Р
Е Ш Е
Н И Е №
гр.Враца, 03.04.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Врачанският районен съд, ІІ наказателен
състав в публично заседание на осми февруари, две хиляди и двадесет и първа
година в състав :
Председател : Васил
Ганов
При секретаря Десислава Стоянова и в
присъствието на прокурора
като разгледа докладваното от съдията НАХ
дело № 634 по описа за 2020г. за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Л.В.А. ***, чрез адв. З.Г.-М. е подал
жалба против Електронен фиш на ОДМВР Враца, серия К № 2166856/12.07.2018 г., с
който за извършено нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП му е наложено административно
наказание глоба в размер на 400.00 лв.,
на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП.
Жалбоподателят в депозираната жалба желае да
бъде отменен обжалваният електронен фиш. Твърди, че са налице съществени
нарушения на административно-процесуалните правила при издаване на ел. фиш.
Поддържа се, че не става ясно кой е органът, който е издал фиша, липсва
надлежно описание на нарушението, липсва дата на издаване на фиша, няма
посочване на пътния знак, конкретна стойност на ограничението, въведен с този
пътен знак. Жалбоподателят твърди, че на 12.07.2018 г., когато е издаден фиша
не е карал автомобила, за който се твърди, че е нарушил скоростта на
движение.
Съдът, въз основа на събраните и приложени
по делото доказателства, и след като съобрази доводите и исканията на страните,
намира и приема за установено следното:
На жалбоподателя е бил издаден
Електронен фиш, серия К, № 2166856/12.07.2018 г. за налагане на административно
наказание глоба за нарушение, извършено на
12.07.2018 г. в 6,30 ч. в гр. Враца, ул. „Васил Кънчов“ до №23Б с посока
на движение към ул. „Георги Апостолов“, изразяващо се в превишаване на
разрешената скорост с
Нарушението е заснето с годно автоматизирано техническо средство №
TFR-1-М, №611, преминало през метрологична проверка, /видно от приложеното като
доказателство заверено копие на протокол/.
При така възприетата и изложена фактическа
обстановка съдът счита, че е налице осъществен състав на административно
нарушение по смисъла на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП от страна на водача на МПС, тъй
като същият се е движил със скорост от
В конкретния казус е налице фиксирана
скорост на движение на лекия автомобил, посредством "Мобилна система за
видео контрол на нарушенията на правилата за движение – TFR1-M №611"/видно
от приложения по делото протокол от проверка № 1-13-17 на автоматизирано
техническо средство № TFR-1-М 611/, според който техническото средство
съответства на одобрения тип. Настоящият съдебен състав намира, че издаването
на ел. фиш при заснето нарушение с мобилна система за контрол на нарушенията не
се явява в нарушение на нормативната база. На основание чл. 165, ал. 3 ЗДвП и в
резултат на постановеното Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. ОСК на ВАС,
ограничаващо приложното поле на ел. фиш единствено до нарушения, заснети със
стационарни системи, предвид липсата на ясна регламентация за действието на
мобилните такива, Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532
от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ
бр.36 от 19.05.2015 г./. С посочената Наредба се уреждат условията и редът за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата. Съгласно тази наредба издаването на
електронен фиш за налагане на административни санкции за допуснати нарушения на
чл. 21, ал.1 и ал. 2 от ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени
и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство или система,
предварително обозначени съгласно чл. 165, ал. 2, т. 7 ЗДвП, функциониращи
автоматично, при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532
от 12.05.2015 г. Регламентираното в чл. 189, ал.4 от ЗДвП "в отсъствието
на контролен орган и на нарушител", следва да се тълкува граматически,
като поясняващо действието по издаване на електронен фиш, а не установяването и
заснемането на нарушението с автоматизирано техническо средство. Този извод
следва и от обстоятелството, че обективно невъзможно е нарушението да се
извършва и заснема в отсъствието на нарушителя.
Електронният фиш е издаден в съответствие
с изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. В същия са посочени: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението /ОД на МВР - Враца/, мястото - гр. Враца, ул. „Васил
Кънчов“ до №23Б с посока на движение към ул. „Георги Апостолов“, датата - 12.07.2018г.,
точният час на извършване на нарушението - 6.30 часа, регистрационният номер на
моторното превозно средство - рег.№ М6566ВА, собственикът, на когото е
регистрирано превозното средство - Л.В.А., описание на нарушението - управление
на лек автомобил с превишена скорост –
Предвид това следва да се отбележи,
че не са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на
електронния фиш, свързани с липсата на дата на издаването му, автор или
наименование на издаващия орган, липса на подпис и печат, липсата на отразяване
в електронния фиш на срока за неговото обжалване, както и органът, пред когото
се обжалва. В нормата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП изчерпателно са изброени
реквизитите на електронния фиш, като такива реквизити на фиша не са посочени и
не се изискват. Наред с това в §1 от ДР на ЗАНН пък е залегнало, че е
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и
обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или
системи. Т.е. електронният фиш представлява не волеизявление на определен
орган, а електронно обективирано такова, което единствено се записва върху
съответния носител от определено лице, но на база административно – информационна
система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства или системи. Действително съобразно
разпоредбата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП влезлият в сила електронен фиш се смята
за влязло в сила наказателно постановление. Това приравняване обаче е само
относно последиците, с които се ползват влезлите в сила наказателни постановления
и електронните фишове и не обосновава необходимост от механично пренасяне на
правилата относно процедурата за съставяне и изискването за задължителни
реквизити по чл. 57 от ЗАНН, както и пренасяне, респ. прилагане на сроковете по
чл. 34, ал.1 от ЗАНН.
Жалбоподателят е направил възражение, че
на 12.07.2018 г. - датата на установяване на нарушението не е управлявал
процесния автомобил. Разпоредбите на ЗАНН, относно личната отговорност за
извършване на административно нарушение са дерогирани от разпоредбите на чл.188
от ЗДвП, които предвиждат презумпция за отговорност на собственика на МПС,
която може да бъде оборена от него в случай, че друг е управлявал автомобила. В
нормата на чл.189, ал.5 от ЗДвП, е предвиден 14-дневен срок от получаването на
електронния фиш, в който именно срок собственикът на МПС, с което е извършено
нарушението, има възможност да предостави в съответната териториална структура
на МВР писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението и копие на
свидетелството му за управление на МПС. В противен случай, именно собственикът
ще бъде лицето, което ще носи отговорност за извършеното нарушение. В
настоящата хипотеза напълно ясно и без да оставя каквито и да е съмнения като
адресат на електронния фиш е посочен жалбоподателят. Фактът, че той не се е
възползвала от възможността, предвидена в чл.189 ал.5 от ЗДП, не води до
неправилно ангажиране на отговорността му с издадения електронен фиш, като
ангажираните свидетелски показания, не променят този извод.
След анализ на събраните по делото
доказателства съдът приема за установено по безспорен начин, че жалбоподателят
е осъществил от обективна и субективна страна състава на административно
нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП, тъй като на 12.07.2018 г. в гр. Враца, ул.
„Васил Кънчов“ до №23Б с посока на движение към ул. „Георги Апостолов“ при
разрешена скорост
Разпоредбата на чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП предвижда административно наказание "глоба" в размер на 400 лева
за водач, който превиши разрешената максимална скорост от 31 до 40 км/ч. В конкретния случай разрешената максимална
скорост /50 км/ч./ е била превишена с
Предвид горното, следва да се заключи, че
атакуваният електронен фиш следва да бъде потвърден.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.
63, ал.1 от ЗАНН, съдът,
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
Електронен фиш на ОДМВР
Враца, серия К, № 2166856/12.07.2018 г., с който на Л.В.А. *** за извършено нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП
му наложено административно наказание
глоба в размер на 400.00 лева на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182,
ал. 1, т. 4 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО
може да се обжалва пред Административен съд-гр.Враца, в 14 дневен срок от
съобщението на страните за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: