РЕШЕНИЕ
№ 122
Разград, 12.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Разград - II състав, в съдебно
заседание на
тридесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в
състав:
Съдия: |
ИВА
КОВАЛАКОВА-СТОЕВА |
При секретар РАЛИЦА ВЪЛЧЕВА
като разгледа докладваното от съдия ИВА
КОВАЛАКОВА-СТОЕВА административно дело №
20237190700209 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК
във вр. с чл.74м, ал. 1, т. 3 от Закона за насърчаване на заетостта (ЗНЗ).
Образувано е по жалба „МУСОН ГРУП” ЕООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в с.
Богомилци, общ. Самуил, обл. Разград, против Заповед № 165/ 14.11.2023 г. на
заместник- министъра на труда и социалната политика, с която е прекратена
регистрацията му за извършване на дейност като предприятие, което осигурява на
временна работа.
В жалбата и по същество се излагат доводи,
че тази заповед е незаконосъобразна, като издадена при допуснати съществени
процесуални нарушения, при липса на мотиви, в противоречие с материалния закон
и преследваната от него цел. Твърди се, че разпоредените с нея неблагоприятни
последици се явяват несъразмерни и по същество второ наказание за извършено от
него административно нарушение. С оглед на това се иска от съда да я отмени,
ведно с произтичащите от това законни последици.
Ответникът по жалбата е депозирал писмено
становище, в което сочи, че тя е неоснователна и недоказана и моли съда да я
отхвърли.
Разградският административен съд, след
като прецени събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и
становището на страните, констатира следното:
Жалбата е допустима, като подадена в срок,
от надлежна страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по
същество тя е неоснователна по следните фактически и правни съображения:
Събраните по делото писмени доказателства
сочат, че с Удостоверение № 372/ 14.07.2021 г. (л. 31) на основание чл. 74е,
ал. 1 във вр. чл. 74к, ал. 1 ЗНЗ жалбоподателят е регистриран за извършване на
дейност като предприятие, което осигурява временна заетост. На 10.10.2022 г.
служители на Дирекция „Инспекция по труда“- Разград са извършили проверка, при
която е установено, че дружеството не е имало сключена групова застраховка в
размер 200 000 лв. за периода от 22.05.2022 г. до 04.10.2022 г. При тези факти
е прието, че с противоправното си бездействие е извършило нарушение по чл. 74е,
ал. 3 във вр. с чл. 74е, ал. 2, т. 7 ЗНЗ и срещу него е съставен АУАН
№17-2200068/ 10.10.2022 г. (л.22- л.24). Отразените в акта констатации са
изцяло възприети от наказващия орган и с Наказателно постановление (НП) №
17-2200068/ 03.11.2022 г. (л.19- л.21) за описаното административно нарушение
на основание чл. 81а, ал. 2 ЗНЗ на „МУСОН ГРУП“ ЕООД е наложена имуществена
санкция в размер на 1 500 лв. Същото не е обжалвано и е влязло в сила на
14.11.2022 г. По делото няма данни кога и по какъв начин НП е съобщено на
Министерството на труда и социалната политика (МТСП).
Въз основа на така установените факти и
обстоятелства е издадена Заповед № 165/ 14.11.2023 г. на заместник- министъра
на труда и социалната политика Г. М.-С., с която на
основание чл. 74м, ал. 1, т. 3 ЗНЗ е прекратена регистрацията на предприятието.
Тази заповед е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.
Съдът намира, че оспореният акт е валиден,
като постановен от компетентен орган, съобразно правомощията му, произтичащи от
разпоредбата на чл. 74м, ал. 1 ЗНЗ и приложената Заповед №РД-03-13/11.07.2023
г. на министъра на труда и социалната политика (л.33). Според цитираната
разпоредба, в относимата редакция (преди измененията с ДВ бр. 82/ 2023г.),
регистрацията се прекратява със заповед на министъра на труда и социалната
политика или на упълномощено от него длъжностно лице. С т. 6 от цитираната
заповед на МТСП изрично е възложено на Г.
М.- С. да издава актове,
с които се прекратява регистрацията на предприятията, които осигуряват временна
заетост. Заповедта е издадена в писмена форма и е надлежно мотивирана. В хода
на административното производство не са допуснати нарушения на процесуалните
правила и норми, които да съставляват самостоятелно основание за отмяна на
акта.
Правилно е приложен и материалният закон.
Съгласно
чл. 142, ал. 1 АПК съответствието на административния акт с материалния закон
се преценява към момента на издаването му. С оглед на това, в случая са
приложими разпоредбите на ЗНЗ, действали към 14.11.2023 г. и преди неговото
изменение с ДВ бр. 82/2023 г.. Според чл.74м, ал.1 т. 3 ЗНЗ (в действащата
тогава редакция) регистрацията се прекратява при нарушение на изискванията на
чл. 74е, ал. 3 ЗНЗ, установено с влязло в сила НП. Това основание е предвидено
и в сегашната редакция на нормата.
Едно от кумулативно посочените условия, на
които трябва да отговарят лицата, които осъществяват дейност като предприятия,
осигуряващи временна заетост, е изискването да имат сключена групова
застраховка в размер 200 000 лв. или банкова гаранция в размер 200 000 лв. за
вземанията на работниците и служителите, които ще бъдат наемани от тях за
осигуряване на временна работа (чл. 74е, ал. 2, т. 7 ЗНЗ). На това условие те
следва да отговарят през целия период на регистрация (чл. 74е, ал.3). Неизпълнението
му съставлява административно нарушение и обуславя административнонаказателната
отговорност на предприятието на основание чл. 81а, ал. 2 ЗНЗ. Установяването на
нарушението и неговото санкциониране се развива в самостоятелно производство,
което протича по реда и при условията на ЗАНН.
В казуса е безспорно, че с влязло в сила
НП на жалбоподателя е наложена имуществена санкция за извършено от него
нарушение на чл. 74е, ал. 3 във вр. чл. 74е, ал. 2, т. 7 ЗНЗ. Влязлото в сила
НП е основание да се издаде заповед за прекратяване на регистрацията на
предприятието. В тези случаи административният орган действа в условията на
обвързана компетентност, поради което той е длъжен да издаде заповед, с която
да прекрати регистрацията за извършване на дейност като предприятие, което
осигурява временна заетост.
По своя характер тя е индивидуален
административен акт (ИАА) по смисъла на чл. 21, ал. 1 АПК, който се издава в
отделно административно производство по реда на АПК при наличието на посочените
в ЗНЗ предпоставки. Процесната заповед е изрично волеизявление на овластен от
закона орган, с което пряко се засягат субективни права на адресата. С нея се
погасява неговото право, което е възникнало въз основа на друг ИАА, да
упражнява контролирана от държавата дейност като предприятие, което осигурява
временна заетост. Прекратяването на регистрацията не съставлява административно
наказание по смисъла на ЗАНН,
макар
и да поражда неблагоприятни последици за жалбоподателя. С оглед на това съдът
намира за неоснователни оплакванията, че в случая за едно и също противоправно
поведение фактически са наложени две наказания на дружеството, без да се
отчитат характера и тежестта на нарушението.
Въз основа на така изложените съображения
съдът приема, че предявената жалба е неоснователна и недоказана и следва да се
отхвърли.
Мотивиран така Разградският
административен съд
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „МУСОН
ГРУП” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление в с. Богомилци, общ. Самуил, обл. Разград, против Заповед №
165/ 14.11.2023 г. на заместник- министъра на труда и социалната политика.
Решението може да се обжалва с касационна
жалба в 14- дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд.
Съдия: |
/п/ |