Решение по дело №117/2021 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 155
Дата: 18 юни 2021 г. (в сила от 18 юни 2021 г.)
Съдия: Нели Стефанова Дончева
Дело: 20217070700117
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 май 2021 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 155

гр. Видин, 18.06.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

     Административен съд - Видин

II административнонаказателен състав

в публично заседание на

Първи юни

през две хиляди двадесет и първа година в състав:

Председател:

Нели Дончева

Членове:

Николай Витков

Борис Борисов

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Нели Дончева

 

Касационно АНД №

117

по описа за

2021

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Делото е образувано по касационна жалба с правно основание чл.63, ал.1, изречение „второ“ от ЗАНН, във връзка с чл.208 от АПК, подадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ - Монтана, против Решение № 25/22.02.2021 г., постановено по АНД № 1331/2020 г. по описа на Районен съд Видин, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 11/24.07.2020 г. на Директора на РИОСВ - Монтана, с което на „М.-С“ ЕООД гр.Троян, ЕИК: ********* е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 7 000 /седем хиляди/ лева, на основание чл.136, ал.2, т.3 във връзка с чл.35, ал.3 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, за нарушение на същите.

В касационната жалба се развиват съображения за неправилност на решението на Районен съд Видин, тъй като изводите му за допуснато съществено процесуално нарушение – липса на дата и място на извършване на нарушението не се подкрепят от събраните по делото доказателства.

Посочва се, че нарушението е констатирано от експерти на РИОСВ-Монтана въз основа на документи, поради което отразената в АУАН дата е датата на установяване на нарушението, а именно – 27.04.2020г.. Наред с горното, в НП е визиран и периода в който  „М.-С“ ЕООД гр.Троян е осъществило 1 брой превоз, поради което правата на нарушителя не са засегнати, а и такива не се сочат от последния.

Сочи се също, че транспортирането на отпадъци без издаден от компетентния орган регистрационен документ е нарушение, което се извършва на цялата територия на страната, където преминава автомобила, поради което не е релевантно през чия граница навлиза. В тази връзка се излагат съображения, че не е допуснато и процесуално нарушение и коректно, в изпълнение разпоредбата на чл.48, ал.2 от ЗАНН, РИОСВ-Монтана е издала атакуваното НП.

Посочва се, че не е спорно, че товарния автомобил е навлязъл на територията на РБългария през ГКПП Дунав мост 2, поради което неоснователни се явяват изводите за неправилно отразяване на местоизвършването на нарушението.

Излагат се и съображения, че дори и да се приеме, че е допуснато процесуално нарушение същото не е съществено, тъй като не е накърнило правото на защита на дружеството.

Иска се от Съда да се отмени решението на ВРС, като неправилно и да се потвърди атакуваното НП. Претендират се и направените по делото разноски.

Ответникът по касационната жалба – „М.-С“ ЕООД гр.Троян, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, в писмен отговор, оспорва касационната жалба и моли да бъде потвърдено първоинстанционното решение, по изложените в него законосъобразни изводи за опорочаване на АНП, с оглед липсата на място и дата на извършване на нарушението.

Иска се от съда да остави без уважение касационната жалба и да се потвърди атакуваното решение на ВРС.

Представителят на Окръжна прокуратура Видин дава становище, че касационната жалба е неоснователна и като такава следва да бъде оставена без уважение, като се остави в сила решението на ВРС с оглед мотивите му за допуснато съществено процесуално нарушение в АНП досежно времето и мястото на извършване на нарушението.

 Административен съд Видин, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, както и доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, намира следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от субект имащ правен интерес от обжалване и е допустима.

Разгледана по същество същата се явява неоснователна по следните съображения:

При извършена на 27.04.2020г. извънредна документална проверка в РИОСВ-Монтана е установено че за периода от 01.01.2020г. до 24.04.2020г. е осъществен 1 бр.превоз от  „М.-С“ ЕООД гр.Троян – лице, осъществяващо трансграничния превоз на отпадъци, отбелязано в поле 5/а/ от Анекс VII. В Анекс VII е отразено, че лице уреждащо превоза е „В. В. Ц.“ ООД гр.Монтана, което дружество е и получател на транспортираният товар – 19,290т. цинкова пепел - отпадък с код 11 05 02. Изпращач е „Berg Metalilchem“ Румъния, като товарът е тръгнал на 23.01.2020г. и транспортът е извършен с товарен автомобил  на „М.-С“ ЕООД гр.Троян.

От направената справка в Националната информационна система за отпадъци на Изпълнителната агенция по околната среда, е установено че „М.-С“ ЕООД гр.Троян не притежава регистрационен документ за дейности по събиране и транспортиране на отпадъци по чл.35, ал.3 от ЗУТ.

Предвид  установеното на 25.06.2020 г. бил съставен акт, в който било посочено, че  дружеството - превозвач е извършило нарушение по чл.35, ал.3 от ЗУО, като извършва дейност по транспортиране на отпадъци без да притежава регистрационен документ за такава дейност. В АУАН е посочено че трансграничния превоз /внос/ на отпадък с код 11 05 02 /цинкова пепел/ е извършен от Румъния за България – площадка в гр.Монтана.

АУАН е връчен на представляващ дружеството, който на 17.07.2020г. подал възражение по същия и потвърдил че еднокартно, на 23.01.2020г. е извършил дейност по транспортиране на „цинкова пепел“ от Румъния до Бъргария.

Въз основа на акта и при установената в него фактическа обстановка, Директорът на РИОСВ - Монтана издал атакуваното НП.

При така установеното първоинстанционният съд счел, че при издаване на НП са допуснати съществени процесуални нарушения, изразяващи се в липса на дата и място на извършване на нарушението, поради което отменил същото.

Предвид установеното, настоящият състав частично споделя извода на първоинстанционния съд, че при издаване на АУАН и НП са били  допуснати съществени процесуални нарушения по чл.42, ал.1, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН.

В разпоредбата на  чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН са посочени част от задължителните реквизити на наказателното постановление, като липсата на който и да е от тях или непълното му описание, винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като не позволява на страните или контролиращата съдебна инстанция да установят по несъмнен и категоричен начин волята на наказващият орган. Констатирането на такова нарушение е част от проверката на санкционния акт, обхващаща неговата формална законосъобразност, липсата на която е достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление, дори и същото да е материално законосъобразно и обосновано.

Касационната инстанция намира за неправилен извода на ВРС, че в АУАН и НП не е посочена дата на нарушението, с което е допуснато съществено процесуално нарушение.

Както в АУАН, така и в НП е посочена датата на установяване на нарушението – 27.04.2020г. - когато е извършена извънредната документална проверка от РИОСВ-Монтана, както и периода в който ответното дружество е извършило един брой трансграничен превоз на отпадъци, а именно: 01.01.2020г.-24.04.2020г. Независимо, че не е посочена конкретната дата на превоза – 23.01.2020г., с оглед обстоятелството че в посоченият период наказаното дружество е извършило единствено този превоз и че същото е наясно с обстоятелството, че вмененото деяние се отнася за този превоз, на тази дата, видно от възражението срещу АУАН, не може да се наложи извода че правото му на защита е било накърнено и съответно е било допуснато съществено процесуално нарушение.

Този извод обаче не се отнася за липсата на място на извършване на нарушението.

В случая, безспорно нито в АУАН, нито в НП е посочено мястото на извършване на нарушението.

Нарушението за което е ангажирана административно-наказателната отговорност на ответното дружество се изразява в трансграничен превоз /внос/ на конкретен отпадък без превозвача да притежава регистрационен документ за транспортиране на отпадъци, изискващ се по чл.35, ал.3 от ЗУО.

Ето защо с трансграничния превоз /внос/ на процесния отпадък на територията на РБългария е извършено нарушението, поради което за място на извършване на нарушението следва да бъде посочено съответното ГКПП на РБългария, през което е осъществен вноса, което в случая нито в АУАН, нито в НП е отразено.

Мястото на извършване на нарушението е съществен елемент на вмененото нарушение, като неотразяването му обосновава незаконосъобразност на наказателното постановление и ограничава правото на защита на нарушителя.

Това е така, защото посоченият елемент влияе на подсъдността и компетентността на органа и затруднява съответната преценка при последващият съдебен контрол. Десет са ГКПП  на границата с Румъния, през които може да се извърши трансграничен превоз /внос/ на отпадък, като в зависимост от мястото на вноса съответно компетентни да издадат НП за допуснатото нарушение биха могли да бъдат: РИОСВ - Монтана, РИОСВ - Враца, РИОСВ - Велико Търново, РИОСВ - Русе.  

Установяването на мястото на вноса, чрез показанията на разпитания актосъставител -  в случая ГПКК Видин Дунав мост 2, не санира допуснатото процесуално нарушение.

Именно установявайки мястото на извършване на нарушението РС Монтана е изпратил делото по компетентност на РС Видин, който е и разгледал жалбата срещу атакуваното НП.

Предвид изложените съображения, крайните изводи на районния съд са обосновани, а направените от касатора възражения, че при съставянето на АУАН и НП не са допуснати нарушения на проведения административно – наказателен процес, които съдът не е взел в предвид, са неоснователни. Допуснати са такива нарушения, които опорочават съществено проведения административно – наказателен процес и които като последица водят до отмяна на атакуваното НП.

Ето защо отменителното решение на ВРС, като правилно следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл.63,ал.1, изр. ІІ - ро от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК Административен съд – Видин

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 25/22.02.2021 г., постановено по АНД № 1331/2020 г. по описа на Районен съд Видин, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 11/24.07.2020 г. на Директора на РИОСВ - Монтана, с което на „М.-С“ ЕООД гр.Троян, ЕИК: ********* е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 7 000 /седем хиляди/ лева, на основание чл.136, ал.2, т.3 във връзка с чл.35, ал.3 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, за нарушение на същите.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ:  1.

                            /Н.Дончева/                                            /Н.Витков/

      

                                                                                     2.                                                                                                                     

                                                                                                 /Б.Борисов/