Р Е Ш Е Н И Е
№ , гр. Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Варна, двадесет и втори състав в публично заседание на тринадесети февруари през две хиляди и осемнадесета година в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЯНКА ГАНЧЕВА
при секретаря Ангелина Георгиева, като разгледа докладваното от съдията Ганчева адм. дело № 3424 по описа за 2017год., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл.145 и сл. от АПК и чл.40 от Закона за достъп до обществена
информация.
Образувано е по жалба от Сдружение
за оптимизиране на правосъдието и администрацията – Варна, ЕИК *********,
представлявано от Ю.Ч., чрез адв. И., против Решение рег. №
ДОИ17000205ВН_003ВН/1.12.2017г. на секретаря на Община Варна, в частта с която
е отказана информацията по т.І от заявлението. Излагат се доводи, че неправилно
административния орган е отказал исканата информация по т.І от зявлението, с
мотив, че същата е предоставена с решение от 13.07.2017 г. При постановяване на
решението са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, акта е постановен и в противоречие с материалния закон и целта му. Не
отговаря на истината, че исканата информация - кадастралния план на гр. Варна
от 1965 г. е бил предоставен на заявителя с решение от 13.07.2017 г. т.е. в
последните 6 месеца. По преписката няма данни исканата информация да е
класифицирана или да е друг вид защитена от закона тайна, поради което исканият
достъп не може да бъде отказан на нито едно от основанията посочени в чл.37
ал.1 от ЗДОИ. Моли да се отмени решението в обжалваната част и да се определи
срок на органа за предоставяне на исканата обществена информация, както и да се
присъдят сторените по делото разноски. С молба вх.№ 3050/2018 г. депозирана по
електронен път, жалбоподателят поддържа жалбата,в частта с която е отказано
предоставянето на електронно копие на кадастралния план от 1965 г., състоящо се
от 37 картни листи, при следното уточнение: по повод друго заявление вече на
сдружението е предоставен достъп до картни листи за Морската градина, около 6
на брой, които следва да се считат, че са извън предмета на настоящия спор.
Моли да се уважи жалбата.
Ответната страна – секретарят на
Община Варна чрез процесуалния си представител Гоцева е депозирала становище
вх.д.№19566/2017г по делото, в което поддържа, че жалбата е допустима, но
неоснователна. В случая е постановен отказ на осн. чл.37 ал.1 т.3 от ЗДОИ, тъй
като с предходно решение от 13.07.2017 г. е предоставен достъп до същата
обществена информация на същото сдружение. По повод решението за предоставяне
на исканата информация е образувано адм.д.№ 2248 по описа за 2017 г. на АС -
Варна, но същото не е свързано с предоставяне на самия достъп, а по отношение
формата на предоставяне. Моли да се отхвърли жалбата и да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в полза на Община Варна.
След преценка
на събраните в производството доказателства по отделно и в тяхната съвкупност
съдът приема за установено от фактическа страна следното:
Началото на
административното производство е поставено със заявление за достъп до
обществена информация вх. № ДОИ 17000205ВН/20.11.2017г от Сдружението за оптимизиране на правосъдието и
администрацията чрез представляващия го Ч., с което е поискано: І. да бъде представено електронно копие от
кадастралния план на гр. Варна от 1965 г.,
ІІ. да бъде предоставена информация за картната основа и мащаба на
кадастралния план, включителна за броя на планшетите, габаритните им размери в
сантиметри и материала, от които са изработени. Посочено е, че поисканата
информация следва да им бъде предоставена по електронен път в jpeg, pdf или друг формат на имейл адрес ******@****.** или друг интернет адрес, където се
съхраняват или са публикувани данните, както и под формата преглед на оргинала
или копие. Предвид големия обем графична и текстова информация формите на
достъп „преглед на оригинал“ или „копие“ са неподходящи. Наведени са доводи, че
целта на заявлението е повишаването
прозрачността и отчетността на задължената по ЗДОИ общинска администрация,
разкриването и предотвратяването на корупция и злоупотреби по служба чрез
незаконно укриване на обществена информация с оглед запазване монополното
положение за нерегламентирана търговия с данни при имотни спорове. Налице са
данни за надделяващ обществен интерес, при наличието на който е без значение
дали тя е служебна и за предоставянето и не е необходимо съгласие на трети
лица.
Във връзка с така постъпилото
заявление с писмо от 20.11.2017 г. секретарят на Община Варна е поискал от директора на Дирекция „АГУП“ да й предоставят
исканата от Сдружението информация. В отговор с писмо от 23.11.2017 г. секретарят на Община Варна е уведомен, че в
отдел "Кадастър и регулация" се съхранява кадастрален план от 1965 г.
в М 1:1000, картните листа са в порядъка на 37-40 бр., като същите са
оригинални картони и са с алуминиеви подложки с размери 0.60м. - 0.95 м. В
общината не се съхранява в електронен вид кадастралния план на гр. Варна от
1965 г.
С решение рег.№ДОИ17000205ВН_003ВН/1.12.2017
г. административният орган е отказал достъп до обществена информация по т.І от
заявлението на осн. чл. 37 ал.1 т.3 от ЗДОИ, като е предоставил исканата
информация по т.ІІ от заявлението. Представено е съобщение от 4.12.2017 г.,
видно от което сдружението по електронен път е уведомено за постановеното
решение.
От ответника са представени заповед
№ 4626/15.12.2016 г. с която кмета на Община Варна е утвърдил вътрешни правила
за организацията на работата по предоставяне на достъп до обществена информация
в общината и е определен Секретаря на Община Варна, като длъжностно лице, което
да разглежда заявленията и взема решения по тях. Представени са и утвърдените
вътрешни правила.
По делото е представено заявление от
29.06.2017 г., депозирано от Сдружение за оптимизиране на правосъдието и
администрацията, с което е направено искане за предоставяне на електронно копие
от кадастралния план на Морската градина на гр. Варна от 1965 г. С решение рег.№ДОИ17000102ВН от 13.07.2017 г.
е предоставен кадастралния план на Морската градина от 1965 г., като е
посочено, че поради амортизация на картната основа предвид дългогодишното и
ползване, информацията следва да се предостави под форма на преглед на
оригинала на посочения план, с проемо-предавателен протокол, в 30 дневен срок
от получаване на решението. Така постановеното решение е обжалвано от
сдружението само в частта, относно несъобразяване с предпочитаната форма за
предоставяне на информацията. Образувано е адм.д. № 2248/2017 г., по описа на
АС - Варна, по което е постановено решение на 22.01.2018 г., с което е
отхвърлена жалбата на сдружението. Решението не е влязло в сила, по същото
е постъпила касационна жалба на 29.01.2018
г.
При тези фактически установявания,
съдът прецени следното:
Жалбата е депозирана в
законоустановения срок, от легитимиран субект – адресат на оспорения акт, и при
наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустима.
При извършване на служебната проверка за валидност на оспорения
административен акт, съдът съобрази, че съгласно чл.28, ал.2 от ЗДОИ, в срока
по ал.1 - 14 дни след датата на
регистриране на заявлението органите или изрично определени от тях лица вземат
решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата
обществена информация. В случая задължен субект по смисъла на чл.3, ал.1 от
ЗДОИ е кметът на Община – Варна, който със заповед е определил секретаря на
Община – Варна за длъжностно лице, което да разглежда постъпилите заявления за
достъп до обществена информация по ЗДОИ и да взема решения за предоставяне или
отказ от предоставяне до исканата обществена информация. С оглед така
делегираните правомощия по ЗДОИ на секретаря на Община – Варна и като взе предвид,
че обжалваното решение е постановено в предвидената от чл.38 от ЗДОИ, съдът
преценява, че обжалваното решение не страна от пороци, обуславящи неговата
нищожност.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Обществена информация по смисъла на
чл.2 от ЗДОИ е всяка информация, свързана с обществения живот в Република
България и даваща възможност на гражданите да си съставят мнение относно
дейността на задължените по закон субекти, като съгласно чл.3, ал.1 от ЗДОИ
това са държавните органи, техните териториални звена и органите на местното
самоуправление в Република България. Съгласно чл.9 ЗДОИ обществената
информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации се дели
на официална и служебна. Според чл. 10 от ЗДОИ официална е информацията, която
се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното
самоуправление при осъществяване на техните правомощия, а съгласно разпоредбата
на чл.11 от ЗДОИ, служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява
във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и
на техните администрации. Изрично с разпоредбата на чл.2, ал.4 от ЗДОИ е
предвидено, че законът не се прилага за личните данни, чиято законова закрила
не може да бъде преодоляна чрез института на „надделяващия обществен интерес“.
В случая с заявлението е поискано
предоставяне на обществена информация - електронно копие от Кадастралния план
на гр. Варна от 1965 г. За да откаже предоставянето му, органа се е позовал на
нормата на чл. 37 ал.1 т.3 от ЗДОИ. Съгласно този текст основание за отказ за
предоставяне на обществена информация е налице, когато исканата обществена
информация е предоставяна на заявителя в предходните 6 месеца.
В случая ответника се е позовал, на
решение от 13.07.2017 г., с което е предоставил исканата информация. След
преглед на посоченото решение, съдът установи, че с него е предоставен достъп
до Кадастралния план на Морската градина от 1965 г. В така формулираните
искания за достъп до обществена информация - едното депозирано на 29.06.2017 г.
и другото по което е постановено настоящото решение липсва конкретика относно
това: искания кадастрален план от кой административен орган е одобрен и с коя
заповед. При това положение не може да се направи извод за идентичност на
предоставената с решението от 13.07.2017г. информация, а именно
"Кадастралния план на Морската градина от 1965 г." и исканата
информация с последното заявление - а именно "Кадастралния план на гр.
Варна от 1965 г." По делото не са налице каквито и да е доказателства, че
тези два плана са идентични, за да се направи извод, че исканата информация
вече е предоставяна на заявителя в 6 месечен срок. Дори в обхвата на
Кадастралния план на гр. Варна от 1965 г. да попада и Морската градина, за
което не са ангажирани доказателства, то тогава с предходното решение е
предоставен достъп само в частта на Морската градина, т.е. не е налице
хипотезата на чл. 37 ал.1 т.3 от ЗДОИ.
По изложените съображения
постановения отказ по т.І от заявление вх. № ДОИ 17000205ВН/20.11.2017
г. е незаконосъобразен, поради което следва да се отмени, а преписката да се
върне за ново произнасяне.
При този изход на спора, на основание чл.143, ал.1 от АПК в полза на
жалбоподателя следва да се присъдят сторените в производството разноски, които
са общо в размер на 490лв., от които 10лв. за държавна такса и 480лв.
адвокатско възнаграждение, съгласно договор за правна защита и съдействие,
видно от който възнаграждението е заплатено в брой.
Водим от горното съдът,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по
жалба от Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията – Варна,
ЕИК ********* Решение рег. № ДОИ17000205ВН_003ВН/1.12.2017г. на секретаря на
Община Варна, в частта с която е отказана информацията по т.І от заявлението.
ВРЪЩА преписката на секретаря на Община – Варна
за произнасяне по т. І от заявление вх. № ДОИ 17000205ВН/20.11.2017
г. на Сдружение за
оптимизиране на правосъдието и администрацията, съобразно указанията в
настоящото решение.
ОСЪЖДА Община – Варна да заплати на Сдружение за
оптимизиране на правосъдието и администрацията, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.
Варна, представлявано от председателя Ю.Ч., разноски за производството в размер
на 490 (четиристотин и деветдесет) лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Върховния административен съд на РБ, в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: