Решение по дело №710/2019 на Окръжен съд - Русе

Номер на акта: 468
Дата: 5 декември 2019 г. (в сила от 5 декември 2019 г.)
Съдия: Анета Цветанова Георгиева
Дело: 20194500500710
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 16 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е   Ш   Е   Н   И    Е   

 

468

гр.Русе,5.ХІІ. 2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Русенският окръжен съд гражданска колегия в открито заседание на 5 ноември през две хиляди и деветнадесета година,в състав:

 

Председател:АНЕТА ГЕОРГИЕВА

Членове:АГЛИКА ГАВРАИЛОВА

НИКОЛИНКА ЧОКОЕВА

При секретаря ЕВА ДИМИТРОВА  и в присъствието  на прокурора като разгледа докладваното от съдията А.Георгиева  ВГД № 710 по описа за 2019 год.,за да се произнесе, съобрази следното:

 

           Производството е по чл.258 и сл ГПК.

           ОД на МВР Русе е обжалвала решението на Русенския районен съд,постановено по гр.д.№ 1931/2019 год.по описа на РРС,с което е осъдена да заплати на Д.В.Д. *** сумата 1568,89 лева,представляваща  обезщетение за положен 239,94 часа извънреден труд ,резултат от преобразуване на нощен към дневен труд,за периода 1.ІV.2016 год.-31.ІІІ.2019 год.,както и сумата 2860,05 лева допълнително възнаграждение на специфични служебни дейности за същия период,ведно със  законната лихва върху двете главници,считано от предявяване на иска 2.ІV.2019 год.до окончателното им изплащане и лихва за забавено плащане,както и разноските в производството.Развива оплаквания за неправилност на решението и иска отмяната му и отхвърляне на исковете по подробно развити в жалбата съображения ,поддържани и в съдебно заседание.

           Д.В.Д. е обжалвал същото решение в частта,с която предявените искове за заплащане на възнаграждение за положен извънреден труд,за допълнително възнаграждение за изпълнение на специфични дейности и съответно лихвата за забава върху всеки от тях са отхвърлени.Счита решението за неправилно в тази част и иска отмяната му и уважаване на исковете в претендираните размери по развити подробни съображения в подкрепа на наведените оплаквания.

           Всяка от страните счита жалбата на противната страна за неоснователна.

           Окръжният съд,като взе предвид оплакванията в жалбата,доводите на страните и обсъди събраните по делото доказателства,намира за установено следното:

           Двете жалби са процесуално допустими и подлежат на разглеждане по същество.

           Производството по гр.д.№ 1931/2019 год.по описа на РРС е образувано по предявени от Д.В.Д. *** искове за заплащане на възнаграждение за положен извънреден труд след преобразуване на нощния към дневен такъв за периода 1.ІV.2016 год.-31.ІІІ.2019 год.,допълнително възнаграждение за изпълнение на специфични служебни дейности за същия период и мораторна лихва върху него.

           По делото не се спори,че в процесния период страните са били в служебно правоотношение,като ищецът изпълнявал длъжността „***“в *** гр.Русе,при режим на труд на смени-днева и нощна от 22 до 6 часа с продължителност 12 часа при сумарно изчисляване на работното време.

           С обжалваното решение районният съд е уважил предявения иск за заплащане на възнаграждение за извънреден труд,като е приел,че в действащите в процесния период Наредби на министъра на вътрешните работи,издадени въз основа на законова делегация,не съдържат правна норма за преобразуване на положения нощен труд с коефициент.Според съда е налице празнота в уредбата,поради което субсидиарно е приложил нормата на чл.9 от НСОРЗ и е уважил иска в посочения от съдебно-счетоводната експертиза размер.Съдът е уважил и претенцията за заплащане на допълнително възнаграждение за работа при специфични условия.Изложил е мотиви,че Д. е изпълнявал повече от една специфични дейности-охрана на помещението,в което се съхраняват оръжия и боеприпаси и охрана на сгради и обекти и е определил размера на следващото му се допълнително възнаграждение за тези дейности съгласно заповед № 8121з-671 от 9.VІ.2015 год.на министъра на вътрешните работи.

           Решението на районния съд е валидно и допустимо.При преценка на неговата правилност окръжният съд съобрази следното:

           Даденото от районния съд разрешение по иска за заплащане на допълнително възнаграждение за извънреден труд е правилно и в съответствие със закона.Съгласно чл.176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на   държавните служители в МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения,между които съгласно чл.178,ал.1,т.3 от закона е възнаграждение за извънреден труд.Редът за организацията и разпределението на работното време,за неговото отчитане,за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време,режимът на дежурство и др.се определят на основание чл.187,ал.9 от министъра на вътрешните работи.В периода,за който се претендира възнаграждението за извънреден труд м.ІV.2016 год.до м.март 2019 год.включително действащите Наредби съответно № 81213-592 от 25.V.2015 год.и № 81213-776 от 29.VІІ.2016 год.липсва норма,аналогична на нормата по чл.31,ал.2 на отменената            Наредба № 8121з-407 от 11.VІІІ.2014 год. за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 0,143.При липса на изрична законова регламентация районният съд правилно е приел,че следва субсидиарно да се приложат разпоредбите на чл.9,ал.2  НСОРЗ.Противното разрешение би довело държавните служители в системата на МВР в неравностойно положение както спрямо останалите държавни служители,така също и спрямо работниците и служителите по трудово правоотношение,които получават допълнително възнаграждение за извънреден труд.В този смисъл е и реш.№ 311 от 8.ХІ.2019 год.на ВКС по гр.д.№ 1144/2018 год.То е с предмет заплащане на други допълнителни възнаграждение на държавни служители от системата на МВР,но дава принципно разрешение на въпроса за субсидиарното приложение на друг закон при липса на изрично уредено заплащане в ЗМВР.Посочено,че положителният отговор на въпроса за приложение на субсидиарни разпоредби е в съответствие с основния правен принцип за равенство и недопускане на дискриминация,закрепен в чл.6 от Конституцията и чл.14 ЕКЗПЧОС.По отношение на размера на иска,съдът е съобразил установените по делото обстоятелства относно часовете нощен труд,положени от ищеца в процесния период и дължимото му се възнаграждение съобразно заключението на вещото лице.

           По тези съображения и изложеното в мотивите на първоинстанционното решение,към които съдът препраща на основание чл.272 ГПК,решението в тази част се явява правилно и следва да бъде потвърдено.Жалбите и на двете страни са неоснователни и следва да се оставят без уважение.

           Решението е неправилно в частта,с която е уважен иска за заплащане на допълнително възнаграждение за изпълнение на специфични служебни дейности.

           Условията,редът и максималните размери за изплащане на допълнително възнаграждение по чл.178,ал.1 т.2  ЗМВР се определят с наредба на министъра на вътрешните работи,а конкретния размер-със заповед на съответния ръководител.

           В § 26 а от ДР на ЗМВР е дадена легална дефиниция на понятието „специфични служебни дейности“ и то е:“пряко изпълнявани от държавните служители по този закон дейности за осъществяване на агентурно-оперативна, издирвателна, експертно-криминалистическа,патрулно-постова, пожарогасителна,спасителна и неотложна аварийно възстановителна работа ;държавен противопожарен контрол или превантивна дейност по чл.17,ал.2,т.1;контрол на държавната граница,химическа,биологически и радиационна защита при инциденти и аварии,свързани с опасни вещества и материали; летателна, авиационна, парашутна,плавателна,водолазна;охрана на взривоопасни вещества, банкови или други ценности;борба с тероризма или участие в специални операции;откриване или обезвреждане на взривни вещества; конвоиране, съпровождане или транзитиране на лица;опазване на обществения ред и разследване по досъдебни производства.От цитираното легално определение следва,че за да се определи допълнително възнаграждение по чл.178,ал.1,т.2 ЗМВР следва пряко да осъществява някоя от изчерпателно изброените дейности,т.е.да са му пряко възложени и да следват от длъжността,която заема.Ищецът е заемал длъжността „младши оперативен дежурен“в РУМВР и длъжностната характеристика не включва нито една от посочените по-горе дейности.Извод за извършване на специфични служебни дейности не може да се обоснова и от разпоредбите на Инструкцията за организация и реда за осъществяване на дежурство в МВР,както и от Вътрешните правила за организацията за осъществяване на дежурство в МВР.Такива дейности не са му възлагани пряко с нарочна заповед.Липсват и доказателства фактически да е извършвал такива.Неправилно районният съд е приел,че дейността по осъществяване на контрол за охрана на структурата и спазването на пропускателен режим в тъмната част на денонощието има характер на специфична служебна дейност по смисъла на закона и на служителя му се дължи допълнително възнаграждение на основание  чл.178,ал.1,т.2 ЗМВР.Решението в тази част е неправилно и следва да се отмени,а вместо него съдът постановява друго за отхвърляне на иска за присъждане на допълнително възнаграждение за изпълнение на специфични служебни дейности и иска за лихва за забава върху главницата.

           При този изход на спора ОДМВР дължи държавна такса в размер на 62,75 лева съобразно уважения иск.Решението на районния съд над тази сума до 277,16 лева подлежи на отмяна.

           Жалбоподателят Д.В.Д. дължи юрисконсултско възнаграждение на ОДМВР Русе в размер на 300 лева/по 150 лева за всяка инстанция/.

           Така мотивиран и на основание чл.271,ал.1 ГПК окръжният съд

 

 

 

Р   Е    Ш    И:

 

 

 

           ОТМЕНЯ решение № 1400 от 30.VІІІ.2019 год.на Русенския районен съд,постановено по гр.д.№ 1931/2019 год.по описа на РРС само в частта,с която ОД на МВР-Русе е осъдена да заплати на Д.В.Д.  сумата от 2860,05 лева,допълнително възнаграждение за изпълнение на специфични дейности като държавен служител в МВР за периода от 1.ІV.2016 год.до 31.ІІІ.2019 год.,както и сумата от 345 лева мораторна лихва върху чистата сума на това възнаграждение за периода 1.ІV.2016 год.-31.ІІІ.2019 год.,ведно със законната лихва върху главницата считано от 2.ІV.2019 год.до окончателното й изплащане,както и в частта за държавната такса над 62,75 лева до 277,16 лева  и ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

           ОТХВЪРЛЯ иска в тази част.

           ПОТВЪРЖДАВА същото решение в частта,с която ОД на МВР Русе е осъдена да заплати на Д.В.Д. сумата 1568,89 лева,възнаграждение за положен 234,94 часа  извънреден труд за периода 1.ІV.2016 год.-31.ІІІ.2019 год.,ведно със законната лихва от 2.ІV.2019 год.до окончателното й изплащане,както и в частта ,с която претенцията е отхвърлена за размера над 1568,89 лева до 1631,59 лева.

           ПОТВЪРЖДАВА същото решение в частта,с която искът за допълнително възнаграждение за специфични дейности е отхвърлен над 2860,05 лева до 2955,05 лева,а искът за мораторна лихва над 345,28 лв.до387,51 лева.

           ОСЪЖДА Д.В.Д. *** да заплати на ОД на МВР Русе сумата 300 лева юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции.

           Решението е окончателно.

 

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: