Решение по дело №1097/2020 на Районен съд - Видин

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 януари 2021 г. (в сила от 31 юли 2021 г.)
Съдия: Тодор Георгиев Попиванов
Дело: 20201320101097
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 10 юли 2020 г.

Съдържание на акта

                          Р Е Ш Е Н И Е № 733

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

гр. Видин, 28.01.2021г.

 

           Видинският районен съд, пети граждански състав, в публично заседание на деветнадесети октомври, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

   Председател : Тодор Попиванов    

при секретаря П.Каменова, като разгледа докладваното от съдия Попиванов гр.Дело № 1097 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Предявен е граждански иск от Л.Г.Л., ЕГН **********, с адрес: ***, против „Дом за пълнолетни лица с умствена изостаналост“ – Куделин, с адрес: с.Куделин, общ.Брегово, обл.Видин, представляван от Мариела Колева.

Искът е предявен пред компетентен съд на основание чл.114 от ГПК от ищеца, в качеството му на работник, срещу работодателя – ответник, по мястото, където обичайно полага своя труд – гр.Брегово, обл.Видин, т.е. искът е подсъден на РС – Видин съобразно съдебното райониране на страната.

 

Предявени са искови претенции с правно основание чл. 344, ал.1, т.1, т.2 и т.3 във вр. с чл.225, ал.1 от КТ.

Обстоятелствата, от които произтичат претендираните от ищцата права са: наличието на трудово правоотношение между ищцата, в качеството й на служител на длъжност „Технически координатор социални услуги“ в Дом за пълнолетни лица с умствена изостаналост – с.Куделин /ДПЛУИ/ от 29.02.2008г. и допълнително споразумение № 86 от 01.08.2019г., с което директорът на ДПЛУИ – с.Куделин е посочил работно място на служителя – „Сградата на Община Брегово – направление социални услуги“, както и наличието на Заповед № 6/08.05.2020г. изд. от директора на ДПЛУИ – с.Куделин, с която трудовото правоотношение на ищцата е прекратено поради съкращение в щата. Оспорва се от ищцата, че е налице реално съкращение на щата в щатното разписание за 2020г., тъй като длъжността, нейните функции и длъжностни задължения продължават да съществуват, както и че не е извършен подбор. Посочва се, че с Решение № 11, взето с протокол № 02 от 12.02.2020г. ОС – Брегово е утвърдил числеността на ДПЛУИ – с.Куделин да бъде 59 бройки и реално съкращение на щата няма.   

Поддържа се още от ищцата, че в длъжностната й характеристика от 23.02.2011г. е влизало да координира, организира и контролира цялостната организация на работата на ДПЛУИ – с.Куделин, ДВХФУ – с.Балей, Д „СП“ – Брегово и Защитено жилище – с.Куделин; че „работата на координатора се възлага от кмета на общината“, както и че при съкращението липсват становищата на останалите ръководители на социалните заведения, на които е възложено ищцата да координира и организира цялостната им дейност, както и че ищцата има завършена степен „магистър“ със специалност „счетоводна отчетност“, а на работа са останали лица с по – ниска образователна степен.

Иска се от ищцата, съдът да постанови решение, с което да признае уволнението й за незаконно и да отмени заповедта за уволнение, да я възстанови на заеманата преди прекратяване на трудовото правоотношение длъжност, както и да й заплати обезщетение за времето, за което е останала без работа – за периода от 11.05.2020г. до 11.11.2020г. в размер на 8420 лева, ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба – 10.07.2020г. до окончателното издължаване. Ищцата ангажира писмени доказателства. Претендира пресъждане на разноските по производството.    

В срока за отговор на исковата молба, ответникът е подал писмен отговор, с който оспорва предявеният иск като неоснователен и недоказан. Признава наличието на трудово правоотношение между страните; че ищцата е заемала длъжността „Технически координатор социални услуги“, с работодател Директора на ДПЛУИ – с.Куделин, който е подписал и последното й допълнително споразумение от 02.01.2020г., както и че длъжността на ищцата е била единствена с подобни функции, като е съществувала към 01.01.2020г. по длъжностно разписание, както и по поименно разписание. Поддържа от своя страна, че след преценка по целесъобразност на ангажираност на персонал и необходимост от оптимизиране на социалните услуги, е преценено от работодателя и съгласувано с кмета на Общината – премахване на длъжността „Технически координатор социални услуги“ и съкращаване на щата с тази длъжност, съответно – с промяна на поименното разписание. Поддържа се още, че длъжността е съкратена реално, като след освобождаване на ищцата няма назначено друго лице, което да изпълнява функции на технически координатор на социални услуги, видно от поименно и щатно разписание на длъжностите към 11.05.2020г. и към 01.07.2020г. след съкращаване на щата на длъжността на ищцата, както и че съкращението не са били необходими становища – съгласуване с други директори на социални заведения. 

Иска се от ответника съдът да отхвърли предявените искове като неоснователни и недоказани. Ответникът ангажира писмени доказателства. Претендира пресъждане на разноските по производството.

Предвид изложеното, налице е обстоятелство, което се признава от ответника и което не се нуждае от доказване, а именно, че между страните е съществувало трудово правоотношение, прекратено със заповед на директора на ДПЛУИ – с.Куделин. Не са налице други обстоятелства, които се признават от ответника и обстоятелства, които не се нуждаят от доказване. 

Съдът е указал доказателствената тежест на страните: че в тежест на ответника е да докаже, че е спазил процедурата по прекратяване на трудовото правоотношение на ищцата; че е налице посоченото в заповедта основание: реално съкращение на щата в предприятието на ответника. В тежест на ищцата е да докаже размера на претендираното обезщетение за оставане без работа в случай на незаконно прекратяване на трудовото правоотношение.

Съдът, след като взе предвид изложеното от ищцата, становището на ответника и като прецени събраните доказателства в съвкупност и по отделно, намира за установено следното от фактическа страна:

Прието е за безспорно по делото и се установява от представените по делото писмени доказателства: трудов договор № 40/29.02.2008г. и 10 броя допълнителни споразумения към трудовия договор /листа 14 – 23 от делото/, че между страните е било налице валидно трудово правоотношение. Ищцата е заемала длъжността „Технически координатор социални услуги“ в Дом за пълнолетни лица с умствена изостаналост – с.Куделин /ДПЛУИ/ и с работно място на служителя – „Сградата на Община Брегово – направление социални услуги“, видно от допълнително споразумение № 86 от 01.08.2019г.

Видно от Заповед № 6/08.05.2020г., издадена от директора на ДПЛУИ – с.Куделин, трудовото правоотношение на ищцата е прекратено, считано от 11.05.2020г. Като причини за прекратяване на трудовия договор работодателят е посочил „поради съкращение в щата“.

Видно от поименно щатно разписание към 01.01.2020г. на ДПЛУИ – с. Куделин, щатната численост на персонала е общо 59 щатни бройки, от които една е заета от ищцата, а именно – „координатор социални дейности“.

Видно от Решение № 11, взето с протокол № 02/12.02.2020г., ОС – гр.Брегово, обл.Видин, е утвърдил числеността на персонала на ДПЛУИ – с.Куделин на 59 броя.

Видно от Докладна от Директора на ДПЛУИ – с.Куделин от 27.04.2020г., е направено предложение за промяна на длъжностното щатно разписание, с цел осигуряване на оптимална структура на персонала в дома, оптимизиране на грижата и подобряване на прякото обслужване на настанените лица и ползвателите на социални услуги, като се съкрати и премахне длъжността „технически координатор социални услуги“ в ДПЛУИ – с.Куделин. Налице е ръкописна резолюция върху докладната: „Да се уважи докладната записка и да се предприемат съответните действия по КТ, считано от 11.05.2020г.“, като липсват данни за авторството и датата на поставяне на резолюцията. Няма и данни писмото да е входено в регистъра на Община Брегово.

Със Заповед № 54/30.04.2020г., Директорът на ДПЛУИ – с.Куделин, е съкратил и премахнал длъжността „технически координатор социални дейности“ и със същата заповед е увеличил с 1 брой съществуващата длъжност „санитар“.

Видно от поименно щатно разписание към 11.05.2020г. на ДПЛУИ – с. Куделин, щатната численост на персонала е също общо 59 щатни бройки, като заеманата от ищцата – „координатор социални дейности“ вече не съществува. Същото се установява и от поименното щатно разписание към 01.07.2020г. на ДПЛУИ – с. Куделин.

От представените препис от трудова книжка на ищцата, регистрационна карта за регистрация в бюрото по труда – Видин като лице търсещо работа, справка за актуално състояние на всички трудови договори на ищцата и декларация от последната, се установява, че през исковия период ищцата е имала качеството на безработно лице.   

От назначената, изслушана и приета по делото съдебно -  икономическа експертиза, неоспорена от страните, се установява, че брутния размер на претендираното обезщетение по чл.225, ал.1 от КТ, в случай на незаконно прекратяване на трудовото правоотношение, е в размер на 8578.65 лева за периода от 11.05.2020г. до 11.11.2020г., а без дължимия се 10% ДДФЛ – 7720.79 лева.

В съдебно заседание ищаца е поискала и съдът е допуснал изменение на размера на предявения иск за заплащане на обезщетение за оставане без работа в случай на незаконно прекратяване на трудовото й правоотношение, който да се счита за предявен в размера, посочен от вещото лице за исковия период след приспадане на дължимия се от физическото лице данък.

От представените длъжностни характеристики на длъжността „координатор социални услуги“, която се съкращава и на длъжността „санитар“, която се увеличава с 1 щатна бройка, се установява, че трудовите им функции са различни, като съкращаваната длъжност е с организационни, координационни и контролни фунции, а длъжността „санитар“ – с чисто практични функции по обгрижване на настанените в дома лица.

Видно от представената методика за определяне длъжностите на персонала в специализираните институции и социалните услуги в общността, препоръчително е броят на длъжности за специалисти, необходими за функциониране на социалната услуга спрямо общите длъжности в специализираните институции да баде в съотношение, което максимално да отговаря на потребностите на целевата група, а специално за ДПЛУИ – с. Куделин да е в съотношение 40:60, видно от приложение № 17 към методиката.

От правна страна: съдът намира предявеният иск за основателен и доказан. Основанията за това са следните:

От длъжностната характеристика на ищцата на заеманата преди прекратяване на трудовото й правоотношение длъжност, се установява, че освен възложената й работа в ДВХУИ, сега ДПЛУИ – с. Куделин, е изпълнявала трудова функция по координиране, организиране и контролиране на цялостната организация на работата и в още 3 броя институции, а имменно: ДВХФУ – с.Балей, Д„СП“ – Брегово и Защитено жилице – с.Куделин, а конкретно: свиква и ръководи служебни съвещания на ръководителите на заведенията за социални услуги и разпределя работата им; участва в ежеседмичините служебни съвещания в общината; контролира и следи за правилното разходване на средствата от държавните и общински дейности; контролира работата на счетоводното звено в ДВХУИ, сега ДПЛУИ – с. Куделин, контролира дейността на институцията относно получаването, изписването и влагането на хранителни продукти в ежедневните менюта и калкулации; следи за изискващата се задължителна документация в ДВХУИ за социални услуги; участва в работата на ОС като предлага докладни за решаване на проблемите в социалната сфера; изпълнява и други, конкретно поставени задачи, свързани с длъжността. От изложеното е видно, че част от трудовите фунции на ищцата /например по контрол на дейността на институцията относно получаването, изписването и влагането на хранителни продукти в ежедневните менюта и калкулации/ са от такъв характер, че са задължителни за осъществяване дейността на специализираната институция, тоест не могат да престанат да съществуват. От заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение, както и от останалата документация по процедурата по прекратяване на трудовия договор, не става ясно дали работодателят счита, че тези трудови фунции са престанали да съществуват въобще или ще се бъдат поети от нова длъжност, или ще се обединят с трудовата функция на друга длъжност, или ще се разпределят между други длъжности. Същото се следва и по отношение на трудовите функции на ищцата в останалите 3 институции, в които е изпълнявала възложената й работа. Ответникът поддържа, че основанието за съкращаване на длъжността на ищцата и увеличаване на длъжността „санитар“ с 1 щатна бройка, се основава на Методиката за определяне на длъжностите на персонала в специализираните институции и социалните услуги в общността и Приложение № 17 към същата, за това, че длъжностите, които са пряко ангажирани с обслужването на потребителите, следва да са с по – високо процентно съдържание, а именно - съотношението на специалисти към общи длъжности следва да е 40:60, но видно от щатното разписание преди промяната /това от 01.01.2020г./, специализираните длъжности са 15 броя, а общите длъжности са 44 броя, което съотношение приравнено към сто процента, е 23.6 щ.бр. специалисти към 35.4 щ.бр. общи длъжности. Тоест съотношението е в полза на общите длъжности, а специалистите са с 8.6 щ.бр. по – малко от 40 % от всички щатни бройки. Правният извод е, че съкращението в щата на посоченото основание е в противовес на методиката и приложението, касаещо специализираната институция. 

Следва да се отбележи, че със заповедта за съкращаване на длъжността на ищцата се увеличава с една щатна бройка съществуващата длъжност „санитар“ в ДПЛУИ – с. Куделин, която е с различни трудови функции от длъжността на ищцата, но видно от старото поименно щатно разписание от 01.01.2020г., числеността на персонала на специализираната институция е 59 броя, а щатът на длъжността „санитар“ е 17 броя. От новите поименни щатни разписания от 11.05.2020г. и от 01.07.2020г., числеността на персонала на специализираната институция е също 59 броя, а щатът на длъжността „санитар“ остава също 17 броя, тоест щатът на длъжността „санитар“ в новите щатни разписания фактически не е увеличен.

 Съдът намира за основателен доводът на ищцовата страна, че кметът на общината, който е възложител на работата на ищцата, съгласно длъжностната й характеристика, не е бил редовно уведомен за докладна от Директора на ДПЛУИ – с.Куделин от 27.04.2020г., с която се прави предложение за промяна на длъжностното щатно разписание, както и че кметът на общината не е дал съгласие за съкращаване на длъжността на ищцата. Видно от докладната /лист 71 от делото/, същата не е входена в регистъра на Община Брегово, поради което не установява редовно уведомяване на институцията - кмет на общината и възложител на работата на ищцата. Поставената върху докладната писмена резолюция е без данни за авторство и дата, поради което съставлява частен документ без достоверна дата, инкорпориран в докладната, който не може да устовери уведомяване и съгласие на кмета на общината за съкращаване на длъжността на ищцата. По делото не са ангажирани други доказателства в тази насока, поради което съдът приема, че тези обстоятелства по процедурата по прекратяване на трудовото правоотношение на ищцата, които са в тежест на ответника да ги установи, са недоказани.

Основателен е и доводът на ищцовата страна, че заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение на ищцата е издадена на 08.05.2020г., тоест преди приемане на новото щатно разписание от 11.05.2020г., с което длъжността й се съкращава.         

Предвид изложеното, не може да се приеме, че е налице реално съкращаване на щата, както и че е спазена процедурата по прекратяване на трудовото правоотношение на ищцата – обстоятелства които са в тежест на отвеника да ги установи.  

Предвид изложеното, съдът намира, че предявеният иск е основателен. Обжалваната заповед се явява незаконосъобразна и следва да бъде отменена.  

Поради уважаването на главния иск, основателни и доказани се явяват и акцесорните искове за възстановяване на ищацата на предишната работа и за заплащане на обезщетение за 6 месеца – за времето, през което е останала без работа.

На основание чл.78, ал.1 от ГПК, на ищцата следва да се пресъдят направените разноски съразмерно уважената част от исковете, в размер на 1360 лева за платено адвокатско възнаграждение. 

  Ответникът следва понесе и разноските по делото, от които ищцата е освободена – 308.83 лева за дължима се държавна такса и 60 лева за възнаграждение на вещо лице. 

Мотивиран от горното,  Съдът 

 

                                       Р   Е   Ш   И   :

 

    ОТМЕНЯВА като незаконосъобразна Заповед № 6/08.05.2020г. на директора на ДПЛУИ – с.Куделин, общ.Брегово, обл.Видин, с която е прекратено трудовото правоотношение на Л.Г.Л., ЕГН **********, с адрес: ***, на основание чл.328, ал.1, т.2 от КТ.

             ВЪЗСТАНОВЯВА на основание чл.344, ал.1, т.2 от КТ  Л.Г.Л., ЕГН **********, с адрес: ***, на предишната работа.

             ОСЪЖДА Дом за пълнолетни лица с умствена изостаналост“ – Куделин, с адрес: с.Куделин, общ.Брегово, обл.Видин, да заплати на Л.Г.Л., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата в размер на 7720.79 /седем хиляди седемстотин и двадесет лв. и седемдесет и девет ст./ лева, представляваща нетния размер на трудово възнагражение - обезщетение по чл.225, ал.1 от КТ за оставане без работа поради незаконно прекратяване на трудовото правоотношение, за периода от 11.05.2020г. до 11.11.2020г., ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване на иска - 10.07.2020г. до окончателното издължаване.

ДОПУСКА на основание чл.242 от ГПК предварително изпълнение на решението по отношение на присъдените суми по трудово правоотношение.

ОСЪЖДА Дом за пълнолетни лица с умствена изостаналост“ – Куделин, с адрес: с.Куделин, общ.Брегово, обл.Видин, да заплати на Л.Г.Л., ЕГН **********, с адрес: ***, разноски по делото в размер на 1360 /хиляда триста и шестдесет/ лева.

             ОСЪЖДА Дом за пълнолетни лица с умствена изостаналост“ – Куделин, с адрес: с.Куделин, общ.Брегово, обл.Видин, да заплати на РС – Видин, Държавна такса в размер на 308.83 /триста и осем лв. и осемдесет и три ст./ лева и разноски за вещо лице в размер на 60 /шестдесет/ лева.

                 

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Видински окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

 

                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ :