Определение по дело №21/2024 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 173
Дата: 7 февруари 2024 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20247160700021
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 януари 2024 г.

Съдържание на акта

                                         О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

                                                № 173

   гр. Перник, 07.02.2024 г.

                       

Административен съд – Перник, в закрито заседание на седми февруари две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

 

    Съдия: Цветелина Гоцова

 

като разгледа административно дело № 21/2024г. по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Е.Б.В. срещу отказ на заместник – кмета на община Перник за извършване на административна услуга по заявление вх. № 23/ТР-6884 от 30.11.2023г.  Със заявлението е поискано предоставяне на заверено копие от архитектурен план на вилна сграда, находяща се в УПИ III - 5, кв.12 по регулационния план на с. Дивотино. С писмо изх. № 23/ТР-68854-1/04.01.2024г. на заместник – кмета на община Перник заявителят е уведомен, че в община Перник не се съхраняват поисканите документи.

Жалбоподателят твърди, че срока за извършване на административната услуга е изтекъл на 30.12.2023г., поради което е формиран мълчалив отказ. Същевременно на 04.01.2024г. е получил писмо изх. № 23/ТР-68854-1/04.01.2024г., което счита за изричен отказ и поради това го обжалва. Според жалбоподателя не е ясно от представения отговор дали документи за сградата са търсени по сега действащия регулационен план на с. Дивотино, или по отменения такъв. Сочи, че не е налице основание за отказ за извършване на административната услуга. Поради това искането до съда е да отмени както мълчаливия, така и изричния отказ и да върне преписката за ново произнасяне.    

Съдът, като се запозна с изпратената от община Перник административна преписка по повод подаденото от Е.В. заявление, както и с  представените доказателства от жалбоподателя, намира за установено следното:

Със Заявление вх. № 23/ТР-6884 от 30.11.2023г., входирано в община Перник, отдел „Регистрация и обслужване“ Е.Б.В. е поискал издаване на заверено копие от архитектурен план на вилна сграда, находяща се в УПИ III - 5, кв.12 по регулационния план на с. Дивотино, собственост на Б. В. А.. Към заявлението са приложени договор за отстъпване на право на строеж върху държавна земя от 1983г., с който на Б. В. А. /баща на жалбоподателя/ е отстъпено право на строеж за изграждане на жилищна сграда върху парцел ІІІ-5, кв. 12 по плана на с. Дивотино, удостоверение за наследници и удостоверение за административен адрес.

На 04.01.2024г. с писмо изх. № 23/ТР-68854-1 на заместник – кмета на община Перник заявителят е уведомен, че от направена справка в техническия архив и електронния регистър се установило, че в община Перник не се намират поисканите документи. Приложените към заявлението документи са върнати на заявителя.

Жалбата е подадена на 05.01.2024г. чрез административния орган. В становище към преписката юрисконсулт Е. моли съда да остави без разглеждане жалбата поради липса на правен интерес и да прекрати производството по делото, като присъди юрисконсултско възнаграждение. 

Видно е още от материалите по делото, че за вилната сграда е издадено строително разрешение № 159/1983г., с утвърден типов проект № 3/79 от 17.05.1983г. за въпросната сграда.

Представена е комбинирана скица за пълна или частична идентичност на УПИ XXI-33, кв. 1 по сега действащият план на с. Дивотино, утвърден с решение № 675/25.04.2007г. на ОбС – Перник  с УПИ ІІІ-5, кв. 12 по отменения план на с. Дивотино, одобрен със заповед № 1100 от 02.10.1967г.

С разпореждане от 23.01.2024г. съдът е задължил кмета на община Перник да посочи съхранява ли се в община Перник архитектурен план на сградата съгласно утвърдения типов проект, цитиран в строителното разрешение от 1983г. С писмо вх. № 303/31.01.2024г. процесуалния представител по пълномощие е представил отговор, че утвърден типов проект, цитиран в разрешение за строеж № 159/21.06.1983г. не се съхранява в община Перник. 

При така установените факти, и предвид становищата и исканията на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира подадената жалба за недопустима за разглеждане по същество, поради следното:

Издаването на заверено копие от архитектурен план на сграда  представлява административна услуга по смисъла на §1, т. 2 от ДР на Закона за администрацията. Съгласно  § 8 от ПЗР на АПК, правилата на АПК се прилагат в производството по извършване на административни услуги, освен ако в специален закон не е предвидено друго.

 Съгласно  чл. 5, ал. 5 от ЗУТ, кметът на общината организира поддържането на архив на одобрените устройствени планове и измененията им, архив на издадените строителни книжа и организира публикуването и поддържането в актуален вид на информацията в Единния публичен регистър по устройство на територията по чл. 5а, като разпоредбата на чл. 5, ал. 6 от ЗУТ предвижда в структурата на общинската администрация да се създават звена за изпълнение на функциите и задачите по този закон. От горното следва извода, че общинската администрация има задължението да издава копия на издадените строителни книжа, които се съхраняват в общината. Според разпоредбата на § 1, ал. 3 от ДР на ЗУТ кметът на общината може да предостави свои функции по този закон на заместниците си, на главния архитект на общината и на други длъжностни лица от общинската (районната) администрация. В конкретния случай е налице представена по делото Длъжностна характеристика на заместник-кмет по строителство, устройство на територията и сигурност, както и Правилник за вътрешния ред, документооборота, учрежденския архив, административното обслужване и използване на информационните системи в общинската администрация, утвърден със Заповед № 1877/21.11.2012г. на кмета на община Перник видно от които заместник-кмета, който е издател на оспореното писмо, е оправомощен да подписва оперативната изходяща кореспонденция към физически и юридически лица, свързана с дейностите, за които отговаря – в случая дейностите по устройство на територията. Процесното писмо е изготвено от старши специалист в отдел „Устройство на територията“, съгласувано и от началник отдел „устройство на територията“.

Оспореното писмо не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, а има уведомителен характер. Липсата в институцията, която е сезирана, на документ, предоставянето на копие от който се иска, препятства предоставянето на копие от този документ, при поискване. Възражението в жалбата, че не е ясно по кой регулационен план е извършено търсенето на документа, е неоснователно. Компетентните длъжностни лица не са длъжни да описват фактическите действия, които са предприели по търсене на документи в архива на общината.

Ето защо непредоставянето на копие от архитектурния план на вилната сграда при липсващ в общинската администрация оригинал или препис не съставлява отказ - мълчалив или изричен за предоставяне на административна услуга по чл. 21, ал. 3 от АПК, нито какъвто и да било друг административен акт, подлежащ на оспорване по реда на АПК.  

 Предвид горното жалбата на Е.В. е недопустима за разглеждане по същество и производството по същата следва да бъде прекратено.

Предвид изхода на делото и направеното от юрисконсулт Е. искане за присъждане на юрисконсулстко възнаграждение, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК във връзка с чл. 37 от ЗПП, във връзка с чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, следва да бъде осъден жалбоподателя да заплати на община Перник сумата от 100 лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Мотивиран от горното, и на основание чл. 159, т. 1 от АПК съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  жалбата на Е.Б.В. против писмо изх. № 23/ТР-68854-1/04.01.2024г. на заместник – кмета на община Перник, като НЕДОПУСТИМА.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 21/2024г. по описа на Административен съд – Перник.

ОСЪЖДА Е.Б.В., ЕГН **********,*** да заплати в полза на община Перник, с административен адрес гр. Перник, площад „Св. Иван Рилски“ № 1А, съдебни разноски в размер на 100.00 (сто) лева.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред  Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

СЪДИЯ: /п/