Решение по дело №1937/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 432
Дата: 6 април 2022 г. (в сила от 12 май 2022 г.)
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20217050701937
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                        /                           ,гр.Варна

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – Варна, седемнадесети състав

На първи март две хиляди и двадесет и втора година,

В открито съдебно заседание  в следния състав:

 

Председател: М. Иванова -Даскалова

        

при секретаря Оля  Й.а

като разгледа докладваното от съдия М. Иванова–Даскалова адм. дело №1937 по описа за 2021г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и следв. от АПК.

Образувано е по жалба на „ТРАНС-ЦИМЕНТ Е“ ЕООД-гр. София против Заповед за налагане на ПАМ №32-252289/06.08.2021г. издадена от гл. специалист/контрольор в Териториална дирекция Северна морска в Агенция „Митници“, с която е наложена ПАМ по чл.172, ал.1а, вр. чл.171, т.8 от ЗДвП - временно недопускане продължаване на движението на ППС с рег. № СВ **** АВ/ С **** ЕС, за което не са изпълнени задълженията за установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, до заплащането й, но за не–повече от 1/един/месец, чрез изземване и задържане на Свидетелство за регистрация №********* на МПС с рег. № СВ **** АВ/ С **** ЕС.

         С жалбата се оспорва заповедта като неправилна и незаконосъобразна. Твърди се, че не са изяснени факти и обстоятелства от значение за случая, тъй като не била извършена необходимата проверка, а при задълбочена такава щяло да се установи, че дружеството не дължи такси по Закона за пътищата и е заплатило всички дължими такива и за съответното ППС няма дължима неплатена такса. Представят писмени доказателства за извършени справки във връзка с плащанията на дължимите такси по Закона за пътищата за процесното ППС. Поради това неправомерно била начислена и събрана компенсаторна такса в размер на 750лв. От Агенция „Пътна инфраструктура“ към Агенция „Митници“ некоректно била подадена информация за превозното средство, че има незаплатени такси по ЗП, в резултат на което издателя на заповедта направил погрешния извод, че е налице основание за издаване на заповедта за налагане на ПАМ и за акт за нарушение, какъвто бил съставения АУАН №133/16.08.2021г. Претендира се отмяна на заповедта като незаконосъобразна и присъждане на сторени съдебно-деловодни разноски.

         Ответникът - Главен специалист/контрольор в Териториална дирекция Северна морска в Агенция „Митници“ в съпроводително писмо вх. № 12674/27.08.2021г. с което представя преписката по издаване на заповедта изразява становище за недопустимост на жалбата поради отпаднал правен интерес за дружеството да оспори заповедта, тъй като действието на ПАМ било прекратено и свидетелствата и контролни талони на ППС били върнати на 16.03.2021г. след заплащане на компенсаторната такса. В условие на евентуалност се изразява становище за неоснователност на жалбата. В съдебно заседание упълномощения юрисконсулт оспорва жалбата. Моли да бъде отхвърлена като неоснователна, а заповедта за налагане на ПАМ да бъде потвърдена като правилна и законосъобразна. Поддържа, че заповедта е издадена от компетентен орган, при наличие на фактическите и правни предпоставки за това, въз основа на подадената чрез Информационната система за връзка с Националното ТОЛ управление информация за нарушение свързано с процесното ППС поради незаплатени дължими такси по Закона за пътищата. При постъпване на такава информация за конкретното МПС гл. специалист/контрольор в Териториална дирекция Северна морска в Агенция „Митници“ нямал възможност да я провери и в съответствие със задълженията си предприел налагане със заповедта на ПАМ по чл.172, ал.1а, вр. чл.171, т.8 от ЗДвП - временно недопускане продължаване на движението на ППС с рег. № СВ **** АВ/ С **** ЕС и съответното изземване на документите за превозното средство от водача за определения срок, които съгласно разпоредбата на закона били върнати на водача след заплащане на компенсаторната такса. Поради това моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна и на Агенция „Митници“ да бъде присъдено юристконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от жалбоподателя. 

След като извърши преценка на доказателствата по отделно и в съвкупност, съобрази твърденията на страните, доказателствената тежест която носят и приложимите норми, Съдът достигна до следните фактически установявания и правни изводи:

Жалбата е допустима. С определението за насрочване на откритото заседание и в протоколно определение от 07.12.2021г. възраженията за недопустимост на жалбата на ответника са отхвърлени като неоснователни. Оспорената Заповед №32-252289 от 06.08.2021г. е волеизявление, с което се налага принудителна административна мярка по чл.172, ал.1а, вр. чл.171, т.8 от ЗДвП - временно недопускане продължаване на движението на ППС с рег. № СВ **** АВ/ С **** ЕС, което е собственост на „ТРАНС-ЦИМЕНТ Е“ ЕООД-гр.София, поради което засяга неблагоприятно правата и интересите му. Това поражда за него правен интерес и активна легитимация да я оспори пред съда. Заповедта е връчена на дружеството на 06.08.2021г., а жалбата срещу нея е подадена на 20.08.2021г. при спазване на 14-дневния срок. Заповедта е административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, поради което оспорването му с жалбата е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

От приетите по делото доказателства се установи от фактическа страна, че на 06.08.2021г. МПС с рег. № СВ **** АВ/С **** ЕС, собственост на  „ТРАНС-ЦИМЕНТ Е“ ЕООД-гр. София е управлявано от С.Я.Т. - шофьор в дружеството. Във връзка с преминаването му през ГКПП-Дуранкулак му е извършена проверка от С. М. Й.-главен специалист/контрольор в Териториална дирекция Северна морска в Агенция „Митници“. При тази проверка за процесното ППС служителят установил от данните в информационната система, че за това, че на 05.08.2021г. около 21.30часа МПС се е движило по платената пътна мрежа Девня-Дуранкулак в нарушение на чл.10, ал.1 от Закона за пътищата /без за него да е била заплатена дължимата такса/. Въз основа на тази информация гл. специалист/контрольор  Й. издал Заповед №32-252289/06.08.2021г. за налагане на ПАМ по чл.172, ал.1а във вр. с чл.171, т.8 от ЗДвП, с която наложил ПАМ - временно недопускане продължаване на движението на ППС с рег.№ СВ****АВ/ С **** ЕС до заплащане на съответната дължима такса по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата за срок не повече от 1 месец, чрез изземване и задържане на свидетелството за регистрация № ********* на МПС с рег. № СВ **** АВ/С **** ЕС и контролните талони от водача.

В Заповедта е посочено, че ПАМ по чл.171, т.8 от ЗДвП се налага с оглед предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и преустановяване на вредните последици от тях, в защита на важни държавни и обществени интереси, тъй като нарушението било със значителна обществена опасност, защото касаело таксите по чл.10, ал.1 и ал.2 от Закона за пътищата. Указана е възможността предвидена в чл.172, т.8 от ЗДвП изпълнението на наложената ПАМ да се прекрати от административнонаказващия орган, след като бъде доказано, че са заплатени дължимите по закон такси или след изтичане на срока на мярката. Посочено и в заповедта, че съгласно чл.172, ал.9 от ЗДвП в случаите по чл.171, т.8 от ЗДвП, ПАМ не се прилага, а приложената се отменя, ако за пътното превозно средство е внесена таксата по чл.10а, ал.2 или чл.10б, ал.5 от Закона за пътищата според категорията на ППС. В заповедта са дадени указания за реда и сроковете за обжалването й.

В разписка под заповедта е удостоверено връчването й на 06.08.2021г. на водача С.Я.Т.,  който управлявал МПС с рег. №СВ****АВ/С **** ЕС, което е собственост на „ТРАНС-ЦИМЕНТ Е“ ЕООД-гр. София и работел на длъжност „шофьор“ в дружеството.

За нарушението от гл. специалист /контрольор С.  Й. е съставен АУАН №133 на 16.08.2021г. срещу С.Я. за това, че на 05.08.2021г. около 21:30часа в направление излизане от територията на РБългария на ГКПП Дуранкулак пристигнал с ППС Влекач Рено Премиум с рег. № СВ **** АВ/С **** ЕС и след проверка се установило, че ППС попада в категорията на тези, за които е дължима такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, която не била заплатена за осъщественото на 03.08.2021г. в 11:54часа движение в община Девня по път А-2, км399+703, с посока намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, в нарушение на чл.10, ал.1 от ЗП. В АУАН е отразено, че нарушението е засечено с контролно устройство с идентификатор №10072, представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП, намиращо се на път А-2, км 399+703, както и че за нарушението е генериран доказателствен запис в системата по чл.167а, ал.3 от ЗДвП с номер на нарушението С8СС5СА90ФЪ6775ДЕ053011F160А5616. В АУАН извършеното от водача С.Я.Т. е квалифицирано като нарушение на чл.179, ал.3а от ЗДвП.

От приетото по делото преводно нареждане от 16.08.2021г. се установява, че „ТРАНС-ЦИМЕНТ Е“ ЕООД-гр.София е заплатило в полза на ТД-Митница-Варна сумата от 750лв., представляваща компенсаторна такса по АУАН № 133/16.08.2021г. Още същият ден – на 16.08.2021г. служител на  Агенция „Митници“ ТД-Митница-Варна предал на С.Я. с приемо-предавателен протокол талоните на влекача и полуремаркето с рег. №СВ****АВ и рег.№С 6278ЕС.

В преписката е приложена квитанция за платени пътни такси в РБългария от 06.08.2021г. 00:14:42часа за т.е. с три и повече оси с рег. №СВ****АВ с данни за дължими такси в общ размер 0.00BGN/нула лева и нула стотинки/ със статус:“неплатена“.

С жалбата са представени и по делото са приети писмени доказателства за сключен на 24.02.2020г. тристранен договор между „ТРАНС-ЦИМЕНТ Е“ЕООД-гр.София, „А1 България“ЕАД-гр.София и „Интелигентни трафик системи“АД-гр.София, с който „Интелигентни трафик системи“АД-гр.София и „А1 България“ЕАД-гр.София се задължили да предоставят на клиента - „ТРАНС-ЦИМЕНТ Е“ЕООД-гр.София срещу заплащане услуга за електронно събиране на пътни такси на база изминато разстояние. Съгласно Приложението към тристранния договор „Интелигентни трафик системи“АД-гр.София предоставя тол данни, а Агенция „Пътна инфраструктура“ изчислява дължимите от клиента такси за изминато разстояние, чрез монтирано в ППС Бордово устройство, като „А1 България“ЕАД-гр.София заплаща от името и за сметка на дружеството дължимите такси и представя отчет за това на дружеството /л.12-л.17 от делото/. Представен е документ удостоверяващ монтирано на процесния влекач с рег. №СВ****АВ Бордово устройство с уникален № 9194 /л.18 от делото/. Приложени са детайлни справки по дата на пътуване на данните за дължимите пътни такси от тол системата на България за 02.08.2021г., 03.08.2021г. и 05.08.2021г. с номера на финансовата транзакция, с която са заплатени начислените тол такси. В детайлната справка фигурират данните за осъщественото движение на ППС на дружеството в интервала 11:52:29часа-12:00:59часа на 03.08.2021г. по път А-2, за което са изчислени дължими пътни такси в общ размер 1,10лв. и 0,07лв., както и финансовите транзакции за заплащането им.

С жалбата е представена разпечатка в писмен вид на кореспонденцията между дружеството и Националното тол управление. От тях се установява, че на 09.08.2021г. дружеството е уведомило Националното тол управление за наложената ПАМ на процесното МПС. Приложена е справка от системата с подадените данни за таксуването му за движението на 05.08.2021г. на процесното ППС по платената пътна мрежа в участъка Девня-Дуранкулак. Поискано е Националното ТОЛ управление да уведоми съответната митница за това и ППС да бъде освободено. Искането е регистрирано в 13.43 часа на 09.08.2021г. В 16.13часа на 09.08.2021г. Национално тол управление е уведомило дружеството, че е извършена проверка за ППС с рег. № СВ **** АВ и за посочената дата - 05.08.2021г. не подлежат на санкция.

В хода на съдебното следствие е изискано ТД Митница Варна да извършат проверка и да представят цитирания в АУАН доказателствен запис за нарушението. С постъпило на 12.01.2022г. писмо от ТД Митница Варна приложено е представена служебна бележка per. № 32- 7354/10.01.2022г. от Росен М. - началник на отдел „Пътни такси и разрешителен режим /ПТРР/“- разпечатка от деловодната система АИС/АИДА на Агенция „Митници“. В служебната бележка началника на отдел ПТРР посочил, че в модул „Пътни такси и разрешителен режим“  доказателствен запис за нарушение №C8CC5CA900b67750E053011F160A5616 няма. При осъществяване на контрол от страна на служителите от ПТРР системата посочвала само дали товарния автомобил е редовен или нередовен по отношение на тол таксите. Ако е нередовен и водача откаже да заплати компенсаторната такса му се съставял акт. При съставяне на акта на база на интеграцията между системите на ПТРР и ТОЛ, в системата на ПТРР постъпвали данни за генериран в системата на ТОЛ доказателствен запис с номер на нарушението, без самия запис. С оглед на това се сочи, че доказателствените записи за нарушенията се съхраняват в електронната система за събиране на тол такси на Националното ТОЛ управление. В случая поради технически причини - изтекъл срок на интеграцията между системите АУАН №133/16.08.2021г. бил съставен от служителя С.  Й. на база данни, изпратени в последствие от Националното тол управление със съдействието на служители от ЦМУ-гр.София /л.71-74/.

 От Начионалното тол управление при Агенция „Пътна инфраструктура“ в отговор на искането за представяне на данни и доказателствения запис за нарушението на 24.01.2022г. по делото постъпи писмо от директора на „Националното тол управление“, че при извършена проверка са установили, че за въпросното ППС на 03.08.2021г. има подадена тол декларация за сегмент №********** на който се намирала рамка 10072. Нарушението било разгледано на 09.08.2021г. и статусът му бил променен на „некоректно“. Посочено е, че въпросното ППС е засечено на стационална контролна точка с номер 10072, на диск са приложени снимки на ППС за датата и часа на регистрираното нарушение, като за ППС е установено, че няма неплатени дължими такси по Закона за пътищата; че дължимите такива такси са платени на същата дата – 03.08.2021г., а генерираното нарушение се дължало на временен проблем на някои системи на НТУ за периода 2-4.август 2021г.

Въз основа на тези фактически установявания при проверката по чл.168, ал.1 от АПК се явяват основателни и доказани оплакванията в жалбата за наличие на основанията по чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК за отмяна на заповедта за налагане на ПАМ.

Обжалваната заповед е издадена на основание чл.172, ал.1а вр. чл.171, т.8 от ЗдвП. Съгласно чл.171 от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: т.8 - временно недопускане продължаване движението на пътно превозно средство, за което не са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата – до заплащането й, но за не повече от един месец. В чл.172, ал.1а от ЗДвП е разписано, че в случаите по чл.171, т.8 от ЗДвП ПАМ се прилага с мотивирана заповед на директора на териториална дирекция в Агенция "Митници" или оправомощени от него длъжностни лица.

С представената от ответника и приета по делото Заповед № ЗТД -2000-121/32-65368/27.02.2020г. директора на ТД Северна морска е оправомощил поименно служителите от отделите „Пътни такси и разрешителен режим“ в съответните гранични пунктове на страната да издават мотивирани заповеди за прилагане на ПАМ по чл.171, т.8 от Закона за пътищата, след които е С. М.  Й. - гл. специалист /контрольор в отдел ПТРР в ГКПП-Дуранкулак. С оглед на това издадената от гл. специалист /контрольор Сл.  Й. Заповед №32-252289/06.08.2021г. е издадена от материално и териториално компетентен да наложи такава ПАМ административен орган.

Заповедта е постановена в писмена форма и съдържа фактически и правни основания за издаването й със съответната разпоредителна част, поради което формално отговаря на изискването за форма и съдържание в чл.59 ал.2 от АПК.

Предвид изложеното не са налице основания за обявяването й за нищожна, респ. за отмяната й като незаконосъобразна по чл.146, т.1 и т.2 от АПК.

 Основателни и изцяло подкрепени от доказателствата са твърденията в жалбата, че дружеството не е дължало и е било заплатило всички дължими към 05.08.2021г. пътни такси по Закона за пътищата за движението на притежаваното от него ППС с рег. № СВ **** АВ/ С **** ЕС по платената пътна мрежа на страната. От доказателствата се установи, че в резултат на временен проблем на някои системи на Националното тол управление в периода от 2 до 4 август 2021г. неправилно системата е генерирала съобщение за наличие на незаплатени дължими пътни такси. Поради това основателно и доказано е оплакването в жалбата, че към момента на налагане на ПАМ по чл.171, т.8 от ЗДвП не е била осъществена хипотезата предвидена в закона – незаплатена дължима такса по чл.10, ал. 1 от Закона за пътищата, поради което неправилно и незаконосъобразно е наложена ПАМ изразяваща се във временно недопускане продължаване движението на пътно превозно средство – до заплащането й, но за не повече от един месец. Преди издаване на заповедта административният орган е следвало да съобрази заявеното от водача на ППС, че всички пътни такси са заплатени за влекача и ремаркето и да извърши допълнителна проверка на тези спорни факти и обстоятелствата, да провери в Информационната тол система дали данните подадени от нея за конкретното МПС не са некоректни заради технически проблем и след това съобразно установеното да пристъпи или не към временно спиране на ППС от движение. При извършване на такава проверка административния орган още на 09.08.2021г. щеше да установи, че не е налице нарушение изразяващо се в незаплащане на дължима пътна такса по чл.10, ал. 1 от Закона за пътищата, както и че от АПИ е променен статуса на записа на нарушението на: „некоректно“. Вместо това осем дни след датата на издаване на Заповедта за налагане на ПАМ и дни след промяна на статуса на нарушението като „некоректен“ същият административен орган е предприел съставяне на АУАН на водача на ППС за нарушението и е указал необходимостта от заплащане на компенсаторна такса от дружеството в размер на 750лв., за да бъде преустановено изпълнението на наложената ПАМ. Заповедта за налагане на ПАМ се явява издадена при нарушение на изискването в чл.35 и чл.36 от АПК за изясняване на релевантните в случая факти и обстоятелства. Процесната Заповед се явява незаконосъобразна, издадена при неизяснени факти и обстоятелства по спорния въпрос има ли неизпълнение на задължението за заплащане на дължимите пътни такси за процесното МПС за движението му по платената пътна мрежа на 03.08.2021г., при неосъществен фактически състав за налагане на ПАМ по чл.171, т.8 от ЗДвП, поради което следва да бъде отменена. Заповедта е издадена при неправилно приложение на цитираните материални разпоредби на ЗП и ЗДвП и в противоречие с целта, за постигане на която е предвидено налагането на конкретната ПАМ, което е основание предвидено в чл.146 т.3, т.4 и т.5 от АПК за уважаване на искането в жалбата за отмяната й.

При този изход на спора своевременното искане на представителя на жалбоподателя за присъждане на разноски следва да бъде уважено. На основание чл.143 ал.1 от АПК ответната страна-Агенция „Митници“ следва да заплати на жалбоподателя „ТРАНС-ЦИМЕНТ Е“ ЕООД разноски в размер на 350лв., от които 50лева заплатена държавна такса за образуване на делото и 300лв. заплатено адвокатско възнаграждение. Направеното от процесуалния представител на ответника възражение за прекомерност е своевременно, но неоснователно. С оглед осъществената процесуална дейност от адвоката ангажиран от жалбоподателя, участието му в проведените по делото две открити съдебни заседания и обстоятелството, че заплатеното адвокатско възнаграждение е под минималния размер по чл.8, ал.3 от Наредба №1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, не е прекомерно и следва да бъде присъдено изцяло.

Водим от това и на основание чл.172 ал.2 от АПК, Съдът

 

Р Е Ш И  :

 

ОТМЕНЯ Заповед №32-252289/06.08.2021г. за налагане на ПАМ по чл.172, ал.1а във вр. с чл.171, т.8 от ЗДвП издадена от гл. специалист/контрольор в ТД Северна морска в Агенция „Митници“, с която е наложена ПАМ - временно недопускане продължаване на движението на ППС с рег.№СВ****АВ/С****ЕС  собственост на „ТРАНС-ЦИМЕНТ Е“ЕООД-гр.София, заради неизпълнени задълженията за установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП до заплащането й, но за не–повече от 1/един/ месец, чрез изземване и задържане на свидетелството за регистрация № ********* на МПС с рег. № СВ **** АВ/С **** ЕС.

 

ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на „ТРАНС-ЦИМЕНТ Е“ ЕООД-гр.София с ЕИК ********  сумата от 350лв./триста и петдесет лева/, включваща 50лв.- държавна такса и 300лв.- адвокатско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му по реда на глава ХІІ от АПК.

 

 

СЪДИЯ :