Решение по дело №218/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260016
Дата: 9 април 2021 г. (в сила от 7 май 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20205340200218
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 август 2020 г.

Съдържание на акта

 

№ 260016

 

град Първомай, 09.04.2021 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на деветнадесети ноември две хиляди и двадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

разгледа докладваното от съдията АНД № 218 по описа на Съда за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Частично е обжалвано Наказателно постановление № 20-0329-000497 / 19.06.2020 година на ВПД Началник на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Раковски, с което на Н.К.П., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени:

·   глоба в размер на 100 (сто) лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 150а, ал. 1 от същия Закон;

·   глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложение 3 от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 2 от същия Закон.

В съдебно заседание лично и чрез процесуалния си представител адвокат И.С.Д. от Адвокатска колегия - *** Н.К.П. моли за отмяна на Наказателното постановление в частта за наложеното административно наказание по чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата по съображения, изложени в Жалбата и в хода по съществото на делото; претендира разноски.

Въззиваемата страна, Районно управление на МВР - Раковски, редовно призована чрез ВПД Началник, не изпраща представител. С депозираната Молба-становище рег. № 329000-5969 / 17.09.2020 година моли да се остави Жалбата без уважение и да се потвърди Наказателното постановление.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

 

От фактическа страна:

Около 17:30 часа на 24.05.2020 година Н.К.П. управлява собственото си двуколесно моторно превозно средство „Симсон 50“ с рег. № *** по улица „Орфей“ в град Първомай, област Пловдив, когато до № 10 е спрян за проверка от младши полицейски инспектор при Районно управление на МВР - Раковски П.Х.К..

Жалбоподателят не представя свидетелството си за управление и това за регистрация на моторното превозно средство и след справка чрез дежурния в оперативната част в Районното управление, в което е служител, органът на реда констатира, че Н.К.П. е правоспособен за категории АМ, В1 и В, а управляваният от него двуколесен мотор е мотоциклет и съставя и връчва на Н.К.П. Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия АА № 036872), с който иззема регистрационната табела на возилото.

Въз основа на Акта е издадено процесното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка е безспорно установена от приетите по съответния по НПК ред представени от жалбоподателя и изискани служебно от Съда писмени доказателства и приложената административнонаказателна преписка, която доказателствена съвкупност се кредитира като логична и взаимнодопълваща се.

 

От правна страна:

Наказателно постановление № 20-0329-000497 / 19.06.2020 година в частта за нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 2 от Закона за движението по пътищата, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 1, т. 1, предложение 3 от Закона, е влязло в сила в съответствие с разпоредбата на чл. 64, буква Б от ЗАНН и не е необходимо Съдът да се произнася по същество, като за пълнота следва да се отбележи, че са посочени точно и нарушената норма, и следващата се санкция за неизпълнението на императива й.

Не стои така въпросът с другото вменено в отговорност нарушение, за каквото е наказан Н.К.П. и за което се атакува Наказателното постановление.

По текста на чл. 150а, ал. 1 от Закона за движението по пътищата: За да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено, като съгласно чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движението по пътищата: Наказва се с глоба от 100 до 300 лв., който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е загубил правоспособност по реда на чл. 157, ал. 4, или след като свидетелството му за управление на моторно превозно средство е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.

Втората алинея на чл. 150а от Закона за движението по пътищата визира в 16 точки с буквени подразделения категориите (обозначени с латински букви, различни от тези по чл. 149), определящи правоспособността на водачите в зависимост от вида на моторното превозно средство, класифицирано по конкретни обединяващи критерии, които за мотоциклетите и мотопедите са брой колела, конструктивна максимална скорост, работен обем на двигателя, мощност в kW, отношение мощност/тегло, както са определени в чл. 4, параграф 2 и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 15 януари 2013 година относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства.

По описанието на унифицираните кодове (хармонизирани кодове на Общността съгласно Директива 1999/37/ЕО на Съвета от 29 април 1999 година относно документите за регистрация на превозни средства) в Свидетелство за регистрация, Част І, № ********* / 13.07.2009 година собственият на Н.К.П. „Симсон 50“ с рег. № *** (за който не се спори, че е двуколесен) е с тегло 75 kg, допустима технически и определена от компетентните органи максимална маса 260 kg, работен обем на двигателя 50 cm³, максимална мощност 2 kW и отношение мощност/тегло 0,01 kW. Симсонът е описан още като мотоциклет с посочване, че е от категория L3 по Регламент (ЕС) № 168/2013.

С оглед на горното следва да се отбележи, че съгласно легалната дефиниция на § 6, т. 13 от Допълнителните разпоредби на Закона за движението по пътищата „мотоциклет“ са и двуколесните пътни превозни средства, които имат двигател с работен обем до 50 cm³ и чиято конструктивна максимална скорост надвишава 45 km/h.

Но в Свидетелството за регистрация № ********* / 13.07.2009 година липсва отбелязване за такава конструктивна максимална скорост. Същевременно от страна на жалбоподателя са представени и други свидетелства регистрация на моторно превозно средство „Симсон“, различни модели – № ********* / 09.05.2019 година на „Симсон С 51“ с рег. № ***; № ********* / 22.05.2017 година на „Симсон С 51“ с рег. № ***; № ********* / 03.04.2017 година на „Симсон 50“ с рег. № ***; № ********* / 13.09.2006 година на „Симсон 50“ с рег. № ***; № ********* / 20.06.2012 година на „Симсон С 51“ с рег. № ***; № ********* / 14.08.2018 година на „Симсон С 51“ с рег. № ***, № ********* / 13.06.2019 година на „Симсон С 51В“ с рег. № ***. В тези документи също липсва отбелязване за конструктивна максимална скорост на моторите, като всички са с работен обем на двигателя 50 cm³ (с изключение на „Симсон 50“ с рег. № ***, за който той е 49 cm³), но всички те са посочени като моторно превозно средство от категория L1е по Регламент (ЕС) № 168/2013.

Нещо повече – от служебно изисканата информация и представените с Писмо рег. № 103000-20646 / 29.10.2020 година на Началника на Сектор „Пътна полиция“ при Областна дирекция на МВР - Пловдив четири справки от АИС-КАТ се установява, че първоначално симсонът на Н.К.П. с рама № *** и с двигател № *** е регистриран като мотопед с рег. № ***, след което при смяна на номерата на 22.06.2006 година и издаване на ново регистрационно свидетелства става на мотоциклет с рег. № *** и остава такъв вид моторно превозно средство и при последната си регистрация на 13.07.2009 година, когато му е издадена табела с рег. № ***.

Всичко това води до основателно съмнение дали на жалбоподателя не е достатъчна само категория АМ, за да управлява процесния „Симсон 50“ (за мотопед – двуколесно превозно средство с конструктивна максимална скорост не по-висока от 45 км/ч, както е определено в чл. 4, параграф 2, буква „а“ от Регламент (ЕС) № 168/2013 – категория L1е), каквато категория лицето притежава, видно от представената с административнонаказателната преписката Справка за нарушител / водач.

Но, дори да се счете, че за управлението на такова моторно превозно средство – с работен обем на двигателя до 50 cm³, е необходима категория А1 по изискването на чл. 150а, ал. 2, т. 2, буква А от Закона за движението по пътищата: за мотоциклети с работен обем на двигателя не повече от 125 cm³, с максимална мощност не повече от 11 kW и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,1 kW/kg, и каквото обстоятелство по регламентите на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН е описано и в Акта, и в издаденото въз основа на него Наказателно постановление, нарушението пак не може да се вмени в отговорност на жалбоподателя.

Съгласно Справката за нарушител / водач Н.К.П. притежава Свидетелство за управление № ********* / 05.02.2018 година (валидно до 05.02.2028 година) и е правоспособен водач за категории В, М, АМ, като категория М придобива още на 10.10.1979 година – Протокол № 478 / 10.10.1979 година на Областна дирекция на МВР - Хасково, а § 7 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за движението по пътищата визира: Водачите, получили право за управление на моторно превозно средство от категория М преди 1 юни 1996 година, имат право да управляват и моторни превозни средства от категория А с работен обем на двигателя до 50 cm³.

Всичко гореизложено дотук сочи на необоснованост на Наказателно постановление № 20-0329-000497 / 19.06.2020 година – основание за отмяната му в обжалваната част.

Отделно, настоящият съдебен състав счита, че Наказателното постановление е и незаконосъобразно, защото е издадено от некомпетентен орган.

Видно от представената с административнонаказателната преписка Заповед рег. № 8121з-515 / 14.05.2018 година на Министъра на вътрешните работи, определени да издават наказателни постановления по Закона за движението по пътищата са и началниците на Районно управление при съответната Областна дирекция на МВР, но на обслужваната територия (т. 2.8.).

В случая нарушението е установено на обслужвана от Районно управление на МВР - Първомай територия и компетентен да издаде наказателно постановление не е Началникът на Районно управление на МВР - Раковски, а на местното Полицейско управление.

С оглед на всичко изложено атакуваното Наказателно постановление следва да се отмени и предвид изхода на спора в съответствие с разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН и съгласно чл. 143 и § 1, т. 6 от Допълнителната разпоредба на АПК дължимите разноски за адвокатска защита на Н.К.П. следва да се възложат на Областна дирекция на МВР - Пловдив, в структурата на която е административнонаказващият орган Районно управление на МВР - Раковски.

Мотивиран от посоченото и на основание чл. 63 от ЗАНН Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № 20-0329-000497 / 19.06.2020 година на ВПД Началник на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Раковски, в частта в която на Н.К.П., ЕГН **********, с адрес: ***, е наложено административно наказание глоба в размер на 100 (сто) лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 150а, ал. 1 от Закона за движението по пътищата.

Осъжда Областна дирекция на МВР - Пловдив да заплати на Н.К.П., ЕГН **********,***, сумата от 150 (сто и петдесет) лева разноски за процесуално представителство.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:             (п)                 

СЗ