Решение по дело №221/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 263
Дата: 11 ноември 2022 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20227240700221
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                   

263                                        11.11.2022 год.                      град Стара Загора

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Старозагорският административен съд, в публично заседание                          на двадесет и девети септември през две хиляди  двадесет и втора год. в състав:

                                                                       Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

                                                                  Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                                        МИХАИЛ РУСЕВ

при секретаря Стефка Христова

и с участието на прокурора Петко Георгиев 

като разгледа докладваното от съдия Д. Драгнева КАН дело №221 по описа за 2022 год., за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, образувано по касационна жалба на РИСОВ Стара Загора против Решение №168/10.06.2022г., постановено по АНД №360/2022 г. по описа на РС Казанлък, с което е отменено Наказателно постановление № 3/23.02.2022г, издадено от Директора на РИОСВ Стара Загора с наложена на „ЧОКО РЕЙСИНГ 2008“ ЕООД имуществена санкция в размер на 7500лв за извършване на дейности по третиране на излезли от употреба моторни превозни средства без разрешение по чл. 35 ал.1, т.1във вр. с чл.67, ал.1 от ЗУО. При извършена проверка на 01.11.2021 г. от служители на РИОСВ – Стара Загора и ОД на МВР – Стара Загора в имот с местонахождение : територията на бивш стопански двор  в с. Зимница, общ. Мъглиж и площ но имота от 2000 кв. м. е установено, че имота е собственост на „ЧОКО РЕЙСИНГ 2008“ ЕООД, съгласно нотариален акт № 17, том ІІ, рег. № 3269, дело 200/2010 г. При проверката на място е извършен обход и оглед  на имота с видима площ от 2000 кв.м. е констатирано, че се извършват нерегламентирани дейности по третиране на излезли от употреба моторни превозни средства(ИУМПС) – 43 броя. Установено е, че някои автомобили са без регистрационни номера в разглобено състояние, с увредена конструкция, претърпели ПТП, с липсващи основни компоненти, като двигатели и др. видно от което става ясно, че разходите за ремонт на транспортните  средства, многократно биха превишили настоящата стойност на превозните средства, което прави ремонта нецелесъобразен. На имота се съхраняват и други компоненти, получени от разкомплектоването на ИУМПС, като автостъкла, врати, брони, калници, седалки, джанти, катета, част от табла и др. Всички  43 броя МПС са описани в Приложение №1 към констативен протокол № 009255 от 01.11.2021 г., както следва:

1.     ****

2.     ****

3.     ****

4.     ****

5.     ****

6.     ****

7.     ****

8.     ****

9.     ****

10.           ****

11.           ****

12.           ****

13.           ****

14.           ****

15.           ****

16.           ****

17.           ****

18.           ****

19.           ****

20.           ****

21.           ****

22.           ****

23.           ****

24.           ****

25.           ****

26.           ****

27.           ****

28.           ****

29.           ****

30.           ****

31.           ****

ИУМПС на които не се четат номерата на рамите:

 

38.***; 39.***; 40.***; 41.***; 42. ***; 43. ***;

       Направен е снимков материал, който е неразделна част от Констативен протокол № 009351/01.11.2021 г. След направена служебна справка с НИСО е установено, че „ЧОКО РЕЙСИНГ 2008“ ЕООД не притежава разрешение за дейности  по третиране на отпадъци по Закона за управление на отпадъците.  След направена служебна справка в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Стара Загора с цел изясняване настоящият статут на съхраняваните транспортни средства е получена справка за 18 броя от горецитираните автомобили, като 17 броя от тях са с прекратена регистрация в КАТ. Административното нарушение  е извършено на 01.11.2021г., в  имот № VIII-38 с площ 1088 км.м., в кв.23 с местонахождение: с. Зимница, община Мъглиж, област Стара Загора и е установено на 01.11.2021 г. С това свое деяние лицето е нарушило чл.35, ал.1,  т.1 от Закона за управление на отпадъците, извършило е дейности по третиране на ИУМПС без разрешение  по чл.67, ал.1 от ЗУО.

          В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН, както и след него, в РИОСВ – Стара Загора не са постъпили писмени възражения от стана на нарушителя срещу съответния АУАН № 3/24.01.2022 г. Такива са направени към момента на връчване на АУАН, видно от графа Нарушителят даде следните обяснения/възражения „имам възражения за написване на акта и мотиви за написването му“. Не са установени основания за прилагане на чл.28 и чл.29 от ЗАНН

         За да отмени НП, въззивния съд е приел, че са спазени изискванията на чл. 57 от ЗАНН и тези за съдържание на АУАН, като не са основателни възражения на жалбоподателя за неяснота на формата на изпълнително деяние и смесване на деянията „съхранение“ и „третиране“ на отпадъци, но описаните в НП автомобили и факти не сочат на определението по §1 т.1 от ДР на Наредбата за излезли от употреба МПС. В нея се казва, че излязло от употреба МПС е отпадък по смисъла на §1 т.17 от ДР на ДУО, в това число МПС с прекратена регистрация, което се намира върху имот държавна или общинска собственост за повече от три месеца от датата на прекратяване на регистрацията; МПС, на което не е заверен знакът за технически преглед съгласно чл.32д от Наредба №І-45/2000г или съгласно чл.38 от Наредба №Н-32 от 2011г, за повече от три месеца от определената му дата за следващ преглед за проверка на техническата му изправност, в случай че то се намира върху държавна или общинска собственост; изоставено регистрирано МПС. Изоставено регистрирано МПС е ИУМПС, което се намира върху имот държавна или общинска собственост, изоставено е от собственика си  и той не се яви пред компетентните органи в три месечен срок от уведомяването му по надлежния ред. Съдът е констатирал, че установените в имота автомобили не отговарят на тези критерии. Не е установено прекратяване на регистрацията на автомобилите, както и дали същите са били със знак за технически преглед, който не е бил заверен за повече от две години от определената му дата за следващ преглед. Освен това се касае за частен имот, а не за такъв, който е частна или държавна собственост.

           С касационната жалба се твърди, че решението е постановено при липса при неправилно приложение на материалния закон. Касаторът се позовава на определението на §1 т.17 от ДР на ЗУО, на което описаните в НП МПС отговарят, а по силата на §1 т.1 от ДР на Наредбата за излезли от употреба МПС, едно моторно превозно средство е излязло от употреба ако може да се определи като отпадък по смисъла на ЗУО. На следващо място в определението за ИУМПС, дадено в §1 т.1 от ДР на Наредбата, излезли от употреба МПС са не само тези, които отговарят на определението за отпадък, но и тези с признаците по букви „а“, „б“ и „в“ от разпоредбата. Съдът е изследвал и изискал описаните в НП моторно превозни средства да се намират върху общински или държавен имот, като да имат алтернативно признаците по §1 т.1 буква „а“, „б“ или „в“ от ДР на Наредбата, но е игнорирал характеристиките им на отпадък по §1 т.1 от ДР на Наредбата. Един предмет е отпадък, когато притежателят му възнамерява или се е освободил от него, каквито са и МПС, намиращи се на площадката, стопанисвана от санкционираното дружество. От намерените 43 броя МПС, 17 броя са с прекратена регистрация, но това не нито единствения, нито решаващия критерий, по който може да се определи, че едно МПС е отпадък по смисъла на ЗУО. Съдът не е обсъдил дали описаните МПС са отпадък, а е се е позовал само на допълнителните критерии на §1 т.1 буква „а“, „б“ и „в“ от ДР на Наредбата, които важат за квалифициране на МПС като излязло от употреба, допълнително, освен определението на ЗУО за отпадък. Налице е единство между деянието по АУАН и по НП, като правилно същото е подведено под състав на административно наказателна разпоредба, предвижда административно наказание за събиране, транспортиране и/или третиране на отпадъци, без съответното разрешение или регистрация.

     От съда се иска да бъде отменено въззивното съдебно решение и да се постанови друго за потвърждаване на НП с присъждане на възнаграждение за един адвокат по касационното производство.

     Ответникът по касация иска от съда да бъде оставено в сила въззивното решение с доводи, изложени в писмен отговор. Ответникът твърди, че правно значение има определянето на МПС като излязло от употреба, за което факта на прекратяване на регистрацията му не е определяща единствено, нито неговото обективно техническо състояние и външен вид, а това дали отговаря на едно или повече от условията на § 1 т.1 от ДР на Наредбата ИУМПС.  Само за тези МПС, които се считат по смисъла на Наредбата за излезли от употреба е приложима нормативно въведената презумпция на §1 т.1 от ДР на Наредбата, че са отпадък, при това тя е оборима. В случая няма излезли от употреба МПС. Претендира разноските за един адвокат.

      Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за основателност на касационната жалба и предлага на съда да бъде отменено въззивното съдебно решение, а процесното наказателно постановление да бъде потвърдено.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК, вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН и от надлежна страна, за която съдебното решение се явява неблагоприятно, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

 Отмененото наказателно постановление е издадено на основание чл. 136 ал.2 т.3 от Закона за управление на отпадъците, а именно: Наказва се с имуществена санкция в размер от 3000 до 10 000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което събира, транспортира и/или третира отпадъци или извършва рециклиране на кораби по смисъла на Регламент (ЕС) № 1257/2013 без разрешение или регистрационен документ, когато такива се изискват. Обективните елементи на наказуемия състав са следните – деяние, което отговаря на определението за събиране, транспортиране и/или третиране; предмет на въздействие при това поведение е отпадъка /с определение/, и отрицателно фактическо обстоятелство – липсата на разрешение, при което третирането е съставомерно. Отпадък е всяко вещество или предмет, от което притежателят се освобождава или възнамерява да се освободи или е длъжен да се освободи. Моторните превозни средства са предмети / вещи/, а описаните в НП са такива, от които притежателите им вече са се освободили и по този фактически въпрос липсва спор по делото. Следователно те са отпадък по смисъла на ЗУО и това обстоятелство е основание да бъдат определени в Наредбата за ИУМПС и като МПС, които са излезли от употреба. Следователно едно МПС е излязло от употреба на първо място, когато е отпадък по смисъла на §1 т.17 от ДР на ЗУО – когато притежателят му се е освободил от него. Следващите признаци на МПС като излезли от употреба, изброени в §1 т.1 буква „а“, „б“ и „в“ от ДР на Наредбата са факти, които да позволят на контролните органи да считат МПС като такова, от което притежателят му се е освободил като го е изоставил в имот, държавна или общинска собственост. Не относими към случая са фактите оп §1 т.1 букви „а“, „б“ и „в“ от ДР на Наредбата за ИУМПС, които касаят разчистването на имотите, държавна или общинска собственост от МПС, които са паркирани върху тях и съответно са или с прекратена преди повече от три месеца регистрация, или не са минали проверка за техническа изправност в срок от три месеца от насрочената дата, съответно са регистрирани, но след уведомяване собственика не се явява в срок до три месеца. Разглобяването на МПС, съгласно констатираните части от такива в имота на дружеството сочи на дейност по третиране на отпадъците, съгласно определението по § 1 т.44 от ДР на ЗУО, което включва и подготовка преди оползотворяване или обезвреждане – в случая отделените части като двигатели, стъкла и други подобни сочат на подготовка за оползотворяването им.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221 ал.1 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

                                      Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ Решение №168/10.06.2022г., постановено по АНД №360/22г. по описа  на РС Казанлък, и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

      ПОТВЪРЖДАВА НП №3/23.02.22г на Директор РИОСВ Стара Загора.

 

      ОСЪЖДА „Чоко Рейсинг 2008“ ЕООД ЕИК ********* да заплати на РИОСВ Стара Загора сумата от 705лв/седемстотин и пет/, разноски по делото.

Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                              

                                                             ЧЛЕНОВЕ: 1.   

 

 

                                                                                   2.