Решение по дело №230/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 юли 2020 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20207140700230
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ 317

гр. Монтана, 13 юли 2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 26.06.2020 г., в състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

               ЧЛЕНОВЕ: СОНЯ КАМАРАШКА

                                     РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

при секретаря ПЕТЯ ВИДОВА в присъствието на Прокурор ГАЛЯ АЛЕКСАНДРОВА, като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА КАН дело № 230 по описа за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

               

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

С решение № 60 от 27 02 2020 г. по АНД № 1946/2019 г. на районен съд Монтана е потвърдено Наказателно постановление № 003774/26.11.2019 г. на Началник отдел „Контрол и правоприлагане” в Национално ТОЛ управление към АПИ, гр. София, с което на В.Р.Л.,*** е наложено административно наказание глоба, затова че управлява ППС по републикански път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не е заплатена винетна такса.

В законния срок против решението е подадена касационна жалба от  административнонаказаното лице, в която твърди, че е подал жалба до Дирекция на ТОЛ в дадения му срок от 3 дни, но не е получил отговор преди да изтече 14 дневния срок, в който може да заплати 70 лв., а след 5 месеца се уведомява, че трябва да заплати 300 лева. Щял да бъде съгласен да заплати 300 лева, ако не е подал жалба, но такава е подадена в срок с искане да му отпадне глобата по акта. Не е получил отговор и за това смята, че дирекцията е виновна, тъй като не знае какво да прави - дали да плаща глобата от 70 лв. или да обжалва. Дирекцията знае, че в рамките на 14 дневния срок, в който трябва да плати 70 лв., те са длъжни преди да изтече този срок да го уведомят, дали жалбата му е уважена или отхвърлена. По този начин той ще има възможност да обжалва пред Районния съд за отмяна на глоба от 70 лв., а ако съдът не уважи жалбата му, то тогава ще заплати тези 70 лв. В съдебно заседание поддържа жалбата и доводите изложени в нея. Моли за отмяна на решението и наказателното постановление.

            Ответната страна юрк Й*** оспорва жалбата. Счита нарушението за безспорно доказано, поради което административната отговорност е основателно ангажирана. Счита, че правилно е установена фактическата обстановка, въз основа на която са формирани съответни правни изводи. Моли жалбата да се приеме за неоснователна и се потвърди решението, както им се присъди юрисконсултско възнаграждение.

            Представителят на Окръжна прокуратура Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна. Издаденото Наказателно постановление отговаря на всички изисквания на закона. Не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Установена е изцяло фактическата обстановка, която правилно е описана в диспозитива на издаденото наказателно постановление. Предлага решението на районния съд да бъде потвърдено като мотивирано и обосновано.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Настоящият касационен състав при административен съд Монтана след като обсъди наведените в жалбата основания и при извършената служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК намира следното.

За да потвърди наказателното постановление районният съд е приел, че от събраните по делото писмени и гласни доказателства безспорно е
установено, че жалбоподателят е лице, което е освободено от заплащане на винетна пътна такса, в който случай е приложима разпоредбата на чл.10в, ал.1 от ЗП, където е регламентирано, че освобождаването от винетна такса става по ред определен с Наредба на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на труда и социалната политика. Разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от Наредба № Н-19 от 2 декември 2008 г. за условията и реда за освобождаване от заплащане на винетни такси при ползване на платената пътна мрежа на лица с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност или вид и степен на увреждане и лица или семейства, отглеждащи деца с трайни увреждания до 18-годииша възраст и до завършване на средно образование, но не по-късно от 20-годишна възраст предвижда, че за да получи едно лице безплатна годишна винетка следва да подаде заявление-декларация по образец в дирекция „Социално подпомагане" на Агенцията за социално подпомагане по настоящия си адрес. Това право не се реализира служебно, а по изричната воля на правоимащото лице. Към момента на проверката и установяване на нарушението, такова заявление не е било подавано от жалбоподателя. Административнонаказващият орган, правилно е установил, че жалбоподателят е осъществил състава на нарушението по чл.139, ал.6 от ЗДвП, за което правилно е ангажирана административната му отговорност. Съгласно чл. 189е, ал. 3 от ЗДвП нарушителят, е разполагал с възможността да заплати компенсаторна такса по чл. 10, ал. 2 от ЗП в 14-дневен срок от връчване на акта, в който случай същият би се освободил от административнонаказателна отговорност за конкретното нарушение, но такава компенсаторна такса не е постъпвала по сметка на АПИ, поради което на жалбоподателя е издадено НП.

Първоинстанционният съд правилно е приложил материалния закон, като е постановил обосновано и мотивирано решение, въз основа на доказателствата по делото, които съображения се споделят от настоящият касационен състав и към които този съд препраща, съгласно чл.  221, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 46, ал. 2 от ЗНА.

За пълнота следва да се посочи, че в предоставения три дневен срок касаторът се е възползвал от правото си да подаде възражение срещу съставения АУАН, в който смисъл е чл. 44, ал. 1 от ЗАНН. Това възражение е с характер именно на такова, не и жалба, на която следва да получи изричен отговори, каквито претенции има касаторът.  

Съгласно чл. 52, ла. 4 от ЗАНН - Преди да се произнесе по преписката, наказващият орган проверява акта с оглед на неговата законосъобразност и обоснованост и преценява възраженията и събраните доказателства, а когато е необходимо, извършва и разследване на спорните обстоятелства. Разследването може да бъде възложено и на други длъжностни лица от същото ведомство.

Съгласно чл. 10, ал. 1, предл. първо, т. 1 от ЗП - За преминаване по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства.

Съгласно чл. 10, ал. 2 от ЗП - При установено движение по платената пътна мрежа, когато за съответното пътно превозно средство не е заплатена съответната такса по ал. 1, водачът на пътното превозно средство, неговият собственик или трето лице може да заплати компенсаторна такса, в който случай същият се освобождава от административнонаказателна отговорност. В този случай се освобождават от административнонаказателна отговорност и всички други лица, които могат да носят такава във връзка с конкретното пътно превозно средство.

Съгласно чл. 189е, ал. 2 от ЗДвП - При установяване на нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б преди съставяне на акт за установяване на административно нарушение, контролните органи уведомяват нарушителя за възможността да заплати таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата. Когато актът за установяване на нарушението се съставя в отсъствие на нарушителя, възможността за заплащане на тази такса се предоставя с връчването на акта.

В настоящия случай, няма спор по фактите, а именно, че административнонаказаното лице е управлявало МПС в нарушение на чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, а именно, че на 12 06 2019 г. в 16.20 ч. управлява пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата, т.е. винетна такса за ползване на платената пътна мрежа. Законът е категоричен и единствено дава право на нарушителя, при съставен акт да заплати компенсаторна такса в определен срок, което право не е обвързано нито с правото на възражение против този акт, нито с правото на жалба, а законът не вменява задължение на АНО да изготвя изричен отговор, както по подадено възражение, така и при подаване на жалба, тъй като по последната е компетентен съдът. Правото на възражение, респ. жалба и правото за заплащане на компесаторната такса са самостоятелни права, независещи и необусловени едно от друго, поради което връзката, която касаторът прави между тях е несъстоятелна с вложените в законовите разпоредби смисъл и цел.

С оглед на изложеното касационната инстанция намира, че решението на въззивния съд е правилно.

При този изход на делото, основателно се явява искането на процесуалния представител на ответната страна ст. юрк И*** Й*** , за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, което следва да бъде изплатено на АПИ, София, в качеството му на юридическо лице, по смисъла на чл. 21, ал. 2 от ЗП. 

От гледна точка валидността и допустимостта на съдебния акт, последният има качествата на такъв.

Мотивиран от горното и на основание чл. 221, ал. 1 и 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА като правилно № 60 от 27 02 2020 г. по АНД № 1946/2019 г. на районен съд Монтана.   

             ОСЪЖДА В.Р.Л.,*** да заплати на АПИ, София сумата от 80 лева разноски в производството, представляващи процесуална защита по делото.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ:    1.                    

 

                                                                                                        2.