Решение по дело №230/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 253
Дата: 23 ноември 2023 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20237240700230
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 септември 2023 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

 

253                                                  23.11.2023 г.                             гр. Стара Загора

 

 

        В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и шести октомври през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                   

                                                                       Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                                              Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

 

                                                                                               МИХАИЛ РУСЕВ 

 

  при секретаря Зорница Делчева 

  и с участието на прокурор Петко Георгиев

 

като разгледа докладваното от  съдия  Дарина Драгнева КАН дело №230 по описа за 2023 год, за да се произнесе съобрази следното:

 

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Образувано е по касационна жалба на П.В.Ч. против Решение №246/15.06.2023 год., постановено по АНД 987/ 2023г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е потвърдено Наказателно постановление11-01-735/06.03.2023г издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция. В жалбата се твърди, че решението е постановено при неправилно приложение на материалния закон. От събраните по делото доказателства не се установяват съставомерните фактически обстоятелства, от съществуването на които зависи правната квалификация на действието по сключване на договор за възлагане на обществена поръчка като нарушение на чл.13 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор. Заявката за поемане на задължение, Годишен план график на абонаментите процедури и Годишна заявка за поемане на задължение установяват факти, които опровергават административното обвинение. Установените от изброените писмени доказателства факти сочат на спазване на предвиденото в  чл.13 ал.3 т.2 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, задължение за прилагане на контролна дейност „Система за двоен подпис“. Тези доказателства имат съдържание, което съдът не е възприел като отричащо административното обвинение за виновно извършено нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност. От съда се иска да бъде отменено въззивното съдебно решение и да се постанови друго за отмяна на наказателното постановление. Претендира присъждане на разноските пред двете съдебни инстанции.

 Ответника Директор на Агенция за държавна финансова инспекция в писмено становище по същество оспорва основателността на касационната жалба. Счита, че съставомерните факти са установени по делото и при тяхното възприемане за доказани въззивния съд не е допуснал нарушение на правилата за формиране на вътрешното убеждение. Поради това и решението за потвърждаване на наказателното постановление е постановено при правилно приложение на материалния закон. Претендира присъждане на възнаграждение за юрисконсулт, а в случай на претенция за осъждане на Агенцията за държавна финансова инспекция прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Административно наказващият орган правилно е подвел деянието като нарушение на чл.13 ал.3 т.1 от Закона за  

Финансовото управление и контрол в публичните финанси, за което е предвидено наказание в чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция. Споделя мотивите на въззивния съд и тези, изложени в писменото възражение на ответника, поради което предлага постановяване на съдебен акт, с който да бъде оставено в сила обжалваното съдебно решение.

     Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

Производството пред Районен съд Стара Загора  се е развило по жалба на

П.В.Ч. против Наказателно постановление №11-01-735/06.03.2023г издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция с наложена на касатора глоба в размер на 200лв на основание чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция за това, че на 08.05.2020г в град Стара Загора, в качеството си на управител на „Комплексен онкологичен център – Стара Загора“ ЕООД и ръководител на организация от публичния сектор по смисъла на чл.2 ал.2 т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, не е приложил контролна дейност „система за двоен подпис“ при сключването на договор №5/08.05.2020 с предмет „Абонаментно сервизно обслужване на медицинска техника и апаратура“, сключен с „ПЕРФЕКТ МЕДИКА“ ООД гр. Стара Загора, с което поел задължение за извършване на разход с максимална стойност, която не може да надвишава 8 160лв без ДДС / 9 792лв с ДДС/, без същият да е подписан от лицето, отговорно за счетоводните записвания в „Комплексен онкологичен център – Стара Загора“ ЕООД.

В наказателното постановление е обсъдено възражението на д-р Ч., основано на съставени заявки за поемане на задължение, които са подписани от главен счетоводител, с което той е потвърдил предстоящото поемане на задължение и поради това не е необходимо да бъде положен подписа на главния счетоводител, непременно до подписа на ръководителя на организацията от публичния сектор в самия договор за възлагане на обществената поръчка. За да не възприеме довода, че подписа на главния счетоводител може да бъде положен на отделен документ – заявка за поемане на задължение, Директора на АДФИ е изложил, че първо е извършено действието подписване на договора от ръководителя на организацията в публичния сектор и след това е изготвена Заявка от същата дата, защото в тази заявка са цитирани номер на договора, датата и изпълнителя по него. Следователно задължението е поето със сключване на договора и едва след поемането му е подписана заявката от главния счетоводител. Позовал се на утвърдената от управителя на Комплексен онкологичен център – Стара Загора ЕООД „Система за финансово управление и контрол в Комплексен онкологичен център – Стара Загора ЕООД“ – СФУК, според чл.24 ал.1 от която системата на двойния подпис се състои в поемане на всяко финансово задължение и извършване на всеки разход след полагането на подписите на управителя и главния счетоводител, които са титуляри на длъжностите или на упълномощени лица, на които е делегирано  това право по съответния ред.

 Въззивния съд, за да потвърди наказателното постановление е приел, че  фактите се установяват от показанията на актосъставителя, Искания за извършване на разход, СФУК на „КОЦ“ ЕООД гр. Стара Загора, искане за извършване на разход и договор №5/08.05.2023г. Върху договора за възлагане на обществена поръчка липсва втори подпис на главния счетоводител, поради което поето задължение без спазване на изискването за двоен подпис по чл.13 ал.3 т.1 от ЗФУКПС. Процедурите на двоен подпис са приложени при извършване на разходите по договорите, но не и при сключването им, което не отменя извършеното нарушението, а за виновното не спазване на императивните правила е наложено предвиденото в чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция административно наказание в минимален размер.

 Настоящия състав на АС Стара Загора намира, че решението на въззивния съд за постановено при неправилно приложение на материалния закон. Съдът е заключил правно, че системата на двойния подпис изисква задължително подписване на договора за възлагане на обществена поръчка от управителя и от главния счетоводител. Пред настоящата съдебна инстанция е повдигнат правния въпрос за това какво е съдържанието на правната норма, което следва от текста на  чл.13 ал.3 т.1 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, по специално изисква ли се двоен подпис както за поемане на задължение, така и за извършване на плащане с оглед твърдението в касационната жалба, че най малко за извършване на плащането са положени двата подписа, и дали подписването на заявката за поемане на задължение удовлетворява изискванията на закона. Съгласно чл.13 ал.3 т.1 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор контролните дейности се прилагат на всички нива в организацията, но по важното на всички етапи при постигането на целите. Целите са посочени в чл.12 ал.4 от същия закон – предотвратяване на риска от измами и нередности, засягащи финансовите интереси на Европейските общности. Системата на двоен подпис е изискване, без което не се разрешава  както поемане на задължение, така и извършване на плащане. Решението за поемане на задължение е отговорност на ръководителя на организациите от публичния сектор – чл.3 ал.1 от Закона, който има правомощията да ги управлява, представлява и поради това да сключва договори за обществени поръчки като законен представител на Възложителя – съответната организация от публичния сектор. Съгласно чл. 183 от ЗОП Възложителя сключва писмен договор с определения изпълнител при условията и по реда на чл.112 от ЗОП – след представяне на подписан проект на договора и приложени всички документи, за чиято валидност не се изисква втори подпис на лицето, отговорно за счетоводните записвания. Системата на двоен подпис не засяга установените в материалния закон изисквания за форма на валидност и съдържание на договора за възлагане на обществена поръчка по аргумент от предмета на правно регулиране на Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор. Поради това и не е задължително подписа на лицето, отговорно за счетоводните записвания да бъде положен непременно под договора за възлагане на обществена поръчка . Двойния подпис е правило за поемане на финансово задължение и за извършване на плащания по волята на ръководителя на организацията и със съгласието на лицето, отговорно за счетоводните записвания. Следователно подписване на договор, по силата на който се поема финансово задължение, какъвто е процесния за възлагане на обществена поръчка, трябва да е съпроводено от потвърждение на отговорното длъжностно лице, че се поема задължение за разход, предвиден от бюджета на организацията. Подписът, може да бъде положен под самия акт за поемане на задължение или друг документ, съгласно въведената система за контрол, най-късно към момента на решението за финансово задължаване на организацията от публичния сектор и настоящия случай е именно такъв. Не е обсъдено нито от АНО, нито от въззивния съд обстоятелството, че Заявка за поемане на задължение в размер общо на 110 037.30лв, за Абонаментно сервизно обслужване на медицинска апаратура е подписана двойно от управителя и от главния счетоводител още на 07.01.2020г. тоест още преди да бъде сключен един от договорите за възлагане на обществена поръчка, чрез изпълнение на който се разходват посочените средства. При разплащане на средствата по поетото задължение отново се изисква двоен подпис и то, за да се контролира спазване на финансовите параметри на поетото задължение. Задължение за разход не е поет от управителя без предварителното одобрение на отговорното за счетоводните записвания лице, с което целта на Закона за управление и контрол на публичните финанси е удовлетворена. Липсва, поради посочения доказателствен факт и субективен елемент на нарушението, а именно вина – управителя да е съзнавал към датата на поемане на финансово задължение, че не е изпълнена системата на двоен подпис, защото предварително на 07.01.2020г главния счетоводител е подписал заявка за поемане на задължение по сключените договори за възлагане на обществена поръчка, един от които е и процесния, а на датата на сключването му – 08.05.2020г е подписана конкретна заявка за поемане на задължение в размер на 9 792лв с ДДС, с което се установява ,че главния счетоводител е удостоверил наличността на средства за извършване на разхода, каквото е съдържанието на писменото му изявление.  Системата на двойния подпис е приложена с писменото изявление на главния счетоводител от 08.05.2020г, с което е удостоверена финансова възможност и целево задължаване на бюджета на публичната организация.  Като е прието, че само и единствено под документа, съдържащ договора за обществена поръчка се полага подпис на главния счетоводител, е допуснато нарушение на материалния закон с потвърждаване на наказателно постановление за налагане на административно наказание за деяние, което не е извършено при фактически съставомерни обстоятелства – без подпис на отговорното за счетоводните записвания длъжностно лице.

Касаторът е представляван пред въззивния съд и пред настоящата съдебна инстанция по силата на пълномощно, без уговорен размер на адвокатско възнаграждение и без да са представени доказателства за извършване на този разход.

Водим от тези мотиви и на основание чл.222 ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И :

 

         ОТМЕНЯ  Решение №246/15.06.2023 год., постановено по АНД 987/ 2023г. по описа на Районен съд Стара Загора и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

      ОТМЕНЯ Наказателно постановление №11-01-735/2022/06.03.2023г издадено от директор на Агенция за държавна финансова инспекция с наложена на П.В.Ч. ЕГН ********** глоба в размер на 200лв /двеста/ на основание чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция за нарушение на чл.13 ал.3 т.1 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.

 

 

Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

                                           

       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                               2.