Решение по дело №464/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 694
Дата: 19 април 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180700464
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 694/19.04.2022 година

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и четвърти март две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

                                                                               Председател : Здравка Диева             

                                                                                       Членове: Величка Георгиева

Светлана Методиева                               

                                                                      

            при секретаря Г.Георгиева и с участието на прокурор Здр.Янева, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 464/2022г., взе предвид следното :

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

            А.Х.Г. – законен представител на Енерсет Електрик ЕООД /сега Нортвитал ЕООД/, гр.Русе, обжалва Решение № 2 от 02.01.2022г., постановено по АНД № 5843 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш серия К № 3679318, издаден от ОД МВР - Пловдив за наложена на А.Х.Г. – законен представител на Енерсет Електрик ЕООД, глоба в размер на 400 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/, на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.4 с.з.

            Решението е оспорено като незаконосъобразно с искане за отмяната му и отмяна на електронния фиш. Твърди се, че в хода на съдебното производство е изяснено, че липсва знак В26 и твърдението на съда за това, че пътят е в рамките на града и по презумпция скоростта е 50 км/ч е несъстоятелно, тъй като отсечката, в която е регистрирано нарушението е скоростен път с три активни ленти на движение в едната посока. Поддържа се отсъствието на снимков материал и задължителни реквизити в електронния фиш. Счита се, че е нарушен чл.8 от Наредба № 8121з-532, тъй като при отсъствие на знак В26 използването на АТСС е неприложимо.

Ответникът ОД МВР – Пловдив с процесуален представител ст.юрисконсулт Г.Белова оспорва касационната жалба и счита решението на РС – Пловдив за правилно. Поддържа съответствие между фактическите констатации на съда и събраните доказателства. Заявена е претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Янева предлага решението на районния съд да бъде оставено в сила.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима.

            1. Във вр. с възражения в жалбата АС – Пловдив служебно задължи ОД МВР – Пловдив да представи данни за режим на излъчване на радара, ползван при заснемане с издаден електронен фиш серия К № 3679318 от 04.06.2020г. и е представено Техническо описание и инструкция за експлоатация – TFR1-M. Пояснено е, че по време на извършване на контрола, радарното устройство е контролирало моторните превозни средства, които се приближават към монтираният в служебното МПС уред за контрол на скоростта.

Община Пловдив бе задължена да отговори : на 04.06.2020г. в гр.Пловдив на бул.Асеновградско шосе срещу номер 1 в посока републикански път II – 86, имало ли е поставен пътен знак В 26 с ограничение на скоростта от 70 км/ч или друга скорост. Според съдържанието на отговора – на 04.06.2020г. на бул.Асеновградско шосе срещу № 1 в посока републикански път II – 86 не е имало поставен пътен знак В 26 с ограничение на скоростта от 70 км/ч или друга скорост; промяната в организацията на движението от 50 км/ч на 70 км/ч по бул.Асеновградско шосе в участъка от бул. Цар Симеон до табела „Край Пловдив” и от табела „Начало Пловдив” до бул.Цар Симеон е въведена на 23.02.2021г., като са монтирани знаци В 26 /”Забранено е движението със скорост по-висока от означената”/ и посочената скорост на знака е 70 км.

Според съдържанието на електронен фиш серия К № 3679318 : на 04.06.2020г. в 13:51ч., в гр.Пловдив, бул.Асеновградско шосе срещу № 1, в посока републикански път II – 86, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, е установено нарушение с АТСС TFR1-M 648 извършено с МПС Фиат Скудо, вид товарен автомобил, рег.№ Р 0347 КН, собственик, на когото е регистрирано МПС / ползвател – А.Х.Г., законен представител на Енерсет Електрик ЕООД. При въведено ограничение на скорост от 50 км/ч за населено място е установена стойност на скорост 81 км/ч, като превишената стойност на скорост е 31 км/ч. За извършеното нарушение на чл.21 ал.1 ЗДв.П и на основание чл.189 ал.4 вр. с чл.182 ал.1 т.4 ЗДв.П е наложена глоба в размер на 400лв.

            Преписката съдържа : снимков материал към електронния фиш от 04.06.2020г., 13.51ч. – измерена скорост 84 км/ч, ограничение 50 км/ч, превишение 34 км/ч, номер на МПС - Р 0347 КН, снимано в лице /приближаващо се/, клип № 21 125, TFR1-M № 648, мястото е дефинирано с географски координати; протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. от 04.06.2020г., в който са отразени: номер на първо статично изображение и номер на последно статично изображение /21 119 – 21 157/, в обхвата на които попада клип № 21 125 , начало на работа 13.30ч. и край на работа 17.00ч., вкл. е отразено място – гр.Пловдив, бул.Асеновградско шосе срещу № 1, общо ограничение на скорост 50 км/ч, с посочен номер на служебен автомобил за мобилно АТСС в МПС – ****; снимка на служебния автомобил; удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 и протокол за последваща проверка от 25.10.2019г. по отношение мобилна система за видеоконтрол TFR – 1М, 648; справка за собственик на МПС – Енерсет Електрик ЕООД.

При изпращане на преписката е посочено, че АТС TFR 1М е мобилно, съгл. §6 т.65 б.”б” ДР ЗДв.П.

2. ПРС приел въз основа на доказателствата към преписката, че фактическата обстановка е безспорно установена : на датата, отразена в електронния фиш, описаният в него автомобил е извършил движение с превишена скорост, което обстоятелства е било установено и надлежно заснето с техническо средство, съответстващо на одобрения тип, с правилно съставен протокол по чл.10 от Наредбата за използване на АТСС № 8121з-532/12.05.2015г. в редакция към дата на извършване на нарушението. Съответно на доказателствата от преписката е посочено, че : измерването на скоростта е извършено с годно техническо средство вр. с чл.30 ал.5 вр. с чл.43 ал.4 от Закона за измерванията и Заповед № 616/11.09.2018г. на председателя на ДАМТН, обнародвана в ДВ бр.82 / 05.10.2018г. относно периодичност на проверката на скоростомери – съгл. т.31 от заповедта, периодичността на проверката е една година; приспаднат е нормативно определеният толеранс от 3 км/ч.; протоколът за използване на АТТС или система съдържа всички реквизити и е отразен режим на измерване - стационарен; налице е статично изображение във вид на снимков материал от клип № 21 125 – налице е ясна връзка между оспорения електронен фиш и приложената към него снимка; мястото за контрол е отграничено с географските координати в статичното изображение; адресатът на електронния фиш е правилно определен. По отношение дефиницията за електронен фиш ПРС се позовава на т.63 от §6 ДР ЗДв.П, за съдържанието – на чл.189 ал.4 ЗДв.П. Правилно РС-Пловдив е отбелязал, че с измененията на ЗДв.П /ДВ бр.54 от 05.07.2017г./ е отменен чл.165 ал.2 т.8 ЗДв.П, поради което към дата на извършване на нарушението – 04.06.2020г. не съществува правно задължение мястото на контрол с АТСС да бъде обозначавано с пътен знак Е24. Верен е изводът за извършено нарушение в населено място /§6 т.49 ДР ЗДв.П/, а не за несъобразяване с различна скорост, която да е била сигнализирана с пътен знак и в тази вр. с позоваване на чл.21 ал.2 вр. с ал.1 ЗДв.П.

Решението на ПРС е основано на приложимите норми и мотивирано с доказателствата от преписката, като съдът аргументирано е отговорил на възраженията в жалбата. По отношение реквизити и изисквания за форма на ел.фиш е приложимо Т.Р.№ 1 от 2014г., ВАС. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата. По см. на §6 т. 65 ДР ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г./: „Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В тази вр., съгл. чл. 2 от цитираната наредба - Стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение. След измененията на закона – чл.165 ал.2 т.8 ЗДв.П – отменен /ДВ, бр. 54 от 2017г./ и Наредба № 8121з-532/12.05.2015г.  – чл.7 от същата е отменен /ДВ, бр.6 от 2018г. в сила от 16.01.2018г./, мястото за контрол с АТСС не следва да бъде обозначавано с пътен знак Е24, както и точната му локация не се оповестява чрез средствата за масово осведомяване или в интернет страницата на МВР. Установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано, като се удостоверява чрез съответното доказателствено средство - снимков материал, на който е придадена доказателствена стойност по арг. от чл.189 ал.15 ЗДв.П.

Протоколът по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. съдържа номер на първо статично изображение и номер на последно статично изображение, ведно с отразени брой установени от АТСС нарушения. Наличието на номерата на първо статично изображение и на последно статично изображение от деня на заснемането, в обхвата на които е номера на клип, заснел МПС с рег.№ Р0347КН, потвърждава връзката между протокола и снимковия материал. Техническото средство за видеоконтрол е индивидуализирано в електронния фиш, вкл. информация за него се съдържа както в снимковия материал, така и в протокола и данните от метрологичен контрол. Използването на мобилната АТСС на съответното място за контрол се удостоверява с протокол /приложение към  чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., в сила от 16.01.2018г./, съставен от обслужващия полицейски служител, в който изчерпателно следва да бъдат посочени точното място за контрол и посоката, в която е осъществяван, въведения за контролирания участък скоростен режим, режима на измерване, идентификация на служебния автомобил, в който е монтирано АТСС, началото и края на работната смяна и номерата на първия и последния запис. Протоколът по чл.10 ал.1 от наредбата е документът, предвиден да удостовери всяко използване на мобилно АТСС, за да има обвръзка между предвидената с наредбата информация /съдържание на протокола/ и снимковия материал.

Съобрази се, че съгласно §6 т.49 ДР ЗДв.П, по смисъла на този закон “населено място“ е застроена със сгради територия, при която началото и краят са обозначени със съответни пътни знаци. Според чл.54 ал.5 ППЗДв.П, “начало на населено място“ се обозначава с пътен знак Д11, а “край на населеното място“ се обозначава с пътен знак Д12 /табели с наименование на населеното място, като за „край на населеното място“ – зачертано наименование/. Както бе посочено, според отговор на община Пловдив на 04.06.2020г. на бул.Асеновградско шосе срещу № 1 в посока републикански път II – 86 не е имало поставен пътен знак В 26 с ограничение на скоростта от 70 км/ч или друга скорост и промяната в организацията на движението от 50 км/ч на 70 км/ч по бул.Асеновградско шосе в участъка от бул. Цар Симеон до табела „Край Пловдив” и от табела „Начало Пловдив” до бул.Цар Симеон е въведена на 23.02.2021г., като са монтирани знаци В 26 /”Забранено е движението със скорост по-висока от означената”/ - посочената скорост на знака е 70 км. При тези данни следва извод за неоснователност на възражението на касатора, като ПРС правилно е отрекъл хипотеза на чл.3 ал.2 ЗАНН.

Според изхода от спора се присъждат разноски на ответника за касационната инстанция – чл.63д ал.4 и ал.5 ЗАНН, в размер на 80 лв. вр. с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.221 ал.2 АПК, Административен съд-Пловдив, XXIV състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

Оставя в сила Решение № 2 от 02.01.2022г., постановено по АНД № 5843 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив.

Осъжда А.Х.Г., ЕГН ********** – законен представител на Енерсет Електрик ЕООД /сега Нортвитал ЕООД/, гр.Русе, ЕИК *********, да заплати на ОД МВР – Пловдив юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

Председател :

 

 

         Членове :