдел
"Автомобилна администрация" гр. Велико Търново, редовно призован, се
представлява от наказващия орган. Същият счита НП за законосъобразно и
правилно, а жалбата за неоснователна.
След като се запозна с представените по
делото доказателства, становището на жалбоподателя, показанията на
актосъставителя и свидетеля, съдът намери за установено следното:
С Наказателно постановление № 24-0000062 от
25.02.2019г. на Началника на Областен отдел "Автомобилна
администрация" гр. Велико Търново, издадено въз основа на Акт за
установяване на административно нарушение
№261489/19.02.2019 г. на жалбоподателя М. на основание чл. 93 ал.2 от
Закона за автомобилните превози е наложено административно наказание - глоба в
размер на 500.00 лева, за това, че на
19.02.2019год. около 11.10 ч на път 1-5 Русе-В.Търново,
км 100.735 местност Дервент управлява съчленено ППС "Даф ТЕ47ХС с
рег.№СТ5961РА и полуремарке рег.№СТ2376ЕН, като извършва обществен превоз на
товар/отпадъчна хартия/, видно от кантарна бележка от 18.02.2019год. от гр.Русе
до гр.Стара Загора с лиценз на Общността №16742, валиден до 12.01.2027г. за
международен автомобилен превоз на товари. При извършената проверка било
установено, че водачът М. по време на работа и при поискване от контролните
органи не представя товарителница/приложение №15 от Наредба №33/99г. на МТ/ за
извършване на превоз на товар.
НП е
издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение №261489/19.02.2019
г. , съставен от П.П. - ст.инспектор при ОО "АА" гр. Велико Търново в
присъствие на св.В.М.. Посочена като нарушена е разпоредбата на чл.89т.3 от НАРЕДБА № 33 от 3.11.1999 г. за обществен
превоз на пътници и товари на територията на Република България.
Към АУАН е приложено копие от кантарна
бележка от 18.02.2019год. и 1бр.снимка на процесния влекач "Даф
ТЕ47ХС с рег.№СТ5961РА. От водача са постъпили възражения, макар и извън три
дневния срок, с приложена международна товарителница от 19.02.2019год.
От
показанията на актосъставителя П. и св.М. - инспектори в ОО "АА" гр.
Велико Търново се установи, че при извършена на 19.02.2019г. проверка около
11.10 ч на път 1-5 Русе-В.Търново, км 100.735 местност Дервент, жалбоподателят
- водач на съчленено ППС, извършва обществен превоз на товар, като не представя
товарителница. Превозваният товар бил отпадъчна хартия. Водачът представил
кантарна бележка от 18.02.2019год., а превозът бил осъществяван между два града
в РБ. Превозът бил счетен за обществен по смисъла на ЗАвП, тъй като в
кантарната бележка бил посочен изпращач на товара дружество, различно от това, в което работел
жалбоподателя, т.е. изпращач на товара не било дружеството превозвач. В хода на
проверката не били представени документи, които да удостоверят, че превоза е за
собствена сметка. Товарният автомобил не бил маркиран с табела "превоз за
собствена сметка" на предното стъкло и липсвала заповед на управителя.
Според контролните органи превоза на товара от гр.Русе до гр.Стара Загора е
следвало да бъде съпроводен с товарителница по образец 15 от НАРЕДБА № 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз
на пътници и товари на територията на Република България.
Компетентността на Началника на Областен отдел
"Автомобилна администрация" гр. Велико Търново за издаване на
наказателни постановления за нарушения по Закона за автомобилните превози и
подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на тях се установи с
приложената Заповед № РД-08-249 от 15.05.2015 г. на Министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията.
При служебната проверка на
издаденото наказателно постановление съдът не намира да са допуснати съществени
процесуални нарушения, които да нарушават правото на защита на
административнонаказаното лице. Актът и наказателното постановление са
съставени при спазване изискванията на ЗАНН. Същите съдържат всички необходими
за тяхната редовност от формална страна реквизити, визирани в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. В акта за установяване на административно нарушение, така и в издаденото
въз основа на него наказателно постановление, са отразени датата, мястото и
часа на извършването на нарушението. Нарушението е описано подробно, както в
АУАН, така и в издаденото въз основа на него НП. В издаденото въз основа на
акта наказателно постановление са посочени конкретните законови разпоредби,
които са нарушени и санкционните норми, въз основа на които е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. В чл.57 от ЗАНН са
посочени задължителните реквизити на НП, като сред тях не попада изискване да
се посочат лицата присъствали на проверката и съдът, пред който НП подлежи на
обжалване.
Относно нарушението по чл.89т.3 от НАРЕДБА
№ 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на
Република България, съдът намира същото
за доказано, тъй като от разпита на актосъставителя и свидетеля по АУАН, вкл.представеното
възражение от жалбоподателя към АУАН, е видно, че при извършената проверка
жалбоподателят, като водач на товарно МПС е извършвал превоз на товар по
посочения маршрут, като не представя товарителница. В чл. 93, ал. 2 от Закона
за автомобилните превози, по който текст е санкциониран жалбоподателя, е
предвидена административно-наказателна отговорност за водач на МПС, който извършва
обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари и не
представи в момента на проверката издадения лиценз, заверено копие на лиценз на
Общността, разрешението, документа за регистрация или други документи, които се
изискват от регламент на европейските институции, от този закон или от
подзаконовите нормативни актове по прилагането му. В чл. 89 от Наредба № 33 от
3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на
Република България са описани документите, които по време на работа водачът
задължително представя при поискване на контролните органи, като един от тези
документи, визиран в т.3 в тази разпоредба е товарителница. От доказателствата
по делото се установява по безспорен начини, че жалбоподателят е осъществил
състава на административното нарушение, регламентирано в чл. 93ал.2 от Закона
за автомобилните превози, както от обективна, така и от субективна страна.
Конкретният превоз не може да бъде счетен за "превоз на товари за собствена сметка". Съгласно пар.1т.4 "а" от ДР на ЗАВП това е превоз на товари без заплащане, предназначен единствено за собствена дейност или произтичащ от собствена дейност, извършван със собствени или наети без водач пътни превозни средства, управлявани от водачи, назначени по трудов договор с лицето, за чиято сметка се извършва превозът, когато този превоз не е основна дейност за него и превозът е предназначен да се доставят товари на лицето, за чиято сметка се извършва превозът, да се експедират негови товари, товарите да се превозят в рамките на предприятието му или за негови собствени нужди извън предприятието, а товарите принадлежат на лицето, за чиято сметка се извършва превозът, или са били продадени, закупени, дадени под наем или наети, произведени, добити, преработени или поправени от него. При проверката и впоследствие, водачът не е представил документи, с които да удостовери, че товара, описан в представената кантарна бележка /отпадъчна хартия - 58 бали/ е собственост и принадлежи на превозвача „ЗТТ ТРАНСПОРТ“ ЕООД /ЕИК:*********/, за чиято сметка се твърди, че е извършван превоза от жалбоподателя, като водач назначен на трудов договор към дружеството. В чл.18 на НАРЕДБА № Н-8 от 27.06.2008 г. за условията и реда за извършване на превоз на пътници и товари за собствена сметка са посочени определени документи, които следва да представи водача, за да удостовери, че превоза на товари е за собствена сметка, вкл. документ за произход и собственост на товара, заповед за извършване на превоза от лицето, за чиято сметка се извършва и др. При това съгл.чл.19 от тази наредба превозното средство следва да е обозначено с табела с надпис "Превоз за собствена сметка". От приложена снимка е видно, че липсва такава табела, а не са представени никакви други документи. От приложената впоследствие към възражението международна товарителница е видно, че товаренето на стоката е извършено в гр.Стара Загора за международния транспорт на 19.02.2019год., а обществения превоз преди това от Русе до Стара Загора е извършван без да бъде представена товарителница. По дефиниция договора за превоз е възмезден. Товарителницата е документ, който удостоверява сключения договор за превоз между изпращача на стоката и превозвача – чл.50 от ЗАвП. Същата се изготвя в три оригинални екземпляра, подписани и подпечатани от изпращача и от превозвача. Според легалната дефиниция в §1, т.5 от ДР на ЗАвП, „превозвач” е всяко физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, което извършва обществен превоз на пътници и товари с помощта на превозни средства, предназначени за тази цел. Действително не е задължение на водача да издаде този превозен документ, но законът му вменява в задължение при осъществянане на превоз да носи и представи товаритеница на контролните органи.
Нарушението е формално. Конкретния случай не е маловажен, тъй като
неговата обществена опасност не се отличава от случаи от същия вид. Неприложим
е чл.28 от ЗАНН.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
Потвръждава Наказателно постановление № 24-0000062
от 25.02.2019г., издадено от Началника на ОО"АА" гр. Велико Търново,
с което на Н.Х.М., ЕГН:**********,*** за извършено административно нарушение на
чл.89т.3 от НАРЕДБА № 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и
товари на територията на Република България и на основание чл. 93, ал.2 от Закона за автомобилните превози, е
наложено административно наказание глоба в размер на 500.00/петстотин/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване в
14 дневен срок от съобщението на страните пред Великотърновски Административен
съд.
Районен съдия: