Определение по дело №53/2024 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: 414
Дата: 5 февруари 2024 г.
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20247060700053
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 януари 2024 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№414

 

Гр. Велико Търново

 

Административен съд – Велико Търново, трети касационен състав, в закрито заседание на пети февруари две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

 

                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ивелина Янева

                                                                              ЧЛЕНОВЕ: Георги Чемширов

                                                                                                    Дианка Дабкова

 

като разгледа к.адм. дело № 53 / 2024г. по описа на АС – Велико Търново, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на ЕООД „Пътнически превози Бъчварови“ с адрес на управление гр.Горна Оряховица против Определение № 774 / 08.11.2023г. по НАХД № 20234110200685 по описа на Районен съд Велико Търново за 2023г., с което е оставена без разглеждане жалбата на дружеството против електронен фиш № ********** и е прекратено производството по делото.

В определението въззивния съд приема, че жалбата е процесуално недопустима поради липсата на предмет – оспореният електронен фиш е анулиран по силата на закона със заплащането на определената в него компенсаторна такса.

Между страните липсва спор относно заплащането в законоустановения срок на определената в електронен фиш № ********** компенсаторна такса. Спорен е въпросът относно удостоверяването на правните последици на това плащане, доколкото материалния закон /Законът за пътищата/ предвижда освобождаването от административно наказателна отговорност при заплащане на компесаторната такса. Касаторът претендира, че анулирането на електронния фиш следва да бъде надлежно удостоверено, а ответникът и районния съд приемат наличието на анулиране по силата на закона и липсата на задължение за органа за издаване на нарочен акт.

Разпоредбата на чл.189ж от ЗДвП урежда както издаването на електронен фиш за неплащане на дължимата такса по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, така и съдържанието на електронния фиш, анулиране, обжалване и заплащане на този фиш. По отношение на анулирането на електронния фиш чл.189ж, ал.3 съдържа изчерпателно основанията за анулиране. Единна процедура за анулиране на електронен фиш липсва уредена. Алинея 2 на посочената разпоредба предвижда, че в 14-дневен срок от получаване на електронния фиш лицето може да заплати таксата по чл. 10, ал. 2 от ЗП или да поиска анулиране на електронния фиш на основание ал.3 с молба до председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". Същевременно първата хипотеза за анулиране на електронен фиш, уредена в ал.3 на чл.189ж от ЗДвП е именно заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от ЗП. При подадено искане за анулиране на електронния фиш компетентния орган следва да уведоми лицето за датата на анулиране или на отказа за анулиране, съгласно ал.4 на чл.189ж от ЗДвП. Анулиране по силата на закона е предвидено изрично в ал.3а на чл.189ж от ЗДвП и то е в случаите по ал. 3, т. 5 електронен фиш за последващо движение по смисъла на чл. 179, ал. 3д, изречение четвърто.

При анализ на цитираната законова норма се достига до извода, че анулиране по силата на закона е изрично предвидено и то касае само една от хипотезите на чл.189ж, ал.3 от ЗДвП. Изрично произнасяне на компетентен орган е предвидено също единствено при подадена молба на лицето. Как следва да се процедира при наличие на основание за анулиране на електронен фиш при заплащане не е уредено. Настоящият състав намира, че приемането на единия или другия от изрично уредените способи за анулиране на електронния фиш би довело до правна несигурност и по същество дописване на закона, което е недопустимо. За разрешаване на спора между страните следва да намерят приложение общите правила на ЗАНН относно освобождаването от административно наказателна отговорност. В хипотеза на установено административно нарушение, но без съставен акт за установяване на административно нарушение липсва задължение за издаване на нарочен акт за освобождаване от административно наказателна отговорност. В хипотеза на съставен акт за установяване на административно нарушение, освобождаването от административно наказателна отговорност се извършва с издаване на нарочен акт – резолюция за прекратяване на административно наказателното производство или предупреждение. В хипотеза на издадено наказателно постановление, освобождаването от административно наказателна отговорност се извършва по искане на лицето със съдебен акт – решение за отмяна на наказателното постановление. Доколкото анулирането на електронен фиш не е уредено в ЗАНН, а и в материалните закони като процедура, но последиците на електронния фиш са еднакви с влязлото в сила наказателно постановление, настоящият състав намира, че анулирането следва да бъде удостоверено безспорно от администрацията, издала електронния фиш и следва да бъде съобщено на лицето. Дали анулирането ще бъде под формата на електронно съобщение до наказаното лице или изрично писмо, или отразяване в електронна система, достъпна и до трети лица, не е от съществено значение. Водещото е това анулиране да се удостоверява по несъмнен начин и за него да е уведомен адресата на електронния фиш. След като с анулирането на електронния фиш се изпълнява изискването на материалния закон за освобождаване от административно наказателна отговорност, за ангажирането на която наказаното лице е надлежно уведомено, то и анулирането следва да бъде обективирано по безспорен начин пред същото лице, дори и да се приеме, че анулирането настъпва по силата на закона. Все пак всяко плащане следва да бъде обвързано с конкретно основание – възможно е да се допусне грешка в номера на фиша, номера на банковата сметка, размера на таксата – поради което и приемането от органа на плащането за редовно и обвързано с конкретен електронен фиш следва да бъде удостоверено пред платеца.

В конкретния случай представените от ответника доказателства – разпечатка от БГ тол – не удостоверяват анулиране на електронния фиш. Справката от системата БГ тол е относно нарушение № **********, като са отразени следните дейности – на 22.02.2021г. постъпило, на 22.02.2021г. чака данни, на 04.03.2021г. анулирано, на 13.04.2021г. постъпило, на 04.03.2022г. автоматично, на 01.08.2022г. постъпило, на 01.02.2023 постъпило, на 03.02.2023г. подписан, на 17.03.2023г. изпратен, на 07.04.2023г. изпратен и на 07.04.2023г. ЕФ платена К. От тази разпечатка не става ясно кога е освободено дружеството от административно наказателна отговорност – на 04.03.2021г. /когато изрично е вписано анулиране, макар и преди издаването на електронния фиш/ – или  на 07.04.2023г. когато е отразено заплащането на К /може би компесаторна такса/. След като липсва изрично удостоверяване на анулирането на електронен фиш № **********, то за на ЕООД „Пътнически превози Бъчварови“ е налице предмет на оспорване.

Това налага отмяна на оспореното определение и връщане на делото за продължаване на съдопроизводствените действия.

Предвид гореизложеното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ Определение № 774 / 08.11.2023г. по НАХД № 20234110200685 по описа на Районен съд Велико Търново.

 

ВРЪЩА делото за продължаване на съдопроизводствените действия.

 

Определението не подлежи на обжалване.

                                                                 

                                                                                                                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                               ЧЛЕНОВЕ:1.                  2.