Решение по дело №5628/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3398
Дата: 14 юли 2023 г.
Съдия: Яна Цветанова Димитрова
Дело: 20231110205628
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 април 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 3398
гр. София, 14.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 12-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на тридесети май през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ЯНА ЦВ. ДИМИТРОВА
при участието на секретаря ХЕЛИЯ СЛ. СИМЕОНОВА
като разгледа докладваното от ЯНА ЦВ. ДИМИТРОВА Административно
наказателно дело № 20231110205628 по описа за 2023 година

Намери за установено следното:
Производството е по реда на раздел V от ЗАНН.
Образувано е по жалба вх. № 81-03-46-(1) от 29.03.2023г. по описа на Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор(ДАМТН) от “М. П.“ ООД с ЕИК *** със
седалище и адрес на управление в гр. С., бул."К. В." № *, ет. *, ап. *, представлявано от Ч.
Х., чрез адв. С. Т. – Т. с адрес в гр. С., бул.“К. М.-Л.“ № *, вх. *, ет. *, ап. *, срещу
Наказателно постановление N ЙЕА-002 от 15.02.2023г. , издадено от Гл.директор на Главна
дирекция „Надзор на пазара“(ГД“НП“) при ДАМТН с което на жалбоподателя на основание
чл. 52 от ЗТИП е наложена имуществена санкция в размер на 5 000 лева за нарушение на чл.
26, ал. 2 от ЗТИП .
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се представлява от адв. Т.-Т.
с пълномощно по делото.
В хода на съдебните прения, последната от името на доверителя си иска отмяна на
обжалваното наказателно постановление по аргумент, че нарушението е маловажно.
Претендира разноски.
В съдебно заседание административнонаказващият орган, редовно уведомен, не
изпраща процесуален представител. Изразява становище по същество в писмена молба от
процесуален представител, постъпила на 15.05.2023г., с която претендира за отхвърляне на
депозираната жалба и потвърждаване на издаденото наказателно постановление.Прави
възражение за прекомерност на претендираните от жалбоподателя разноски и на свой ред
претендира юрисконсултско възнаграждение.
СРП, редовно призована, не изпраща представител.
От събраните гласни и писмени доказателства съдът прие за установена следната
фактическа обстановка:
1
На 11.05.2022 г. св. Й. Г.-А. и други служители на ГД''НП'' към ДАМТН извършили
планова проверка в търговски обект - магазин С., находящ се в гр. С., бул. „Р.“ № *, маг. *,
стопанисван от „М. П.“ ООД с ЕИК: ***.
В хода на проверката , контролният орган констатирал, че в магазина се предлага
продукт - безжични слушалки в черен цвят с черна кожена рамка за над главата в комплект с
черен USB кабел. Продъктът бил опакован в картонена кутия. Установило се , че върху
продукта не е посочена марка, а върху опаковката било изписано ''Blue Scenery''. Върху
продукта бил поставен № на модел N76BT, а върху опаковката BS-N76BT, ART: 914120.
Върху продукта били изписани и следните днни: Wireless Headset, FM stereo radio, Mp3
player, а върху опаковката - Frequency range of receiver 64-1080MHz, Frequency response
20Hz-20KHz, СЕ, баркод: 6879141201201, произход: Китай, производител: СОМАХ, Китай,
вносител „М. П.“ ООД, гр. С., бул. „К. В.“ № *.
Върху опаковката на безжичните слушалки имало инструкция за употреба, съставена
от производителя, на езици различни от български език. Продуктът се предлагал изложен в
търговския обект с обявена цена - 5,00 лв. и наличност от 3 броя.
По време на проверката не било представено копие на ЕС Декларация за съответствие
или от опростена ЕС Декларация за съответствие, инструкция и информация за безопасност
на продукта на български език, нямало адрес на производителя, на който може да се
осъществи връзка с него и липсвала информация от производител и на български език за
изискването за разделното събиране на ИУЕЕО и за забраната за изхвърлянето му в
контейнери за смесени битови отпадъци, с което не са изпълнени изискванията на чл. 6 и чл.
8 от НИУЕЕО.
По тези съображения с писмо изх. № 81-00-790/17.06.2022 г. на ДАМТН , получено
на 12.07.2022 г. на ръка, срещу разписка, лично от Ч. Х. - управител на „М. П.“ ООД е
изискано на основание чл. 30ж, ал. 1, т. 4 от ЗТИП, да предостави за описания по - горе
продукт, заверени копия от оригинални счетоводни, търговски или други книги и документи
(включващи митнически декларации, вносни фактури или доставни фактури).
С писмо с вх. № 81-00-790-7/20.09.2022 г. на ДАМТН, „М. П.“ ООД предоставя копие
от опаковъчен списък (PACKING LIST) към фактура (INVOICE) № CS62112/18.05.2019 г.,
издаден от QIHANG TRADE GROUP CO., LIMITED, CHINA, c получател „М. П.“ ООД,
ЕИК: ***.
В предоставеният опаковъчен списък (PACKING LIST) към фактура (INVOICE) №
CS62112/18.05.2019 г. бил наличен продукт - слушалки с № 914120.
С писмо с вх. № 81-00-790-8/21.09.2022 г. на ДАМТН, „М. П.“ ООД предоставя копие
от фактура (INVOICE) № CS62112/18.05.2019 г., издадена от QIHANG TRADE GROUP CO.,
LIMITED, CHINA, c получател „М. П.“ ООД, ЕИК: ***. В предоставената фактура е наличен
продукт слушалки с № 914120. Предоставената фактура е относима към описания по - горе
продукт.
С писмо с вх. № 81-00-790-9/21.09.2022 г. на ДАМТН, „М. П.“ ООД предоставило
копие на цялата митническа декларация № 19BG002002011099R8/03.07.2019 г. за внос от
Китай, като в същата била посочена фактура (INVOICE) № CS62112/18.05.2019 г.
С писмо изх. № 81-00-790-10/26.09.2022 г. на ДАМТН, получено на 27.10.2022 г. на
ръка, срещу разписка, лично от Ч. Х. - управител на „М. П.“ ООД е изискано на основание
чл. 30ж, ал. 1, т. 2, от ЗТИП, във връзка с чл. 26, ал. 2 от ЗТИП, във връзка със задълженията,
предвидени в чл. 41, ал. 1 от НСИОСР, в срок не по - дълъг от 15 (петнадесет) дни, считано
от датата на получаване на писмото, да предостави за проверения и описан по - горе
продукт, в ГДНП, РОНП ЮЗБ:
1. Копие на ЕС декларация за съответствие съставена от производителя, във
връзка с чл. 17 от НСИОСР и съгласно чл. 18, т. 1 от НУРППЕЕОВОУОВ и с декларирано
съответствие с Директива 2011/65/ЕС (RoHS);
2
2. Превод на български език на ЕС декларацията за съответствие съставена от
производителя, съгласно чл. 17, ал. 4 от НСИОСР и съгласно чл. 5, ал. 6 от
НУРППЕЕОВОУОВ;
3. Копие на инструкция и информация за безопасност съставена от производителя и
нейният превод на български език, съгласно чл. 34, т. 5 от НСИОСР, в която да е включена и
информация за изискването за разделното събиране на ИУЕЕО и за забраната за
изхвърлянето му в контейнери за смесени битови отпадъци, съгласно чл. 6 и чл. 8 от
НИУЕЕО.
До изтичане на , дадения срок 11.11.2022 г.,Дружеството не представило исканите
документи.
По тези съображения на 16.01.2023г. св. Г. – А. – гл.инспектор в ГД''НП'' към
ДАМТН съставила АУАН № ЙЕА-02/16.01.2023 г. в присъствието на управителя Ч. Х. ,
преводач и двама свидетели.
Контролният орган квалифицирал нарушението, като такова по чл. 26, ал. 2 от ЗТИП.
С молба вх. № 81-02-558-2/25.01.2023 г. по описа на ДАМТН, управителят на „М. П.“
ООД е поискал допълнителен двумесечен срок, за предоставяне на копие на ЕС Декларация
за съответствие, издадена от производителя; превод на български език на ЕС Декларация за
съответствие, издадена от производителя и копие на инструкция и информация за
безопасност съставена от производителя и превод на български език.
Молбата е уважена, но преди изтичане на двумесечния срок , на 15.02.2023г.
Главният директор на Главна дирекция ’’Надзор на пазара” при ДАМТН издал Наказателно
постановление N ЙЕА-002 от 15.02.2023г. , с което на жалбоподателя на основание чл. 52 от
ЗТИП е наложена имуществена санкция в размер на 5 000 лева за нарушение на чл. 26, ал. 2
от ЗТИП .
Жалбата на “М. П.“ ООД с ЕИК *** срещу Наказателно постановление N ЙЕА-002 от
15.02.2023г. , издадено от Гл.директор на Главна дирекция „Надзор на пазара“ при ДАМТН,
е подадена в законоустановения срок от лице, разполагащо с правен интерес, поради което
се явява допустима.
Разгледана по същество, същата е основателна.
Фактическите си констатации съдът изведе след оценка на доказателствения
материал по делото. Същият включва гласните доказателства, писмените доказателства,
приети по делото като непротиворечиви, които са взети предвид предвид липсата на
индиции за тяхната недостоверност или оспорване истинността им от страните.
Процедурата по установяването на административно нарушение, издаването на
наказателно постановление и неговото обжалване е уредена в ЗАНН. За неуредените в
посочения нормативен акт случаи чл. 84 от ЗАНН препраща към субсидиарно приложение
на разпоредбите на НПК. В производството по обжалване на наказателни постановления,
административнонаказващия орган е този, който поддържа адмистративнонаказателното
обвинение, съответно тежестта на доказване е за него. Отразените в акта за установяване на
административно нарушение фактически констатации нямат доказателствена стойност по
презумпция, като същите не се считат за установени до доказване на противното със
способите за събиране на доказателствата в наказателния процес. Във въззивното
производство пред съда се прилагат разпоредбите на НПК, съгласно които годни
доказателства и доказателствени средства са само тези, събрани по реда и условията на
Кодекса, като същите подлежат на проверка в хода на съдебното следствие.


От доказателствата по делото се установява с необходимата категоричност, че “М.
П.“ ООД с ЕИК *** е извършило посоченото административно нарушение, тъй като не е
3
изпратило нито в определения му срок, нито след това изисканите от него документи.
Страните по делото не спорят по тези факти. По изложените съображения съдебният състав
е категоричен в своята констатация, че от обективна страна жалбоподателят е извършил
описаното нарушение. Доколкото същото е извършено от юридическо лице въпросът със
субективната съставомерност на административно правния деликт не следва да бъде
изследван.
Независимо от това обаче, при служебната проверка се установиха причини
атакуваното НП да бъде отменено на процесуално основание, тъй като са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, които са довели до накърняване на
процесуалните права на жалбоподателя, независимо, че НП /и АУАН/ е издадено от
компетентен орган в кръга на правомощията му. Това е така, защото не е спазен срокът по
чл. 34 от ЗАНН, съгласно който не се образува административно наказателно производство,
ако не е съставен АУАН в продължение на 3 месеца от откриване на нарушителя.
На 11.05.2022 г. служителите при ДАМТН са извършили проверката в стопанисвания
от “М. П.“ ООД с ЕИК *** търговски обект – магазин С., находящ се в гр. С., бул. „Р.“ № *,
маг. *, при която били установени , налични в магазина слушалки, за които в последствие
били изискани документите, които Дружеството не представило в посочения му срок.
В тримесечния срок по ЗАНН, а именно до 11.08.2022 г. включително, контролният
орган е следвало да прецени необходимо ли е изискване на допълнителна информация и
документи и при спазване на срока по чл. 34 от ЗАНН, да направи преценките си,
включително и ако намери, че са налице материалните и процесуалните предпоставки за
това, да състави в този срок АУАН.
Първото писмо до жалбоподателя , с което се искат документи е изпратено с изх. №
81-00-790/17.06.2022 г. на ДАМТН – месец след проверката и получено на 12.07.2022 г. –
два месеца след проверката, от управителя на „М. П.“ ООД
Второто писмо до жалбоподателя, с което се искат други документи, които не са
поискани с първото писмо е с изх. № 81-00-790-10/26.09.2022 г. на ДАМТН – четири месеца
след проверката, получено на 27.10.2022 г. – пет месеца след проверката, на ръка от
управителя на „М. П.“ ООД.
Съдът счита , че законът не дава възможност на контролните органи да преценяват
кога и в какви срокове да извършват действията по контрол. Кога от ДАМТН са били
изискани от Дружеството всички необходими доказателства за процесните слушалки и дали,
и кога са били или не са били предоставени от същото на ДАМТН такива, при преценката за
съобразяване на срока по чл. 34 от ЗАНН, не следва се взима предвид, ако това е станало
след тримесечния срок. Това е така първо , защото ЗАНН и ЗТИП не предвиждат такава
възможност и второ, защото противното би означавало сроковете по ЗАНН да се удължават
безконтролно винаги , когато контролният орган реши , че може да продължи една проверка.
Няма никакви основания да се прецени, че изисканите в края на този тримесечен срок
доказателства, за представянето, на които е определен срок след този по чл. 34 от ЗАНН,
4
може да бъде прието за законосъобразно.
С оглед на това и предвид нормата на чл. 34 от ЗАНН съдът намира, че АУАН,
относно твърдяното нарушение е следвало да бъде законосъобразно съставен до 11.08.2023
г. включително, съгласно разпоредбата на чл. 34, ал.3 от ЗАНН, което не е направено, а и
АУАН, и НП са издадени /за посоченото нарушение/ след законовопосочения срок, като по
делото лисват доказателства, липсват дори данни за ДАМТН да са съществували някакви
обективни пречки или причини за неспазване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
В този смисъл е и трайната практика на ВС - съгласно Тълкувателно решение № 48
от 28.12.1981 г. по н.д. № 48/81 г. на ОСНК на ВС.

Така посоченото нарушение е съществено, то не може да бъде отстранено в съдебната
фаза, не може да бъде санирано НП /а и АУАН/, имайки предвид и характера на настоящето
производство и респективно води до отменяне на НП, като незаконосъобразно, и тъй като и
засяга правото на защита на жалбоподателя.
При този изход от делото в полза на жалбоподателя се дължат разноски и такива са
поискани.
Съдът с оглед фактическата и правна сложност на делото, намира възражението на
процесуалния представител на АНО за прекомерност за основателно , поради което счита, че
следва да присъди разноски в полза на жалбоподателя в размер на 400 лева..
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 и чл. 63д от ЗАНН съдът,
РЕШИ:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление N ЙЕА-002 от 15.02.2023г. , издадено от
Гл.директор на Главна дирекция „Надзор на пазара при ДАМТН с което на жалбоподателя
на основание чл. 52 от ЗТИП е наложена имуществена санкция в размер на 5 000 лева за
нарушение на чл. 26, ал. 2 от ЗТИП .
ОСЪДЖА Държавна агенция за метрологичен и технически надзор ДА ЗАПЛАТИ
на “М. П.“ ООД с ЕИК *** сума в размер на 400 лева, представляваща сторени по делото
разноски за адвокатско възнаграждение и ОТХВЪРЛЯ претенцията на жалбоподателя за
частта до претендирания размер от 800 лева .

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - гр.
София по реда на Глава XII от АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за
изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________

5