РЕШЕНИЕ
№ 161
гр. Петрич, 24.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕТРИЧ, ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на шести октомври през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Андроника Ил. Ризова -
Ръжданова
при участието на секретаря Людмила Маламова
като разгледа докладваното от Андроника Ил. Ризова - Ръжданова
Административно наказателно дело № 20221230200495 по описа за 2022
година
Производството е по реда на глава III, раздел V от ЗАНН.
Образувано е по жалба на С. А. В., ЕГН **********, с адрес в с. Б., общ. П.,
ул. „Д. Х." № *, против НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 22-0314-
000384/18.07.2022 г. на Началник група в ОД на МВР-Благоевград, РУ-
Петрич.
Недоволен от наказателното постановление останал жалбоподателят, като
в законоустановения 14-дневен срок е депозирал жалба срещу него. Моли
съда да го отмени.
В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се
представлява, явява се лично, поддържа жалбата, сочи доказателства, моли
наказателното постановление да бъде отменено.
Административнонаказващият орган Началника на РУ–Петрич, редовно
призован, не се явява и не изпраща представител.
Териториално отделение – Петрич, към Районна прокуратура – Благоевград,
редовно уведомени, не изпращат представител.
Съдът намира, че жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен
контрол акт, поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е
ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.
Административнонаказателното производство срещу жалбоподателя е
образувано за това, че на 22.06.2022 г. в 10:31 часа в Община Петрич, на път
1
Общински № BLG1166, управлява лек авомобил Ланд Роувър, с рег. №
Е6539КС, собственост на М. В., като при проверката се установило, че
автомобилът не е преминал ГТП. Автомобилът е с прекратена регистрация,
поради не сключена ЗЗ „ГО“, с което е извършил следните нарушения:
1. Водачът управлява ППС, което не е представено на технически
преглед, с което виновно е нарушил чл. 147, ал. 1 от ЗДвП;
2. Управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, с което
виновно е нарушил чл. 140, ал. 1 от ЗДвП;
За така констатираните нарушения бил съставен АУАН, серия GA с №
391402/22.06.2022 г.
Въз основа на акта за установяване на административно нарушение било
издадено обжалваното НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ№ 22-0314-
000384/18.07.2022 г. на Началник група в ОД на МВР-Благоевград, РУ-
Петрич, с което на жалбоподателя са наложени следните санкции:
1. по чл.185 от ЗДвП - Глоба в размер на 20 лв.
2. по чл. 175, ал. 2, пр. 1 от ЗДвП – Глоба в размер на 350 лева и
„Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца.
На основание Наредба № І3-2539 от 17.12.2012 г. на МВР на водача се
отнемат общо 10 точки.
Както АУАН, така и процесното НП са издадени от лица, разполагащи със
съответната материална компетентност.
От приобщените по реда на чл. 281 от НПК писмени доказателства и в
частност от Заповед № 8121з - 1632 от 02.12.2021 г. се установява, че както
актосъставителят, така и началника на група в ОД на МВР са упълномощени
по надлежния ред, единият да съставя АУАН за нарушения по ЗДвП, а другия
да издава НП по същия закон.
По делото са разпитани свидетелите В. А. /актосъставител/, С. М. и
собственика на лекия автомобил М В.
При преценка на събраните по делото доказателства и след извършена
проверка, служебна и във връзка с наведените доводи от страна на
жалбоподателя, настоящият съдебен състав намира следното:
Жалбата е процесуално допустима: подадена е в срока по чл. 59, ал. 2
ЗАНН, в съответствие с установеното изискуемо от закона съдържание и от
лице, имащо правен интерес от обжалване, а разгледано по същество се явява
частично основателна. Отговорността на жалбоподателя е ангажирана за
нарушение на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП, съгласно, който текст: „Регистрираните
моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета и пътните превозни
средства, с които се извършват превози с атракционна цел, с изключение на
пътните превозни средства на поделенията на въоръжените сили, и пътните
превозни средства с животинска тяга, подлежат на задължителен
периодичен преглед за проверка на техническата им изправност .“, и по
чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, съгласно който: По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
2
определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената
пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са
изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните
такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
Съдът намира, че НП е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН и при
издаването на административния акт е спазена разпоредбата на чл. 42 от
ЗАНН. Вменените във вина на жалбоподателя нарушения са
индивидуализирани по начин и в степен, позволяващ на жалбоподателя да
разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава.
Административно-наказващият орган за извършените нарушения, на
основание чл.185 от ЗДвП е наложил на жалбоподателя наказание „Глоба“ в
размер на 20 лв. и на основание чл. чл. 175, ал. 2, пр. 1 от ЗДвП – „Глоба“ в
размер на 350 лева и „Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6
месеца. На основание Наредба № І3-2539 от 17.12.2012 г. на МВР на водача
са отнети общо 10 точки.
По делото не се спори, че на 22.06.2022 г., жалбоподателят В. е управлявал
лек автомобил "Ланд Ровър" с рег. № Е6539КС, собственост на свидетелката
М. В. като се движел по път BLG1166. Безспорно е и това, че около 10.31
часа, бил спрян за проверка от служители на РУ на МВР Петрич. Не се спори
и това, че при извършената проверка било установено, че лекият автомобил,
управляван от него бил без технически преглед, както и със служебно
прекратена регистрация. Респективно, към момента на управлението и
проверката посоченият по-горе лек автомобил не бил регистриран по
съответния законов ред.
От изложеното по-горе става ясно, че са налице всички елементи от
обективната страна на състава на нарушението по чл. 147, ал. 1 от ЗДвП и по
чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
По отношение на наказанието в пункт 1 на Наказателното постановление:
Годишният технически преглед на ППС е уреден в ЗДвП и Наредба № Н-
32/16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата
изправност на ППС, в които нормативни актове не са установени задължения
за контролните органи да следят, респективно да отбелязват в съставените от
тях актове и НП до коя дата е следвало всеки един от автомобилите да
премине годишен технически преглед. Достатъчно е контролните органи при
извършване на проверка въз основа на представените от водачите документи
да констатират изпълнението или не на задължението, както е станало в
случая.
Нарушението е извършено от В. при форма на вина непредпазливост, тъй
като водач на МПС е могъл преди да предприеме управлението, да се увери,
че управляваното от него МПС е преминало годишен технически преглед,
което не е сторил.
По отношение на наказанието в пункт 2 от Наказателното постановление:
За да се приеме, че е извършено нарушение, а именно неизпълнение на
3
задължението да се управляват по пътищата, отворени за обществено
ползване само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани, е необходимо да са налице и доказателства, от които може да
се направи несъмнен извод, че нарушителят е бил наясно с
обстоятелството, че управляваният от него автомобил е с прекратена
регистрация. Такива доказателства в настоящото производство не бяха
представени и не се събраха. Напротив, става ясно, че жалбоподателят е
управлявал МПС, което е собственост на друго лице /неговата майка/, още
повече, че същият след като дълго време е отсъствал от дома /студент в друга
държава/, не е бил наясно, че за автомобила не е платена ЗЗ „ГО“ и същият
поради тази причина е спрян от движение. Нещо повече, МПС-то е било с
поставени по съответния ред регистрационни табели, издадени за него.
В принципен план, за факта на прекратяване на регистрацията на
определено ППС, респективно за да предприеме действия по възстановяване
на служебно прекратената регистрация, а и за да се въздържа от действия,
нарушаващи разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, собственикът може да
разбере едва от уведомяването му от съответния Сектор "Пътна полиция". В
конкретния случай при служебното прекратяване на регистрацията,
собственикът, респективно водачът, на съответното превозно средство няма
как да узнае за служебното прекратяване на регистрацията, ако не е уведомен
за това /от органите или от собственика на автомобила, като по делото се
установи, че последния, не е бил в къщи, когато ползвателят го е привел в
движение/. Липсата на уведомяване и наличието на поставени
регистрационни табели на автомобила са попречили на нарушителя да
осъзнае общественоопасния характер на извършеното от него действие по
управление на автомобила и да предвиди или да допусне настъпването на
тези последици. Липсата на субективна страна от състава на нарушението
по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП прави деянието, извършено от жалбоподателя
несъставомерно, тъй като той не е знаел, че регистрацията на автомобила е
прекратена служебно и поради това не е знаел, че не следва да го управлява
по пътищата, отворени за обществено ползване.
При така установеното съдът намира, че макар от обективна страна да са
налице елементите от състава на нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, то
липсват каквито и да било доказателства за това, деянието да е осъществено
от жалбоподателя виновно. Това определя нарушението като
4
несъставомерно, поради липса на субективна страна.
Предвид изложеното съдът намира, че неправилно и в нарушение на
материалния закон е ангажирана отговорността на жалбоподателя за
извършено от него нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Тук следва съдът да отбележи, че отнемането на контролни точки не
фигурира нито сред принудителните административни мерки, нито сред
наказанията по ЗДвП, което означава, че отнемането на контролни точки не е
санкция, която би подлежала на самостоятелно обжалване, а фактическо
действие с контролно – отчетен характер, което изпълнява предупредителна и
информационно – статистическа функция. Контролните точки се отнемат
само въз основа на влязло в сила наказателно постановление, а единствената
възможност за тяхното възстановяване е неговото успешно обжалване и
отмяна на наложеното наказание. При отнемане на контролни точки
съответния административен орган действа в условията на обвързана
компетентност, като поведението му се предопределя от факта на налагане на
наказание за извършеното нарушение.
По изложените съображения съдът намира, че атакуваното наказателно
постановление следва да бъде потвърдено в частта му, с която на
жалбоподателя за нарушение по чл. 147, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 185
от ЗДвП е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 20. 00
лв.
В останалата му част следва да бъде отменено, като неправилно и
незаконосъобразно.
Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 22-0314-000384/18.07.2022 г. на
Началник група в ОД на МВР-Благоевград, РУ-Петрич, в ЧАСТТА с която
на С. А. В., ЕГН **********, с адрес в с. Б., общ. П., ул. „Д. Х.“ № *, за
нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата и на
основание чл.- 175, ал. 3, предл. 1 от същия закон са наложени
административни наказания "Глоба" в размер на 350 /триста и петдесет/ лева
и "Лишаване от право да управлява МПС" за шест месеца, като неправилно и
незаконосъобразно.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 22-0314-
000384/18.07.2022 г. на Началник група в ОД на МВР-Благоевград, РУ-
5
Петрич в останалата му част, с която за нарушение по чл. 147, ал. 1 от ЗДвП и
на основание чл. 185 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно
наказание "Глоба" в размер на 20. 00 /двадесет/ лева.
Решението може да се обжалва пред Административен съд Благоевград в
14-дневен срок, считано от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Петрич: _______________________
6