РЕШЕНИЕ № 2174/28.11.2019г.
гр.
В., 27.11.2019 г.,
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд тридесет и втори състав
На тридесети
октомври Година две хиляди и деветнадесета
В публично
заседание в следния състав:
Председател: Албена Славова
Секретар Незает Исаева
като разгледа
докладваното от съдията
АНД № 4149 по описа на съда за 2019 г.,
за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството
е образувано по жалба на „М.”ЕООД , представлявано от М.Л.С. против НП №
371762-F424489/02.11.2018 г. на Началника
на Отдел“Оперативни дейности“- В. в ЦУ на НАП, с което на дружеството е наложено
административно наказание "Имуществена санкция” в размер на 700 /седемстотин/ лева на основание чл. 185 ал.2 вр.
с ал.1 от ЗДДС, за извършено нарушение на чл. 33,
ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г. на
Министъра на финансите.
В жалбата се
излагат твърдения за допуснати в хода на административно-наказателното
производство съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди се, че АУАН
и НП не са съставени от компетентните за това органи, както и че протоколът за
извършената проверка и АУАН не са връчени на представляващия „М.“ЕООД към
съответната дата – Х.Х. /управител на дружеството до
23.02.2019 г., видно от партидата на дружеството в ТР/. Като процесуално
нарушение се сочи, подписването на АУАН от свидетели, за които не е посочено
ЕГН, адрес и длъжност. Излага се съображение, че е опрочена
административно-наказателната процедура, като не са изложени мотиви относно
приложимостта на чл. 28 от ЗАНН. Твърди се, че неправилно е приложен
материалния закон. Сочи се, че не е налице от обективна и субективна страна
административно нарушение. Твърди се, че при процесната
проверка неправилно е установено, че сумата от 74, 21 лева не е отразена, като
промяна в касовата наличност чрез операция „служебно въведени“, тъй като цитираната
сума е предадена от управителя на служител в търговския обект с оглед заплащане
на очаквана доставка и не представлява част от оборота на обекта. Излагат се
съображения за маловажност на случая по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, доколкото не
са установени неотчетени продажби и не е настъпила щета за фиска.
Сочи се, че се касае за положителна разлика, която сама по себе си е малка по
размер и липсват данни за други допуснати нарушение по ЗДДС от дружеството. Иска се НП да бъде отменено, а при условията
на евентуалност да се намали размера на наложеното административно наказание.
В съдебно заседание
въззивникът, редовно призован, не се явява, представлява
се от адв. Д.Т. при ВАК, който поддържа жалбата с наведените в нея основания. В заседание по същество пледира НП да бъде
отменено, въз основа на изложените в жалбата основания. Конкретизират се
доводите за допуснати в хода на административно-наказателното производство
съществени процесуални нарушения, като се твърди, ме в НП не е описано по какъв
начин е извършена проверката, разпитвани ли са служители на обекта относно
оставени бакшиши, допълнителни пари за закупуване на стока, кой е изброил
фактическата наличност в касата, както и конкретните часове на извършване на
проверката. Твърди се, че от събраните в хода на съдебното производство гласни
доказателства се установява, че сумата, която е представлявала разлика в
касовата наличност представлява бакшиш , предоставен на сервитьорката в
заведението.
Въззиваемата
страна, редовно призована
се представлява от юк Н.,
която в съдебно заседание оспорва жалбата. В заседание по същество депозира писмено становище, в което се излага становище
по същество на делото, а именно, че от събраните гласни и писмени доказателства
се установява безспорно извършеното административно нарушение, като АНО е
наложил справедлива административна санкция за същото с оглед постигане целите,
визирани в чл. 12 от ЗАНН. Иска се НП да бъде потвърдено като законосъобразно и
правилно.
В хода на съдебното производство са разпитани в качеството на свидетели актосъставителя – В.К. и свидетеля по акта Н.С.. По искане
на процесуалния представител на въззивника е
разпитана в качеството на свидетел Д. Д., служител в процесния
търговски обект, присъствала по време на проверката. Приобщени са към
материалите по делото материалите по АНП, както и извлечение от Търговския
регистър по отношение на управлението и собствеността на
дружеството-жалбоподател.
Съдът, като взе предвид
събраните по делото писмени и гласни доказателства, установи следното:
На 20.04.2019 г. около 14.30 ч. служители при ТД на НАП –В. – св. В.К. и св. Н.С.
– инспектори по приходите в ЦУ на НАП предприели
извършване на проверка в търговски обект – кафе-бар „Д.“, находящ се в гр. В., ул. Ф. К. № *, стопанисван от
дружеството-жалбоподател. В хода на проверката било установено, че дневният
оборот от монтираното в обекта фискално устройство DATECS
FP1000-02DV с номер на фискалното устройство DT424258 и фискална памет 02717789, съгласно междинен отчет от 14.10.2018 г.,
изведен в 14.31 ч. е в размер на 131,79 лева. Установената чрез преброяване и
изготвен описа на паричните средства фактическа наличност била в размер на 206
лева. Констатирано било, че служебно въведени суми във фискалното устройство не
са отразени. След като е установено, че промяната на касовата наличност в
размер на 74,21 лева представлява въвеждане на пари в касата, която не е
отразена на фискалното устройство в момента на извършването й с точност до
минута , съотв. че фискалното устройство притежава
функциите служебно „въведени/изведени“ суми, на дружеството-жалбоподател е
съставен АУАН за нарушение на чл. 33 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.20006 г., на
МФ, за това, че не е изпълнило задължението си извън случаите на продажби да отбележи всяка промяна в
касовата наличност на фискалното устройство.
Въз основа на съставения АУАН, на основание чл. 185 ал.2 вр. с ал.1 от Закона
за данък върху добавената стойност е ангажирана административно-наказателната
отговорност на въззивника.
Съдът въз основа на
императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно
постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно
справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената
фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, подадена е в срока за
обжалване от надлежна страна и е приета от съда
за разглеждане.
Административно - наказателното производство е образувано в срока по чл. 34
от ЗАНН, а наказателното постановление е издадено в шестмесечния преклузивен срок.
Наказателно
постановление №
371762-F424489/02.11.2018 г. е издадено от компетентен
орган видно от приобщеното към материалите по делото копие на
Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г.на Изпълнителния директор на НАП. Съгласно
т.2.3 от цитираната заповед, АУАН е съставен от компетентно длъжностно лице.
В
хода на административно-наказателното производство не са били допуснати
съществени процесуални нарушения. Наказателното постановление
е съобразено с нормата на чл. 57
от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника нарушение
е индивидуализирано в степен,
позволяваща му да разбере в какво
е обвинен и срещу какво да се
защитава и
са посочени нарушените
материално правни норми.
Съдът не споделя доводите на въззивника за
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила поради непосочване в
АУАН и НП на обстоятелства, които се отнасят до минимално необходимото им
съдържание. Обстоятелствата, касаещи начина на извършване на проверката и проведените със служителите разговори в
обекта в хода на проверката не касаят съставомерни
признаци на деянието, а факти, които се установяват в хода на съдебното
следствие, с оглед формиране на извод за обосноваността на обвинението. Отсъствието
им обаче от АУАН и НП, в този смисъл, не ограничава правото на защита на
наказаното лице.
Несъстоятелно е и твърдението за неправилно
прилагане на материалния закон. Докато нормата на чл. 33 ал.1 от Наредба
Н-18/2016 г. представлява квалификацията на административното нарушение, т.е.
правната разпоредба, чието правило е нарушено, то нормата на чл. 185 ал.2, във вр. с ал. 1 от НК е правното основание, въз основа на което
се ангажира административно-наказателната отговорност, а именно-нормата, която
в хипотезата си съдържа конкретното нарушение и предвижда ангажиране на
административно-наказателна отговорност за извършване на същото, с посочване на
конкретно административно наказание.
Същевременно, видно от приложеното към АНП пълномощно, М.С. се явява освен последващ управител на дружеството, и упълномощено лице от
действащия управител на същото към момента на извършване на проверката, поради което
съдът намира, че АУАН е надлежно връчен.
Съдът счита, че от събраните в хода на съдебното производство доказателства
безспорно се установява отразената в АУАН и НП фактическа обстановка. По
несъмнен начин се констатира, че към момента на проверката е съществувала
разлика между наличните в касата парични средства и сумата, разчетена от ФУ, с
което юридическото лице е нарушило разпоредбата на чл. 33, ал.1 от Наредба № 18
от 13.12.2006 г. на Министъра на финансите, доколкото нормата предвижда
задължение, извън случаите на продажби
всяка промяна на касовата наличност
(начална сума, въвеждане и извеждане на пари във
и извън касата) на ФУ да се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. Правилно е посочена и санкционната норма, въз основа на която е
ангажирана административно-наказателната отговорност на дружеството-жалбоподател,
а именно разпоредбата на чл. 185 ал.2 вр. с ал.1 от
ЗДДС.
След като органът се позовава на чл. 33, ал.1 от Наредбата, той е приел, че
не се касае за неотчетени продажби, съответно не е налице неотчитане на приходи
поради което е приложима нормата на чл. 185 ал.1 от ЗДДС като правно основание
за ангажиране на административно-наказателната отговорност на
дружеството-жалбоподател.
Като неоснователни бяха оценени доводите на процесуалния представител на въззивника за необоснованост на издаденото НП, с оглед
изложените от св. Д. възприятия досежно
предназначението на сумата, намираща се в касовата наличност – за заплащане на
очаквана доставка респ. като бакшиш на служител в обекта. Законът поставя
безусловно изискване към стопанисващите търговските обекти лица, да организират
начина на работа в същите, така, че да се гарантира спазване на нормативните
разпоредби в т.ч. на чл. 33 ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г., на МФ, с оглед на
което субективните причини за наличие на разминаване между касовата наличност и
отчетения оборот от фискалното устройство в обекта, в т.ч. свързано с
поведението на конкретни длъжностни лица или начина на организиране на
дейността в обекта, са несъстоятелни и не влияят върху изводите за съставомерност на извършеното нарушение.
Като неоснователни бяха оценени възраженията за наличие на предпоставки за
прилагане на чл. 28 от ЗАНН. В случая се касае за формално нарушение, с
осъществяването на което всякога се застрашават обществените отношения, които е
призвана да гарантира нарушената правна норма, с оглед на което санкционираното
деяние не се отличава с малозначителност по смисъла
на чл. 9, ал.2 от НК, във вр. с чл. 28 от ЗАНН. Извършеното
нарушение е свързано с обществените отношения, предмет на регулация от ЗДДС и
Наредба № Н-18/13.12.2006 година на министъра на финансите. Целта на тези норми
е да осигурят непрекъснат и ефективен контрол върху продажбите, извършвани в
търговски обекти чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ (фискален бон)
или касова бележка от ИАСУТД (системен бон), в това число и осигуряване на
пълно съответствие между наличните парични средства у търговеца и отразеното по
фискалното устройство, с което разполага той, които обществени отношения в
случая са засегнати.
Съдът обаче намира, че са налице
предпоставки за изменение размера на
наложената санкция до законово установения минимум предвид събраните данни за
реализиране на нарушението за първи път , отсъствие на отегчаващи отговорността обстоятелства и
липсата намотиви
в НП, обосноваващи справедливост на определеното по размер административнонаказателно
санкциониране.
Воден
от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ НП №
371762-F424489/02.11.2018 г. на Началника
на Отдел“Оперативни дейности“- В. в ЦУ на НАП, с което на „М.”ЕООД е наложено административно наказание "Имуществена санкция” в размер на 700 /седемстотин/ лева на основание чл.
185 ал.2 вр. с ал.1 от ЗДДС, за извършено нарушение
на чл. 33, ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г. на Министъра на финансите, като НАМАЛЯВА размера на административното наказание „Имуществена
санкция“ до сумата от 500 /петстотин/ лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му пред Административен съд - В..
След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: