Р Е
Ш Е Н
И Е
22.04.2021 год.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Номер 83 2 0 2 1 година град Кюстендил
Кюстендилски административен съд,
на тридесет и първи март 2 0 2 1 година
в публично съдебно заседание в следния състав:
Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
Членове: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
АСЯ СТОИМЕНОВА
Секретар: Лидия Стоилова и с участието на
Прокурора: Марияна Сиракова
Като разгледа докладваното от съдия Демиревски
НАХД № 52/2021 г. по описа на КнАС
за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във вр. с чл. 63 от ЗАНН.
Община Дупница, със седалище и адрес на управление в гр. Дупница, пл. “Свобода” № 1, представлявана от М.Ч.– Кмет на Община Дупница, обжалва Решение № 260007/08.01.2021 г. на РС - Дупница по НАХД № 720 по описа на същия съд за 2020 г.
Твърдят се касационни основания, които по същество са такива по чл. 348 ал. 1 т. 1 и т. 2 от НПК, а именно за неправилност и необоснованост на решаващата преценка въз основа на събраните писмени и устни доказателства, както и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Иска се отмяна на първоинстанционното съдебно решение, съответно отмяна на НП. Навеждат се и основания за нарушение на чл. 34 ал. 1 от ЗАНН.
Касаторът се представлява по делото от адв. В., който поддържа касационната жалба.
Ответникът по касационната жалба не се представлява по делото.
Заключението на прокурора е, че решението на РС - Дупница е необосновано и неправилно и следва да се отмени, като се уважи касационната жалба.
Касаторът е субект на правото на оспорване и е упражнил правото си надлежно,
поради което жалбата е допустима.
Административният съд, на основание чл. 218 от АПК във връзка с чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, след като обсъди посочените в жалбата пороци на решението и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, прие следното:
Предмет на касационна проверка е Решение № 260007/08.01.2021 г. на ДнРС по НАХД № 720 по описа на същия съд за 2020 г. С атакувания съдебен акт е изменено Наказателно постановление № НЯСС-78/10.06.2020 г., издадено от Заместник - председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на основание чл. 201 ал. 12 и чл. 200 ал. 1 т. 39 от Закона за водите, във вр. с чл. 83 от ЗАНН, е наложена имуществена санкция в размер на 8 000 лв. на Община Дупница, със седалище и адрес на управление в гр. Дупница, пл. “Свобода” № 1, за нарушение по чл. 190а ал. 2, във вр. с чл. 190 ал. 1 т. 3 от Закона за водите, като е намален размера на имуществената санкция от 8 000 на 1 000 лева.
Измененото от ДнРС Наказателно постановление е заключителен акт в административно - наказателно производство, образувано с АУАН № 01-001/13.01.2020 г. срещу Община Дупница, за това че при извършена проверка на 15.10.2019 г. на техническото и експлотационното състояние на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „Крайници 000029“, находящ се в имот с ид. 000029, землището на с. Крайници, община Дупница, в присъствието на служители на ДАМТН и Община Дупница, е констатирано, че по въздушния откос има наличие на дървесна и храстовидна растителност. За проверката на 15.10.2019 г. на техническото и експлотационното състояние на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „Крайници“ е съставен Констативен протокол № 01-02-96/15.10.2019 г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията.
Община Дупница, в качеството си на собственик на язовир „Крайници 000029“, видно от Акт за публична общинска собственост № 356/27.12.1999 г. е била длъжна да извърши активни действия за премахване на дървесната и храстовидната растителност по въздушен откас на язовирната стена, предписание дадено с Констативен протокол № 01-02-35/29.05.2019 г. на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ –„Да се премахне храстовидната и дървесната растителност по въдушния откос“, със срок на изпълнение до 31.07.2019 г. и на основание чл. 190а ал. 1 т. 3 от Закона за водите.
При извършения на 15.10.2019 г. оглед на язовирната стена и съоръженията към нея, не е констатирано извършването на предписаните за премахване дървесна и храстовидна растителност по въздушния откос. С бездействието си до 31.07.2019 г., Община Дупница е застрашила сигурността на язовирната стена, тъй като наличието на дървесна и храстовидна растителност по въздушния откос на язовирната стена, възпрепятства извършването на визуален оглед и своевременното откриване на неизправности по язовирната стена. Създават се предпоставки за възникване на филтрация и прикритие на следи от земеровни животни.
Нарушението е констатирано при проверка на 15.10.2019 г. в горепосочения обект, отразено в Констативен протокол № 01-02-35/29.05.2019 г. на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“.
АУАН е съставен на 13.01.2020 г. Актосъставителят е приел, че е нарушена разпоредбата на чл. 190 ал. 1 т. 3, във вр. с чл. 190а ал. 2 от Закона за водите. Актът е връчен срещу подпис на В.Г.на длъжност „ССИ и ОМбП“ в Община Дупница – упълномощена от Кмета на Община Дупница с пълномощно за това, на 03.02.2020 г. Срещу АУАН не са постъпили възражения в законовоустановения срок. Въз основа на АУАН е издадено НП № НЯСС-78/10.06.2020 г., в което е възприета фактическата обстановка от акта и на общината - нарушител е наложена имуществена санкция в размер на 8 000 лв. за нарушение на чл. 190а ал. 2, във вр. с чл. 190а ал. 1 от Закона за водите.
Първоинстанционният съд е приел, че при съставянето на АУАН и НП не са допуснати съществени процесуални нарушения и не е нарушен материалния закон. При така установената фактическа обстановка по делото, първоинстанционният съд е приел, че атакуваното НП следва да бъде изменено, като имуществената санкция бъде намалена от 8 000 на 1 000 лева.
Ограничен в пределите на касационната проверка до релевираните с жалбата пороци на решението, настоящият съдебен състав не намира основания за уважаване на касационната жалба.
Постановеното решение на ДнРС е правилно.
Касационният състав счита, че АУАН и НП отговарят на изискванията на чл. 42 т. 4 и чл. 57 ал. 1 т. 5 от ЗАНН – посочени са точно и ясно всички обстоятелства, фактическата обстановка, конкретното място и момента на извършване на нарушението, при които е извършено нарушението.
Не е налице нарушение на чл. 34 ал. 1 от ЗАНН – нарушението е станало известно на АНО на 15.10.2019 г. когато е извършена проверката на язовир „Крайници“ и е установено, че не са изпълнени дадени предписания с краен срок 31.07.2019 г. АУАН е съставен на 13.01.2020 г., т.е. в законовоустановения 3 – месечен срок.
Разпоредбата на чл. 190а ал. 1 т. 3 от Закона за водите императивно урежда, че длъжностните лица на ДАМТН имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141 ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13 т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение, а чл. 190а ал. 2 гласи, че собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1 т. 3 и по чл. 138а ал. 3 т. 5 от ЗВ. Чл. 200 ал. 1 т. 39 от Закона за водите, за което е ангажирана имуществената отговорност на ЮЛ, предвижда налагане на наказание за този, който не изпълни предписание по чл. 138а ал. 3 т. 5 или задължение по чл. 190а ал. 2 – от 1000 до 20 000 лева. В случая тези предписания не са били спазени, като Община Дупница е била длъжна да ги изпълни до 31.07.2019 г. Видно от НП и потвърдено от разпита на актосъставителя М. и св. Ц. в с.з. от 18.09.2020 г. е, че Община Дупница е санкционирана за това, че при извършената проверка на 15.10.2019 г., която е безспорната дата на извършване на нарушението, се установява, че общината като собственик на съоръжението – язовир „Крайници“, не изпълнява дадените и предписания с КП, а именно наличие на дървесна и храстовидна растителност на въздушния откос на язовира.
В този смисъл, неоснователно е оплакването досежно субекта на нарушението. Доколкото и в АУАН и НП се обосновава неизпълнение на предписания от страна на наказаната община в стопанисвания от нея обект – язовир „Крайници“, които са проверявани от контролния орган за осъществяваната от него дейност, то е установен и извършителят на нарушението.
АУАН и НП са предявени по надлежния ред на представляващия Община Дупница – В.Г., на длъжност „ССИ и ОМбП“, упълномощена от кмета на общината и съдържат изискуемите от закона реквизити.
Касационният съд счита, че при правилно определена санкционна норма районният съд е съобразил и целите на наказанието по чл. 12 от ЗАНН – да е съответно на тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите отегчаващи или смекчаващи обстоятелства, като е наложил минимално възможното наказание в размер на 1000 лв., като е изменил оспореното НП.
В случая не са налице и предпоставки за приложението на чл. 28 от ЗАНН, доколкото се касае за нарушение извършвано през един продължителен период от време, оказващ негативно въздействие върху воден обект, по смисъла на § 1 т. 36 от ДР към Закона за водите.
Решението на ДнРС се явява постановено в съответствие с гореизложеното, което води до законосъобразност на същото и като такова ще бъде оставено в сила.
Воден от тези мотиви и на основание чл. 221 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ С СИЛА Решение на ДРС № 260007/08.01.2021 г. по Н.А.Х.Д № 720 по описа на същия съд за 2020 г.
Решението е окончателно.
Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.
Председател:
Членове: