Решение по дело №251/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 459
Дата: 4 април 2023 г.
Съдия: Мария Симеонова Ганева
Дело: 20237050700251
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е Ш  Е  Н  И  Е

 

№ ………/……….

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд – Варна, четвърти тричленен състав, в публично заседание на девети март две хиляди двадесет и трета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ГАНЕВА

          ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯНА ШИРВАНЯН

                               НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

при секретаря Деница Кръстева и с участието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията Мария Ганева к.адм.дело № 251 по описа на Административен съд – Варна за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 от Административнопроцесуалния кодекс АПК/ вр. чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на „Диаком 7“ ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. ////, ж.к. „// бл. ///, вх. //, ет. ///, ап. ////, срещу Решение № 1585/28.11.2022 година, постановено по анд № 20223110203128/2022 година по описа на Районен съд – Варна, с което е изменено наказателно постановление /НП/ № 03-2200388/18.05.2022 г., издадено от директора на дирекция „Инспекция по труда“ – Варна, като наложената с него имуществена санкция в размер на 2500 лева е намалена на 1500 лева.

Заявените касационни основания за обжалване са по чл. 348, ал. 1, т. 1 и 2 от Наказателно-процесуалния кодекс /НПК/ вр. чл. 63в от ЗАНН – нарушение на закона и допуснато съществено нарушение на процесуални правила. Твърди се, че в мотивите на оспореното решение въззивният съд не е обсъдил възраженията в жалбата относно съставянето на акта за установяване на административно нарушение /АУАН/ в присъствието на само един свидетел и неприлагането на чл. 26, ал. 1 от Наказателния кодекс. Счита се, че тъй като са налице еднообразни нарушения, осъществени в кратък период от време, е следвало да се издаде едно НП, а не множество такива за всяко отделно нарушение. Сочи се, че районният съд не се е произнесъл по възражението в жалбата за отмяна на НП на основание чл. 63, ал. 2, т. 2 от ЗАНН с предупреждаване на нарушителя. Аргументира се незаконосъобразност на обжалвания съдебен акт поради непровеждането на разпит на актосъставителя, с което се нарушава правото на защита и се препятства правилното установяване на фактическата обстановка и разкриването на обективната истина по делото. Навеждат се доводи за издаването на АУАН и НП от некомпетентни лица, а по отношение на акта – и съставянето му извън срока по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН. Отправеното искане към съда е за отмяна на атакувания съдебен акт и на издаденото НП.

В депозирано чрез представител по пълномощие писмено становище жалбата се поддържа изцяло на посочените в нея основания.

Касационният ответник – директорът на дирекция „Инспекция по труда“ – Варна, чрез процесуален представител, оспорва касационната жалба като неоснователна и моли решението на ВРС да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Участващият по делото прокурор дава заключение за неоснователност на касационната жалба и пледира за оставяне в сила на решението на Районен съд – Варна.

Съдът, като прецени доводите на страните, мотивите на обжалваното решение и фактите, които районният съд е извел от събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и предвид разпоредбата на чл. 218, ал. 2 от АПК, определяща обхвата на служебната проверка, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от легитимирана страна с правен интерес от обжалване на решението.  Разгледана по същество, жалбата е основателна предвид следното:

Производството пред Районен съд – Варна е образувано по жалба на „Диаком 7“ ЕООД, срещу НП № 03-2200388/18.05.2022 г., издадено от директора на дирекция „Инспекция по труда“ – Варна, с което за  нарушение на чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, вр. чл. 121а, ал. 1, т. 1, буква „а“ и ал. 8 от Кодекса на труда /КТ/ и на основание чл. 416, ал. 5 вр. чл. 414, ал. 1 от КТ на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 2500 /две хиляди и петстотин/ лева.

ВРС е приел от фактическа страна, че при извършена от служители на дирекция „Инспекция по труда“ – Варна проверка по спазване на трудовото законодателство, резултатите от която са обективирани в протокол за извършена проверка № ПР 2211499/27.04.2022 г., е установено, че „Диаком 7“ ЕООД, в качеството си на работодател, е командировало лицето Н С У на длъжност „тръбар“ в рамките на предоставяне на услуги на територията на друга държава членка на Европейския съюз – Швеция, с допълнително споразумение от 02.09.2021 г. по договор с „Tusa-Mont“ s.r.o., Чешка република, като в споразумението работодателят не е определил времетраенето на изменението на трудовото правоотношение чрез посочване на начална и крайна дата на командироването. За констатираното срещу „Диаком 7“ ЕООД е съставен АУАН № 03-2200388/27.04.2022 г., в който на деянието е дадена правна квалификация по чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, вр. чл. 121а, ал. 1, т. 1, буква „а“ и ал. 8 от КТ. Въз основа на АУАН е издадено оспореното пред районния съд НП № 03-2200388/18.05.2022 година.

При съобразяване със събраните доказателствени източници ВРС е достигнал до извод за издаване на АУАН и НП от компетентни органи и в законоустановените срокове. Приел е, че при провеждане на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, като в АУАН и в НП са описани всички съставомерни признаци на нарушението. По приложението на материалния закон районният съд е достигнал до извод за доказаност на нарушението по чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, както и за правилно определяне на санкционната норма на чл. 414, ал. 1 от КТ. Счел е обаче, че предвид липсата на отегчаващи отговорността обстоятелства наложената имуществена санкция в размер на 2500 лева е несъразмерно тежка спрямо извършеното нарушение, поради което е изменил НП, редуцирайки същата до законоустановения минимум от 1500 лева.

Обжалваното съдебно решение е валидно и допустимо, но неправилно поради постановяването му при допуснато съществено нарушение на процесуалните правила – касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 2 вр. ал. 3, т. 1 от НПК.

В приложения по административнонаказателната преписката АУАН № 03-2200388/27.04.2022 г., с който е повдигнато административнонаказателното обвинение, е посочено, че деянието се състои в неопределяне от работодателя на дните на официалните празници в приемащата държава. Същото е квалифицирано като нарушение по чл. 2, ал. 2, т. 5 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.

В обстоятелствената част на оспореното пред районния съд НП е описано, че нарушението от фактическа страна се изразява в непосочване от санкционираното дружество-работодател на началната и крайната дата на командироването на лицето Н С У . От правна страна противоправното деяние е квалифицирано по чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.

Описанието на нарушението в АУАН от фактическа и правна страна не кореспондира на това в процесното НП. В чл. 2, ал. 2, т. 1-9 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги са посочени обстоятелствата, свързани с командироването на работника в рамките на предоставяне на услуги на територията на друга държава членка на Европейския съюз, които следва да бъдат посочени в споразумението по ал. 1 на чл. 2 от наредбата. Непосочването на всяко едно от тези обстоятелства в споразумението представлява отделно противоправно деяние. Тоест неспазването на изискванията за съдържание на споразумението, предвидени в чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги и в чл. 2, ал. 2, т. 5 от същия подзаконов нормативен акт, съставляват различни административни нарушения.

След като в процесното НП е описано едно нарушение /по чл. 2, ал. 2, т. 2 от наредбата – непосочване на началната и крайната дата на командироването/, а в АУАН – друго /по чл. 2, ал. 2, т. 5 от наредбата – неопределяне на дните на официалните празници в приемащата държава/, ВРС неправилно е приел за доказано извършването на нарушение по чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.

Предвид констатираното несъответствие между съдържанието на акта, с който се образува административнонаказателното производство, и това на санкционния акт, финализиращ същото, и с оглед обстоятелството, че в протокола от проверката са констатирани няколко различни нарушения, включително посочените в АУАН и в НП /вж. т. 3.3. и т. 3.4. от протокол за извършена проверка № ПР 2211499/27.04.2022 г./, ВРС е следвало да изиска от административнонаказващия орган /АНО/ информация относно съществуването на съставен АУАН с описаните в НП фактически обстоятелства – непосочване на началната и крайната дата на командироването на лицето Н С У .

При различни юридически факти по представените от наказващия орган АУАН и НП Районен съд-Варна е следвало, съблюдавайки принципа по разкриване на обективната истина , регламентиран в чл. 13 от НПК и приложим на основание чл. 84 от ЗАНН, да прояви нужната активност по даване на указания на издателя на НП. Потвърждавайки обжалваното пред него НП, без информация да е повдигнато подобно административнонаказателно обвинение на нарушителя и при бездействие по спазване задължението по чл. 13 от НПК, решаващият съд е допуснал съществено процесуално нарушение, което е довело до ограничаване на процесуалните права на страните. Привлеченото към административнонаказателна отговорност лице е лишено от възможността да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинено /за описаното в АУАН или в НП/, докато на АНО не е предоставена възможност да докаже административнонаказателното обвинение.

С оглед изложените съображения обжалваното решение следва да се отмени и делото да се върне на ВРС за ново разглеждане от друг състав, при което РС-Варна следва да изиска информация от АНО относно съществуването на  съставен АУАН срещу „Диаком 7 „ ЕООД  за непосочване на начална и крайна дата на командироване на Н С У по допълнително споразумение от 02.09.2021 г. по договор с „Tusa-Mont“ s.r.o., Чешка република, в рамките на предоставяне на услуги на територията на друга държава членка на Европейския съюз – Швеция. При наличието на съставен такъв АУАН съдът следва да предприеме съответните процесуални действия по приобщаването му като доказателство по делото , след което да го обсъди в съвкупност с останалите доказателствени източници по повод проверката за обоснованост и  законосъобразност на атакуваното НП.

При този изход на спора разноските следва да се определят при новото разглеждане на делото от районния съд, съобразно разпоредбата на чл. 226, ал. 3 от АПК.

Водим от горното и на основание чл. 222, ал. 2, т. 1 от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 1585/28.11.2022 година, постановено по анд № 20223110203128/2022 година по описа на Районен съд – Варна.

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на Районен съд – Варна.

Решението е окончателно.

 

       Председател:

 

 

Членове: 1.

 

 

      2.