Решение по дело №83/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 октомври 2022 г. (в сила от 5 октомври 2022 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20227190700083
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

№ 96

 

Гр. Разград, 05 октомври 2022 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание  на тринадесети септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛА РОБЕВА

                                      ЧЛЕНОВЕ:    ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                                                                     МАРИН МАРИНОВ

при секретаря ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА и в присъствието на прокурора МАРИН ТОДОРОВ разгледа докладваното от съдия ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА касационно дело № 83 по описа за 2022 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК във вр.чл.63в  от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба срещу Решение № 23/19.05.2022 г., постановено по АНД № 19/2022 г. по описа на Районен съд – Кубрат, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 64/30.11.2021 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Русе (РИОСВ). С потвърденото НП на А. М. А. от с. Б., общ. К. в качеството му на длъжностно лице- кмет на село Бисерци, на основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от Закона за управление на отпадъците, във вр. с чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО), във връзка с чл. 5, ал. 3, т. 14, във вр. с ал. 4 от Наредба № 6 за управление на отпадъците на територията на Община Кубрат (Наредба №6) и чл. 53, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) на лицето е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 3 000 лв.

Недоволно от решението е останало наказаното лице. В жалбата си и по същество твърди, че това решение е неправилно, постановено при нарушение на процесуалните правила и норми и в противоречие с материалния закон, поради което моли съда да го отмени, ведно с произтичащите от това законни последици. Развива доводи, че оспорените АУАН и НП са издадени  при допуснати съществени процесуални нарушения и срещу лице, което не е отговорно за вмененото нарушение. Наред с това сочи, че е предприел всички възможни действия, за да предотврати изхвърлянето на отпадъци на неразрешени места и да предотврати създаването на нерегламентирани сметища.

Ответникът по касационната жалба заявява, че тя е неоснователна и недоказана и моли съда да остави в сила решението на районния съд.

Прокурорът заключава, че жалбата е неоснователна и предлага на съда да остави в сила решението на районния съд, като правилно и законосъобразно.

Разградският административен съд след като прецени направените  оплаквания, анализира  събраните по делото доказателства и извърши служебна проверка на обжалваното решение на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, констатира следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок от надлежна страна срещу съдебен акт, който подлежи на инстанционен контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни изводи:

Събраните по делото доказателства сочат, че на 02.09.2021 г. служители на РИОСВ извършили проверка на територията на село Бисерци Община Кубрат, при която установили замърсяване на терен, находящ се в местността "Йълдъръм", с отпадъци: строителни (парчета от изпочупени тухли и керемиди, бетонни късове, изстъргана мазилка и др.), битови (хартиени и пластмасови отпадъци, парцали, стари дрехи, обувки, дюшеци, телевизори, домашна посуда и др.), пластмасови и хартиени опаковки, гуми, заемащи площ около 2 декара. Констатациите са отразени в приложения към преписката Констативен протокол № 117-ТЦ/02.09.2021 г. Въз основа на тях срещу А. А. в качеството му на кмет на населеното място и  упълномощено длъжностно лице, съгласно Заповед № 150/26.02.2021 г., издадена от кмета на Община Кубрат, не е осъществил контрол по предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им в село Бисерци, Община Кубрат. Актосъставителят повдигнал обвинение за извършено нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15, във връзка с чл. 112, ал. 1 от ЗУО, във връзка с чл. 5, ал. 3, т. 14 от Наредба № 6 на Общински съвет – Кубрат.

Срещу съставения АУАН жалбоподателят е подал възражение, в което твърди, че е взел всички възможни мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места - разлепил е съобщения, с които се напомня на жителите, че е забранено да се изхвърлят отпадъци в района на селото; поставил е и табели, забраняващи изхвърлянето на отпадъци, периодично извършва обходи на землището и ако установи изхвърлени отпадъци организира тяхното почистване. Последна проверка на м. "Йълдъръм" е била извършена на 19.06.2021 г., когато са установени отпадъци и липсващи забранителни табели, след което със съдействието на общинския кмет теренът е бил почистен и отново са поставени съответните табели, забраняващи изхвърлянето на отпадъци. Приложени са и писмени доказателства към него.

Наказващият орган не е възприел възражението и въз основа на  съставения АУАН е издадено процесното НП, с което при сходно фактическо описание и идентична правна квалификация на основание чл. 151. ал. 2, т. 6 във вр. с чл. 19. ал. 3, т. 15 от ЗУО наложил на уличеното лице административно наказание "глоба" в размер от 3 000.00 лв. С решението си Кубратският районен съд е потвърдил това НП, като правилно и законосъобразно. Изложените от него съображения напълно се споделят от настоящата инстанция.

Както АУАН, така и НП са постановени от компетентни органи, в кръга на техните правомощия и в предвидените за това давностни срокове. Описанието на вмененото  административно нарушение е достатъчно ясно, точно и конкретно и съдържа всички възможни и необходими белези, които ги индивидуализират. Посочена е датата, на която е установено нарушението и е прието, че уличеното лице е бездействало в един продължителен период, предвид обема, количеството и вида на констатираните отпадъци и площта на образуваното нерегламентирано сметище. Правилно са приложени и законовите разпоредби.

Съгласно приложената норма на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО кметът на общината отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им. В  чл. 112, ал. 1, т. 5 от ЗУО е предвидено, че кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице контролира дейностите, свързани с изоставянето на битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне. В този смисъл е и посочената разпоредба на чл. 5, ал. 4 от Наредба № 6 на Общински съвет- Кубрат.  Анализът на цитираните норми сочи, че законодателят предвижда възможност кметът на общината да делегира тези свои правомощия на кметовете/кметските наместници на населените места.

Със Заповед №150/26.02.2021г. кметът на Община Кубрат е възложил на кметовете и кметските наместници на населените места на територията на общината да осъществяват правомощията и функциите му по чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО във връзка с предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им. С оглед на това съдът приема, че жалбоподателят се явява задължено длъжностно лице и правилно е ангажирана неговата лична отговорност.

С процесното НП той е наказан на основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО за това, че е бездействал и не е предприел необходимите мерки за да предотврати изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконно сметище в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат. Законодателят не регламентира какви по вид и обем мерки следва да се предприемат, в тази връзка и наказващият орган не е задължен да посочи такива в АУАН и НП.  Преценката какви да бъдат тези превантивни мерки е предоставена изцяло в оперативната самостоятелност на задълженото лице, но при всички случаи те следва да са достатъчно ефективни и да препятстват настъпването на вредоносния резултат - изхвърлянето на отпадъци на неразрешени места и образуването на нерегламентирани сметища. Следователно, при установен вредоносен резултат е налице съставомерно деяние, което следва да се санкционира на основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО. По делото са ангажирани доказателства, които сочат, че наказаното лице е предприело някакви мерки, но те не са били достатъчно ефективни и не са изпълнили своето предназначение.

Определеното наказание е в минималния размер, посочен от законодателя и предвид забраната на чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН липсва правна възможност то да бъде намалено или изменено. Не са били налице и предпоставките за прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като конкретното деяние не се характеризира със значително по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на това нарушение (по арг. на § 1, т. 4 от ДР на ЗАНН).

 В този смисъл са и мотивите на въззивния съд. Постановеното  от него решение като валидно, допустимо и правилно следва да се остави в сила.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 23/19.05.2022 г., постановено по АНД № 19/2022 г. по описа на Районен съд – Кубрат.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

            ЧЛЕНОВЕ:1./п/

                                2./п/