Решение по дело №265/2020 на Районен съд - Свищов

Номер на акта: 260036
Дата: 9 декември 2020 г. (в сила от 19 януари 2021 г.)
Съдия: Теодора Богомилова Стоянова
Дело: 20204150200265
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 август 2020 г.

Съдържание на акта

                                          Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  

                                                        260036

                                       гр.Свищов,9.12.2020 год.

                                           

           Свищовският районен съд в публично заседание на 10.11.2020 година в състав:

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА СТОЯНОВА

при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдията НАХД 265 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взема предвид:

          

 Жалбоподателят обжалва  Наказателно постановление  № 20-0352-000293/24.05.2020г. на Началник  РУ към ОДМВР В.Търново, РУ Свищов, с което за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП, на основание  чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП  му  е наложено  наказание -глоба в размер на 50,00 лв. и е лишен от право да управлява МПС за срок от 1 месец, за това че в с.Царевец, общ.Свищов  , по ****в посока гр.Свищов  управлява колесен трактор, марка  „Беларус ЮМЗ-6КМ“,  като е  без поставена регистрационна табела на определеното от закона място.Жалбоподателят не оспорва констатираното в наказателното постановление, възраженията му касаят процесуални нарушения. Административно-наказателното производство е образувано , след като на РУП към ОДМВР В.Търново, РУ Свищов, е изпратено постановление за прекратяване на БП 150/2020г. по описа на РУ Свищов /прокурорска преписка 318/2020г. на РП Свищов/, водено за престъпление по чл.345 ал.2 от НК  за преценка налице ли е административно нарушение. АНО не е съобразил, че нарушението не е доказано, т.е. прокурорът е прекратил наказателното производство поради несъставомерност на деянието, като е насочил АНО по преценка да събира и други доказателства. От друга страна са допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на НП – не е спазена разпоредбата на чл.57 ал.1 от ЗАНН относно необходимото минимално съдържание на наказателното постановление- не било описано къде точно трябва да е поставена регистрационната табела, една или две табели са и т.н. Тракторът не бил индивидуализиран с № на регистрация.  Моли наказателното постановление да бъде отменено.

           РУ Свищов не взема становище по жалбата.

 

 Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира следното от фактическа страна:

На 14.04.2020 около 19,25 часа, в с.Царевец, общ.Свищов  , по ****в посока гр.Свищов  , жалбоподателят А.И. управлявал колесен трактор „Беларус ЮМЗ-6КМ“,  без регистрационен номер, с номер на рама 638710. Жалбоподателят бил спрян за проверка от служители на РУ Свищов - свидетелят Б.Д. и К.С.. В хода на проверката установили, че управляваното от жалбоподателя ППС е без поставени регистрационни табели, като също приели, че не е регистрирано. Поради тази причина съставили на жалбоподателя И. АУАН серия GA 163772 от 14.04.2020 г., за извършено нарушение по чл. 140, ал. 1 ЗДвП, който бил връчен лично на жалбоподателя. По случая била образувана прокурорска преписка № 318/2020г. по описа на РП - Свищов, с оглед данни за извършено престъпление по чл.345 ал.2, вр., ал.1 от НК. С постановление от 23.04.2020 г. прокурор на РП – Свищов е прекратил досъдебно производство поради несъставомерност на деянието. В хода на бързото производство е установено, че колесният трактор е регистриран. Преписката била изпратена на РУ Свищов за преценка дали да се ангажира административнонаказателна отговорност спрямо жалбоподателя по реда на ЗДвП. Във връзка с горното АНО издал процесното НП, с което за извършено административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр.1 от ЗДвП наложил на жалбоподателя административно наказание "глоба" в размер на 50 лева  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец.

Изложената фактическа обстановка се установява въз основа събраните по делото доказателства: от показанията на разпитания свидетел С., както и от писмените доказателства, съдържащи се в приложената административнонаказателна преписка и прокурорска преписка № 318/2020 г. по описа на РП - Свищов.

При преценка на събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства чрез разпита на свидетеля, настоящият съдебен състав намира, че същите следва да бъдат кредитирани. От тях се изяснява правнорелевантните обстоятелства, че е извършена проверка, както и участниците в нея. Изяснява се, че жалбоподателят е управлявал ППС - трактор без да има поставена регистрационна табела, както и причината- ползвал трактора в гората за пренасяне на дърва и мястото на самата проверка.  Горните обстоятелства не се оспорват и от жалбоподателя. В постановелнието на прокурора е прието, че колесният трактор е закупен е жалбоподателя преди около 3-4 години, както и обстоятелството, че е бил регистриран с № Р 0125 ЕХ, собственост на „БЯЛАЛЕС“ЕООД. Не е изследван въпросът, каква е причината поради която в инкриминирания ден е бил без поставени регистрационни табели и притежава ли въобще такава.

При така установеното от фактическа страната, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в предвидения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН срок, от легитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване акт, с оглед на което е процесуално допустима. Разгледано по същество е основателна, но по съображения различни от изложените.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган - Началник РУ към ОД на МВР В.Търново, видно от приложената по делото Заповед на министъра на вътрешните работи. Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН. В конкретния случай НП е издадено на основание чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, съгласно който - ако прокурорът е прекратил наказателно производство и е препратено на наказващия орган, какъвто е процесния случай, административно наказващия орган може да издаде НП - независимо от наличието или липсата на съставен АУАН. В последния случай срокът по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, ще тече от момента на издаване на постановлението за прекратяване на БП, респективно от влизане в сила на съдебния акт за прекратяване на производството. В конкретния случай нарушението е извършено на 14.04.2020 г., постановлението за прекратяване е издадено на 23.04.2020г., влязло е в сила на 5.05.2020г., а НП е издадено на 24.05.2020 г., поради което и следва да се приеме, че всички давностни срокове за реализиране на отговорността на жалбоподателя са били спазени. Самото наказателното постановление е съобразено с нормата на чл.57 от ЗАНН, като вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво нарушение му е вменено и срещу какво да се защитава. Посочено е по ясен и недвусмислен начин, че управлява нерегистрирано МПС. Посоченото в НП -без регистрационени табели, съдът намира, че не може да доведе до объркване и по този начин жалбоподателят да не разбере за какво административно нарушение е ангажирана неговата административнонаказателна отговорност, тъй като съвсем логично е, след като МПС-то, според АНО не е регистрирано, да е без поставени рег. табели. Поради тази причина, съдът намира, че е неоснователно възражението на жалбоподателя, че от описанието в АУАН и НП не става ясно коя от двете форми на изпълнителното деяние е осъществил. В случая не са налице формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до порочност на административнонаказателното производство против него.

Независимо от гореизложения извод относно липсата на допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на процесното НП, съдът счита жалбата за основателна по следните съображения:

Жалбоподателят е санкциониран за извършено административно нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП. Съгласно цитираната разпоредба "По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.".

Тракторите не подлежат на регистрация към Сектор "Пътна полиция" при ОДМВР и по реда на Наредба № I-45 oт 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, а по реда на Закона за регистрация на земеделската и горска техника.

Разпоредбата на чл.140 ал.1, а и тази на ал.2 от ЗДвП разписва движението на МПС, които по принцип могат да се движат по пътищата отворени за обществено ползване. Регистрацията на тези МПС е уредена с Наредба № І-45/24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.

Процесното МПС, като самоходна машина, представляваща колесен трактор, не подлежи на регистрация по посочената Наредба и не е МПС, което принципно се движи по пътищата отворени за обществено ползване - чл. 140 ал. 6 от ЗДвП /в редакция към процесната дата/. Това МПС се движи по изключение по пътищата, отворени за обществено ползване по ред, определен с Наредба. Този вид МПС се регистрира по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ).

Разпоредбата на чл.1 от ЗРКЗГТ урежда обществените отношения, свързани с пускането на пазара, регистрирането, пускането в употреба, спирането от работа, контрола по техническото състояние и безопасността на земеделската, горската техника, включително на превозните средства и машините за земни работи, както и придобиването и отнемането на правоспособност за работа с техника. В чл.11 и сл. от Закона са регламентирани правилата по регистрация на този вид техника. В § 1, т. 26 от ДР на ЗРКЗГТ се съдържа легална дефиниция на понятието "регистрация" по смисъла на този закон, а именно "Регистрация" е понятие по смисъла на чл. 3, т. 38 от Регламент (ЕС) № 167/2013. Съгласно тази норма от Регламента "регистрация" означава административно разрешение за пускане в употреба включително за движение по пътищата, на превозно средство, включващо идентификацията на последното и издаването на сериен номер, известен като регистрационен номер, независимо дали е постоянен, временен или за кратък период.

При това положение за да се движи по изключение по пътищата в страната процесният колесен трактор следва да бъде регистриран по ЗРКЗГТ /това се доказа в настоящото производство/. Следователно както се посочи вече разпоредбата на чл.140 от ЗДвП изисква регистрация на МПС по Наредба № 45-І/2000 г. Действително в нормата на чл. 140, ал. 6 от ЗДвП /действаща към процесната дата/ е посочено, че колесните трактори, тракторните ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно ЗРКЗГТ, могат да се движат по изключение по пътищата, отворени за обществено ползване, по ред, определен с наредба, издадена от министъра на земеделието и храните, министъра на вътрешните работи и министъра на регионалното развитие и благоустройството, което обаче касае начинът и организацията на движението на тези превозни средства, а самата регистрация е по реда на ЗРКЗГТ. Ето защо те и не попадат под нормата на чл. 140 ал.1 от ЗДвП, предвиждаща регистрация по Наредба №І-45/24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, тъй като тяхната регистрация е уредена в специалния ЗРКЗГТ.

При това положение, дори да бъде прието, че жалбоподателят е управлявал колесния трактор,  без поставена регистрационна табела , деянието не консумира състав на нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП. Поради това и неправилно АНО е ангажирал административнонаказателната му отговорност поради което и НП се явява незаконосъобразно и на това основание и следва да бъде отменено.

          

             Водим от горното, съдът

                     

Р  Е  Ш  И  :

                     

           ОТМЕНЯ  НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 20-0352-000293/24.05.2020 г.   на Началник  РУ към ОДМВР В.Търново, РУ Свищов, издадено въз основа на постановлението на РП за прекратяване на бързо производство №150/2020г. по описа на РУ на МВР,  водено за престъпление по чл.345 ал.2 от НК, с което на А.Н.И. с ЕГН **********, с адрес *** за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП, на основание  чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП  е наложено  наказание -глоба в размер на 50,00 лв. и е лишен от право да управлява МПС за срок от 1 месец, за това че в с.Царевец, общ.Свищов  , по ****в посока гр.Свищов  управлява колесен трактор, марка  „Беларус ЮМЗ-6КМ“,  като е  без поставена регистрационна табела на определеното от закона място, като незаконосъобразно.

 

           Решението  подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Велико Търново  в 14 дневен срок от съобщаването.

РАЙОНЕН СЪДИЯ: