Решение по дело №1984/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1994
Дата: 27 октомври 2021 г. (в сила от 18 април 2022 г.)
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20217180701984
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1994

 

гр. Пловдив, 27 октомври 2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, VІІІ-ми състав, в открито заседание на четвърти октомври, две хиляди двадесет и първа година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                      НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

 при секретаря Диана Караиванова, като разгледа административно дело №1984 по описа на съда за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.124, ал.1 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

            И.Д.К., ЕГН **********, с адрес: ***, представлявана от адвокат Г.К.- пълномощник, обжалва Заповед №РД10-1222 от 05.07.2021г. на Министъра на образованието и науката (МинОН), с която, на основание чл.90, ал.1, т.5 от ЗДСл, на жалбоподателката е наложено дисциплинарно наказание “уволнение“ и на основание чл.107, ал.1, т.3 от ЗДСл е прекратено служебното ѝ правоотношение с Министерството на образованието и науката (МОН) на длъжността “началник на регионално управление на образованието“, Регионално управление на образованието (РУО), гр. Пловдив, с ранг I-ви младши, считано от 06.07.2021г.

Претендира се отмяна на обжалвания акт поради незаконосъобразност и присъждане на направените по делото разноски.

            Ответникът- Министър на образованието и науката, чрез адвокат Д.А.С.- пълномощник (лист 46, 52), изразява становище за неоснователност на жалбата. На 11.10.2021г. по електронна поща по делото постъпва становище с Вх.№17799 (листи 1303-1307) от адвокат С., подкрепящо изразеното такова в съдебно заседание.

Окръжна прокуратура- Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

По допустимостта на жалбата съдът констатира следното:

Оспорената заповед (листи 10-15, 237-242, 244-249) е връчена на жалбоподателката на 06.07.2021г., според положен от нея подпис върху заповедта (лист 15, 242, 249). От своя страна, жалбата (листи 2-8) постъпва в съда на 19.07.2021г. или в рамките на законоустановения срок. Освен това, жалбата е подадена и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Въз основа на приетите по делото доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателката К. е назначена първоначално за държавен служител в Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН), Регионален инспекторат по образованието (РИО), гр. Пловдив, Отдел “Инспектиране и организационно-методическа дейност“ (О“ИОМД“), на длъжността “старши експерт за квалификация на педагогическите кадри“, с ранг IV-ти младши, считано от 17.05.20210г., със Заповед №РД10-1021 от 11.05.2010г. (лист 903) на Министъра на образованието, младежта и науката (МинОМН).

Със Заповед №РД10-2688 от 18.12.2012г. (лист 792) на МинОМН, служебното правоотношение на К. е изменено, като същата е преназначена на длъжността “началник на отдел“ в О“ИОМД“ в РИО- Пловдив, с ранг ІІІ-ти младши, считано от 20.12.2012г.

Със Заповед №РД10-91 от 13.02.2013г. (лист 751) на МинОМН, служебното правоотношение на К. е изменено, като същата е преназначена на длъжността “началник на РИО- Пловдив“, с ранг ІІ-ри младши, считано от 18.02.2013г.

Със Заповед №РД10-1615 от 23.09.2013г. (лист 700) на МинОН, е прекратено служебното правоотношение на К. с МинОН, за длъжността “началник на РИО- Пловдив“, с ранг ІІI-ти младши, на основание чл.107, ал.1, т.5 от ЗДСл, считано от 27.09.2013г.

По жалба на К. против Заповед №РД10-1615 от 23.09.2013г. е образувано административно дело №15197 по описа на Върховния административен съд (ВАС) за 2013г., Пето отделение. С Решение №3772 от 18.03.2014г. (листи 637-641) по дело №15197/2013г. на ВАС, Пето отделение е отменена Заповед №РД10-1615 от 23.09.2013г. на МинОН.

По касационна жалба на МинОН против Решение №3772 от 18.03.2014г. е образувано административно дело №5694 по описа на ВАС за 2014г., Петчленен състав, Втора колегия. С Решение №9809 от 11.07.2014г. (листи 634-636) по дело №5692/2014г. на ВАС е оставено в сила Решение №3772 от 18.03.2014г. по дело №15197/2013г. на ВАС.

Със Заповед №РД10-1577 от 24.07.2014г. (лист 616) на МинОН жалбоподателката К. е възстановена на предишната държавна служба, на длъжността “началник на РИО- Пловдив“, с ранг ІІ-ри младши, считано от 23.07.2014г.

Със Заповед №РД10-1520 от 27.07.2016г. (лист 587) на МинОН, служебното правоотношение на К. е изменено, като същата е преназначена на длъжността “началник на РУО“, в РУО- Пловдив, с ранг ІІ-ри младши, считано от 01.08.2016г.

Със Заповед №РД10-851 от 27.03.2020г. (лист 313) на главния секретар на МОН жалбоподателката К. е повишена в ранг I-ви младши, считано от 01.04.2020г.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №РД09-1641 от 14.02.2017г. (листи 235-236) на МинОН, с която заповед, на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията (ЗА), чл.192, ал.1 от Кодекса на труда КТ), във връзка с чл.188, т.1 и т.2 от КТ и чл.6, ал.2 и ал.3, във връзка с чл.90, ал.1, т.1 – 4 от ЗДСл, възлага на главния секретар на МОН, при основание за реализиране на дисциплинарна отговорност на държавните служители, извършили дисциплинарни нарушения, посочени в чл.89, ал.2 от ЗДСл, главния секретар да проведе, при спазване на сроковете по чл.94 от ЗДСл, процедурата по чл.93, ал.1 от ЗДСл, включваща изслушване на служителя и изискване и приемане на писмените му обяснения, събиране и оценяване на посочените доказателства, а при налагане на дисциплинарно наказание по чл.90, ал.1, т.4 и процедурата по чл.96, ал.1 от ЗДСл. Въз основа на процедурата по чл.93, ал.1 и чл.96 от ЗДСл, при спазване на чл.91 от ЗДСЛ, главният секретар, на основание чл.92 от ЗДСл, да налага на държавните служители дисциплинарни наказания, съгласно чл.90, ал.1, т.1 – 4 от ЗДСл (точка 2. от заповедта).

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №РД09-1804 от 05.07.2019г. (листи 215-216) на МинОН, с която заповед, на основание чл.95 от ЗДСл, се създава Дисциплинарен съвет на МОН, в състав от 7 членове, в т.ч. председател и заместник-председател, както и двама резервни членове, с мандат от 3 години, считано от издаване на заповедта; утвърдени са правила за работата на Дисциплинарния съвет (листи 217-219).

Със Заповед №РД09-1197 от 09.06.2021г. (лист 57) на МинОН, на основание чл.25, ал.4 от ЗА, във връзка с чл.8, ал.1 и чл.13.ал.1, т.2 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор (ЗВОПС), е възложено на Д.Н.- главен вътрешен одитор в Отдел “Вътрешен одит на разпоредители със средства от Европейския съюз“ в Звеното за вътрешен одит, да извърши одитен ангажимент за консултиране в РУО- Пловдив, с цел: проверка на проведените процедури за сключване на договори по Закона за обществените поръчки (ЗОП), Закона за държавната собственост (ЗДС) и правилниците за тяхното прилагане, както и съответствието на процеса на разходване на финансови средства с нормативните и вътрешни актове и други въпроси за периода 01.01.2020г. – 31.05.2021г.

Изготвен е Одитен доклад №8007-50 от 22.06.2021г. (листи 58-66) от Д.Н., одобрен от Г.П.- ръководител на “Звено за вътрешен одит“. Според посочения одитен доклад, са констатирани множество нарушения на нормативни изисквания и са дадени множество препоръки, чийто адресат е началникът на РУО- Пловдив (жалбоподателката К.). Вероятно като приложения към одитния доклад по преписката са представени множество документи (листи 67-83).

С писмо №94-3104 от 24.06.2021г. (листи 129-134) на главния секретар на МОН се уведомява К., че в Одитния доклад №8007-50 от 22.06.2021г. са констатирани допуснати дисциплинарни нарушения, поради което и на основание чл.89 от ЗДСл и Заповед №РД09-1641 от 14.02.2017г. на МинОН, се образува дисциплинарно производство спрямо К.. На основание чл.93, ал.1 от ЗДСл, К. е помолена да представи писмени обяснения относно допуснати от нея дисциплинарни нарушения, изразяващи се в деяния, изчерпателно изброени в 6 пункта. На основание чл.93, ал.1 от ЗДСл К. е помолена да представи своите писмени обяснения относно допуснати от нея дисциплинарни нарушения, в качеството ѝ на началник на РУО- Пловдив, подробно изложени в писмото, както и да приложи доказателства относно изложените в писмото факти и обстоятелства в срок до 28.06.2021г. Съгласно чл.93, ал.1 от ЗДСл, във връзка с настоящето дисциплинарно производство К. ще бъде изслушана на 29.06.2021г. от 10:30ч. в кабинет 408 в административната сграда на МОН.

По делото не са ангажирани доказателства за датата, на която писмо №94-3104 от 26.06.2021г. е получено от К., като по делото е налично заверено копие на писмени обяснения с Вх.№94-3197 от 28.06.2021г. (листи 135-143) на К., адресирани до главния секретар на МОН. Като приложения към писмените обяснения са представени множество документи (листи 144-209), представляващи общо 9 броя приложения.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №РД09-1345 от 29.06.2021г. (лист 214) на главния секретар на МОН, с която заповед, на основание чл.96 от ЗДСл, във връзка със Заповед №РД09-1641 от 14.02.2017г. на МинОН, е наредено на председателя на дисциплинарния съвет да образува дисциплинарно дело и да свика дисциплинарния съвет за разглеждане на нарушения, извършени от К., констатирани в Одитен доклад №8007-50 от 22.06.2021г. Дисциплинарният съвет да изясни фактите и обстоятелствата по извършените нарушения; да обсъди представените от К. писмени обяснения; да изслуша при необходимост обясненията на К.; да приеме решение, съдържащо становище относно наличието на основание за дисциплинарна отговорност, както и относно вида и размера на съответното на извършените дисциплинарни нарушения дисциплинарно наказание. Да се представи решение на съвета в 7-дневен срок, ведно с преписката на главния секретар на МОН.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Протокол от 29.06.2021г. (листи 210-213) за проведена процедура по чл.93, ал.1 от ЗДСл за изслушване на И.К.. Видно от протокола, същият е подписан от К. като “съгласна съм с протокола“. Според протокола, жалбоподателката К. е изслушана от А.М.- главен секретар на МОН, в присъствието на В.А.- гл. юрисконсулт в Отдел “Назначаване, заплащане и процесуално представителство“ на Дирекция “Човешки ресурси и административно обслужване“. Пак според протокола, същият е изготвен от В.А..

Със Заповед №РД09-1361 от 30.06.2021г. (лист 220) на МинОН, А.С.- резервен член на дисциплинарния съвет при МОН, е определена да замести редовния член на съвета Л.Й..

Като доказателство по делото е прието Решение (листи 221-223) на дисциплинарния съвет на МОН, с което решение е прието за установено, че К. е извършила нарушение по чл.89, ал.2, т.1 и 2 от ЗДСл и чл.3, ал.2, т.2 от Правилника за устройството и функциите на регионалните управления на образованието (ПУФРОУ); извършила е нарушение по чл.89, ал.2, т.1 от ЗДСл, във връзка с чл.3, ал.2, т.2 и 3 от ПУФРОУ; извършила е нарушение по смисъла на чл.89, ал.2, т.1 и т.2 от ЗДСл, във връзка с чл.7, ал.1, т.11 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС).

Дисциплинарният съвет в съответствие с чл.96 от ЗДСл счита, че са налице факти и обстоятелства, които са основание за налагане на К. на дисциплинарно наказание по чл.90, ал.1, т.5 от ЗДСл – “уволнение“. Решението на Дисциплинарния съвет е подписано от всичките му членове.

Като приложение към Доклад №80891-78 от 05.07.2021г. (лист 224), изготвен от председателя на дисциплинарния съвет, на главния секретар на МОН се изпраща цялата преписка относно Дисциплинарно дело №1 по описа за 2021 година. Според посочения доклад, писмо №94-3104 от 26.06.2021г. е получено “на ръка“ от К. в 16:19ч. на 24.06.2021г.

Като приложение към Доклад №802-470 от 05.07.2021г. (листи 225-226), изготвен от главния секретар на МОН, цялата преписка по случая се изпраща на МинОН. Предвид отразеното в посочения доклад и съгласно нормата на чл.92, ал.1, във връзка с чл.6, ал.2 и 3 от ЗДСл, в качеството му на дисциплинарно наказващ орган, МинОН е помолен да постанови решение за налагане на дисциплинарно наказание “уволнение“ на И.К..

Върху последно посочения доклад е обективирана резолюция “За изготвяне на заповед“, след което е издадена оспорената по делото заповед.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира производството за проведено при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, обуславящо незаконосъобразността на оспорената по делото заповед и представляващо достатъчно и самостоятелното основание за нейната отмяна.

Според разпоредбите на чл.93 от ЗДСл, (1) Дисциплинарно наказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител и да му даде срок за писмени обяснения, да събере и оцени посочените от него доказателства. (2) Когато дисциплинарно наказващият орган не е изслушал държавния служител или не е приел и обсъдил писмените му обяснения, съдът отменя дисциплинарното наказание, без да разглежда спора по същество.

Смисълът на нормата на чл.93, ал.1 от ЗДСл е да се даде възможност на държавния служител да изложи своята позиция във връзка с конкретни действия и бездействия, съставляващи нарушенията, в чието извършване е обвинен и да посочи доказателства в подкрепа на тезата си. Нормата е императивна- дисциплинарно наказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител и да му даде срок за писмени обяснения, да събере и оцени посочените от него доказателства във връзка с всички материали по преписката. Цитираният законов текст изисква изслушване на служителя и приемане на писмени обяснения, в хипотезата на кумулативно съществуващи предпоставки за законосъобразност на наложеното наказание от дисциплинарно наказващия орган.

В случая, обстоятелството, че К. не е изслушана от МинОН преди издаването на оспорената по делото заповед е несъмнено установено и не е спорно между страните.

Вярно е, че К. е изслушана на 29.06.2021г. от главния секретар на МОН, според приетото по делото заверено копие на нарочен протокол от 29.06.2021г.

Вярно е също така, че на главния секретар на МОН са делегирани редица правомощия на дисциплинарно наказващ орган със Заповед №РД09-1641 от 14.02.2017г. на МинОН, но не и правомощието да налага дисциплинарно наказание “уволнение“ по смисъла на чл.90, ал.1, т.5 от ЗДСл.

Видно от оспорената по делото заповед (лист 11, 238, 245), като едно от доказателствата по преписката (№12) е посочена Заповед №РД09-1641/14.02.2017г. на МинОН, за възлагане на правомощия (с малки изключения) на главния секретар на МОН по реализиране на дисциплинарна отговорност и налагане на дисциплинарни наказания на държавните служители в МОН и РУО.

Според настоящия състав на съда, изключването от обема на делегираните на главния секретар на МОН правомощия на правомощието да налага дисциплинарно наказание “уволнение“ по чл.90, ал.1, т.5 от ЗДСл, изключва от обема на делегираните правомощия на главния секретар на МОН и правомощието да изслушва държавния служител преди налагането на дисциплинарно наказание “уволнение“. Да се приеме противното би означавало, че производството по налагане на дисциплинарно наказание “уволнение“ в администрацията на МОН се провежда от два дисциплинарно наказващи органи- главният секретар на МОН, който изслушва държавния служител, както и МинОН, който налага дисциплинарното наказание “уволнение“, какъвто очевидно не е смисълът на закона.

Направеното изслушване на жалбоподателката К. от главния секретар на МОН и гл. юрисконсулт В.А. не е изпълнение на законовото задължение. Не може да се приеме, че главният секретар на МОН действа в качеството на дисциплинарно наказващ орган единствено в административнопроцесуалното действие по изслушване на наказания служител (К.), тъй като упражняването едновременно на компетентност по една и съща функция, в случая-налагане на дисциплинарно наказание- между прехвърлилият правомощията орган и получилият ги, не намира опора в закона. В посочения смисъл е и практиката на ВАС, израз на която е Решение №8488 от 13.07.2021г. по дело №1885/2021г. на ВАС, Пето отделение, докладчик съдията Виолета Главинова.

Предвид гореизложеното, настоящият състав на съда намира, че е налице хипотезата на чл.93, ал.2 от ЗДСл, поради което оспорената по делото заповед следва да бъде отменена, без да се разглежда спора по същество.

А с оглед очерталия се изход на делото, в полза на жалбоподателката следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер от 700,00 лева, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита и съдействие от 12.07.2021г. (лист 9).

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед №РД10-1222 от 05.07.2021г. на Министъра на образованието и науката, с която, на основание чл.90, ал.1, т.5 от ЗДСл, на И.Д.К., ЕГН **********, е наложено дисциплинарно наказание “уволнение“ и на основание чл.107, ал.1, т.3 от ЗДСл е прекратено служебното правоотношение на И.К. с Министерството на образованието и науката на длъжността “началник на регионално управление на образованието“, Регионално управление на образованието, гр. Пловдив, с ранг I-ви младши, считано от 06.07.2021г.

ОСЪЖДА Министерството на образованието и науката, ЕИК *********, да заплати на И.Д.К., ЕГН **********, сумата от 700,00 (седемстотин) лева, представляваща направените по делото разноски.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Адм. съдия:./П/........................

/Н.Бекиров/