Решение по дело №2784/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2304
Дата: 15 декември 2023 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20237180702784
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№2304/15.12.2023г.

 

Град Пловдив, 15.12.2023 година

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав,  в открито заседание на шести декември две хиляди двадесет и трета година в състав:

Съдия: Анелия Харитева

при секретаря Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2784 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Г.И.И. *** срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 3207 от 09.11.2023 г. на главен автоконтрольор в 01 група, 02 сектор в отдел „Пътна полиция“ при СДВР, с която на Г.И.И., ЕГН**********,***, е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2, б.“а“ ЗДвП – временно спиране от движение на МПС до отстраняване на неизправността.

Според жалбоподателя оспорената заповед е незаконосъобразна поради нарушение на изискването за форма и на материалния закон и необоснованост, като се иска нейната отмяна и присъждане на направените разноски.

Ответникът не взема становище по жалбата.

Съдът намира, че жалбата е подадена от активно легитимирана страна, адресат на оспорената заповед, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от заповедта, и е в преклузивния 14-дневен срок от съобщаването, извършено чрез управителя на дружеството на 09.08.2023 г., поради което е допустима. Разгледана по същество, обаче, жалбата е неоснователна поради следните съображения:

От съставения АУАН (л.11) се установява, че на 09.11.2023 г. в 09,04 часа в град София, на АМ Тракия, на връзката с околовръстен път жалбоподателят е управлявал лек автомобил марка „Мерцедес С350“ с рег.№ ****, собственост на трето лице Славчо Хаджийски, и е спрян за проверка, при която е установено, че е ограничена видимостта (намалена прозрачност) на стъклата на предните странични врати на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, посредством залепено тъмно фолио, с което виновно е нарушил чл.105, ал.1 ЗДвП.

Въз основа на тези факти е издадена процесната заповед, с която на основание чл.171, т.2, б.“а“ ЗДвП е приложена принудителна административна мярка – временно спиране от движение на пътно превозно средство до отстраняване на неизправността, когато пътното превозно средство е технически неизправно.

В хода на съдебното производство не са събирани нови доказателства, доколкото страните нямат спор по фактите. Спорът е относно правилното приложение на материалния закон.

При тези факти съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна и не са налице основания за нейната отмяна.

Процесната заповед е издадена от компетентен орган, надлежно оправомощен да издава заповеди от категорията на оспорената въз основа на заповед № 513з-1618 от 26.02.2018 г. на директора на СДВР.

Заповедта е издадена в писмена форма на мотивирано решение съгласно чл.59 АПК. Ясно са изложени фактическите основания, обосноваващи налагането на принудителната административна мярка, и са посочени правните норми, представляващи основание за издаването на заповедта. Налице е официален писмен документ – АУАН, в който са изложените установените по случая факти и обстоятелства. В хода на настоящото съдебно производство доказателствената сила на този официален писмен документ не е оборена при доказателствена тежест за жалбоподателя. Следователно фактът, че водачът е управлявал технически неизправен автомобил, следва да се приеме за безспорно доказан.

Извършено е изрично препращане към нормата на чл.105, ал.1 ЗДвП, която виновно е нарушена и която забранява ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им. Доколкото в текста на заповедта са възпроизведени обстоятелствата, включени в хипотезата на нарушената правна норма, и е извършена препратка към съставения на водача АУАН, следва да се приеме, че са изложени в достатъчна степен конкретни и обосновани, подкрепени от доказателствата мотиви и заповедта кореспондира с установеното нарушение.

 Съгласно чл.171, т.2, б.“а“ ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка временно спиране от движение пътно превозно средство до отстраняване на неизправността, когато пътното превозно средство е технически неизправно, включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми или конструкцията му е изменена без съответното разрешение.

 При анализ на цитираната норма е видно, че приложението й е обусловено от няколко алтернативно предвидени хипотези. Самостоятелното осъществяване на която и да е от тях дава право на органа да упражни правомощието си и да издаде заповед за временно спиране от движение на МПС с цел преустановяване на констатираното нарушение на правилата за движение по пътищата. В случая, за да приложи мярката административният орган се е позовал на наличието на техническа неизправност в процесния автомобил.

В т.3.3.2,  б.“б“ на приложение № 5, част I от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС и в чл.10, ал.1 ППЗДвП е определено кога моторното превозно средство е технически неизправно. Сред изброените възможности фигурират и стъкла, които не отговарят на съответните изисквания на стандартизационните документи. В случая е установена намалена прозрачност на стъклата на моторното превозно средство чрез поставяне на тъмно фолио – хипотеза, различна от фабричното потъмняване. Когато моторното превозно средство е със залепено на стъклата фолио, то обективно не отговаря на изискванията на производителя, защото фолиото не е положено от производителя. Ако собственик на моторно превозно средство желае да постави определени допълнения на стъклото, то негова е доказателствената тежест да докаже, че тези отклонения са в съответствие със стандартизационните документи.

Трайна е съдебната практика по аналогични случаи, че следва да се прави разлика между фабрично произведени затъмнени стъкла и такива, които са затъмнени от водача с фолио след производството. Нормата на чл.105, ал.1 ЗДвП съдържа забрана за ограничаване на видимостта и намаляване на прозрачността на страничните стъкла. Когато прозрачността на фабрично поставените стъкла допълнително е намалена без да е спазен съответният ред (в случая чрез залепване на фолио), този факт сам по себе си прави превозното средство неизправно. Съдебната практика е категорична, че за целите на принудителната мярка е достатъчно при контролната проверка компетентният орган да е установил наличие на допълнително поставено фолио върху предните странични стъкла на автомобила, което автоматично прави автомобила технически неизправен и съставлява основание за прилагането на мярката по чл.171, т.2, б.“а“ ЗДвП.

 Т.е., ако в съдебното производство жалбоподателят беше представил доказателства, че собственикът на автомобила е извършил предварително съответните измервания, или беше се снабдил като водач с документ, доказващ прозрачността на стъклата съгласно изискуемите стандарти, който документ да бъде показан в момента на проверката, административният орган не би имал основание да приеме наличие на ограничаване на видимостта. Но когато към момента на контролната проверка обективно върху предните странични стъкла на автомобила е имало допълнително поставено фолио, този факт сам по себе си е достатъчен, за да се приеме, че е налице хипотезата на чл.105, ал.1 ЗДвП.

 Не може да бъде споделен доводът на жалбоподателя, че мярката може да бъде наложена само на собственика на автомобила. Вярно е твърдението му, че само собственикът може да променя външния вид на собствения си автомобил, но законът не поставя условия водачът в хипотезата на чл.171, т.2, б.“а“ ЗДвП да е и собственик на превозното средство. Нормата на чл.171, т.2, б.“а“ ЗДвП не посочва изрично лицето, по отношение на което следва да се издаде заповедта за временно спиране от движение поради неизправност – на собственика, на ползвателя на автомобила или на водача. Следователно в случая правилно е приложен законът и административният орган не е допуснал противоречие с материалноправните норми.

Издаването на заповед за прилагане на принудителна административна мярка с адресат собственикът на превозното средство не влияе по никакъв начин на законосъобразността на оспорената заповед. По принцип действието на принудителната административна мярка се разпростира върху превозното средство и цели да принуди собственикът да извърши необходимите действия за отстраняване на неизправността или за извършване на измервания за доказване прозрачността на стъклата, ако иска да ползва процесния автомобил и занапред. Друга принуда мярката не цели и преследва, съответно не е налице съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което да обосновава незаконосъобразност само на това основание.

Предвид всичко изложено жалбата като неоснователна и недоказана следва да се отхвърли. С оглед изхода на делото на жалбоподателя не се дължат разноски. Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав, 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.И.И., ЕГН**********,***, срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 3207 от 09.11.2023 г. на главен автоконтрольор в 01 група, 02 сектор в отдел „Пътна полиция“ при СДВР.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

Съдия: