АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 155 |
||||||||||
гр.
Видин, 18.06.2021
г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд - Видин |
II административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично
заседание на |
Първи юни |
|||||||||
през две хиляди двадесет и първа
година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Нели Дончева |
|||||||||
Членове: |
Николай Витков Борис Борисов |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Нели Дончева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
117 |
по описа за |
2021 |
година |
||||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
||||||||||
Делото е образувано
по касационна жалба с правно основание чл.63, ал.1, изречение „второ“ от ЗАНН, във връзка с чл.208 от
АПК, подадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите
/РИОСВ/ - Монтана, против Решение № 25/22.02.2021 г., постановено по АНД №
1331/2020 г. по описа на Районен съд Видин, с което е отменено Наказателно
постановление (НП) № 11/24.07.2020 г. на Директора на РИОСВ - Монтана, с
което на „М.-С“ ЕООД гр.Троян, ЕИК: ********* е наложено административно
наказание имуществена санкция в размер на 7 000 /седем хиляди/ лева, на
основание чл.136, ал.2, т.3 във връзка с чл.35, ал.3 от Закона за управление
на отпадъците /ЗУО/, за нарушение на същите. В касационната
жалба се развиват съображения за неправилност на решението на Районен съд
Видин, тъй като изводите му за допуснато съществено процесуално нарушение –
липса на дата и място на извършване на нарушението не се подкрепят от
събраните по делото доказателства. Посочва се, че
нарушението е констатирано от експерти на РИОСВ-Монтана въз основа на
документи, поради което отразената в АУАН дата е датата на установяване на
нарушението, а именно – 27.04.2020г.. Наред с горното, в НП е визиран и
периода в който „М.-С“ ЕООД гр.Троян е
осъществило 1 брой превоз, поради което правата на нарушителя не са
засегнати, а и такива не се сочат от последния. Сочи се също, че
транспортирането на отпадъци без издаден от компетентния орган регистрационен
документ е нарушение, което се извършва на цялата територия на страната,
където преминава автомобила, поради което не е релевантно през чия граница
навлиза. В тази връзка се излагат съображения, че не е допуснато и
процесуално нарушение и коректно, в изпълнение разпоредбата на чл.48, ал.2 от
ЗАНН, РИОСВ-Монтана е издала атакуваното НП. Посочва се, че не е
спорно, че товарния автомобил е навлязъл на територията на РБългария през
ГКПП Дунав мост 2, поради което неоснователни се явяват изводите за
неправилно отразяване на местоизвършването на нарушението. Излагат се и съображения,
че дори и да се приеме, че е допуснато процесуално нарушение същото не е
съществено, тъй като не е накърнило правото на защита на дружеството. Иска се от Съда да
се отмени решението на ВРС, като неправилно и да се потвърди атакуваното НП.
Претендират се и направените по делото разноски. Ответникът по касационната
жалба – „М.-С“ ЕООД гр.Троян, редовно уведомен, чрез процесуалния си
представител, в писмен отговор, оспорва касационната жалба и моли да бъде
потвърдено първоинстанционното решение, по изложените в него законосъобразни
изводи за опорочаване на АНП, с оглед липсата на място и дата на извършване
на нарушението. Иска се от съда да остави без
уважение касационната жалба и да се потвърди атакуваното решение на ВРС. Представителят на Окръжна
прокуратура Видин дава становище, че касационната жалба е неоснователна и като
такава следва да бъде оставена без уважение, като се остави в сила решението
на ВРС с оглед мотивите му за допуснато съществено процесуално нарушение в
АНП досежно времето и мястото на извършване на нарушението. Административен съд Видин, като взе предвид
събраните по делото писмени и гласни доказателства, както и доводите на
страните и посочените касационни основания в жалбата, намира следното: Касационната жалба е
подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от субект имащ правен интерес от
обжалване и е допустима. Разгледана по същество същата се явява неоснователна по
следните съображения: При извършена на 27.04.2020г.
извънредна документална проверка в РИОСВ-Монтана е установено че за периода
от 01.01.2020г. до 24.04.2020г. е осъществен 1 бр.превоз от „М.-С“ ЕООД гр.Троян – лице, осъществяващо
трансграничния превоз на отпадъци, отбелязано в поле 5/а/ от Анекс VII. В Анекс VII е отразено, че лице уреждащо
превоза е „В. В. Ц.“ ООД гр.Монтана, което дружество е и получател на
транспортираният товар – 19,290т. цинкова пепел - отпадък с код 11 05 02.
Изпращач е „Berg Metalilchem“ Румъния, като товарът е тръгнал на 23.01.2020г. и транспортът е
извършен с товарен автомобил на „М.-С“
ЕООД гр.Троян. От направената справка в
Националната информационна система за отпадъци на Изпълнителната агенция по
околната среда, е установено че „М.-С“ ЕООД гр.Троян не притежава
регистрационен документ за дейности по събиране и транспортиране на отпадъци
по чл.35, ал.3 от ЗУТ. Предвид установеното на 25.06.2020 г. бил съставен
акт, в който било посочено, че
дружеството - превозвач е извършило нарушение по чл.35, ал.3 от ЗУО,
като извършва дейност по транспортиране на отпадъци без да притежава
регистрационен документ за такава дейност. В АУАН е посочено че
трансграничния превоз /внос/ на отпадък с код 11 05 02 /цинкова пепел/ е
извършен от Румъния за България – площадка в гр.Монтана. АУАН е връчен на представляващ дружеството, който
на 17.07.2020г. подал възражение по същия и потвърдил че еднокартно, на
23.01.2020г. е извършил дейност по транспортиране на „цинкова пепел“ от
Румъния до Бъргария. Въз основа на акта и при установената в него фактическа
обстановка, Директорът на РИОСВ - Монтана издал атакуваното НП. При така установеното първоинстанционният съд
счел, че при издаване на НП са допуснати съществени процесуални нарушения,
изразяващи се в липса на дата и място на извършване на нарушението, поради
което отменил същото. Предвид установеното, настоящият състав частично
споделя извода на първоинстанционния съд, че при издаване на АУАН и НП са били допуснати съществени процесуални нарушения
по чл.42, ал.1, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. В разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН са посочени част от задължителните
реквизити на наказателното постановление, като липсата на който и да е от тях
или непълното му описание, винаги съставлява съществено нарушение на
процесуалните правила, тъй като не позволява на страните или контролиращата
съдебна инстанция да установят по несъмнен и категоричен начин волята на
наказващият орган. Констатирането на такова нарушение е част от проверката на
санкционния акт, обхващаща неговата формална законосъобразност, липсата на
която е достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление, дори и
същото да е материално законосъобразно и обосновано. Касационната инстанция намира за
неправилен извода на ВРС, че в АУАН и НП не е посочена дата на нарушението, с
което е допуснато съществено процесуално нарушение. Както в АУАН, така и в НП е посочена
датата на установяване на нарушението – 27.04.2020г. - когато е извършена
извънредната документална проверка от РИОСВ-Монтана, както и периода в който
ответното дружество е извършило един брой трансграничен превоз на отпадъци, а
именно: 01.01.2020г.-24.04.2020г. Независимо, че не е посочена конкретната
дата на превоза – 23.01.2020г., с оглед обстоятелството че в посоченият
период наказаното дружество е извършило единствено този превоз и че същото е
наясно с обстоятелството, че вмененото деяние се отнася за този превоз, на
тази дата, видно от възражението срещу АУАН, не може да се наложи извода че
правото му на защита е било накърнено и съответно е било допуснато съществено
процесуално нарушение. Този извод обаче не се отнася за липсата на
място на извършване на нарушението. В случая, безспорно нито в АУАН, нито в НП е
посочено мястото на извършване на нарушението. Нарушението за което е ангажирана
административно-наказателната отговорност на ответното дружество се изразява
в трансграничен превоз /внос/ на конкретен отпадък без превозвача да
притежава регистрационен документ за транспортиране на отпадъци, изискващ се
по чл.35, ал.3 от ЗУО. Ето защо с трансграничния превоз /внос/ на
процесния отпадък на територията на РБългария е извършено нарушението, поради
което за място на извършване на нарушението следва да бъде посочено
съответното ГКПП на РБългария, през което е осъществен вноса, което в случая
нито в АУАН, нито в НП е отразено. Мястото на извършване на нарушението е съществен
елемент на вмененото нарушение, като неотразяването му обосновава незаконосъобразност на
наказателното постановление и ограничава правото на защита на нарушителя. Това е така, защото посоченият елемент влияе на
подсъдността и компетентността на органа и
затруднява съответната преценка при последващият съдебен контрол. Десет са ГКПП на границата с Румъния, през които може да
се извърши трансграничен превоз /внос/ на отпадък, като в зависимост от
мястото на вноса съответно компетентни да издадат НП за допуснатото нарушение
биха могли да бъдат: РИОСВ - Монтана, РИОСВ - Враца, РИОСВ - Велико Търново,
РИОСВ - Русе. Установяването на мястото на вноса, чрез
показанията на разпитания актосъставител -
в случая ГПКК Видин Дунав мост 2, не санира допуснатото процесуално
нарушение. Именно установявайки мястото на извършване на
нарушението РС Монтана е изпратил делото по компетентност на РС Видин, който
е и разгледал жалбата срещу атакуваното НП. Предвид изложените съображения, крайните изводи на районния съд са обосновани, а
направените от касатора възражения, че при съставянето на АУАН и НП не са
допуснати нарушения на проведения административно – наказателен процес, които съдът не е взел в предвид, са неоснователни.
Допуснати са такива нарушения, които опорочават съществено проведения административно
– наказателен процес и които като последица водят до отмяна
на атакуваното НП. Ето защо отменителното решение на ВРС, като правилно следва да бъде
оставено в сила. Водим от горното и на основание
чл.63,ал.1, изр. ІІ - ро от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК Административен съд –
Видин Р Е
Ш И: ОСТАВЯ
В СИЛА Решение №
25/22.02.2021 г., постановено по АНД № 1331/2020 г. по описа на Районен съд
Видин, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 11/24.07.2020 г.
на Директора на РИОСВ - Монтана, с което на „М.-С“ ЕООД гр.Троян, ЕИК:
********* е наложено административно наказание имуществена санкция в размер
на 7 000 /седем хиляди/ лева, на основание чл.136, ал.2, т.3 във връзка с
чл.35, ал.3 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, за нарушение на
същите. Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1. /Н.Дончева/ /Н.Витков/
2.
|
||||||||||
Решение по дело №117/2021 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 155 |
Дата: | 18 юни 2021 г. (в сила от 18 юни 2021 г.) |
Съдия: | Нели Стефанова Дончева |
Дело: | 20217070700117 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 10 май 2021 г. |