Р Е Ш Е Н И Е
№ 2767/23.12.2019г.
гр. Пловдив, 23 декември 2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд- Пловдив, VІІІ-ми състав, в открито заседание на шестнадесети декември, две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,
при секретаря Д.К., като разгледа административно дело №3574 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.70, ал.4 от Закона за туризма (ЗТ).
“КРИС - КАР” ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. “Чернишевски“ №18, ЕИК *********, представлявано от адвокат А.Д.- пълномощник, обжалва Заповед №Т-РД-15-164 от 03.05.2018г. на Министъра на туризма, с която, на основание чл.70, ал.2, т.6 от ЗТ, е заличена регистрацията на жалбоподателя за извършване на туроператорска дейност “туроператор“ от Регистъра на туроператорите и туристическите агенти (РТТА) – част от Националния туристически регистър (НТР) и вписан под №Т-80-00-61/04.04.2011г.
Претендира се отмяна на заповедта поради незаконосъобразност и присъждане на направените по делото разноски.
Ответникът- Министър на туризма, не се явява, не се представлява и не изразява становище по жалбата.
Окръжна прокуратура- Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.
По допустимостта на жалбата съдът констатира следното:
По делото не са ангажирани доказателства за датата, на която оспорената заповед (листи 31-34) е съобщена на жалбоподателя, поради което следва да се приеме за установено, че подаването на жалбата (листи 2-3) на 22.11.2019г. е направено в съответствие с изискването за срочност на заявеното оспорване. Освен това, жалбата е подадена и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Въз основа на приетите по делото доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното:
Според оспорената заповед, според информация в РТТА- част от НТР, достъпна в интернет на адрес: https://ntr.tourism.government.bg/Registration.nsf/alltato.xsp, както и според нарочна разпечатка (листи 35-40) от партидно дело: Т-80-00-61/04.04.2011г., жалбоподателят е регистриран (вписан) в РТТА- част от НТР по силата на Заповед №Т-РД-14-136/04.04.2011г. (неприложена по делото) за извършване на туроператорска дейност “туроператор“. Пак според оспорената заповед и посоченото партидно дело, на жалбоподателя е издадено Удостоверение за регистрация №РК-01-6758/19.05.2011г. (неприложено по делото), което е получено на 01.06.2011г. Отново според партидното дело, жалбоподателят притежава общо 6 броя валидни застраховки със ЗПК “Лев Инс“ АД (ЗК “Лев Инс“ АД) за периода 31.03.2011г. – 29.05.2015г., за последната от които по делото е представено заверено копие на Застрахователна полица №1201/0031050 от 29.04.2014г. (лист 13). Според посочената застрахователна полица, жалбоподателят е застрахован за “ОТГОВОРНОСТ НА ТУРОПЕРАТОРА“ за периода 30.05.2014г. – 29.05.2015г.
С писмо с Изх.№Т-26-К-195 от 17.11.2017г. на главния директор на Главна дирекция “Туристическа политика“ (ГД“ТП“) в Министерството на туризма, се уведомява управителят на “Крис – Кар“ ЕООД, на основание чл.26 от АПК, за започване на производство по прекратяване на регистрацията за туроператорска дейност на търговското дружество. Съгласно чл.70, ал.2, т.6 от ЗТ, регистрацията на регистриран туроператор се заличава, ако регистрираното лице извършва дейност без валидна застраховка по чл.97, ал.1 от ЗТ. От страна на “Крис – Кар“ ЕООД последно представената застраховка „Отговорност на туроператор“ е на 21.05.2015г., със срок от 30.05.2015г. до 29.05.2016г. (лист 12). Предоставя се 3-дневен срок, считано от датата на уведомяването, за представяне на валидно сключена застраховка „Отговорност на туроператор“. Според приетите по делото заверени копия на известие за доставяне (лист 30) и нарочна квитанция (лист 29), посоченото писмо не е получено от “Крис – Кар“ ЕООД, тъй като пощенската пратка е “непотърсена“.
На 18.12.2017г. е проведено заседание на Експертната комисия по регистрация на туроператори и туристически агенти (ЕКРТТА), назначена със Заповед №Т-РД-14-65/20.11.2017г. на министъра на туризма (неприложена по делото).
Според заверено копие на извадки от Протокол №РК-07-10 от 18.12.2017г. на ЕКРТТА (листи 44-47), комисията взема решение по точка 4. от дневния ред да стартира процедура по заличаване регистрацията на туроператори, които не са представили застраховка „Отговорност на туроператора“ или не са получили удостоверението за регистрация към 01.01.2017г. (лист 46). Вероятно туроператорите по решението по точка 4. от посочения протокол на ЕКРТТА са изброени в табличен вид, между които е и жалбоподателят (лист 47), чиято застраховка е валидна до 29.05.2016г.
Според оспорената заповед (лист 32), на 15.01.2018г. е публикувано уведомление на интернет страницата www.tourism.government.bg, че Министерството на туризма започва процедура по заличаване от регистъра на дружества, които не са представили на Министъра на туризма информация за сключен договор, респ. копие от договора за застраховка „Отговорност на туроператора“ със застраховател по смисъла на Кодекса за застраховането (КЗ).
На 25.01.2018г. е проведено заседание на ЕКРТТА, назначена със Заповед №Т-РД-14-65/20.11.2017г. на министъра на туризма.
Според заверено копие на извадки от Протокол №РК-07-1 от 25.01.2018г. на ЕКРТТА (листи 41-43), комисията взема решение по точка 4. от дневния ред да стартира процедура по заличаване регистрацията на туроператори, които не са представили застраховка „Отговорност на туроператора“, включително за туроператори, чиято застраховка е изтекла през 2017г.
По делото не са ангажирани доказателства за датата, на която двата протокола от заседанията на ЕКРТТА постъпват при министъра на туризма, след което е издадена оспорената по делото заповед.
При така описаната фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира производството за проведено при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, противно на направената в тази насока възражение от страна на жалбоподателя.
Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, предвид нормата на чл.70, ал.2 от ЗТ, според която министърът на туризма или оправомощено от него длъжностно лице със заповед заличава регистрацията на регистрирано лице по смисъла на ЗТ, което обстоятелство не е спорно между страните.
На следващо място, според посочената като основание за издаване на оспорената заповед разпоредба на чл.70, ал.2, т.6 от ЗТ, заличава се регистрацията, ако регистрираното лице извършва дейност без валидна застраховка по чл.97, ал.1.
От своя
страна, нормата на чл.97, ал.1 от ЗТ (приложима редакция към 03.05.2018г.)
установява, че туроператорът ежегодно сключва договор
за задължителна застраховка „Отговорност на туроператора“ със застраховател по
смисъла на КЗ.
В случая, като доказателства към жалбата са представени и
съответни приети по делото: заверено копие на Застрахователна полица от
20.05.2016г. (лист 11), издадена от ЗАД “Алианц
България“ за застраховка „Отговорност на туроператора“, със срок на
застрахователния договор от 00:00 часа на
21.05.2016г. до 24:00 часа на 20.05.2017г.; заверено копие на Застрахователна
полица №13160173070000017 от 03.05.2017г. (лист 10), издадена от ЗАД “Алианц България“ за застраховка „Отговорност на туроператора“,
със срок на застрахователния договор от 00:00 часа на
21.05.2017г. до 24:00 часа на 20.05.2018г.; заверено копие на Застрахователна
полица №1826813150000651785 от 23.04.2018г. (лист 9), издадена от ЗАД “Армеец“
за застраховка „Отговорност на туроператора“, с период на застраховката от 00:00 часа на 21.05.2018г. до 24:00 часа на 20.05.2019г.;
заверено копие на Застрахователна полица №1926813150000832853 от 07.05.2019г.
(лист 8), издадена от ЗАД “Армеец“ за застраховка „Отговорност на туроператора“,
с период на застраховката от 00:00 часа на 21.05.2019г.
до 24:00 часа на 20.05.2020г.; разпечатка от сайта на Министерството на туризма
(лист 6), удостоверяващо обстоятелството, че в сайта е публикувана информация
за КРИС – КАР ЕООД, съдържаща данни за застраховка с №1826813150000651785,
валидна от 21.05.2018г. до 20.05.2019г.
Предвид посоченото до тук, настоящият състав на съда
намира, че от страна на жалбоподателя е изпълнено задължението по чл.97, ал.1
от ЗТ (приложима редакция към 03.05.2018г.) да сключва ежегодно задължителна
застраховка „Отговорност на туроператора“, поради което не е налице посоченото
като фактическо основание за издаване на оспорената заповед “извършване на
дейност без валидна застраховка по чл.97, ал.1“ и оспорената заповед се явява
издадена в противоречие с относимата материалноправна разпоредба. Противоречието с
материалноправни разпоредби обуславя незаконосъобразността на оспорената заповед
и представлява достатъчно и самостоятелно основание за нейната отмяна.
Разбира се с нормата на чл.99, ал.3 от ЗТ (приложима
редакция към 03.05.2018г.) е предвидено задължение за туроператора да представя
на министъра на туризма копие от договора за застраховка по ал.1 в 14-дневен
срок от сключването или подновяването му, което задължение вероятно не е
изпълнявано от страна на жалбоподателя, но пък неизпълнението на това
задължение не е предпоставка за заличаване на регистрацията му като туроператор,
а е административно нарушение, за което с нормата на чл.203 от ЗТ е предвидено
налагане на имуществена санкция в размер от 1 000,00 лева.
С оглед очерталия се изход на делото, искането за присъждане на разноски в полза на жалбоподателя е основателно и такива следва да му бъдат присъдени до размера, в който са доказано направени или общо 851,41 лева, от които 51,41 лева- внесена държавна такса за образуваното съдебно производство (лист 4), както и 800,00 лева- заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита и съдействие от 22.10.2019г. (лист 5). За разноските следва да се осъди юридическото лице на бюджетна издръжка, в чиято структура е органът, издал оспорения акт, каквото в случая се явява Министерството на туризма.
Така мотивиран, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед №Т-РД-15-164 от 03.05.2018г. на Министъра на туризма, с която, на основание чл.70, ал.2, т.6 от ЗТ, е заличена регистрацията на “КРИС - КАР” ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. “Чернишевски“ №18, ЕИК *********, за извършване на туроператорска дейност “туроператор“ от Регистъра на туроператорите и туристическите агенти – част от Националния туристически регистър и вписан под №Т-80-00-61/04.04.2011г.
ОСЪЖДА Министерството на туризма, ЕИК *********, да заплати на “КРИС - КАР” ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. “Чернишевски“ №18, ЕИК *********, сумата от общо 851,41 (осемстотин петдесет и едно цяло и четиридесет и една стотни) лева, представляваща направените по делото разноски.
Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Адм. съдия:.........................
/Н.Бекиров/