Р Е Ш Е Н И Е
№ 260277 26.03.2021 г. гр. Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен
съд – гр. Бургас
57-ми Наказателен
състав
На 19
март 2021 година
В
публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ДОНЕВА
Секретар З. Калоянова
Като разгледа докладваното от съдия Донева
НАХД № 814 по описа за 2021 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на
чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на *** чрез
управителя ***, против Наказателно постановление № 529304-F558816/12.01.2021 г. на Началник на Отдел „Оперативни
дейности“ – Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите, с
което на дружеството-жалбоподател на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2 000 лева
за нарушение по чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във
връзка с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС. В жалбата са релевирани оплаквания за
неправилност и незаконосъобразност на
наказателното постановление. Поддържа се теза, че нарушението не е осъществено,
тъй като контролната покупка била направена извън работното време на търговския
обект, а фискален бон не бил издаден, тъй като купувачът не изчакал и незабавно
напуснал обекта. Възразено е, че липсва пълно фактическо описание кое поведение
съставлява изпълнителното деяние на вмененото нарушение, респективно коя е
относимата правна квалификация. Изложени са съображения за неправилна правна
квалификация на нарушението, неотговаряща на текстовото му описание и създаваща
объркване в представата какво е обвинението и затрудняващо правилната
организация на защитата. При условията на евентуалност се излагат доводи, че
нарушението представлява маловажен случай и че са налице предпоставки за
приложение на този институт. Претендира се отмяна на
атакуваното наказателно постановление, а в условията на
алтернативност – изменението му със санкция в минимално предвидения
в закона размер.
В съдебно заседание дружеството-жалбоподател
не се представлява.
Процесуалният представител на въззиваемата страна
изразява съображения за неоснователност на жалбата и пледира за потвърждаване
на наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Претендира
юрисконсултско възнаграждение.
След като обсъди направените в жалбата
оплаквания, становището на страните, събраните по делото писмени и гласни
доказателства и извърши проверка на обжалваното наказателно постановление,
съдът приема за установено от фактическа страна следното:
Не се спори, а и от Декларация от 09.07.2020
г. е видно, че дружеството-жалбоподател стопанисва търговски обект – магазин ***,
находящ се в гр. Бургас, ***. На 09.07.2020 г. в 18,01 ч. свидетелят Х.К.К. – инспектор
по приходите в НАП, е извършил контролна покупка, заплатена в брой, на блуза на
стойност 39 лева, като при плащането от проверяващия и приемането на сумата от продавача
в обекта **** /управител на дружеството и на обекта/ не е издадена и не е
предоставена фискална касова бележка за цената на покупката от работещото фискалното
устройство в търговския обект – модел DATECS DP-150 с индивидуален № на фискалното устройство DT760932 и на фискалната памет 02760932. Проверката на
горепосочения обект в присъствието на управителя на дружеството-жалбоподател е
отпочнала непосредствено в 18,10 часа. Нарушението е констатирано и документирано
с Протокол сер. АА № 0048138/09.07.2020 г. от проверяващите инспектори Х.К. и С.Д..
Дадено е предписание на управителя на дружеството да се яви на 13.07.2020 г. пред
органа за съставяне и връчване на АУАН. От изисканата от органа контролна лента
за деня на проверката не се установява маркиране на извършената продажба в
търговския обект на стойност 39 лева. На дружеството-жалбоподател е съставен
Акт за установяване на административно нарушение серия AN № F558816/13.07.2020
г. Актосъставителят Х.К.К. е квалифицирал нарушението по чл. 25, ал. 1, т. 1 от
Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във връзка с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС. АУАН е
връчен на управителя на дружеството със забележка „Имам възражения.“ Възражения
по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не са депозирани в административно-наказателната
преписка.
Административно-наказващият орган е
възприел изцяло фактическите констатации по акта и на 12.01.2021 г. е издал
обжалваното Наказателно постановление, с което е наложил имуществена санкция на
дружеството-търговец, стопанисващо проверения обект.
Наказателното постановление е връчено
на управителя на дружеството-жалбоподател на 19.01.2021 г. Жалбата е депозирана
на 26.01.2021 г.
При така установените факти от значение
за спора, съдът приема от правна страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения
срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от надлежно легитимирано лице и е допустима.
Разгледана по същество е частично основателна.
Наказателно постановление № 529304-F558816/12.01.2021 г. на Началник на Отдел „Оперативни
дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП е законосъобразно и издадено при спазване на
процедурните изисквания на Закона за административните нарушения и наказания.
Както АУАН, на основание чл. 193, ал. 2 от ЗДДС, вр. с чл. 7, ал. 1, т. 4 от ЗНАП, така и НП, на основание чл. 193, ал. 2 от ЗДДС, вр. с т. 1. 1., б. „г“ от
приложената Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г., са издадени от компетентни
органи и в сроковете по чл. 34 от ЗАНН. Спазени са и правилата за задължителни
реквизити в съдържанието им. Налице е пълно съответствие между описаните в АУАН
и НП факти, като следва да се има предвид, че в настоящото производство
защитата не е срещу цифрите, а срещу фактите, а те са правилно отразени и
интерпретирани, с недвусмислено и конкретно словно описание на нарушението, от
което следва да бъде направен извод, че жалбоподателят е разбрал какво
нарушение се твърди да е извършил. В хода на административно-наказателното
производство не са допуснати процесуални нарушения.
Съдът приема, че визираното в НП деяние
е осъществено от търговеца, като този извод се подкрепя напълно от събраните по
делото доказателства – писмени и гласни. В обжалвания акт правилно е приложен и
материалният закон. Съгласно чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, всяко регистрирано по този
закон лице е длъжно да отчита извършените от него продажби в търговски обект
чрез издаване на фискална касова бележка от съответното устройство. Съгласно
чл. 118, ал. 4, т. 4 от ЗДДС, министърът на финансите издава наредба, с която
се регламентира издаването на фискални касови бележки от фискално устройство. В
приложение на тази разпоредба е издадена Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за
регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства. Съгласно чл. 25, ал. 1, т. 1 от същата наредба, фискална касова
бележка от фискално устройство задължително се издава за всяко плащане в брой
при покупка. По настоящото дело се установява, че жалбоподателят при приемане
на пари в брой в търговския си обект не е издал фискален бон по контролната
покупка, извършена от органите по приходите. Липсващата информация за извършената
продажба в електронната контролна лента за деня на проверката от ФУ в обекта на
жалбоподателя затвърждава неиздаването на касова бележка, респективно
осъществен състав на вмененото нарушение по чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във връзка с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.
ЕООД е санкционирано на основание чл.
83 от ЗАНН, а отговорността по този текст е безвиновна. В случая субектът е
наказан поради факта, че в стопанисван от него обект е извършено деяние, с
което е нарушена Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ и ЗДДС. Отговорността на
юридически лица и еднолични търговци е обективна и за ангажирането й не е
необходимо наличието на вина, независимо от формата й – умисъл или
непредпазливост. С имуществена санкция се наказват нарушения, касаещи
неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на
тяхната дейност /чл. 83, ал. 1 от ЗАНН/. В случая са засегнати отношения,
уреждащи фискалната политика на държавата. А тази категория обществени
отношения са особено важни за държавата, поради което всяко едно засягане чрез
неизпълнение на съответното задължение е общественоопасно и като такова следва
да се санкционира, без да се държи сметка за степента на обществената опасност
на деянието, нито пък за размера на настъпилите вредни последици, тъй като
нарушението е от категорията на формалните и за неговата санкция е без значение
дали има причинен вредоносен резултат. При това положение не са налице
предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН. Законът за ДДС и Наредбата са
нормативни актове, които дават закрила на обществените отношения, свързани с
отчитането и регистрирането на извършени продажби и облагането с данък добавена
стойност. Неиздаването на фискален при контролната покупка индицира начин на
организация на търговската дейност на жалбоподателя, а по този начин се
възпрепятства възможността за контрол върху тази дейност, чрез изключване на
законовите гаранции, които фискалното устройство предлага.
Наказващият орган правилно е определил
наказанието на посоченото основание по чл. 185, ал. 1 от ЗДДС за нарушение по
чл. 118, ал. 1 от ЗДДС. Приложимо е наказанието имуществена санкция, предвидено
за юридическите лица, в размер от 500 до 2 000 лева. Административно-наказващият
орган е наложил имуществена санкция 2 000 лева в максимален размер на
наказанието, предвидено за извършеното нарушение. Съдът счита обаче, че
съобразно чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, при определяне на наказанието би следвало да
се отчете като смекчаващо вината обстоятелството, че търговецът не е наказван
за други нарушения на данъчното законодателство. Следва да се има предвид и, че
наложеното наказание се явява огромна финансова тежест поради
условията на пандемия и икономическа криза. В такъв случай минималният
размер на наказанието е достатъчен за постигане на целите по чл. 12 от ЗАНН. По
тази причина съдът намира за справедливо да упражни правомощието си по чл. 63,
ал. 1 от ЗАНН, като измени наказателното постановление и намали размера на
санкцията в минимално предвидения – 500 лева. Искането на жалбоподателя в този смисъл е основателно.
Предвид изложеното, съдът намира, че
обжалваното наказателно постановление следва да бъде изменено в санкционната
част.
На осн. чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, вр. чл.
143, ал. 4 от АПК и чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ, на
въззиваемата страна следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лева.
Така мотивиран и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
ИЗМЕНЯ
Наказателно постановление № 529304-F558816/12.01.2021 г. на Началник на Отдел „Оперативни
дейности“ – Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите, с
което на ***, със седалище и адрес на управление гр. Бургас, ул. ***, с ЕИК ***,
представлявано от управителя ***, на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2 000 лева
за нарушение по чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във
връзка с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, като НАМАЛЯВА
размера на имуществената санкция от 2 000 лева на 500 лева.
ОСЪЖДА
на осн. чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, вр.
чл. 143, ал. 4 от АПК и чл. 27е от НЗПП „КАШЕ“ ЕООД, със седалище и адрес на
управление гр. Бургас, ул. ***, с ЕИК ***, представлявано от управителя ***, да
заплати на Централно управление на Национална агенция за приходите юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд – гр. Бургас в 14-дневен срок от получаване
на съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: /Кр. Донева/
Вярно с оригинала: Д.М.