РЕШЕНИЕ
№ 291
гр. Русе, 11.11.2021 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен
съд - Русе, в публично заседание на двадесети
октомври през две хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА |
ЧЛЕНОВЕ: |
ЙЪЛДЪЗ АГУШ |
|
ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА |
при
секретаря НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА
и с участието на прокурора ГЕОРГИ МАНОЛОВ като разгледа докладваното от съдия КУПРИНДЖИЙСКА КАН дело № 283 по описа за 2021 год., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 63,
ал. 1, изречение второ от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.
Постъпила е касационна жалба от В.А.В., против Решение № 260206 от 20.04.2021
г., постановено по АНД № 2102/2020 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено Наказателно
постановление (НП) № 266-33 от 01.09.2020 г. на директора на ОДМВР - Русе, с
което на В.В., за нарушение на чл. 209а ал. 1 Закона за здравето, е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 300 (триста) лева.
В жалбата се навеждат касационни основания за
неправилност на решението поради нарушение на материалния закон и съществено
нарушение на административнопроизводствените правила.
Претенцията е да се отмени решението
на РС - Русе и да се реши спора по същество, като се отмени издаденото
наказателно постановление. Претендират се и разноски пред двете инстанции.
Ответникът по касация – ОД на МВР -
Русе, чрез процесуален представител, в представено писмено възражение на
касационната жалба, изразява становище за неоснователност на касационната
жалба. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на Окръжна прокуратура
- Русе дава заключение за неоснователност на жалбата.
Съдът, като съобрази изложените в
жалбата касационни основания, становищата на страните и събраните по делото
доказателства, като извърши касационна проверка на обжалваното решение по чл.
218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:
Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила
съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава трета Раздел V
на ЗАНН и подлежи на разглеждане.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
С обжалваното в касационното
производство решение РС - Русе е потвърдил оспореното пред него НП, като е
приел, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да са самостоятелно основание за отмяна
на наказателното постановление. По съществото на спора въззивният съд е счел,
че административното нарушение е правилно установено и доказано, а наложеното
наказание е правилно индивидуализирано. Изложени са мотиви по всички наведените
от жалбоподателя възражения, както и относно липсата на предпоставките за
приложение на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН.
Решението на РС - Русе е неправилно.
След като е анализирал събраните по
делото писмени доказателства, районният съд е установил следната фактическа
обстановка: При извършена полицейска проверка на 22.04.2020 г., около 15.00ч.,
по бул.“Липник“, в близост до МОЛ – Русе, полицейските служители Т.И. и Ст.В.
забелязали на една пейка две лица, едното от които касатора В., без поставена
защитна маска за лице или друго средство, покриващо устата и носа му.
Към този момент, във връзка с обявеното
извънредно положение в страната по повод на пендемията от COVID
19, е действала заповед
№ РД-01-197 от 11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването, с която е
допълнена заповед № РД-01-124/13.03.2020г., като е създадена т.9 : „Всички
лица, които се намират в закрити или на открити обществени места /в
т.ч……..улици….и др./ са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за
еднократна или многократна употреба или друго средство , покриващо носа и
устата. Съгласно т.2 е предвидено заповедта да е в сила от 12.04.2020г. до
26.04.2020г.
С оглед на цитираната заповед и предвид така
установеното от полицейските служители, на касатора бил е съставен Акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) № 266-33 от 22.04.2020 г. за
извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ, който е подписан от нарушителя без
възражения.
С оспореното пред районния
съд наказателно постановление административнонаказващият орган е приел, че е
налице нарушение на забраната, установена с посочената заповед на министъра на
здравеопазването, поради което и на основание чл. 209а, ал.
1 ЗЗ е наложил на В.
глоба в размер на 300 лв.
При така изяснената в
пълнота фактическа обстановка, въззивният съд е стигнал до неправилни изводи,
които са довели и до неправилно приложение на материалния закон.
Касационният състав счита, че са
налице предпоставките за приложението на чл. 3, ал. 2 ЗАНН. Цитираната правна
норма регламентира, че ако до влизане в сила на наказателното постановление
последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е
по-благоприятна за нарушителя. Посочената норма е израз на основен принцип на
наказателното (чл. 2, ал. 2 НК) и административнонаказателното право за
приложение на по-благоприятния за дееца закон.
Според чл. 209а, ал. 1 ЗЗ, в
редакцията, действаща към датата на деянието, който наруши или не изпълни
въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална
здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или 2, освен ако
деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при
повторно нарушение от 1000 до 2000 лв. Санкцията на нормата е относително
определена, а нейната диспозиция е от категорията на бланкетните, като за
попълването й със съдържание и определяне на признаците на нарушението от
обективна страна се отпраща към акт на министъра на здравеопазването или
директор на РЗИ, с който следва да са определени неизпълнените или нарушени
противоепидемични мерки. Тези актове на министъра на здравеопазването,
първоначално в съдебната практика на ВАС, а впоследствие и в самия закон – чл.
63, ал. 11 ЗЗ, са обявени за общи административни такива. Възможността за
определяне на конкретните състави на нарушенията със заповед, която няма характеристиките на
нормативен акт, както беше посочено, е изрично уредена в чл. 2, ал. 2 от ЗАНН.
За целта е необходимо санкционната норма да се съдържа в закон или подзаконов
нормативен акт (указ) и визираното в нея административно наказание да е
определено по вид и размер, което изискване в случая е изпълнено – чл. 209а,
ал. 1 ЗЗ.
Съставът на конкретното нарушение,
изразяващо се в нарушение на противоепидемичните мерки, е определен със заповед
на член на правителството, какъвто е и министърът на здравеопазването, която
заповед съставлява общ административен акт и създава забрана за осъществяване
на конкретното описано в нея поведение (посещения на паркове и градини). Налице
е и изискуемото от чл. 2, ал. 2 ЗАНН овластяване на министъра на
здравеопазването със закон – чл. 63, ал. 1 ЗЗ, в приложимата редакция на текста
към датата на издаване на административния акт. Бланкетните наказателноправни
норми могат да бъдат конкретизирани и с ненормативни правила, стига
задължението за тяхното спазване да е предвидено в нормативен акт. В този
смисъл е решение № 622/09.03.2004 г. на ВКС по н.д.№ 476/2003 г.
Посредством овластяването на
министъра на здравеопазването да определя видовете противоепидемични мерки и
препращането в диспозицията на нормата на чл. 209а, ал. 1 ЗЗ към актовете, с
които той е определил такива мерки тяхното неизпълнение или нарушение става
част от обективния състав на административното нарушение, съгласно принципа на законоустановеност на административното
нарушение – чл. 2, ал. 1 от ЗАНН.
Касационният състав приема, че след
като заповедта е действала до 26.04.2020 г. включително, и в последващи заповеди
на същия орган, включително и тази, действаща към настоящия момент, не е
възпроизведена обсъжданата забрана за всички лица, които се намират на открити
обществени места /в т.ч……..улици….и др./ - да са длъжни да имат поставена
защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго
средство, покриващо носа и устата, то следва да се приеме, че преди издаването
на наказателното постановление, описаното поведение вече не съставлява
административно нарушение по чл. 209а, ал. 1 ЗЗ, доколкото липсва акт, с който
да бъде попълнена диспозицията на тази норма.
От изложеното следва правният извод,
че са налице предпоставките на чл.3, ал.2 от ЗАНН, тъй като наказателното
постановление не е влязло в сила, по арг. от чл.64, б.“в“ от ЗАНН, налице е
по-благоприятен за касатора закон, който не обявява извършеното деяние за
нарушение, респ. липсва установен от закона състав на административно
нарушение, който да е идентичен със състава на нарушение, за който касаторът е
наказан.
Като е приел, че издаденото
наказателно постановление е законосъобразно районният съд е приложил неправилно
материалния закон и е постановил едно неправилно решение, което следва да бъде
отменено като вместо това се постанови друго, с което наказателното
постановление да бъде отменено.
За
пълнота на изложението:
Следва
да се обърне внимание на АНО, че в случаи, в които едно
административно-наказателно производство е било прекратено и изпратено на
прокуратурата, а след това преписката върната за налагане на административно
наказание по реда на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, АНО не следва да се позовава в
наказателното постановление на съставения АУАН, тъй като той е бил дал началото
на вече прекратено административно-наказателно производство, а само и
единствено на постановлението на съответната прокуратура. То е акта, даващ
възможност за ангажиране на отговорността на лицето, извършило административно
нарушение и съответно за издаване на санкционния акт, а не АУАН.
В
противен случай допуска нарушение на административно-производствените правила.
С оглед изхода на делото и предвид
своевременно направеното искане, на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН във вр. с чл. 143 ал. 1 АПК, в полза
на касационния жалбоподател следва да бъде присъдено адвокатско възнаграждение
в размер на 600 лв. (300 лв. за въззивната инстанция и 300 лв. за касационната
инстанция). Процесуалният представител на касационния ответник е направил
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, но съдът намира
същото за неоснователни, тъй като и за двете съдебни инстанции възнаграждението
е определено в минимума, съгласно разпоредбата на чл. 18 ал. 2 и ал. 3 от
Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения.
Мотивиран така и на основание чл. 63,
ал. 1 от ЗАНН, във вр. с чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК,
Административен съд – Русе
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Решение № 260206 от
20.04.2021 г., постановено по АНД № 2102/2020 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено
Наказателно постановление (НП) № 266-33 от 01.09.2020 г. на директора на ОДМВР
- Русе, и вместо него
ПОСТАНОВЯВА
ОТМЕНЯ
Наказателно
постановление (НП) № 266-33 от 01.09.2020 г. на директора на ОДМВР - Русе, с
което на В.А.В., за нарушение на чл. 209а ал. 1 Закона за здравето, е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 300 (триста) лева.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Русе, с
адрес гр.Русе, бул."Генерал Скобелев" № 49, представлявана от
директора, да заплати на В.А.В., ЕГН: **********,***, сумата от 300.00 (триста)
лева, представляваща разноски по делото.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.