Решение по дело №2116/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1731
Дата: 18 октомври 2023 г. (в сила от 18 октомври 2023 г.)
Съдия: Светлана Бойкова Методиева
Дело: 20237180702116
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 1731

 

гр. Пловдив,18.10.2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХIV състав, в публично съдебно заседание на двадесет и първи септември, две хиляди двадесет и третата година, в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗДРАВКА ДИЕВА

      ЧЛЕНОВЕ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

                                                          СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

 

при секретаря Г.Г. и с участието на прокурора Тодор Павлов, като разгледа докладваното от съдия Методиева касационно административнонаказателно дело № 2116 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Касационният жалбоподател Заместник директор на Дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП - Пловдив обжалва, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Кръчмарова, Решение № 1136/23.06.2023 г., постановено по АНД № 1974/2023 г. по описа на Районен съд – Пловдив, 20 н.с. С обжалваното решение е било отменено Наказателно постановление № 683525-F598861 от 23.12.2022 г. на Заместник директор Дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП - Пловдив, с което на „ Мега 2800“ ЕООД гр. Пловдив е била наложена имуществена санкция от 300 лева на основание чл.74, ал.1 от ЗСч за нарушение по чл.38, ал.1, т.1 от ЗСч.

 С жалбата се прави искане за отмяна на решението на РС Пловдив, като незаконосъобразно и неправилно. Сочи се, че от материалите по преписката е установено, че нарушителят в действителност не е открит, поради което и изводите на съда в обратна насока не отговаряли на доказателствата, а по отношение на изводите на първоинстанционния съд относно компетентния да спре административнонаказателното производство орган се твърди, че понеже няма изрично посочване в закона на тази компетентност, това не изключва тази на административнонаказващия орган. Моли се отмяна на обжалваното съдебно решение и потвърждаване на наказателното постановление. Претендира се юрисконсултско възнаграждение. В съдебното заседание жалбоподателят не се е явил и не е изпратил представител.

Ответникът по касационната жалба „Мега 2800“ ЕООД не е представил отговор по касационната жалба и не е изпратил представител в съдебното заседание пред касационния съд.

Прокурорът от ОП – Пловдив Павлов, заявява становище за неоснователност на касационната жалба.

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с наведените в жалбата основания, съобразно с нормата на чл.348, ал.1 от НПК, констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законов срок и от страна по първоинстанционното съдебно производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Районен съд - Пловдив, след като е провел пълно и всестранно разследване по делото, е възприел за установена описаната в обжалваното решение фактическа обстановка, която се възприема и от настоящия съд, поради което и е ненужно да се повтаря. Съдът, постановил оспореното решение, като е анализирал представените пред него документи от административната преписка, е достигнал до крайния извод относно издаване на наказателното постановление извън давностния срок по чл.34, ал.3 от ЗАНН, като в тази насока е изложил доводи за ненадлежно осъществено спиране на административнонаказателното производство поради липса на законовите основания за това и от некомпетентен орган.

 Посочените крайни изводи на районния съд настоящата съдебна инстанция намира за законосъобразно направени. Действително се установява, че АУАН е съставен на 09.03.2021 г., а наказателното постановление е издадено далеч след изтичане на шестмесечния срок по чл.34, ал.3 от ЗАНН на 23.12.2022 г. Видно е, че междувременно административнонаказателното производство е било спряно на 19.08.2021 г. с разпореждане на Заместник директор на ТД на НАП Пловдив, което е било отразено по акта, с посочено основание по чл.43, ал.6 от ЗАНН.

 Спирането на административнонаказателното производство на основание  чл.43, ал.6 от ЗАНН правилно е прието за ненадлежно и поради това непроизвеждащо правно действие от районния съд. Не се спори относно качеството на подписалото го лице, а именно наказващ орган, надлежно упълномощен да издава наказателни постановления за нарушения по ЗСч. Последният, обаче, не може да се приеме, че е компетентен да се произнасе именно по реда на  чл.43, ал.6 от ЗАНН, доколкото това право би следвало да се разглежда като включено в правомощията на актосъставителя и в тази връзка районният съд е направил и относим анализ на законовите разпоредби. Доколкото задължението да връчи препис от акта на наказаното лице, след като го състави, изводимо от разпоредбата на чл.43, ал.1 от ЗАНН, е на актосъставителя, то следва, че и негово правомощие е да спре производството в хипотезата на чл.43, ал.6 от ЗАНН. И това е така, защото едва след връчване на АУАН, актосъставителят изпраща в срока по чл.44, ал.3 от ЗАНН акта на наказващия орган, ведно с възраженията, събраните доказателства и другите приложения към преписката. Същевременно, съгласно чл.52, ал.2 от ЗАНН, ако се установи, че актът не е бил предявен на нарушителя, наказващият орган го връща веднага на актосъставителя. Анализът на посочените норми, както и систематичното място на разпоредбата на  чл.43, ал.6 от ЗАНН в раздел II Образуване на административнонаказателното производство“ действително обуславят извод, че предявяването на АУАН на нарушителя е безусловно необходимо, като това задължение, включващо възможността да спре производството по  чл.43, ал.6 от ЗАНН в тази връзка е предвидено като правомощие на актосъставителя.

Независимо от това и дори и да се приеме тезата на касационния жалбоподател, като се има предвид, че щом има правомощието да прекрати производството, то наказващият орган би следвало да има правомощие и да го спре, настоящата инстанция намира, че в случая спирането не е било надлежно и поради липсата на т.нар. от закона щателно издирване на нарушителя, което обстоятелство е било отчетено от първоинстанционния съд и подробно мотивирано с ясен анализ на всички доказателства по административната преписка. Както вече е имал възможност настоящият съдебен състав да посочи в други свои актове, спирането на производството е допустимо, когато са извършени всички възможни действия по издирване на нарушителя и са налице еднозначни данни, че въпреки положените необходими за целта усилия, същият не е намерен. Това предписва законът, като в случая следва да бъде прието, че правилото не е спазено с оглед съдържанието на документацията от преписката. В тази връзка от значение е тълкуването, дадено от Върховния съд, а впоследствие и Върховния касационен съд на Република България в редица решения във връзка с прилагането на чл.268, ал.3, т.2 НПК /отм./, което определя, че щателното издирване представлява издирвателна дейност, съставена от целенасочени, последователни, систематични и активни действия, насочени към установяване точното местонахождение на издирваното лице по всички допустими от закона и фактически възможни начини, както и че тази активност следва да се осъществява продължителен период от време. Издирвателните мероприятия не следва да се ограничават в определен часови интервал и до един и същи адрес, след като лицето не бива откривано там. В издирването следва да бъдат ангажирани органи, имащи отношение към регистрацията и контрола върху лицата, каквито с положителност са общинските администрации и органите на МВР.Данните за търсене на дружеството и неговият управител, които се извличат от приложената административна преписка поради това и не могат да обусловят извод за щателност на извършеното издирване. В разпореждането за спиране е формално посочено, че с протокол от 13.08.2021 г. било удостоверено направено посещение с неоткриване на нарушителя. Видно е, както правилно е отразил и първоинстанционният съд в мотивите си, че посещението не е осъществено на адреса на дружеството, известен от търговския регистър, а в съответното полицейско управление, където е било очаквано явяването на редовно призования от служители на полицията управител на дружеството. Впрочем, на адреса на дружеството посещение не е било изобщо осъществено от страна на данъчните органи, а фактът, удостоверен по протокола от посещение в полицейско управление, че управителят е бил надлежно призован, сочи, че очевидно представляващият дружеството е бил установен. При това положение и след като е станало ясно, че управителят може да бъде призован надлежно, не са били извършени каквито и да било други действия за неговото установяване и за връчване на АУАН, което е могло да бъде сторено и от органите на полицията, щом като те, очевидно, успяват да установят представляващия дружеството-нарушител. С оглед на това и соченото по касационната жалба, че понеже не се е явил в полицията управителят е демонстрирал недобросъвестност, не е довод, който подкрепя изложената теза за щателност на издирването и съответно наличие на основанието по чл.43, ал.6 от ЗАНН, доколкото законът не предвижда спиране на производството при установено недобросъвестно поведение на нарушителя, а при неоткриването му след щателно издирване. В тази насока и видно е, че ангажирането на предвидените в чл.43, ал.4 от ЗАНН органи и служби не е било и осъществено по адекватния начин, така щото да доведе до надлежно връчване на АУАН.

Предвид посоченото и при липса на валидно осъществено спиране на производството, не е било налице и надлежно спиране на давностния срок и в крайна сметка изводите на районния съд относно издаването на наказателното постановление извън предвидения в нормата на чл.34, ал.3 от ЗАНН шестмесечен срок от издаване на акта, обуславящи незаконосъобразност на наказателното постановление, са обосновани и правилни.

При това положение и предвид извършената и  служебно проверка от страна на настоящия съд по реда на чл.218, ал.2 от АПК, при която също не се установяват основания за отмяна на обжалваното съдебно решение, като същото е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон, то ще следва обжалваното решение да се остави в сила.

От страна на ответника не е направено искане за присъждане на разноски по настоящото дело, поради което и съдът не дължи произнасяне.

Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 предл. първо от АПК, във връзка с чл.63в от ЗАНН, Административен съд – Пловдив, XXIV касационен състав,

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1136/23.06.2023 г., постановено по АНД № 1974/2023 г. по описа на Районен съд – Пловдив, 20 н.с.

 

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                          

 

 

                                                              ЧЛЕНОВЕ: