Решение по дело №356/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260141
Дата: 30 октомври 2020 г. (в сила от 4 декември 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20205530200356
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                 30.10.2020 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На втори септември                                                             Година 2020

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА С.

 

Секретар: К.П.

като разгледа докладваното от съдия С.

АНД № 356 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на Ф.Ю.А. против наказателно постановление № 453509-F480076 от 29.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив в ЦУ на НАП.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна. Излагат се съображения в тази връзка. В съдебно заседание чрез адв. Ф.Г. жалбоподателката заявява, че поддържа подадената жалба и излага допълнителни аргументи за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.

В съдебно заседание чрез ст. юрисконсулт Петкова въззиваемата страна моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление, като взема становище по изложените от адв. Ф.Г. доводи.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 453509-F480076 от 29.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив в ЦУ на НАП на нарушителя Ф.Ю.А. на основание чл. 185, ал. 3 ЗДДС е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева за извършено нарушение на чл. 185, ал. 3 ЗДДС.

В наказателното постановление е посочено, че при извършена проверка на 05.02.2019г. в 11:45 часа на обект: магазин за хранителни стоки, находящ се в гр. Стара Загора, ул. Мусала № 37, стопанисван от „Алтън Пати“ ЕОО, с ЕИК: ********* , в качеството си на лице, което фактически е било длъжно да издаде касова бележка е приело плащането в брой, без да издаде фискална касова бележка от въведеното в експлоатация и работещо в обекта фискално устройство модел: DATEC MP-55 KL с ИН на ФУ DT318656 и ИН на ФП 02666144 или от кочан с ръчни касови бележки, отговарящ на изискванията на Наредба № Н-18/13.12.2019г. За извършената контролна покупка - 1 бр. вафла и 1 бр. минерална вода от 500 мл, на обща стойност 0,95 лв., платени в брой на лицето Ф.Ю.А., ЕГН: ********** от Т.Г.Г. - проверяващ.

Нарушението е установено и документирано с ПИП /протокол за извършена проверка/ № 0407953/05.02.2019г.

Нарушението е за първи път.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № F480076/02.04.2019г., съставен от инспектор по приходите в НАП при ЦУ на НАП.  

 

Към административнонаказателната преписка са приложени:

- протокол за извършена проверка № 0407953/05.02.2019г., в който са отразени всички констатации, направени от проверяващите инспектори, в т.ч. и обстоятелството, че при извършена контролна покупка на 1 бр. вафла и 1 бр. мин.вода - 500 мл. на обща стойност 0,95 лв. - сумата е платена в брой от Т.Г. на Ф.А. - продавач в 11:40 часа, като не е издаден фискален касов бон от наличното в търговския обект фискално устройство или от кочан с ръчни касови бележки. В протокола е отразено също така, че часът на фискалното устройство е с един час напред.

- въпросен лист за установяване на стоковата и касовата наличност в търговския обект в деня на проверката към Протокол за извършена проверка АА 0407953/05.02.2019г.;

- декларация от 05.02.2019г. от Ф.Ю.А. /продавач/ - лице, работещо по трудово/гражданско правоотношение;

- трудов договор от 05.02.2019г. между „Алтън пати“ ЕООД, гр. Стара Загора и Ф.Ю.А., от който е видно, че А. е постъпила на работа на 05.02.2019г.;

- свидетелство за регистрация на фискално устройство от 26.07.2017г.;

- договор № 8956/23.07.2018г. за извършване на техническо обслуждавен на УУФП съгласно Наредба Н-18 от 13.12.2006г.;

- приемо-предавателен протокол от 20.07.2011г. и гаранционна карта от 26.05.2011г.;

- документ за сервизно обслужване;

- дневен отчет от 05.02.2019г. от 13:07 часа;

- пълен отчет на фискална памет от 21.07.2017г. до 04.02.2019г.

 

В хода на съдебното следствие са представени още:

- фискален бон от 05.02.2019г , 13:00 часа за сумата от 4,16 лв. - платени в брой за „хранителни“;

- АУАН № F4880086/02.04.2019г. съставен на „Алтън пати“ ЕООД, гр. Стара Загора за нарушение на чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006г., вр. с чл. 118, ал. 1 ЗДДС и издаденото въз основа на него НП № 448998-F480086/17.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив в ЦУ на НАП;

- уведомление за приети и отхвърлени уведомления по чл. 62, ал. 5 КТ с вх. № 24388193006802/05.02.2019г., 17:47:05 часа.

 

Във връзка с компетентността на актосъставителя и наказващия орган са представени: заповед № ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018г. на изпълнителния директор на НАП.

 

От показанията на свидетелката Т.Г.Г. /актосъставител/ и А.Й.Е. /свидетел по акта/ се установява описаната в АУАН и НП фактическа обстановка – при извършена проверка на 05.02.2019г. в 11:45 часа на обект: магазин за хранителни стоки, находящ се в гр. Стара Загора, ул. Мусала № 37, стопанисван от „Алтън Пати“ ЕОО, в качеството си на лице, което фактически е било длъжно да издаде касова бележка е приело плащането в брой, без да издаде фискална касова бележка от въведеното в експлоатация и работещо в обекта фискално устройство или от кочан с ръчни касови бележки, отговарящ на изискванията на Наредба № Н-18/13.12.2019г. Сумата за извършената контролна покупка - 1 бр. вафла и 1 бр. минерална вода от 500 мл, на обща стойност 0,95 лв. била платена в брой на лицето Ф.Ю.А. от Т.Г.Г.. За извършената проверка бил изготвен съответния протокол.

Съдът кредитира показанията на свидетелите, тъй като същите са последователни, непротиворечиви и се потвърждават от събраните в хода на съдебното следствие писмени доказателства.

 

При извършена служебна проверка съдът установи, че при издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения на нормите на Закона за административните нарушения и наказания, водещи до неговата отмяна.

 

И АУАН, и НП са издадени от компетентните органи. Съдържат необходимите реквизити, посочени съответно в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и са предявени по надлежния ред на нарушителя.

 

Съдът намира, че в хода на настоящото съдебно следствие останаха недоказани твърденията на жалбоподателката, че обжалваното наказателно постановление е антидатирано. В него е посочено, че е издадено на 29.07.2019г. От разписката му се установява, че е връчено на Ф.Ю.А. на 30.01.2016г. - около шест месеца по-късно, но в случая следва да бъде отчетено, че то е връчено лично на наказаното лице срещу подпис, а не по пощата - с обратна разписка.

 

Съдът намери за несъстоятелни възраженията на жалбоподателката, че в случая е нарушен принципът non bis in idem.

Съгласно чл. 24, ал. 1 ЗАНН за административни нарушения, извършени при осъществяване дейността на предприятия, учреждения и организации, отговарят работниците и служителите, които са ги извършили, както и ръководителите, които са наредили или допуснали да бъдат извършени.

В конкретния случай, е ангажирана административнонаказателна отговорност на основание чл. 185, ал. 3 ЗДДС на Ф.Ю.А. в качеството й на физическо лице, което е осъществило продажбата и фактически е било длъжно да издаде процесния документ по чл. 118, ал. 1 ЗДДС, но не го е сторило, като е ирелевантно по какъв начин са били уредени към този момент отношенията й с „Алтън пати“ ЕООД, гр. Стара Загора.

Същевременно в чл. 83, ал. 1 ЗАНН е изрично посочено, че в предвидените в съответния закон случаи на юридическите лица може да се налага имуществена санкция за неизпълнение на задължения към държавата при осъществяване на тяхната дейност.

В 185, ал. 1 ЗДДС законодателят изрично предвижда налагането на имуществена санкция и на самото юридическо лице.

Именно в тази връзка е съставен АУАН № F4880086/02.04.2019г. на „Алтън пати“ ЕООД, гр. Стара Загора и е издадено впоследствие НП № 448998-F480086/17.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив в ЦУ на НАП.

Настоящият съдебен състав приема, че с налагането на основание чл. 185, ал. 1 ЗДДС на имуществена санкция на самото юридическо лице „Алтън пати“ ЕООД, гр. Стара Загора и на основание чл. 185, ал. 3 ЗДДС на глоба на Ф.Ю.А. в качеството ѝ на физическо лице, което фактически е било длъжно да издаде документ по чл. 118, ал 1 ЗДДС не се нарушава принципът non bis in idem, тъй като става въпрос за два различни субекта на административнонаказателната отговорност, всеки от които разполага със самостоятелна правосубектност, в т.ч. и имущество, което се засяга чрез наложените от наказващия орган административни наказания.

 

Съдът намира за несъстоятелни възраженията на жалбоподателката, че нарушението е останало недоказано в хода на настоящото производство, тъй като е издаден касов бон на 05.02.2019г. в 13:30 часа.

Действително в хода на съдебното следствие е представен фискален бон от 05.02.2019г , 13:00 часа за сумата от 4,16 лв. - платени в брой за „хранителни“, но няма доказателства същият да е бил издаден при извършената проверка.

В чл. 118, ал. 3 ЗДДС е дадена легалната дефиниция на понятията фискален и системен бон, въведени в ч. 118, ал. 1 ЗДДС, а именно:  те са хартиени документи, които регистрират продажба/доставка на стока или услуга в търговски обект, по която е извършено плащане. Следователно, за да се приеме, че е издаден фискален или системен бон, същият следва да бъде материализиран на хартиен носител. Такова обстоятелство обаче не бе установено в хода на производството.

Отделно от това съдът приема за основателни възраженията на въззиваемата страна, че стойността на извършената контролна покупка не отговаря на стойността посочена във фискалния бон от 05.02.2019г., 13:00 часа.

 

Съдът намира, че от събраните по делото доказателства се установява по един безспорен и категоричен начин, че жалбоподателката е осъществила от обективна и субективна страна състава на нарушението по 185, ал. 3 ЗДДС.

От обективна страна, при извършена проверка на 05.02.2019г. в 11:45 часа на обект: магазин за хранителни стоки, находящ се в гр. Стара Загора, ул. Мусала № 37, стопанисван от „Алтън Пати“ ЕОО, с ЕИК: ********* , в качеството си на лице, което фактически е било длъжно да издаде касова бележка е приело плащане в брой от Т.Г.Г. за извършената контролна покупка - 1 бр. вафла и 1 бр. минерална вода от 500 мл, на обща стойност 0,95 лв., без да издаде фискална касова бележка от въведеното в експлоатация и работещо в обекта фискално устройство модел: DATEC MP-55 KL с ИН на ФУ DT318656 и ИН на ФП 02666144 или от кочан с ръчни касови бележки, отговарящ на изискванията на Наредба № Н-18/13.12.2019г.

От субективна страна, съдът намира, че в нарушението е извършено виновно.

 

Доколкото с това нарушение се засягат обществените отношения, касаещи нормалното функциониране на данъчната система в РБългария, съдът намира, че не може да се приеме наличието на маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН.

Нарушението е формално, на просто извършване. За да бъде осъществено, не е необходимо да настъпи определен съставомерен резултат. Такъв обаче винаги е налице, тъй като неиздаването на документ по чл. 118, ал. 1 ЗДДС /фискален или системен бон/ винаги води след себе си като последица неотразяване на приходи, а това при всички случаи означава, че се засяга неблагоприятно фиска.

Обстоятелството, че е извършено за първи път очевидно е било взето предвид от административнонаказващия орган при определяне размера на наложеното наказание.

Същото съответства по вид и размер на минималното, предвидено в чл. 185, ал. 3 ЗДДС - глоба в размер на 100 лева, поради което и съдът намира за безпредметно да изследва въпроса съобразено ли е то с тежестта на конкретното нарушение с оглед принципа reformacio in pejus.

 

Предвид изхода на делото, с оглед направеното от въззиваемата страна искане за присъждане на разноски и на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН, съдът намира, че жалбоподателката Ф.Ю.А. следва да бъде осъдена да заплати на Националната агенция за приходите, гр. София сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща направени разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 1 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 453509-F480076 от 29.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив  в ЦУ на НАП, с което на Ф.Ю.А., ЕГН: **********, с адрес *** е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева за извършено нарушение на чл. 185, ал. 3 ЗДДС.

 

ОСЪЖДА Ф.Ю.А., ЕГН: **********, с адрес ***, ДА ЗАПЛАТИ на Национална агенция за приходите, гр. София, сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: