Решение по дело №253/2019 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 октомври 2019 г. (в сила от 11 ноември 2019 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20195540200253
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 48                                  16.10.2019 год.                           град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                   ПЪРВИ СЪСТАВ

На трети октомври                                    две хиляди и деветнадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                           Председател: Атанас Динков

 

Секретар: Милена Ташева

 

като разгледа докладваното от Председателя Атанас Динков АНД № 253 по описа за 2019 година и за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Съдът е сезиран с жалба от Н.Б.И., ЕГН **********, против електронен фиш (EФ) серия „К”, № 2155532 на ОДМВР - Стара Загора, с който на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП на жалбоподателя е било наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева. Жалбоподателят твърди, че ЕФ е незаконосъобразен, и моли същият да бъде отменен.

Въззиваемата страна ОД на МВР гр. Стара Загора, редовно призовани, не изпращат представител в съдебно заседание.

Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена в 14-дневния срок за обжалване - процесния електронен фиш е връчен на жалбоподателя на 11.06.2019г., а жалбата е подадена на 20.06.2019г.

Обжалвания ЕФ, видно от справката АИС АНД (л. 29 от делото) и т. 6 от съпроводителното писмо, с което преписката е постъпила в съда (л. 12 от делото), имащо характер на официален удостоверителен документ за отразените в него данни, е бил съставен на 10.07.2018г., т.е. в едногодишния срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания).

С обжалвания ЕФ жалбоподателят е санкциониран на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение... ") във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП ("Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 21 до 30 km/h – с глоба 100 лв. ") за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, въвеждащ ограничение 140 km/h за движение по АМ (автомагистрала) за пътните превозни средства от категория В, изразяващо се в това, че на 07.07.2018г. в 10.41 часа в обл. Стара Загора на АМ Тракия, км. 170 управлявал в посока към гр. Бургас лек автомобил АУДИ А4, рег. № ***, регистриран на негово име, със скорост 165 km/h (отчетен километров толеранс от 3 %) при ограничение на скоростта от 140 km/h, като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 25 km/h) е било установено и заснето с мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) № ТFR1-М 657.

На жалбоподателя е било наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП.

Процесният ЕФ е издаден по образеца, утвърден от министъра на вътрешните работи със заповед № 8121з-172 от 29.02.2016 г. (л. 34, 35 и 36 от делото) съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 4, изречение трето от ЗДвП ("Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи"), и отговаря на императивните изисквания на чл. 189, ал. 4, изречение второ от ЗДвП ("Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане").

Съгласно чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП при изпълнение на функциите си по този закон определените от министъра на вътрешните работи служби имат право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на моторното превозно средство, като според пар. 6, т. 65 от ЗДвП, АТСС (автоматизирани технически средства и системи) са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно ЗИ (Закон за измерванията), които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат, както стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, така и мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Именно с такава мобилна радарна система е било установено и заснето конкретното нарушение, като нейното сертифициране и изправност към момента на извършване на нарушението се установява от представените удостоверение за одобрен тип средство за измерване и протокол за извършена проверка (л. 32, 38 и 39 от делото).

Установи се, че мобилната система за видеоконтрол, с идентификационен № 657 отговаря на метрологичните изисквания, съгласно приложените заверено копие на Протокол рег. № 2978/08.07.2018г. за използване на АТСС - мобилна система за видеоконтрол тип ТFR1-М, № 657, съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, Протокол № 11-48-15/01.04.2015г. за извършена последваща проверка на мобилна система за видеоконтрол ТFR-1М, №657/14 на лаборатория за проверка на радарни скоростомери и анализатори за алкохол в дъха, Протокол № 7-48-18/05.04.2018г. за извършена последваща проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M, № 657/14 на лаборатория за проверка на радарни скоростомери и анализатори за алкохол в дъха.

Съгласно чл. 165, ал. 2, т. 7 от ЗДвП определените от министъра на вътрешните работи служби имат право да извършват контрол по спазване на правилата за движението по пътищата с автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане, като контролът се осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане, а според ал. 3 на цитирания член условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, каквато е Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В случая спазването на тези изисквания при заснемане на конкретното нарушение се установява от представените снимков материал и протокол за използване на процесното автоматизирано техническо средство или система (л. 28 и л. 31 от делото).

Към преписката е приложен снимков материал от клип с уникален идентификационен № 9035, TFR1-M № 657/07.07.2018г., представляващ веществено доказателствено средство, по смисъла на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП.

Следва да бъде отбелязано още, че в изпълнение на чл. 189, ал. 8 от ЗДвП в съпроводителното писмо, с което преписката е постъпила в съда – л. 12 от делото, изрично са посочени доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка, като в тази му част съпроводителното писмо има характер на официален удостоверителен документ за споменатата информация, поради което следва да се приеме, че е налице съответствие между описанието на мястото на извършване на нарушението в ЕФ (идентично с данните от протокола за използване на процесното автоматизирано техническо средство) и географските му координати според снимковия материал от клипа на нарушението.

От справката за регистрацията на процесното МПС (л. 30 от делото) се установява, че собственици на л.а. Ауди А4, с рег. № ***, регистриран на 19.12.2008г. са жалбоподателя Н.Б.И., с ЕГН **********  и А.А.Н., с ЕГН **********.

Поради изложеното, съдът приема, че жалбоподателя Н.Б.И. следва да отговаря за извършеното с процесното МПС нарушение – чл. 188, ал. 1 от ЗДвП, тъй като не се е възползвал от предвидената в чл. 189, ал. 5 възможност в 14-дневен срок от получаването на ЕФ да предостави в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство, за да може на последното да се издаде електронен фиш за извършеното нарушение, а първоначално издаденият такъв на негово име да бъде анулиран, което обстоятелство се установява от служебно изисканата справка от АНО (л. 17 от делото).

Що се отнася до наложеното с ЕФ наказание – глоба от 100 лева, същото съответства по вид и размер на предвиденото в закона за разглежданото нарушение.

По изложените съображения съдът намира, че отговорността на жалбоподателя законосъобразно е била ангажирана и определена по вид и размер за описаното в ЕФ нарушение, като при установяване на нарушението и/или издаването на ЕФ не са били допуснати съществени процесуални нарушения, т.е. опорочаващи ЕФ до степен, обуславяща отмяната му, предвид което последният се явява законосъобразен и следва да бъде потвърден.

Водим от горните мотиви, съдът  

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия „К”, № 2155532 на ОДМВР - Стара Загора.

Решението подлежи на касационно обжалване в четиринадесетдневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено пред Административен съд - Стара Загора.

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: