Р
Е Ш Е Н И Е
№ 328/27.6.2016г..
гр. Пазарджик,
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд – Пазарджик, VI състав, в открито съдебно заседание на двадесет и седми май,
две хиляди и шестнадесета година в състав:
Съдия:
Христина Юрукова
при
секретаря Т.С., като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 285 по описа на съда за 2016 г., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 от АПК, във
връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители. И.Г.Г., ЕГН **********
***, е подал жалба против Уведомително писмо за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за
кампания 2013 г. с изх. № 02-130-6500/4788 от 14.08.2014 година на
изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие", в частта, с която му
е наложена санкция и му е отказано плащане на субсидия по НР1 в размер на 1365, 34 лв., по СЕПП в размер на 1663, 72
лева. В жалбата се твърди, че обжалваното
уведомително писмо е незаконосъобразно. Оспорват се констатациите от
извършената административна проверка по чл. 37 от Закона за подпомагане на
земеделските производители за установена недопустима за подпомагане площ.
Твърди се, че са заявени реално за подпомагане по СЕПП и НР1 блокове на
земеделски стопанства. Не е уведомяван, за извършвани проверки по чл. 37 от
ЗПЗП, както и за заповед РД-09-840/02.12.2013г. и Заповед № РД №
09-114/27.02.2014г. на министъра на земеделието и храните.
Ответникът – Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, иска
постановяване на решение, с което да се отхвърли жалбата като неоснователна.
Административен съд Пазарджик е разгледал депозираната жалба
се е произнесъл с Решение № 307/22.05.2015г. по адм. д. № 912/2014г., като е
отменил оспореният акт. Решение е обжалвано пред Върховен административен съд.
Образувано е адм. д. № 8305/2015 г. по описа на ВАС, по което е постановено
решение № 3568/29.03.2016 г., с което се отменя Решение № 307/22.05.2015 г. на
Административен съд. Дадени са задължителни указания в мотивите на съдебния
акт. Делото е върнато за ново разглеждане от друг съдебен състав на
административния съд.
Образувано е настоящото административно дело № 285/2016 г.
по описа на Административен съд Пазарджик.
Административен
съд - Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от
фактическа страна:
За кампания 2013г.
жалбоподателят е подал заявление за подпомагане. Същото е получило УИН - 13/070613/70476
от 21.05.2013г. Със заявлението е поискано подпомагане по Схема за единно
плащане на площ /СЕПП/ и плащания за природни ограничения на земеделски стопани
в планински районин /НР 1/. Заявени за подпомагане са парцели в землището на с.
Медени поляни:
1.
47559-60-1-1 – землището на с. Медени поляни, площ 2, 18 ха,
естествени ливади/за косене и/или за паша на животни/;
2.
47559-65-1-1 – землището на с. Медени поляни, площ 0, 87 ха,
естествени ливади/за косене и/или за паша на животни/;
3.
47559-67-1-1 – землището на с. Медени поляни, площ 2, 32 ха,
естествени ливади/за косене и/или за паша на животни/;
Общо заявената площ за
подпомагане е в размер на 5, 37 ха, като мярка по СЕПП и НР 1. Към заявлението
има и фотосхеми.
След обработване на
заявлението за подпомагане са констатирани несъответствия с изискванията за
подпомагане на част от заявените парцели.
Установената за подпомагане площ е 3, 78 ха, наддекларираната площ е в
размер на 1, 59 ха. Процентното съотношение на наддекларираната площ към
установената площ за подпомагане е 42, 06 %. Отказани са суми за подпомагане в
размер на 1365, 34 лева по НР 1 и в размер на
1663, 72 лева по СЕПП.
Съгласно заключението на
вещото лице по допуснатата по делото съдебнотехническа експертиза
след обработване на заявлението за подпомагане за кампания 2013 г. са
констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане на следните парцели,
както по СЕПП, така и по НР 1: 1. ПИ №
47559-60-1-1 землище с. Медени поляни, декларирана площ 2.18 ха, установена
площ на парцела попадаща под допустимия слой 2.17 ха; 2. 47559-65-1-1 землище
с. Медени поляни, декларирана площ 0.87 ха, изключен с цялата площ от
специализирания слой. Изключена е западната част от имота, представляваща
оголен и ерозирал терен с бедна растителност, част от път, както и група от
дървета и 3. 47559-67-1-1 землище с. Медени поляни, декларирана площ 2.23 ха,
установена площ на парцела, попадаща в допустимия слой е 1.61 ха, изключена
площ 0.71 ха, представляваща оголен и ерозирал терен, както и група от дървета
и храсти. Декларираната площ от жалбоподателя за финансово подпомагане, както
по СЕПП, така и по НР 1 е в размер на 5.37 ха. Установената за подпомагане площ
след извършените административни проверки е 3.78 ха. Процентното съотношение
на наддекларираната площ към установената площ за подпомагане е 42, 06 %.
Отказани са суми за подпомагане в размер на 1365, 34 лева по НР 1 и в размер
на 1663, 72 лева по СЕПП.
Не са извършвани теренни
проверки на място от Технически инспекторат към Разплащателна агенция и от
съответните служби по земеделие. Не са установени двойно заявени площи от други
земеделски стопани.
Определяне на
допустимостта на площите в добро земеделско състояние е направено изцяло чрез
дешифриране на новата цифрова отофотокарта по самолетно заснемане, извършено на
09.08.2013г.
Издадена е Заповед № РД
09-840/02.12.2013г. на министъра на земеделието и храните, с която е одобрен
обновеният специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“ за кампания
2013г. С писмо с вх. № ПО-03-3029/20.12.2013г. И.Г.Г. е възразил срещу обхвана
на специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние“ за кампания 2013г.
по отношение на трите заявени парцела.
Издадена е Заповед №
РД-09-114/27.02.2014г. на министъра на
земеделието и храните, с която е одобрен окончателен специализиран слой „Площи
в добро земеделско състояние“.
С писмо с изх. №
94-1419/16.04.2014г. И.Г. е уведомен от министъра на земеделието и храните, че
във връзка с извършени проверки и процедура по актуализиране на цифровите
географски данни за специализирания слой ПДЗС,
парцелите, посочени във възражението, са с установена площ извън ПДЗС
съответно:
-
47559-60-1-1 – землището на с. Медени поляни, площ 2, 18 ха, площ,
извън ПДЗС преди възражението 0,18ха; след възраженията 0ха; разлика 0,18ха
-
47559-65-1-1 – землището на с. Медени поляни, площ 0, 87 ха, извън
ПДЗС преди възражението 0,87ха; след възраженията 0, 87 ха; разлика 0ха;
-
47559-67-1-1 – землището на с. Медени поляни, площ 2, 32 ха, площ извън
ПДЗС преди възражението 1,1; след възраженията 0, 7 ха; разлика 0,4 ха
Последвало
е издаването на обжалваното уведомително писмо с изх. № 02-130-6500/4788 от 14.08.2014 г за
извършена оторизация по схемите и мерките за директни плащания, с което му е наложена санкция и
му е отказано плащане на субсидия по НР1 в размер на 1365, 34 лв., по СЕПП в размер на 1663, 72
лева.
Въз основа на изложената и възприета
фактическа обстановка, съставът приема, че жалбата е процесуално допустима като
подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и от надлежна страна - адресат на акта, и срещу акт,
който подлежи на съдебен контрол.
Оспореното уведомително
писмо е издадено от компетентен административен орган - изпълнителния директор
на Държавен фонд „Земеделие".
Настоящият съдебен състав
приема, че оспореният акт е постановен в предписаната от закона форма. Като неразделна част от уведомителното писмо
е приложена Таблица за формиране на общата оторизирана сума за финансово
подпомагане на база площи, заявени за подпомагане. Към таблицата има
допълнение, в което подробно е описано съдържанието на съответните колони. В
административния акт се съдържат и правни, и фактически основания, поради което
същият е мотивиран и не страда от порок по чл. 59 от АПК.
При постановяване на акта не са
допуснати нарушения на административно - производствените правила от АПК, които
да бъдат определени като съществени по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК и които да мотивират неговата отмяна.
От писмените
доказателства по приложената административна преписка, се установява, че
жалбоподателят е регистриран земеделски производител, подал заявление за
финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2013
година за площи с общ размер 5, 37 ха. На подаденото от жалбоподателя общо
заявление за подпомагане за кампания 2013 година са извършени проверки, чрез
дешифриране на новата цифрова отофотокарта по самолетно заснемане, извършено на
09.08.2013г..
Съгласно чл. 43, ал. 1от ЗПЗП, РА извършва директни плащания по подадени
заявления, ако след извършена проверка се установи изпълнението на изискванията
на закона по отношение на земеделските производители, кандидатстващи за помощ.
Съгласно чл. 24 от
Наредба N 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване,
поддържане, достъп и използване на ИСАК, системата включва административни
проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място.
В общото понятие
„наддекларирани" площи попадат площи, които са неодобрени и респективно
недопустими за подпомагане.
Видно от таблиците на
оспореното уведомителното писмо държавният фонд отказва финансово подпомагане,
поради установената разлика. Съгласно
заключението на вещото лице от съдебно-техническата експертиза констатациите на
административния орган се потвърждават. Констатирано е, че изключените площи от
специализирания слой са част от имотите, представляващи оголен и ерозирал
терен, с бедна растителност, част от път, както и група дървета.
Така даденото заключение
настоящият съдебен състав кредитира като обективно, компетентно и
кореспондиращо с приетите по делото писмени доказателства. Налага се изводът,
че наддекларираните площи, попадат извън допустимия слой, не съответстват на
изискванията за включването им в допустимия слой. не е
налице разминаване между констатираното в писменото му заключение и
констатираното в уведомителното писмо, което се обжалва.
Изводите на
административния орган за разлика между декларираната и установената площ не се
обориха успешно в настоящото съдебно производство от жалбоподателя. Чрез
показанията допуснатия до разпит свидетел съдът не може да установи, дали за
съответния период при подаване на заявлението И.Г. е поддържал в ДЗС заявените
парцели. Показанията са общи, говорят за помощ за обработване на имотите, но
без конкретизация на период, време, година.
Освен това не се установява,
нито дори твърди, че жалбоподателят е оспорил Заповед № РД 09-114/27.02.2014г.
на министъра на земеделието и храните, с която е одобрен окончателния
специализиран слой ПДЗС за кампания 2013, актуализиран в резултат на извършени
проверки на подадени възражения. Невключването в допустимия за подпомагане слой
е основание за отказ на подпомагане. Разплащателната агенция правилно е
отказала да извърши окончателна оторизация и плащания на площ за съответната
година, след като площта за подпомагане не е одобрена със Заповед № РД
09-114/27.02.2014г. на министъра на земеделието и храните.
Оспореният
административен акт е издаден при спазване на установената от закона форма, без
извършени съществени нарушения на административно производствените правила и
съответно при правилно приложение на материално правни разпоредби.
Поради изложеното жалбата
следва да се отхвърли като неоснователна.
С оглед изхода от спора
основателно е искането на процесуалния представител на ответника за присъждане
на направените съдебни разноски, поради което жалбоподателят следва да заплати
сумата в общ размер на 600 лева, от които 300 лева юрисконсултско
възнаграждение на основание чл. 143, ал. 4 от АПК, във връзка с чл. 7, ал. 1, т. 4 от Наредба №
1/09.07.2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждения и 300
лева, платено възнаграждение на вещо лице.
Мотивиран от
гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд –
Пазарджик, VI състав
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалба на И.Г.Г.,
ЕГН ********** ***, против Уведомително писмо за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за
кампания 2013 г. с изх. № 02-130-6500/4788 от 14.08.2014 година на
изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие", в частта, с която му
е наложена санкция и му е отказано плащане на субсидия по НР1 в размер на 1365, 34 лв., по СЕПП в размер на 1663, 72
лева.
ОСЪЖДА И.Г.Г., ЕГН ********** да заплати на Държавен фонд „Земеделие"
сумата в размер на 600 /шестстотин/ лева, представляваща разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО може да се
обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14 дневен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия:/п/