р
е ш е
н и е
№
гр. Габрово,
12.02.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ГАБРОВСКИ
РАЙОНЕН СЪД, в публичното
заседание на двадесет и седми януари през две хиляди двадесет и първа година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСИЛ СТАВРЕВ
при
участието на секретаря Ягода Лесичарска и прокурора ..., като разгледа докладваното
от съдията СТАВРЕВ АНД № 1158 по описа за 2020 година, и за да се произнесе
съобрази следното:
Производство по реда на чл. 59
от ЗАНН.
Подадена е жалба от Я.А.А., с ЕГН: **********, постоянен адрес: ***, против
Наказателно постановление № 1038/17.11.2020 година на зам. - кмета на Община
Габрово, с което на основание чл. 22, ал.5 от Закона за местното самоуправление
и местната администрация /ЗМСМА/ във вр. с чл. 28, ал.1 от Наредбата за реда и
условията за провеждане на търговска дейност на територията на Община Габрово и
е наложено административно наказание “Глоба” в размер на 300 /триста/ лева за нарушение по чл. 7, ал.1, т.1 от
същата Наредба.
В
жалбата и пред настоящия състав Я.А. моли за отмяна на атакуваното Наказателно
постановление поради маловажност на случая, несправедливо висок размер на
наложена санкция и преднамерен характер на извършената проверка.
Община Габрово се представлява от юрк. Л., който намира вмененото нарушение и неговия
автор за категорично доказани. Оспорва възражението на жалбоподателката за квалифициране
на случая като „маловажен” поради негова съществена обществена опасност. Ето
защо пледира за потвърждаване на Наказателно постановление и присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в
тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата, доказателствата по делото
и разпоредбите на закона, намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките на
преклузивният срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и
следва да бъде разгледана.
По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата
съдът намира за установено следното:
Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и
материя орган, видно от предоставените на зам. – кмета на Община Габрово
правомощия в подобна насока по силата на Заповед № 885/07.05.2020 г. на Кмета на Община Габрово, копие от което е
приложено по делото.
На 06.11.2020 г. около 16:00 ч. служителите на Общински инспекторат –
Габрово Т.Т., И.И. и С.Б. осъществили проверка за спазване разпоредбите на Наредбата
за реда и условията за провеждане на търговска дейност на територията на Община
Габрово и установили, че на пресечката на ул. „Зелена ливада” с ул. „Чумерна” в
гр. Габрово жалбоподателката е разположила върху тротоар цветя за продажба,
заемайки по този начин площ от 2 кв.м. в имот с КИ 14218.501.751, общинска
собственост. При поискване Я.А. не могла да им представи разрешение за ползване
на терена, а след направена справка проверяващите установили, че такова от
Кмета на Община Габрово или оправомощено от него лице въобще не и е издавано.
Ето защо за установеното нарушение по чл. 7, ал.1, т.1 от Наредбата за реда и
условията за провеждане на търговска дейност на територията на Община Габрово Т.Т.,
И.И. и С.Б. изготвили против жалбоподателката АУАН № 06-100203/06.11.2020 г.
Впоследствие е издадено и атакуваното Наказателно постановление, връчено на Я.А.
на 08.12.2020 г., като на 11.12.2020 г. е депозирана и настоящата жалба срещу
него.
Тези факти са установени по несъмнен начин от наличните по делото писмени и
гласни доказателства. В хода на съдебното следствие свидетелите Т.Т. и И.И. - служители
на Общински инспекторат – Габрово, изрично предадоха личните си възприятия за
това, че на 06.11.2020 г. около 16:00 ч. на пресечката на ул. „Зелена ливада” с
ул. „Чумерна” в гр. Габрово са установили жалбоподателката, извършваща
търговска дейност – продажба на цветя, на площ от около 2 кв.м. върху тротоар. Проверяващите
са констатирали и че този тротоар е част от имот с КИ 14218.501.751, който, видно и от представените регулационни схеми, категорично
е общинска собственост. А по силата на чл. 7, ал.1, т.1 от Наредбата за реда и
условията за провеждане на търговска дейност на територията на Община Габрово
за неговото ползване Я.А. е следвало да разполага с надлежно разрешително, издадено
от Кмета на Общината или упълномощено от него лице. Такъв документ на
жалбоподателката категорично не е бил издаван, видно отново от показанията на
свидетелите Т.Т. и И.И.. Самата Я.А. също признава липсата на такова разрешение,
сочейки обаче две други възражения – пристрастност на проверяващите спрямо нея,
както и маловажност на случая по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, които съдът не
намира за основателни. Не бяха събрани
каквито и да е данни за тенденциозност на Т.Т. и И.И. при тяхната работа,
напротив – и двамата бяха категорични, че проверката е обхванала всички
търговски обекти за продажба на цветя в района. Не може да се говори и за
някаква маловажност на случая по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, доколкото отново
проверяващите посочиха, че нееднократно са установявали предишни идентични
нарушения от страна на Я.А. и безрезултатно са я предупреждавали да ги
преустанови, т.е. в никакъв случай не може да се говори за изолирано нейно
виновно поведение. Напротив, същото има своята обществена опасност и следва да
бъде санкционирано именно по реда на чл. 28, ал.1 от Наредбата за реда и
условията за провеждане на търговска дейност на територията на Община Габрово.
В случая е определено наказание в размер на 300 лева,
при разписан диапазон от 50 до 1 000
лева. Съдът обаче намира подобно измерение на санкция за несправедливо завишено
с оглед характеристиките на случая и по-конкретно заеманата площ и вида на
предлаганите стоки. Далеч по-справедливо е за това деяние
наказанието да е ориентирано към законовия минимум и по-конкретно да възлиза на
100 лева, като пречка за по-нисък размер е обстоятелството, че и на следващия
ден – 07.11.2020 г., жалбоподателката отново е установена да извършва същото нарушение. Въз основа на този
извод и атакуваното Наказателно постановление подлежи на изменение посредством
намаляване размера на наложеното на Я.А. административно наказание „Глоба” по чл.
28, ал.1 от Наредбата за реда и условията за провеждане на търговска дейност на
територията на Община Габрово от 300 лева на 100 лева.
Съдът намира и че на основание
чл. 63, ал.5 от ЗАНН жалбоподателката дължи възнаграждение на Община
Габрово за осъщественото от юрк. Л. процесуално представителство, което следва
да е пропорционално на приетия за законосъобразен размер на дължимата се
санкция и по-конкретно да възлиза на сумата от 30 лева.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ
Р Е Ш
И :
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 1038/17.11.2020 година
на зам. - кмета на Община Габрово, като намалява на 100 /сто/ лева размера на наложеното на Я.А.А.,
с ЕГН: **********, постоянен адрес: ***, административно наказание „Глоба” на
основание чл. 22, ал.5 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация /ЗМСМА/ във вр. с чл. 28, ал.1 от Наредбата за реда и условията
за провеждане на търговска дейност на територията на Община Габрово за
нарушение по 7, ал.1, ал.1 от същата Наредба.
ОСЪЖДА на основание чл. 63, ал.5 от ЗАНН „Я.А.А., с ЕГН: **********, постоянен адрес: ***,
да заплати на Община Габрово направените деловодни разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 30 /тридесет/ лева.
Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението до страните пред
Административен съд - Габрово.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: