Решение по дело №490/2020 на Районен съд - Мездра

Номер на акта: 260019
Дата: 10 март 2021 г.
Съдия: Вяра Атанасова Атанасова
Дело: 20201450200490
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

Година

10.03.2021

Град

Мездра

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Мездренски районен

съд

 

II–ри наказателен

състав

На

двадесет и трети февруари

 

Година

2021

В открито заседание в следния състав:

Председател:

ВЯРА АТАНАСОВА

Секретар:

Надежда Китова

 

като разгледа докладваното от

съдия АТАНАСОВА

НАХ

дело номер

490

по описа за

2020

година

за да се произнесе, взе предвид следното:

Г.М.И. *** е обжалвал Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 3924113, издаден от ОД на МВР град Враца, с който за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движението по пътищата, на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.5 от същия закон, му е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лева. Оплакванията са в смисъл, че е нарушена процедурата по издаване на обжалвания електронен фиш и същият не отговаря на изискванията за форма и съдържание, тъй като не са вписани всички задължителни реквизити. На тези основания се иска отмяна на обжалвания акт като незаконосъобразен и неправилен.

Жалбоподателят, нередовно призован, не се явява и не се представлява.

Наказващият орган, редовно призован, не е изпратил представител и не е изразил становище пред настоящата инстанция.

Жалбата е подадена в срока по чл.189 ал.8 ЗДвП и е процесуално допустима.

Производството е по реда на чл.189 ал.8 вр. чл.59 и сл. ЗАНН.

Анализирайки събраните по делото доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното:

На 29.08.2020 година служебен автомобил на ОД на МВР гр. Враца и служители на същата дирекция се намирали на ПП I-1 /Е 79/ км. 159+000 /извън населено място/ с посока на движение към град Враца. Те предварително били установили на автоматичен режим на работа монтираното в автомобила техническо средство – стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на пътното движение тип „ARH CAM S1“ с фабричен номер 1743ВС. Същото, без намесата на служителите, отчитало скоростта на движение на МПС, преминаващи през този пътен участък и в случаите, когато същата превишавала максимално допустимите стойности за този район, заснемало автоматично автомобила. В 10.53 часа МПС – лек автомобил „Волво В40“ с регистрационен № СВ6982РА, попаднало в обсега на действие на техническото средство. Същото отчело скорост на движение на МПС 141 км/ч при максимално допустима за извън населено място 90 км/ч. Тъй като автомобилът се движел със скорост над разрешената, апаратът го заснел. След извършена в последствие обработка на данните от техническото средство и въз основа на информацията касателно собствеността на МПС „Волво В40“ с регистрационен № СВ6982РА, съдържащи се в АИС на КАТ, бил издаден Електронен фиш Серия К № 3924113, в който, като собственик, на когото е регистрирано МПС/ползвател е вписан Г.М.И. ***.

Горната фактическа обстановка се установява от събраните писмени доказателства.

Съдът, след като взе предвид изложеното в електронният фиш и в жалбата от Г.И., приема, че същата е основателна, но на други основания. Съображенията са следните:

При проверката за законосъобразност на ЕФ, която е длъжен служебно да извърши, настоящият състав констатира неизпълнение на изискванията за съдържание, регламентирани в чл.189 ал.4 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, което по същество е нарушение от категорията на съществените, представляващо самостоятелно основание за отмяна на обжалваният акт. По тази причина съдът не се произнася по съществото на спора и не обсъжда въпросите, свързани с това дали е налице нарушение, извършено ли е виновно и жалбоподателят ли е лицето, субект на административно-наказателна отговорност. Имайки предвид съдържанието на обжалваният фиш и събраните по делото писмени доказателства, в частност приложените в административно-наказателната преписка документи, настоящият състав приема, че липсва достатъчна яснота по отношение мястото на извършване на нарушението. Според чл.189 ал.4 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, в ЕФ следва да се впишат данни за: териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението; мястото, датата и точния час на извършване на нарушението; регистрационния номер на МПС; собственика, на когото е регистрирано превозното средство; описание на нарушението; нарушените разпоредби; размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане. Настоящият състав нееднократно е имал възможност да отбележи, че производството по чл.189 ЗДвП е особено производство и при него, както и в производството по общият ред на чл.40 и сл. ЗАНН, следва стриктно да бъдат съблюдавани изискванията за съдържание на административните актове и процедурата по тяхното съставяне и връчване на нарушителите. В конкретният случай, в електронният фиш е посочено, че нарушението е извършено на първокласен път /ПП/ І-1 /Е79/ км. 159+000 в община Мездра извън населено място с посока на движение към град Враца, без обаче да се внесат каквито и да е било подробности по отношение местонахождението на този пътен участък. За да е налице яснота по този въпрос е следвало да се впишат пълните установъчни данни, като изрично се посочи извънселищната територия, респ. район или землище, на която е извършено нарушението. В тази насока е и Тълкувателно решение №1/26.02.2014 година на ВАС по тълкувателно дело №1/2013 година. Приложените в административно-наказателната преписка документи не съдържат каквато и да било информация относно местонахождението на въпросния пътен участък, но дори да бяха налични подобни данни, то същите няма как да запълнят липсата на пълнота по този въпрос в описателната част на обжалвания ЕФ. Изискванията на закона за посочване точното място на нарушението има важно значение с оглед защитата на посоченото като нарушител лице предвид процедурата по установяване на нарушението и издаване на електронен фиш в отсъствието на нарушителя. Това налага да бъдат вписани подробно всички налични данни относно реквизитите, посочени в чл.189 ал.4 изр.2 ЗДвП. Липсата на яснота по отношение на някои от основните изисквания за съдържание на електронният фиш, посочени във въпросната разпоредба, практически води до липса на такъв в съдържанието на административният акт. Подобно на АУАН и НП в общото административно - наказателно производство, непосочването на реквизит от съдържанието на електронният фиш е недопустимо и представлява съществено нарушение, което води до незаконосъобразност на издаденият акт. Това нарушение няма как да бъде отстранено в рамките на настоящото съдебно производство. По тази причина обжалваният електронен фиш следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 3924113, издаден от ОД на МВР град Враца, с който, за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движението по пътищата, на Г.М.И. *** е наложено, на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.5 от същия закон, административно наказание глоба в размер на 400 лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Врачански административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

 

                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: