Решение по дело №246/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 декември 2022 г. (в сила от 1 декември 2022 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20227220700246
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

237

 

гр. Сливен, 01. 12. 2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и трети ноември, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА  ДРАГОМАНСКА

                                               ЧЛЕНОВЕ:   ГАЛЯ  ИВАНОВА

                                                                       ИГЛИКА  ЖЕКОВА

                                                                          

При участието на секретаря РАДОСТИНА ЖЕЛЕВА и на прокурора КРАСИМИР МАРИНОВ, като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА касационно административнонаказателно дело № 246 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по касационна жалба от Национална агенция за приходите /НАП/, подадена срещу Решение № 155 от 09.08.2022 г., постановено по АНД № 492 / 2022 г. по описа на Районен съд – Ямбол, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № 581136-F608429 от 15.10.2021 г. на Началника на Отдел „Оперативни дейности“ – Бургас, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“, с което на „ЛУКОЙЛ-БЪЛГАРИЯ“ ЕООД с ЕИК: *********, за нарушение на чл. 118, ал. 10 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ във връзка с чл. 59а, ал. 1 от Наредба № Н-18 / 2006 г. и на основание чл. 185, ал. 2, изр. 1 от ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева.

В касационната жалба жалбоподателят твърди и излага съображения за неправилност на обжалваното съдебно решение. Счита, че отговорността на търговското дружество е ангажирана законосъобразно. Моли решението на Районния съд да бъде отменено с решение, с което процесното НП да бъде потвърдено като законосъобразно. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се представлява. В представено писмено становище чрез упълномощен процесуален представител поддържа жалбата и излага съображения в подкрепа на твърденията си за незаконосъобразност на решението на Районния съд.

Ответникът по касационната жалба, редовно призован, не се представлява в съдебно заседание. В представена писмена молба чрез упълномощен процесуален представител поддържа приложения отговор на касационната жалба, в който са изложени съображения за правилност на обжалваното съдебно решение, което моли да бъде оставено в сила и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, дава заключение за законосъобразност на обжалваното съдебно решение.

Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

За да отмени обжалваното НП като незаконосъобразно, първоинстанционният съд, след като е обсъдил и преценил събраните по делото доказателства, е направил изводи, че: НП е процесуално незаконосъобразно поради несъответствие между фактическото описание на нарушението и посочената за нарушена правна норма; приложимата правна норма за описаното в акта и НП нарушение е чл. 118, ал. 11, т. 5 вр. чл. 59а, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ; налице е и материална незаконосъобразност на атакуваното НП, тъй като от събраните по делото писмени доказателства е установено, че търговското дружество е изпълнило задълженията си, произтичащи от Наредба Н-18/2006 г. на МФ и ЗДДС да подаде информация към сървърите на НАП за документалната доставка на гориво, като неполучаването на тази информация в деня на доставката не може да се вмени във вина на служител на дружеството.

Решението на Районния съд е валидно и допустимо. Изводът на Районния съд, че обжалваното НП е незаконосъобразно, е правилен.

Видно от установената по делото фактическа обстановка, на 18.04.2021 г. срещу „ЛУКОЙЛ-БЪЛГАРИЯ“ ЕООД с ЕИК: *********, е съставен АУАН от служител на НАП, за това, че на 08.04.2021 г. при извършена проверка на търговски обект, находящ се в г. Я., стопанисван от „ЛУКОЙЛ-БЪЛГАРИЯ“ ЕООД с ЕИК: *********, е констатирано, че: в обекта е въведено в експлоатация и се използва един брой ЕСФП с изградена и работеща дистанционна връзка с НАП, одобрена със свидетелство от БИМ и регистрирана в НАП; „ЛУКОЙЛ-БЪЛГАРИЯ“ ЕООД с ЕИК: *********, в качеството си на данъчно задължено лице - получател на доставки на течни горива, е получил гориво на дата 06.11.2020 г – 5475,95 л пропан-бутан; данни за документална доставка на получено количество гориво по акцизен данъчен документ /АДД/ с уникален контролен номер /УКН/: 0000000005648876 от 06.11.2020 г. с гориво пропан-бутан са изпратени към НАП на дата 09.11.2020 г., с което ЗЛ не е изпълнило задължението си да подаде данни в НАП за получената доставка на гориво чрез наличната в обекта ЕСФП на датата на данъчното събитие. В АУАН е посочено, че са нарушени разпоредбите на чл. 118, ал. 10 от ЗДДС във връзка с чл. 59а, ал. 1 от Наредба № Н-18 / 2006 г. Въз основа на съставения АУАН, на 15.10.2021 г. е издадено процесното НП.

В приложената преписка се съдържа служебен бон от 06.11.2020 г.– доставка по нивомер, за доставеното на 06.11.2020 г. гориво – газ пропан-бутан, със статус на операцията – ОК.

С оглед установените факти, Районният съд правилно е приел, че обжалваното НП е незаконосъобразно.

Съгласно чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин /Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г./, всяко лице, което извършва продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, е длъжно да предава на НАП по установената дистанционна връзка и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива, като за тази цел като средство за измерване от одобрен тип се използва нивомерна измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП и подлежи на метрологичен контрол. С разпоредбата на чл. 118, ал. 10 от ЗДДС е въведено задължение за данъчно задължено лице- доставчик/получател по доставка на течни горива, да подава в НАП данни за доставката и движението на доставените/получените количества течни горива, както и за промяната в тях, като данните следва да се подават на датата на данъчното събитие или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата по електронен път с квалифициран електронен подпис. В чл. 118, ал. 11, т. 5 от ЗДДС е регламентирано изключение от това задължение, а именно, че данни по ал. 10 не се подават от получателя за доставки, които е отчел като получени чрез електронната си система с фискална памет. В същия смисъл е и разпоредбата на чл. 59а, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., според която получателят по доставка на течни горива подава ЕДП съгласно приложение № 23 за потвърждаване на полученото гориво с изключение на случаите, когато горивото се доставя в обект с ЕСФП.

По делото е установено, че: на 06.11.2020 г. в проверявания търговски обект е получена доставка на гориво – пропан-бутан по АДД с УКН: 0000000005648876; в обекта е въведена в експлоатация и се използва нивомерна измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП по смисъла на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г.; на датата на доставката, посредством ЕСФП, към НАП, е била подадена дистанционно информация от нивомерната система, видно от служебен бон от 06.11.2020 г. – нивомерна доставка, за доставеното на 06.11.2020 гориво – 5475,95 л пропан-бутан, със статус на операцията – ОК.

От изложеното се налага извод, че доставката е отчетена чрез ЕСФП, с оглед на което не е установено неизпълнение на задължение по чл. 118, ал. 10 от ЗДДС, поради констатирано наличие на изключението по чл. 118, ал. 11, т. 5 от ЗДДС.

По изложените съображения, Районният съд правилно е отменил процесното НП, поради което съдебното решение следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на спора, претенцията на касационния жалбоподател за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН, претенцията на ответника по касационната жалба за присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважена и НАП следва да бъде осъдена да заплати на ответника по касационната жалба юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 155 от 09.08.2022 г., постановено по АНД № 492 / 2022 г. по описа на Районен съд – Ямбол.

ОСЪЖДА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ да заплати на „ЛУКОЙЛ-БЪЛГАРИЯ“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Тодор Александров“ № 42, п. от у. А. И. М., сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

 

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: