Решение по дело №2924/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1523
Дата: 21 октомври 2020 г. (в сила от 21 октомври 2020 г.)
Съдия: Йова Петкова Проданова
Дело: 20197050702924
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                                          гр. Варна

 

     В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, четиринадесети състав, в открито съдебно заседание на пети октомври две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                        СЪДИЯ: ЙОВА ПРОДАНОВА            

                                                                       

при секретаря Наталия Зирковска изслуша докладваното от съдията адм. д. № 2924  по описа за 2019 год. и за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Глава десета на Административния процесуален кодекс.

Образувано е по жалба на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията, ЕИК ***, със седалище и адрес гр.Варна, бул."***, представлявано от Ю.Ч., срещу Мълчалив отказ на Председателя на Общински съвет - Варна да се произнесе по част от Заявление вх.№ ДОИ19000176ВН от 19.09.2019 година за достъп до обществена информация с Решение ДОИ1900017ВН_001ВН от 03.10.2019 година, съответно - изцяло по т.1, т.4, т.6, и т.7; по т.2 и т.3 - в частта относно срока на дейност, конкретните правомощия и задачи, за които е създадена комисията и по т.5 - в частта относно отчета за конкретната дейност, за която е създадена комисията.

В жалбата се твърди, че по отношение на посочените части от заявлението в решението от 03.10.2019 година липсва произнасяне, както положително, така и изричен отказ за предоставяне на исканата информация, поради което на основание чл.146, т.2, 3, 4 и т.5 от АПК се претендира отмяна на мълчаливия отказ  и определяне на срок на административния орган за предоставяне на исканата обществена информация, с присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна Председателят на Общински съвет – Варна не е изразил становище по жалбата.

            Съдът, въз основа на събраните по делото доказателствата и преценка на законосъобразността на обжалвания акт с оглед предявените основания и служебно, в изпълнение на разпоредбата на чл.168 от АПК, приема следното:

            Административното производство е образувано по заявлението на сдружението – жалбоподател от 19.09.2019 година, с  което е поискано предоставяне на информация относно създаването и дейността на Временната комисия "Борба с корупцията и корупционните практики" в Общински съвет - Варна мандат 2015-2019 година за периода от началото на мандатадо вземането на решение за предоставяне на инфорвацияга:

1/ Конкретен повод и задачи, за които е образувана комисията - за проучването на кои въпроси и провеждането на какви анкети по смисъла на чл.30, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет - Варна, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация;

2/ Правомощия, численост, поименен състав, ръководство, срок на дейност и данни за размера на необходимите финансови средства за функционирането и изпълнението на конкретните задачи по т.1 от заявлението;

3/ Номер и дата на решението на общинския съвет, с което е образувана комисията, срок, за който е създадена с конкретните правомощия и задължения за изпълнението на конкретните задачи, размер на предвидените финансови средства;

4/ Данни за предложението или предложенията на съветниците, въз основа на които е гласувано решението по т.3 за създававнето на комисията;

5/ Отчет за конкретната дейност по смисъла на чл.30, ал.3 от Правилника, за която е създадена и данни за размера на изразходваните финансови средства за дейността й;

6/ Данни за личната активност на всеки неин член - инициативи и предложения;

7/ Данни за личната активност на адвокат Ю.Б.с оглед участието й в 4 временни комисии плюс наблюдателната комисия  /по чл.170, ал.2 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража/, освен участието й в максимално допустимите по закон 3 броя постоянни комисии - инициативи, предложения и други.

Искането е информацията да бъде предоставена по електронен път на посочен от заявителя адрес, да бъдат предоставени копия на относими документи, както и под формата на преглед на оригинали.

            В заявлението се твърди наличие на надделяващ обществен интерес от разрикването и разгласяването на исканата информация с оглед целта на искането – повишаване на прозрачността и отчетността на задължен по ЗДОИ субект и разкриване на злоупотреби поради правна некомпетентност, недопустима небрежност или умишлени закононарушения в рамките на общинския съвет.

            С Решение от 03.10.2019 година Председателят на Общински съвет - Варна, без излагане на мотиви, на основание чл.28, ал.2 от ЗДОИ, предоставя достъп до относимите към подаденото заявление документи, създадени и съхранявани в Общински съвет - Варна - Решение № 37-8-1/6/03,08.2003 година на Общински съвет - Варна, публикувано на интернет страницата на административния орган, както следва:https://varnacounsil.bg/wp-content/uploads/2017/08/Protokol-6 03 i-08.12.2003.pdf; Решение  №1941-13/19/09.12.2009 г.на Общински съвет - Варна,   публикувано на интернет страницата на административния орган, както следва: https://varnacounsil.bg/wp-content/uploads/2017/04/resh 19 09.pdf; Данни за числения състав, правомощията, ръководството и отчетите на комисията, публикувани на интернет страницата на административния орган, както следва: https://varnacounsil.bg/struktura/komisii/vr-k-borba-s-koruрcijata-i-korupcionnite-praktiki/.

В решението е посочено, че за функционирането на комисията не са предвидени отделно финансови средства; съгласно чл.34 от ЗМСМА общинските съветници получават възнаграждение за участието си в заседанията на общинския съвет и на неговите комисии в размер, определен с решение на общинския съвет.

            Настоящото производство по оспорване на мълчаливия отказ на Председателя на Общински съвет – Варна да се произнесе по част от заявената за достъп информация със заявлението от 19.09.2019 година е образувано и проведено на основание Молба вх.№15850 от 25.10.2019 година от процесуален представител на Председателя на Общински съвет – Варна, адв.Д.С., с която е представена заверена за вярност административната преписка, съдържаща жалбата с вх.№ от 24.10.2019 година с писмо за връчване на електронен адрес, заявление от 19.09.2019 година, също с придружаващо писмо до електронен адрес, решение от 03.10.2019 година, известие за доставяне на решението от 09.10.2019 година. Със същото съдържание е представена административната преписка в изпълнение на указания на съда от съдебно заседание на 15.06.2020 година. Представените с административната преписка документи не са оспорени от жалбоподателя, не е налице и твърдение за конкретна непълнота.

В хода на производството са оспорени правомощията на адв.Д.С. като пълномощник на Председателя на Общински съвет – Варна. При съобразяване на разпоредбите на 32, ал.1 т.1 вр. чл.33 от Гражданския процесуален кодекс, регламентиращи процесуалното представителство на страна в съдебния процес от адвокат, както и формата на пълномощното, във вр. с общите правила за упълномощаването, предвидени в чл.36, чл.37 и чл.42 от Закона за задълженията и договорите, съдът, вземайки предвид изричното изявление на Председателя на Общински съвет – Варна с.д. №8524 от 20.07.2020 година за потвърждаване изрично на всички процесуални действия, извършени от адв.С. по делото, е преценил, че това изявление, наред с писмената форма на пълномощното на адв.С. с дата 11.11.2015 година, са достатъчно основание да бъдат приети за валидни всички извършени от нея действия.

При изложените факти, съдът обосновава следните правни изводи:

Производството е образувано по жалба на лице с активна процесуална легитимация, в качеството му на зяявител на достъп до обществена информация, което обуславя допустимостта на производството.

Заявлението е отправено до задължен орган по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ.

Според легалното определение, дадено с разпоредбата на чл.2, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация, обществена информация е "всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон субекти". Според ал.2 на чл.2 информацията е обществена независимо от вида на нейния материален носител, но ал.3 на чл.2 дава нейните характеристики, като посочва, че тя е "обективирана върху материален носител, включително съхранена като документ, звукозапис или видеозапис, и събрана или създадена от организация от обществения сектор. Нормата на ал.4 на чл.2, приета ДВ бр.97/2015 година, в сила от 12.01.2016 година, предвижда информацията по ал.3, да се поддържа "и в електронен вид".

            Посочената в разпоредбата на чл.2 от ЗДОИ характеристика на обществената информация - обективирана върху материален носител, предполага нейното физическо съществуване в търсения вид.

            При произнасянето на сезирания със заявлението от 19.09.2019 година орган с решението от 03.10.2019 година не са изложени мотиви и не е налице изрично изявление за отказ да бъде предоставена исканата информация, поради което с настоящото решение съдът извършва преценка за основателност на жалбата за наличие на мълчалив отказ с оглед заявената и съответно предоставена от Председателя на Общински съвет – Варна информация.

            Предоставянето на информацията с посочване на нейното публикуване на интернет страницата на административния орган определя и начина на извършваната от съда проверка – чрез запознаване със съдържанието на посочените в решението от 03.10.2019 година документи.

            Прегледът на съдържанието на документите, към които препраща решението установява наличие на:

-         Протокол №6 за заседанието на Общински съвет – Варна, проведено на 03,08.12.2003 година, съдържащо информация за предложението на общински съветник по т.6 от дневния ред, въз основа на което е гласувано решението за създаване на Постоянна комисия „Корупция“ – стр. 85-88 от протокола;

-         Решение №37-8-1 от заседанието, проведено на 03,08.12.2003 година, за създаване на постоянната комисия „Корупция“;

-         Протокол №19 за заседанието на Общински съвет – Варна от 09.12.2009 година, респ. Решение № 1941-13 по Протокол №19 от заседанието на Общински съвет – Варна, с което по т.13 от дневния ред е променено наименованието на Временната комисия „Антикорупция“ на Временна комисия „Борба с корупцията и корупционните практики“;

-         информация за персоналния състав на комисията;

-         данни за предствени отчети на комисията съответно за дейността за 2015 г., 2016 г. и 2017 г.., но без наличие на самите отчети.

Съпоставянето на заявената и предоставена информация с решението от 03.10.2019 година налага извод, че с решението не са предоставени данни както следва:

-         По т.1 от  заявлението - относно конкретния повод за промяна на постоянната комисия във временна комисия по смисъла на чл.30, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Варна и възложените на временната комисия задачи;

-         По т.2 -  относно срока на временната комисия с извършената промяна;

-         По т.3 – с посочване на номера и датата на решението, с което е извършена промяната на комисията от постоянна във временна;

-         По т.4 – относно данните за предложението, респ. предложенията на съветниците, въз основа на които е гласувано решението за промяна на характера на комисията от постоянна във временна;

-         По т.5 – отчетите за конкретната дейност на комисията.

Посочената непредоставена информация по т.1, т.2, т.3, т.4 и т.5 има характер на обществена информация по смисъла на чл.2, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация, поради което мълчаливият отказ на админстративния орган се явява неоснователен и следва да бъде отменен, като преписката бъде върната за ново произнасяне.

            Предмет на т.6 и т.7 от заявлението са данни за факти и обстоятелства, които не попадат в приложното поле на закона, доколкото не удовлетворяват изискването на ал.3 на чл.2 от ЗДОИ за тях да съществува обективирана, събрана или създадена информация, съхранена като документ, звукозапис или видеозапис.

            Определянето от чл.2 на ЗДОИ на обществената информация като обективирана на материален носител, предполага нейното съществуване в търсения вид, без да се налага нейното създаване. Предявеното искане от сдружението за достъп до информация предполага извличане на данни от архива на Общински съвет - Варна, т.е. предмет на искането не е съществуваща, обективирана върху материален носител /ал.2 на чл.2 ЗДОИ/ обществена информация. Независимо от обстоятелството, доколко съществува търсената информация в архива на Общински съвет – Варна, удовлетворяването на искането е свързано със създаване на нова, несъществуваща досега информация по посочените в заявлението критерии, поради което в частта по т.6 и т.7 жалбата е неоснователна.

Предвид изложените съображения съдът намира жалбата частично основателна, като съобразно изхода на спора бъде частично уважено и искането за присъждане на разноски, поради което, на основание чл.172, ал.2, предл.3 от Административнопроцесуалния кодекс, съдът

                                   

                                                            Р   Е   Ш   И   : 

 

ОТМЕНЯ по жалба на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията, ЕИК ***, със седалище и адрес гр.Варна, бул."***, представлявано от Ю.Ч. Мълчалив отказ на Председателя на Общински съвет - Варна да се произнесе по част от Заявление вх.№ ДОИ19000176ВН от 19.09.2019 година за достъп до обществена информация с Решение ДОИ1900017ВН_001ВН от 03.10.2019 година, съответно - изцяло по т.1 и т.4; по т.2 и т.3 - в частта относно срока на дейност, конкретните правомощия и задачи, за които е създадена комисията и по т.5 - в частта относно отчета за конкретната дейност, за която е създадена комисията.

ВРЪЩА преписката на Председателя на Общински съвет – Варна за ново произнасяне  по Заявление вх.№ ДОИ19000176ВН от 19.09.2019 година за достъп до обществена информация в частта - изцяло по т.1 и т.4; по т.2 и т.3 - в частта относно срока на дейност, конкретните правомощия и задачи, за които е създадена комисията и по т.5 - в частта относно отчета за конкретната дейност, за която е създадена комисията.

ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата част.

ОСЪЖДА Общински съвет – Варна да заплати на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията, ЕИК ***, със седалище и адрес гр.Варна, бул."*** разноски по делото в размер на 150.00/сто/ лева.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                                        СЪДИЯ: